Renault Grand Scénic dCi 110 Bose 7P (2016)

autoreview

Renault Grand Scénic dCi 110 Bose 7P (2016)

Signalement

UitvoeringGrand Scénic dCi 110 Bose 7P
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf111.111 km
KM-stand laatst331.000 km
Lezerswaardering: 61%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop

  • 110.000 km

Wederom een aankoop bij de merkdealer in Nijkerk.
Keuze voor de Scenic heeft met de zuinige 1,5DCI te maken, en de noodzaak voor een zevenzitter. Ook moet de caravan 1350KG getrokken kunnen worden.
De Scenic heeft een niet alledaagse kleur en is luxe uitgerust als BOSE model met lederen/Alcantara bekleding. De inmiddels gechipte 1,5DCI loopt lekker vlot boven de 1500RPM. Verbuik sinds ik de Scenic heb, ca 1500km is een mooie 1L op 20km. De praktische ruimte met o.a. de inklapbare 6e en 7e stoel is ideaal voor allerlei doeleinden. Genoeg vakjes, USB,12V aansluitingen etcetera. Over de betrouwbaar heid kan ik nog niet zoveel zeggen. Dat zal in de loop van de tijd blijken. Met 65000km per jaar zal het vrij snel gaan. Mijn review over de Laguna 3, 2.0DCI, 2011, 304750km is uiteindelijk ook best lang geworden.

Eerste 10K

  • 121.345 km

De eerste 10K zitten er weer op. Normaal zou het sneller gaan maar door de huidige omstandigheden maak ik minder woon-werk kilometers.
Evengoed waren de eerste 10K prima. Het windgeruis is opvallend aanwezig. (vergeleken bij de Laguna). Gelukkig kan de Bose installatie heel hard. Inmiddels al met 7 in de auto gezeten, lange houten planken vervoerd, caravan getrokken en fietsendrager op de trekhaak gehad. Dus multifunctioneel gebruik gemaakt van de Scenic.
Het verbruik probeer ik op de 1:20 te houden maar dat kost erg veel geduld om altijd 100KMH max. te rijden. Erg slecht vind ik de afwijking qua verbruik met de board computer. Hij gaat al heel snel piepen dat hij peut wil terwijl je er dan nog best een 200 km kan rijden. Als je dan tankt zegt de computer dat ik bijv 4.6L/100Km heb gereden en ik ga het narekenen aan de pomp kom ik net aan de 5.0/100KM. Ook zegt de computer voor het tanken dat ik bijv 52L heb verbruikt maar er gaat dan wel 57L in.
Nu ik het weet kan ik er rekening mee houden maar in eerdere auto's zat er hooguit een tiende naast of zo.

Eerste 30K beurtje

  • 141.123 km

Na 30K sturen was het tijd voor het eerste beurtje bij de dorpsgarage. Niets speciaals gevonden, wel op mijn verzoek de airco bijgevuld. dat zorgde bij elkaar voor een rekening van 241,-.
Ik ben de Scenic steeds meer gaan waarderen. Vooral tijdens de vakantie rit naar Frankrijk. Rond de 2500KM met de sleurhut van 1500KG. Je moet veel schakelen maar dat kun je prima vooruitkomen. Dat terwjl de auto ook nog afgeladen vol was met bagage, dakkoffer en 5 personen.
Het verbruik is nog steeds een krappe 1:19,5. Behalve met de caravan 1:11.
Betrouwbaarheid en gebruikerskosten weer een sterretje erbij wat mij betreft. Binnenkort de (nieuwe) winterbanden er weer op.
In januari naar Oostenrijk, even wat Autobahn kilometertjes maken, ik heb er nu al zin in.

