Renault Kangoo 1.6 16V Expression (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kangoo 1.6 16V Expression |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand laatst | 272.500 km |
goede dealer belangrijk!
(dec 2010) Bij een km stand van 5000 km een Vialle LPG-G3 installatie laten inbouwen (gas-fx). Tot nu toe geen problemen gehad met de gasinstallatie. Verbruik op gas tussen 1:10 (winter, snelweg) en 1:12 (zomer, 80 km weg).
Na 2 jaar begonnen de problemen met het motormanagement: steeds ging het motormanagement lampje branden. De motor gaat naar de veilige mode en draait dan continue 3000 toeren, lijkt me niet altijd even veilig!
De dealer kon geen echte oorzaak vinden, steeds werd de computer ge-reset. Na ruim een jaar -met om de paar maanden problemen- was de diagnose dat de hele computer vervangen (geen coulance, minimaal EUR 1000, geen garantie op succes) moest worden. De monteur van de dealer was alleen in staat de computercodes uit te lezen.... En vroeg de laatste keer EUR 75 voor het re-setten van de computer (een paar minuten werk)...
Ikzelf dacht aan een slechte sensor o.i.d. omdat de storing incidenteel was. Gelukkig vond een dealer in een kleine plaats in de buurt binnen een paar minuten de oorzaak: een kabelbreuk in één van de sensoren. Daar koop ik m'n volgende Renault!!
Verder geen grote problemen met de auto. Banden, ruitenwissers en andere slijtage onderdelen worden door mijzelf vervangen.
Bij 44500 km de schuifdeur/tank sensor moeten vervangen (Kangoo kwaal) 60% coulance.
Bij 60000 km de bobines (Renault kwaaltje) vervangen. 4 voor de prijs van één (coulance).
Bij 85000 km nieuwe remschijven voor.
Verder, naast de beurten (vanaf 60000 km bij een universele garage) geen bijzonderheden.
Tussen november en april rij ik op winterbanden. De rest van de tijd op Michelin Energy Savers, een hele verbetering tov de Conti's waarop de auto werd afgeleverd.
De laadruimte, met achterbank opgeklapt, wordt intensief gebruikt. Inmiddels zijn er wel wat slijtageplekken op de vloer, maar dat is normaal met houten kisten van meer dan 100 kg.
De plastic delen van het dashboard zijn niet stevig, de klep van het handschoenenvak (wie legt daar z'n handschoenen in??) schiet regelmatig uit z'n scharnieren.
De carrosserie is nog in goede staat. Ik ben geen echte poetser, was m'n auto 4-6 keer per jaar, en zet de auto 2 keer per jaar in de autowas. Maar, Renaults roesten niet meer! Wanneer ik dat vergelijk met sommige Duitse auto's van hetzelfde bouwjaar....
De auto heeft (dec 2010) nog steeds de originele accu en uitlaat.
Kortom, een tevreden Renault rijder. Handige auto, veel ruimte, bescheiden kosten en afschrijving.
weer nieuw APK, geen grote problemen
- 167.000 km
Inmiddels (feb 2012) weer een nieuwe APK. Nieuwe remschijven en blokken voor + een kleine beurt + APK bij een bandenboer voor EUR 440. Is nog te doen.
Net voor de kou periode zelf de winterbanden weer gemonteerd. Wel het laatste jaar met deze voorbanden, profiel wordt minder.
In October 2012 een probleem met verstopte injectoren. Problemen met stationair lopen bij warme motor en continue een waarschuwing electrische storing. De dealer heeft de boel doorgemeten, een cleaner in de benzine gedaan en geadviseerd een goede merkbenzine te tanken en daar 500 km mee te rijden (rij normaal LPG). Het probleem is dat de benzine verouderd en afzettingen geeft in het branstofsysteem.
In november 2012 een defecte kachelweerstand. Deze laten vervangen. Soms werkt stand 2 van de ventilator niet, soms wel. Kan ik mee leven.
Rij nog steeds met originele uitlaat en accu. Ben nog steeds zeer tevreden en wil in ieder geval nog 2 jaar doorrijden met de Kangoo. Dan staat er ruim 2 ton op de teller en is er weer een nieuwe distributieriem (en voor de zekerheid een nieuwe waterpomp) nodig. Ik bekijk dan wel wat ik doe.
nieuwe APK
- 189.000 km
(feb 2013) Dit jaar vrijwel probleemloos gereden. In de zomer lekkage bij de vulslang van de LPG. Een nieuwe slang laten monteren. In juni een setje nieuwe vredestein winterbanden op velg gekocht voor EUR 325.
In de zomer de achterbumper gedemonteerd en de achter/onderkant van de auto goed schoongemaakt. Alle holtes goed doorgespoten met water. Na drogen voorzien van wax. De wielkasten en bodem van Unterbodemschutz.
Vandaag een verse APK. Alleen een afgebroken bevestiging van de stabilisatorstang voor. Aan beide kanten laten vervangen.
