Renault Espace 2.0 Turbo 16V Dynamique (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Espace 2.0 Turbo 16V Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 179.079 km |
KM-stand laatst | 246.000 km |
Het ruimte avontuur
- 179.300 km
Na de afgelopen 6 jaar rondgereden te hebben met een A4 avant werd het tijd voor wat groters.
3 kinderen in stoeltjes tussen 1 en 6 is geen pretje in een A4.
De Midi MPV's vielen de vrouw qua interieurruimte op de achterbank tegen en dus besloten om Full Size te gaan. Zelf zag ik een Previa wel zitten, maar het interieur kon de vrouw eveneens niet bekoren. De Espace ziet er een stuk moderner uit en heeft daarnaast meer functionaliteiten dan de Previa.
Nu gaan we voor het eerst de "Betrouwbaarheid van Renault" ervaren.
De auto is aangeschaft met zo'n 180dkm op de teller. Natuurlijk behoorlijk wat, maar dit had natuurlijk ook voordelen.
De auto stond ondanks de kilometerstand te koop bij een Renault dealer alwaar deze zijn gehele loopbaan in onderhoud is geweest. De historie heb ik uit laten printen en er is in ieder geval al 1 fusee kogel vervangen en de airco compressor is eind vorig jaar nog vervangen samen met de schijven achter. Bij aflevering nieuwe banden gekregen, de kaarthouder is gerepareerd en parkeersensoren achter laten monteren
De auto heeft naast de standaard dynamique opties nog een paar fijne opties;
- Panorama dak
- Navigatie
- Afneembare trekhaak
- 6de stoel
- Privacy glas
De prijs voor deze auto's staat redelijk onder druk dus we hebben voor dit alles zo'n € 11200,- neer hoeven leggen incl. 6 maanden BOVAG. In ieder geval € 2000,- onder de waarde volgens de waardebepaling hier op de site. We zullen er in de toekomst qua inruil waarschijnlijk ook weinig voor krijgen, dus de opzet is om deze ook op te rijden net als onze A4 welke reeds 387.000 km had gereden.
De auto zal vooral voor de familie ritjes worden gebruikt (10dkm/jaar) en ik moet nu helaas met de Citroen C1 van de vrouw naar het werk. Je moet er natuurlijk wel wat voor het comfort van de kinderen over hebben :-) Onlangs maar een cruise control en armsteun besteld om het comfort wat te verhogen.
Ik heb inmiddels de dak dragers verwijdert. Je ziet ze bij de meesten er altijd op zitten, maar deze apparaten verbruiken natuurlijk al genoeg, dus ik snap niet echt waarom. Misschien vindt men die spoiler stoer staan o.i.d.
Zolang ze bij mij niet een nut hebben mogen ze in de schuur blijven liggen.
Binnenkort nog even een Carminat update van MP halen en dan kan de vakantie beginnen.
Na de zomervakantie hoop ik pas bij jullie terug te komen met meer ervaringen. Mocht er voor die tijd iets voorvallen dan hoort u van mij.
O, O als dat maar goed gaat
- 179.885 km
De vrouw ging de stad in en toen ging de telefoon......
- Inspuiting controlen
- Emissiesysteem controleren
- ESP controleren
Check engine, ESP light en op noodloop verder.
Auto is naar de lokale dealer gehinkeld en de oorzaak is inmiddels bekend. Injector kapot.
Gelukkig nog garantie, maar mijn vertrouwen zo net voor de vakantie wordt er niet beter op natuurlijk.
De auto laatst laten poetsen en hierbij vond hij wat roest bellen bij de deurgrepen. Deze vallen onder de carrosserie garantie en 2 deuren zullen zodoende opnieuw worden gespoten.
Verder de laatste tijd een loslatende blanke laklaag ontdekt en een deel van het dashboard links in de hoek bij het raam staat omhoog. Dit kan ik helaas niet bij de lokale dealer laten repareren (zij willen het gehele paneel vervangen en de verkopende dealer wil dit alleen vast lijmen) en zal hiervoor terug moeten naar de dealer alwaar ik de Espace gekocht heb.
Volgende week met vakantie. Hopelijk komen jullie me niet tegen op de vluchtstrook richting Frankrijk :-)
De vakantierit
- 181.725 km
De vakantie hebben we inmiddels achter de rug.