1 jaar en 55K verder

  • 165.000 km

Na exact 1 jaar ging de Renault weer op voor de APK/Grote beurt of hoe dat tegenwoordig heet bij Renault.
In mijn eerste jaar heb ik 55K weggereden in deze fijne, multifunctionele reisauto. Zelfs op de Autobahn tijdens de wintersport heeft hij me verbaasd met zn relatief goede wegligging en (getunede) prestaties. Het verbruik blijft in NL stabiel met net geen 1 op 20KM.
Minpuntjes blijven de geluidsgevoeligheid, wind, in vergelijking met de Renault Laguna. Gebruikte interieur materialen zijn krasgevoelig vind ik.
Tijdens de APK kwam naar boven dat 1 van de gloeistiften defect was en de garage heeft ze alle vier vervangen, kosten incl btw en arbeid rond de 220,-
Verder geen bijzonderheden en de totale rekening was 650,-. Tezamen met de Kleine beurt in September dus voor 1100,- 55K gereden incl 4 gebruikte zomerbanden. (2 cent /km) Hopelijk gaat ook deze renault zonder grote problemen richting de 300K.

200K gepasseerd

  • 201.000 km

200.00km
Net over de twee ton kwam het welbekende motorstoringslampje.
De lokale garage heeft van allerlei sensoren getest en uiteindelijk iets vervangen voor 217,- Een weekje later kwam de kleine beurt. 169,-EUR.
De winterbanden liggen erop, een beetje vroeg maar de zomerbandjes waren echt helemaal op. Deze inmiddels weer vervangen door Michelin zomerbanden, demo set a 400,- Deze auto heb ik nu bijna een ton in bezit, en iets minder dan 2 jaar. Alle onderhoud en banden tezamen is rond 2200,- voor 100K.
Verder is het verbruik in de zomer ruim 1 op 20km geweest maar ik rij wel erg zuinig op de snelweg a 100kmh.
Nog altijd een fijne reiswagen, ook op lange afstanden zoals 3000KM op zomervakantie met bomvolle aanhanger met kampeerspullen. Ik ben tevreden met de auto. Op naar de 300K stand.

APK'tje verder

  • 205.000 km

Per 01 januari komt er een verplichte "roetmeting" voor diesels. Ook al denk ik dat mijn Renault 'schoon' is toch maar de APK laten doen voor 01 januari.
Datum van begin februari mag dan gewoon blijven staan.
Er was helemaal niets te vermelden op de rekening van 49,- bij de dorpsgarage. Oh, toch wel; het storingslampje blijft branden omdat er geen sensoren in de wintervelgen zitten. Op naar de wintersport, even het roetfilter schoon blazen.

Grote beurt verder

  • 234.000 km

Na 5 maanden weer 30K gereden en de auto gaf aan dat hij een GB wilde.
Volgens de garage was er niets bijzonders en voor 550EUR kon ik de Scenic weer meenemen voor de volgende 30K. Met deze kilometers is dat eind oktober, dan is de D-riem weer aan de beurt. Dus dat zal wel een gat in de begroting slaan.

Beurt en D-riem

  • 265.000 km

Na krap 5 maanden en 30K was het weer tijd voor een beurtje. Dit keer een dure voor mijn ervaring want de remschijven achter zijn voor de eerste keer vervangen (265000km), en beide stabilisatorstangen. Tesamen toch 700,-. De D-riem is inmiddels ook vervangen maar daar nog geen rekening van gehad maar vermoedelijk met de waterpomp er bij zo rond de 700,- Samen met een ander beurtje en een storing in februari heb ik dit kalenderjaar toch weer zo'n 2400,- uitgegeven aan de Grande Scenic. Niet slecht, verdeeld over 60.000km is dat 4 ct per km. Over paar weekjes weer naar Oostenrijk en daarna weer de APK, maar dan lopen we al bijna tegen de magische grens van 300K aan. Ben benieuwd. Voorlopig rijdt hij nog prima. Sinds gisteren is allen het brandstof voorraad lampje niet meer goed. Het eerste kwart geeft hij al gelijk "verbruikt" aan. Maar even kijken hoe zich dat ontwikkelt.
Verder geen bijzonderheden, het rijdt nog altijd prima en comfortabel en verbruik blijft tegen die 1op20km aan schuren. Maar ik rij ook wel als boomknuffelaar, dwz heel eco vriendelijk, voor zover dat kan met 60K per jaar :-)

APK

  • 280.000 km

Het was weer tijd voor de jaarlijkse APK.
De lokale dorpsgarage wist wederom eigenlijk niets te vinden, de winterbanden wel verwisseld voor de wintersport die vlak daarna gepland stond. De rekening was 70,- Helemaal prima.

