Renault Grand Scénic dCi 110 Energy Bose 5P (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Scénic dCi 110 Energy Bose 5P |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 13 km |
KM-stand laatst | 45.500 km |
de eerste 13000 ervaring
- 13.000 km
Waarom geen Grand Picasso, Grand C-Max, Zafira, Prius wagon of 5008?
In april 2013 vond de werkgever het tijd om de bijna 5 jarige Citroen C4 Grand Picasso 1.6 hdi Lumiere met ca 155.000 te vervangen. (Zie mijn andere review).
Een auto van de zaak zie ik als een "luxeprobleem", privé zou ik zo'n nieuwe wagen niet aanschaffen, dus geen onaangename opdracht. Een leuke autolijst gemaakt en met mijn 2 zoontjes naar dealers om auto's te voelen en te proeven.
Wensenlijst voor gezin (2 volwassen, 2 opgroeiende tieners en een hond) :
nu 20% bijtelling en diesel wegens trekkracht. Dezelfde hoge zit en ruimte als de Grand Picasso. Weer handgeschakeld want bij autorijden hou ik graag zelf de trekkracht en toerental in de hand.
De opvolger van de Grand Picasso liet nog maanden op zich liet wachten en exact dezelfde auto wilde ik niet, dus op zoek naar alternatieven:
Peugeot 5008 Blue Lease:
Lijkt meeste op de Picasso, maar geen handschakeling op 20% versie en facelift kwam eraan.
Toyota Prius Wagon Business:
Een erg lage zit, krappere ruimte op voorstoelen en 2e zitrij. Een kleinere en minder diepe kofferbak. Erg veel en hard plastic in het interieur en enkel als automaat.
Enige aantrekkelijke is 14 % bijtelling. Dan maar meer betalen en iedere rit genieten i.p.v. spijt en ergenis.
Ford Grand C-max Titanium Lease:
2e zitrij minder en smaller ruimte dan Picasso. Smallere en kortere kofferruimte. Erg druk dashboard met klein Navi-beeldscherm.
Onaantrekkelijk exterieur, de hoge achterkant past niet bij de stoere voorzijde.
VW Touran: viel direct af, te oud model en heb niets met VW.
Opel Zafira Tourer 1.6 cdti.
Mooi ontwerp en net nieuwe 136 pk dieselmotor.
Na showroombezoek op Opel.nl een mooie geconfigureerd: Business+ met exterieur pakket en 17" velgen. Keuze werd opvallende kleur Power Red, zie op Duitse sites, schitterende wagen, wat anders dan alle grijze en zwarte op de NL wegen.
Helaas bij de proefrit viel de Zafira erg tegen: Zware en stugge bediening van versnellingen, sturen en stoelverstellingen. Een “druk” dashboard met veel knopjes.
Brede middenconsole dus smalle beenruimte. Ook beenruimte op achterbank leek minder dan Picasso.
En t.o.v. de volgende kanshebber een kariger uitrusting en minder goede standaardstoelen.
Renault Grand Scenic Bose:
Stond net op Autosalon van Geneve 2013, de Scenic met nieuwe familieneus: grote logo in zwarte gril.
Tijdens de proefrit was de kogel direct door de kerk: nog ruimer dan de Grand Picasso, vooral op 2e zit rij.
Lag lekkerder op de weg en stuurde strakker. Een zeer opgeruimd en overzichtelijk dashboard. Het sturen, de bediening van knopjes, de versnellingen en pedalen, het ging als een warm mes door gesmolten boter.
Helaas geen felrood leverbaar en de blauwe vond ik erg vaal. Die van de Autosalon was wel erg mooi....dus parelmoer wit genomen.
De keuze in uitvoeringen was beperkter, keuze viel direct op de Bose.
De auto werd uiteindelijk gelijk als op foto's van de Autosalon:
- parelmoer wit (Blanc nacre),
- 17" zwarte Sari Diamantee velgen,
- chromen dakrails,
- donkere getinte zijruiten en achteruit
- panorama schuif / kanteldak
Op dieselgebied keuze tussen 1.6 met 130 pk of 1.5 met 110 pk. De Picasso had 109 pk en dat was ruim voldoende. De Renault heeft zelfs iets meer trekkracht bij lager toerental.
Voor de meerprijs van de 130 pk versie koos ik een schuif/kantel panorama dak. Voorts als extra´s een Europa kaart, Tomtom Live, een Renault dakkoffer en chromen dakdragers. Op dat moment was R-link nog niet beschikbaar.
Op 30 april de Grand Scenic besteld met een levertijd van ca 12 weken. Echter op 4 juni was hij al gereed en 14 juni afgeleverd.
Inmiddels 13000 km verder..............