Volgende maand zelf een beurt (olie, filters) geven. Ik vind de auto steeds lekkerder rijden. Deze week 260 km in een VW Caddy gereden (leve de bladveren achter). De Kangoo rijdt toch een stukje fijner.
weer probleemloos APK
- 205.000 km
(feb 2014) Deze week de auto bij m'n vaste kleine garage laten keuren. Ik kijk altijd mee wanneer de auto op de brug staat. Voordeel van een kleine garage (naast de vriendelijke prijzen).
Een paar kleine dingen:
- achterrem cylinders zaten vat. Vernieuwd. Remvoering vernieuwd en handrem kabel gesmeerd
- aandachtpunt voor de achterband (2008) waar een scheur in de zijwang zit (nog niet tot het canvas). Dankuwel Michelin.
- wat roestvorming op de buitenkant van de LPG (onderbouw)tank. Even schuren en opnieuw lakken.
- koplampen afgesteld
Bij de inspectie van de onderzijde van de auto was totaal geen roest te vinden. Regelmatig schoonspuiten en de wax/tectyl onderhoudsbeurten (zelf) helpen zeker!
Verder geen problemen met de auto. Deze zomer ga ik de distributieriem en waterpomp laten vervangen. Plus een grote beurt (gemakkelijk zelf te doen, alleen het oliefilter is moeilijk bereikbaar).
Verder een probleemloze auto waar ik nog zeker 5 jaar in wil blijven rijden.
Kosten afgelopen jaar: na ruim 9 jaar heeft de accu het opgegeven. Voor EUR 20 een goede gebruikte accu van de sloop gekocht. De accubak goed schoongemaakt en een paar roestplekjes van de bak behandeld met RX5. Omdat de LPG electronica boven de accu gebouwd is, was dit wat sleutelwerk. Een klusje van ruim een uur.
In oktober was het hoesje van de homokineet linksvoor gescheurd. De aandrijfas begon wat te knarsen. Via Mister auto een B-merk aandrijfas gekocht en laten monteren (as voor EUR 63).
nieuwe distributieriem en waterpomp
- 215.000 km
De Kangoo net voor de vakantieperiode voorzien van een nieuwe distributieriem en waterpomp. Ook een nieuw oliefilter, olie (Shell 5-W40, in de aanbieding bij de Action), nieuwe LPG-bougies. De auto kan er weer even tegen.
Omdat bij stationair lopen de motor regelmatig afslaat, het gasklephuis laten schoonmaken een een flesje reiniger in de benzine gedaan. Na een paar inleer-kilometers loopt de motor weer goed stationair.
Voor de volgende APK zitten er 2 nieuwe achterbanden aan te komen (beginnende droogte scheurtjes). Dat komt wel in maart 2015. In de winter gaan de winterbanden er weer om.
Verder geen bijzonderheden. De bedoeling is de auto in ieder geval nog 5 jaar te houden. Roest is niet aan de orde, technisch blijft ie in goede staat. Veel goedkoper en praktischer rijden is niet mogelijk.
Nieuwe APK
- 230.000 km
(feb 2015) Verse APK voor de Kangoo, alleen defecte kentekenplaat lampjes. De bediening van de kachel werkt niet meer. Alle lucht wordt de cabine ingeblazen. Waarschijnlijk ergens iets afgebroken. Dat ga ik deze zomer wel een keer aanpakken.
Verder geen grote problemen met de auto. Eind December een paar nieuwe achterbanden gemonteerd. Roest is nog steeds geen issue. Na 11 jaar nog steeds tevreden over de betrouwbaarheid van de auto. Ik rij nog steeds met de originele uitlaat en koppelingsplaten.
Volgend jaar een paar nieuwe remschijven. De kosten blijven dus lekker laag,zeker met de huidige LPG prijzen (tussen de €0.55 en €0.60 per liter. Je hoort mij niet klagen...
Probleemloos nieuwe APK
- 251.000 km
Afgelopen jaar heeft de Kangoo storingsvrij gelopen. Eén keer in de garage geweest vanwege een kleine luchtlekkage bij de gasklep. Hierdoor liep ie niet lekker stationair. Z'n leeftijd (12 jaar inmiddels) is 'm niet aan te zien. Nergens roestvorming. Omdat ik regelmatig zware kisten vervoer, is de kunststof bodemafdekking van de kofferruimte (loopt door onder de achterbank) versleten. Vervangen door een 'bijna nieuw' exemplaar van de sloop (EUR 10).
Bij de APK bleek de veer rechtsvoor het onderste stukje te missen. De veer is vernieuwd. Beide hoezen van de aandrijfassen waren gescheurd, deze zijn ook vervangen. De remschijven en remblokken (na 90000 km) kunnen nog wel een ronde mee. Oliefilter en olie (synthetische olie Shell, te koop bij de Action) zijn vervangen.