Inspuitsysteem storing

  • 289.000 km

Het lampje controleer inspuitsysteem ging (wederom) branden. dit is een produkt eigenschap van Renalt volgens mij, De voorgaande Laguna had het ook wel eens. Het lampje controleer luchtverontreinigingis er ook zo eentje die vaker voorkomt.
Er zat weinig power meer in de motor, maar geen noodloop of iets. Cruise control doet het dan ook niet meer. Er was dus een of andere sensor stuk maar ervaring leert dat het lastig is de goeie op te sporen.
Uiteindelijk is de druk converter vervanger en de auto loopt weer prima.
Helaas een rekening van 350,-
Maar goed, dat hoort bij een dergelijke kilometrage (60K).
Op naar de beurt bij 290K.

Kleine Beurt

  • 291.000 km

Er was weer 30K op de teller bij gekomen dus hoog tijd voor een kleine beurt. De lokale garage heeft niets bijzonders hoeven doen, alleen wat wielbouten besteld want die kwamen niet meer lekker los.
Incl 60,- aan wielbouten kon ik met een betaalde rekening van 250,- naar huis. Dus voor ca 700,- weer een half jaar/30K gereden. (2,3ct per KM)
De Scenic heeft ook zijn eerste uitlaatgasmeting gehad en volgens de garagis had hij zelden zon schone diesel gezien. Rustig warmrijden en lange stukken rijden doen het goed.

Het eerder vermelde probleem van de brandstof indicatie is na 1 keer tanken niet meer terug gekomen overigens.

slangetjes drukverschilsensor

  • 295.000 km

Na de kleine beurt toch weer het lampje branden van de luchtverontreiniging. Naar de garage en die heeft de welbekende/beruchte 2 kleine slangetjes vervangen. Weer 150,-

Weer het oranje lampje

  • 300.100 km

Net over de 3ton en ik rook de uitlaatgassen in het interieur en een lamgzaam harder wordend sissend geluid vanuit de motorkap... Hoewel er geen oranje lampje brandde was er wel iets niet in de haak. Er zit een slagetje op de leiding die tussen de drukverschilsnsor en het roetfilter zit. Deze begint als leiding van staal en aan het einde een flexibel slangetje. Die laatste was dus gescheurd. Het hele onderdeel inclusief die van staal moest 300 kosten maar de garage heeft nu alleen het flexible slangetje vervangen door een "universeel" slangetje.
Al met al weer dagje de renault kwijt en 160,- lichter. Hopelijk blijven de kwaaltjes nu even uit want ik had ook al een lekke band die vervangen moest worden. Ben al wel op zoek naar een inruil kandidaat. De nieuwe generatie Scenics zijn dun bezaaid en ook nog eens veel zwaarder en onzuiniger heb ik begrepen. Toch maar weer een D-segmenter, als de Talisman station??

Grote beurt verder

  • 321.000 km

Het was weer 30.000km geleden dat er een stanbdaard onderhoudsbeurt geweest was. Dit keer de grote beurt. De lokale garage had geen op of aanmerkingen en ik kon met een rekening van iets meer dan 400,- weer op naar de volgende 30K.
Hoewel 2024 nog niet afgelopen is heb ik even de onderhoudskosten opgeteld en gedeeld door 45000 afgelegde kilometers tot nu toe in 2024.en dan kom ik uit op zon 3ct per kilometer. Dus ondanks wat onverwachte dingen toch een nette kostprijs (incl 2 nieuwe Michelins). De verzekering/HSB was zon 5ct de kilometer en de diesel zon 9ct de kilomter. Afschrijving is redelijk nihil aan het worden bij deze KM-standen. 17ct totaal.

APK

  • 331.000 km

De jaarlijkse APK en roet (?) meting bracht geen verassingen aan het licht. Met een rekening van 52,- mocht ik de auto weer meenemen. Wiet weet hoe veel APK-tjes er nog gaan komen? Aankomende zomer weer naar Frankrijk hopelijk blijft hij zo goed rijden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Scénic

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.