In vergelijking met de Picasso rijdt de Scenic stugger en deint minder. Hij stuurt strakker en is minder windgevoelig. Het schakelen en sturen gaat soepeler. De versnellingspook glijdt door de bak heen, zonder haperingen. De Renault lijkt ook feller.
Ook geen gekraak van de dakrails met de dakkoffer erop, zoals bij de Citroen speelde.
Al met al een heerlijke comfortabele, functionele en praktische reiswagen en overall net iets lekkerder dan de ook al niet onverdienstelijke Grand Picasso.
positieve punten:
- puike audio, ook niet anders verwacht van Bose.
- Veel opbergruimtes: 4 lades onder de stoelen en in alle voetenruimtes. Groot en diep en gekoeld dashboardkastje.
- fijne grote stoelhendels om snel de voor- en achterstoelen aan te passen/neer te klappen.
- verschuifbare middenarmsteun ligt precies lekker in verlengde van bediening navigatie en versnellingspook.
- snelle en makkelijke te bedienen Tomtom navi: Berekend snel omleidingen om vertraging te voorkomen, heeft mij al veel tijd bespaard.
- veel licht in interieur en heerlijk rijden met open schuif- kantel panoramadak.
- heerlijke zittende en goed verstelbare stoelen (met mooie lichte stiksels en halfleren bekleding)
- goed verstelbare anti-whiplash hoofdsteunen: lekker om even tegen te rusten wachtend in file of voor verkeerslicht
- zeer helder en goed afleesbaar dashboard met tft scherm (in div. kleuren/modus instelbaar) en helder navi scherm.
- stuurbediening audio achter stuurwiel is eerst wennen, maar uiteindelijk prima werkbaar, evenals cruisecontrole knopjes op stuurwiel.
- geperforeerd deel op leren stuur, heerlijk vasthouden, ook tijdens nemen van strakke bochtjes.
- Bluetooth verbinding met telefoon werkt probleemloos, gesprekken zijn goed te voeren.
- fijne instelbare bediening van de snelheid van de ruitenwissers.
- keyless entry en startknop: ideaal maar ook pure verwennerij, aankomen lopen en de auto gaat open en op start drukken en de motor draait. Wel weer wennen als je gaat rijden in een auto die dit niet heeft: sta je aan de deurhendel te trekken of zit je achter het stuur met de sleutel in je broekzak...........
negatieve punten:
- Stuur kan niet hoger. Ik ben 1.88 en bij in- uitstappen klemt rechterbeen onder het stuur.
- Zonneklappen kunnen niet plat tegen de ruit, daardoor hangen ze net iets te laag.
- Sturen en ondertussen linkerarm laten rusten op deur kan niet, afstand stuur - deur te groot.
- Middenarmsteun is net iets te laag om deze tijdens sturen als ondersteuning te gebruiken.
- spiegeling in de vooruit van het daaronder gelegen luchtrooster.
- In de 6e versnelling is er weinig trekkracht en terug naar zijn 5 is nodig bij inhalen op de snelweg.
- Op warme dagen is donkere interieur en zwarte leren delen van de stoel toch wat onaangenaam, gelukkig wel een goede snelle gescheiden automatische airco.
- telefoonbediening niet beschikbaar vanaf/achter stuurwiel, behalve het verbreken van de telefoonverbinding. Tel.nummer zoeken/kiezen moet vanaf centrale display.
- censoren automatische verlichting en ruitenwissers haperen wel eens. Na een tunnel rij ik soms nog lange tijd met licht aan in de zon. Of gaan wissers te laat aan en heb ik ze zelf al aangezet.
- De witte lak is wel erg kwetsbaar voor vliegjes en vuil. Na de 5000 km vakantie was het flink boenen om de voorzijde weer parelmoer wit te krijgen.
Verbruik:
Na 5000 vakantiekilometers naar Italië lag dit op 1:13,7. Dit met een grote dakkoffer erop en volle bagageruimte en ca. 3000 km over de autobahn/autostrada met gemiddelde snelheid van 130 km/u.
Verbruik over resterende 8000 km, waarvan ca. 2/3 stad en 1/3 snelweg ligt rond de 1:16. Hierbij opgemerkt dat ik een stevige doorrijder ben en het start/stopsysteem (nog) niet gebruik. Ik houd altijd koppeling ingedrukt en in de 1e versnelling tijdens wachten. Het gebruik start/stop is kwestie van aanleren, ga ik komende periode in praktijk brengen. De motor lijkt de laatste duizenden kilometers lekker los te komen.
All Season banden
De werkgever betaalt all season banden. Goede ervaringen had ik hiermee al onder de Citroen.
De Renault dealer kon geen all seasons leveren.
Voor de winterperiode op 11-11-2013 bij een bandenspeciaalzaak laten monteren: Good Year Vector all season, 225/50 R17. Is wat breder dan de standaard 205 banden.