Het verbruik op LPG is 's winters rond 1:10,5 en 's zomers rond 1:11. Op LPG zijn de brandstofkosten natuurlijk erg laag. Ik schat de onderhoudskosten incl. slijtonderdelen als banden, accu (de 2e -sloop- accu zit er inmiddels 3 jaar in) en uitlaat (nog origineel) op EUR 600 per jaar. Ongeveer twee keer per jaar tank ik benzine. De kosten voor onderhoud en brandstof zijn dus rond de EUR 0.10 per kilometer. Afschrijving (ik reken inmiddels met 15 jaar), verzekering en wegenbelasting zijn ook ongeveer EUR 0.10 per kilometer, waardoor de kosten ca. EUR 0.20 per km zijn. Heel acceptabel.
back-fire gasklep defect
- 252.500 km
(feb 2016) Als gevolg van een kapotte bobine is er back-fire ontstaan. Het gevolg was de de gasklep kapot ging door de druk die ontstond.
Doordat er geen vacuum meer is valt ook de rembekrachtiging weg. Door de defecte gasklep pendelde de motor tussen 4000 en 6000 toeren.
Wat vreemd (en ook gevaarlijk) is dat niet alleen de rembekrachtiging wegviel, maar er helemaal niet meer te remmen was. Het pedaal zat muurvast op het hoogste punt. Remmend met de handrem en in de 3e versnelling (contact aan/uit) voorzichtig naar de garage gereden.
De gasklep en houder is vervangen door een gebruikt exemplaar. Alle bobines zijn vervangen, tevens alle bougies (LPG bougies). De auto rijdt weer prima.
LPi pomp defect
- 254.500 km
(maart 2016) Na bijna 250.000 km op LPG ging de Vialle LPi pomp (bij de gastank) defect. Ik lees op internet dat dit een normale kilometerstand is waarbij de pomp het opgeeft.
De pomp problemen waren merkbaar door het inhouden van de motor op LPG (en deed dat niet op benzine) en een ratelend geluid (als of de uitlaat tegen de bodemplaat rammelt)..
Afgelopen week is een revisiepomp ingebouwd en de Kangoo loopt weer als een zonnetje op LPG, Op naar nog vele kilometers!
BDP sensor defect
- 256.000 km
(april 2016) Sinds twee weken wil de auto soms niet starten. De ANWB monteur kon niets vinden, bij het aanslepen startte de auto wel. Daarna startte de auto een week lang wel weer goed. Maar daarna was het weer raak.
Na wat snuffelen op internet is de meest waarschijnlijke boosdoener de BDP sensor. Deze sensor kost maar een paar tientjes. Dus maar laten vervangen. Tot nu toe (ruim 2 weken) start de auto probleemloos.
Bij een km stand van 254000 lijkt ook dit te behoren tot normale slijtage. Ik heb nog steeds vertrouwen in de auto.
2 nieuwe banden en schoonmaken binnenspatborden
- 270.000 km
(november 2016) Bij km stand 265.000 2 nieuwe banden laten monteren. Ik hou altijd een ruime marge kwa profiel aan, ergens tussen 2.0 en 2.5 mm profiel worden ze vervangen. De wettelijke 1.6 mm profieldiepte is toch wel heel weinig. Banden en remmen hebben altijd mijn aandacht, de rest vind ik een iets lagere prioriteit.
In de zomervakantie de onderkant van de auto een beurtje gegeven. De binnenspatborden verwijderd en alle zand weggespoeld. Na een dagje drogen wat Unterbodenschütz aangebracht op strategische plekken. De holle delen behandeld met Tectyl ML. De steenslag met lijnolie en na goed drogen met een lakstift behandeld. De auto staat er weer strak bij.
De startproblemen zijn sinds het vervangen van de BDP sensor verleden tijd.
Verbruik, vooral snelweg met 100-120 km/u tussen de 9.0 en 10 l/100 km. Het verbruik is vooral afhankelijk van de rechtervoet. Op 80 km wegen is het verbruik iets lager. Tussen de 8.5 en 9.0 l/100 km. Niet heel slecht voor een rijdend flatgebouw.
De winter komt eraan. Binnenkort de zomerbanden wisselen voor de winterbanden. Na de winter weer de verplichte APeKool.
Afscheid van deze auto
- 272.500 km
Vandaag is tijdens het rijden de distributieriem geknapt. Alle kleppen krom. Revisie van de kop wordt te duur. Ik heb de auto ingeruild en kijk rond voor een jonge Kangoo 1.5 dci bedrijfsauto.
Resumé: Bijna 13 jaar met plezier in deze Kangoo gereden. De kosten zijn heel acceptable gebleken. Alleen het laatste jaar vrij veel storingen. Omdat ik een betrouwbare auto nodig heb voor mn werkzaamheden ga ik voor een jongere auto. Zodra ik deze gekocht heb, zal ik deze toevoegen.
Kangoo Express 1.5 DCI gekocht
- 272.500 km
Omdat ik bijna altijd alleen in de auto zit, kinderen zijn het huis uit, heb ik een grijs kenteken Kangoo uit 2013 gekocht. Scheelt een boel wegenbelasting (ik ben ondernemer). Ik maak een nieuwe recensie aan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.