De auto rijdt veel prettiger, ligt steviger op de weg, stuurt strakker en lijkt zelfs stiller dan de standaard zomer banden.
Bijkomende positieve punt vind ik ook dat de auto met deze bredere 225 banden wat "lekkerder en dikker" oogt. De standaard 205 banden ogen wat iel.
All seasons
- 14.500 km
Inmiddels ruim 1500 km gereden met deze Good Year Vector. Bevallen uitstekend. Mede wegens bredere 225 banden t.o.v standaard 205 brede exemplaren kleeft de wagen aan het wegdek. Hij helt ook minder over en is er minder bandengeruis dan de standaard Continentalbanden.
Tijdens rit door Duitsland eens flink doorgereden. Snelheden tot boven 170 km/ u en de Scenic blijft stabiel, alsof je 120 rijdt. Geen extra windgeruis, geen trillingen of zweveriger aanvoelen, wat ik wel met de Grand Picasso voelde.
- 16.000 km
Inmiddels weer wat kilometers gereden, tijd voor een update.
T.o.v. de Citroen Grand Picasso rijdt de Scenic lekkerder. Stuurt strakker, ligt beter op de weg en is stukken minder windgevoelig.
Tot heden zeer tevreden over de All-season banden, met name stuurgedrag is erg verbeterd.
Schakelen en bediening van de pedalen gaat heel erg soepeler.
De trekkracht van de 6e versnelling van snelheden vanaf 90 km/u is nihil, terug naar zijn 5 of 4 is echt nodig. Dit tijdens inhalen op de snelweg.
In de Citroen voelde de knopjes en schakelaars op het dashboard wat fragiel en minder solide aan. Dit is in de Scenic niet het geval. Alles voelt stevig en goed aan.
Het bedieningspaneel van audio/telefoon rechts achter het stuur werkt goed: slechts de wijsvinger strekken, terwijl de hand aan het stuur blijft. In de Citroen moest je toch de hand van het stuur halen om de knopjes op het stuur goed te bedienen.
Inmiddels wat forse goederen verplaatst. T.o.v. de Grand Picasso gaat het omklappen van de achterstoelen stukken sneller en eenvoudiger. Doordat de stoelen ook volledig te verwijderen zijn, is de kofferruimte nog langer dan de Citroen.
- 21.000 km
Helaas niet veel zakelijke kilometers gereden door privéomstandigheden. Dit gaat gelukkig wel veranderen.
Afgelopen perioden erg veel korte stadsritten gehad. Dit met veel rotondes en weinig verkeerslichten, zodat start-stop systeem nagenoeg nooit aanslaat.
Verbruik schommelt rond de 1 op 15,4.
De Scenic rijdt als een zonnetje, ligt lekker op de weg, heerlijk om strakke bochtjes te maken. De motor is aangenaam stil en krachtig.
Stoelen zitten lekker en het Bose-geluid van de audio is waanzinnig om te luisteren.
Met het mooie weer is het heerlijk rijden met open schuifdak of op snelweg op kantel stand.
Bediening van climate control en audio werkt prima en snel. Gaat toch niets boven fysieke knopjes! Beter en veiliger dan tijdens rijden een menu door te moeten lopen om iets te veranderen, zoals bij nieuwe Grand-Picasso.
Wel opvallende minpuntjes:
Slechte waterafvoer vanaf het dak. Tijdens nemen van een bochtje, stroomt er partij water over zijruiten.
Ook kraakt zonnescherm van schuif/kanteldak bij rijden over drempels.
Volgende maand is de eerste onderhoudsbeurt bij de dealer. Mocht er iets bijzonders zijn, dan noteer ik dit in een review.
en we gaan maar door.....
- 25.600 km
Inmiddels een weekje naar Denemarken richting Kopenhagen geweest. Wederom genoten van deze heerlijke reiswagen: stuurt strak, ligt goed op de weg, weinig overhellen en schakelen en bediening van alle knopjes gaat gesmeerd. Voorts is geen kraakje of piepje te horen.
De TomTom Live navi werkt snel en nauwkeurig.
Enige gemis blijft een middenarmsteun op goede hoogte en moeten terugschakelen naar 5 of 4 bij terugzakken onder de 100 km/u.
Onlangs bij de 1e jaars onderhoudsbeurt waren geen bijzonderheden. Wel weigerde het scrolwieltje van de audiostengel soms en werkte de keyless entry niet lekker: auto ging al op slot als je uitstapte en naar de achterklep liep. Alles netjes verholpen door Renault Dealer Indumij Zwijndrecht. Prima service bovendien: kreeg de auto keurig gewassen en uitgezogen terug.
Ik kijk al uit naar de 3 weken zomervakantie naar Italië. De vakantie begint al bij het inpakken, want wat een opbergruimtes heeft de Grand Scenic toch. het echte genieten begint direct bij vertrek.
wordt eentonig...
- 35.500 km
Sinds de vorige review ruim 3200 vakantiekilometers naar Oostenrijk en Italië met de dakkoffer erop. Ondanks op de Autobahn toch geregeld 150 km/u aantikken, komt het verbruik over deze 3200 km gemiddeld op 1:14,0.
Daarnaast ca 7000 km privé en zakelijke ritten, veelal binnen bebouwde kom. Verbruik hiervoor ca. 1: 15,6 dit zonder gebruik van start/stopsysteem wegens vele rotondes en gemis aan verkeerslichten.
En ook de (te) vlotte rijstijl werkt hier negatief, want ondanks slechts 110 pk, is de trekkracht fors, zolang je niet in zijn 6 onder de 100 km/u wil optrekken.
Mankementen ? Een gescheurde voorruit in Oostenrijk, maar dat is niet aan de auto toe te rekenen. Prima door Carglass Oostenrijk geholpen overigens.
Minpuntje blijft de lage middenarmsteun en afwatering over de zijruiten bij nemen van een bocht na een regenbui.
Pluspunten: Het wordt eentonig:
De ruimte op alle zitplekken en in de kofferbak.
De Bose-audio en de simpele, snelle en soepele bediening van alle knopjes.
En keyless entry blijft een heerlijk luxeprobleem.
Kortom, het rijden blijft fantastisch met heerlijke wegligging en strakke besturing.
Aftellen..............
- 44.500 km
Inmiddels weer 9000 km gereden en genoten. Ik val niet in de herhaling, alle plus- en minpunten zoals hierboven vermeld, gelden nog steeds.
Wegens een andere baan bij een andere werkgever, is het aftellen geblazen in deze Scenic.
Enerzijds jammer, want bevallen doet hij nog immer, anderzijds komt er een leuke tijd want het is weer zoeken naar een nieuwe auto.
Alleen de vraag welke.......ik wil weer dezelfde hoge zit, zelfde ruimtes en zelfde luxe.
Weer dezelfde Grand Scenic zie ik niet zo zitten: De basis van dit model is toch van 2009 en de jaren gaan toch tellen en zichtbaar worden.
Ook circuleren er al foto's van het nieuwe model 2016, dan rij je binnen een jaar in een wel erg oud model.
Dus toch al een keer gaan kijken bij de Citroen Grand Picasso. Het vorige model heb ik ook 5 jaar naar tevredenheid in gereden en dit nieuwe model schijnt beter op de weg te liggen. Een proefrit ga ik nog maken.
De Picasso heeft t.o.v. de Grand Scenic een lagere prijs en is toch een stuk moderner.
In de reviews wordt echter niet altijd even positief geschreven over de elektronica. Of waren dat kinderziektes, want dat lijken vooral auto's van de beginserie?
Iemand ervaring met de Picasso met bouwjaar van 2e helft 2014 tot heden ?
Heeft iemand al ervaring met de net nieuwe 120 PK HDI motor ?
dat was het einde.............
- 45.500 km
De Scenic ingeleverd bij mijn vorige werkgever. Ook deze de laatste rit, was weer een heerlijke rijdende, strak sturende MPV met volop ruimte.
Tot een volgende auto is geleverd rij ik tijdelijk een lease Renault Megane Estate 1.5 dci, model Bose. Van okt. 20013 met 70.000 km.
Een review hiervan ga ik niet schrijven, omdat er al zoveel van zijn, zeer herkenbaar.
Nu op zoek naar een nieuwe gelijkwaardige MPV.
Een proefrit in de Citroen Grand Picasso staat op de planning.
Iemand ervaring met de nieuwe Blue hdi 120 pk versie met handbak ?
opvolger............
- 45.500 km
April 2015, een geslaagde en niet tegenvallende proefrit in de Citroen Grand Picasso gemaakt. Desondanks nog langs de Renault dealer om te informeren naar de Kadjar, gezien op de Autorai.
De Renault dealer vertelde dat de Kadjar weliswaar in juni verwacht wordt, maar niet direct leverbaar is in alle uitvoeringen en motoren. Mogelijk dat de diesels en Bose uitvoering later het jaar volgen...........
Ook benadrukte de dealer dat wat ruimtebeleving betreft, de Kadjar vergeleken moet worden met de "kleine" Scenic. Oftewel geen alternatief voor mijn Grand Scenic. Deze stond ook nog in de showroom, echter een opvolger is nog onzeker.
Ik moest voor juni 2015 beslissen voor een nieuwe leasewagen, dus besloten voor de Citroen Grand Picasso Business te gaan, de 120 bluehdi.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.