Auto rijdt zeer comfortabel. Je merkt dat het een auto is om rechtdoor de cruisen. Van bochten met wat snelheid is hij niet gedient. We zijn zonder pannen heen en weer gereden inclusief een paar rondjes supermarkt. Panoramadak is vooral fijn als het wat bewolkt weer is voor het extra licht. Bij zonnig weer is het snel te warm en zul je het scherm ervoor laten schuiven. Wel handig om de warmte snel uit de auto te krijgen overigens.
De navigatie vind ik niet super. Onze bestemming stond er niet in (dvd 2013), dus gelukkig met ondersteuning van de tomtom (kaart 2006) zijn we er wel gekomen.
Zocht voor de terugreis ook een kruising van wegen om de periferique te omzeilen, maar volgens Carminat weinig A wegen rondom Parijs. Misschien ligt het aan mijn onervarenheid met het systeem, dus tips zijn welkom.
Problemen:
Airco;
In navolging op de sensor koelt deze soms iets en houdt daar na verloop van tijd weer mee op. Tevens het automatisch aansturen van de aanjager wordt niet toegepast. Blijft vrolijk op 2 streepjes blazen terwijl het buiten 30+ is en de temperatuur binnen op 16 graden staat ingesteld.
Gereedschap;
Tijdens de lokale ritjes kwam er geklingel van onder de auto. Na inspectie op de camping zag ik dat er een paar schroeven van de beschermkap van de motor reeds verdwenen waren. Deed gaf mij wel de mogelijkheid met een zaklamp verder te inspecteren. Hierbij ontdekte ik een rond metalen voorwerk 7 a 8 cm doorsnee en 3 cm hoog !?! Ik ben ervan uitgegaan dat dit een stuk gereedschap is wat mogelijk eens bij een distributie wissel o.i.d. is toegepast en sindsdien met ons is meegereisd. Ik heb foto's van dit stuk metaal toegevoegd voor een mogelijke identificatie van een van de lezers. Inmiddels blijkt dit gereedschap te zijn om het oliefilter mee los te draaien :-) Voor vertrek had ik al een keer een knal gehoord bij het omkeren op de weg op het moment van achteruit rijden. Vermoed nu dat dit onderdeel toen is losgekomen van zijn vaste reisplek (vermoedelijk op het filter)
Interieur;
Armsteun bestuurderszijde laat los. Volgens gebruiksaanwijzing zou deze vanuit de bovenste positie weer naar beneden gehaald moeten worden om deze weer vast te krijgen, maar mij is dit nog niet gelukt.
Verbruik lag onderweg op 1 op 11 (aan de pomp) wat ik zelf netjes vind. Airco denk ik de helft van de tijd aan. Voor zover deze het dan ook deed. We waren behoorlijk vol geladen, hadden 2 fietsen achterop en reden de maximaal toegestane snelheid.
Problemen verholpen
- 182.200 km
Vandaag de Espace weer opgehaald bij de dealer. Aangezien wij de auto ver weg hebben gekocht was het weer 2 uur enkele reis.
De afgelopen 2 weken heeft de Espace daar gestaan voor een lijst van klachten.
- Losse armsteun bestuurders stoel
- Vocht in mistlicht
- Zoemende ventilatie temperatuur sensor.
- Slechte werking auto stand airco. Bij instelling 20 graden met een buitentemperatuur van 30 werd er slechts op een laag standje geventileerd.
- Niet werkende airco
- Los komend interieur paneel bij het raam.
- Loslaten van de blanke lak.
- Losse beschermkap motor.
Alle problemen zijn kosteloos verholpen en we hebben niets hoeven betalen voor de leen auto.
- Onderdeel van de armsteun is vervangen.
- Mistlicht is vervangen.
- Temperatuur sensor is vervangen.
- Airco opnieuw gevacumeerd.
- Interieur paneel is vervangen.
- Deel opnieuw gespoten.
- Beschermkap vast gezet.
Dit vond ik erg netjes. Sommige dingen hadden ze ook onder ouderdom kunnen laten vallen.
Nu maar afwachten wat we nog tegen komen voor de garantie verlopen is.
So far so good
- 187.700 km
Maar weer even een update van de belevenissen met Espace.
De afgelopen tijd heeft de auto zowel lange als korte ritten gemaakt zonder enig probleem.
Binnenkort is de olie aan een beurtje toe en dat is het dan wel.
Bij de eerste volledige tank als slak was het verbruik 1 op 13,5km. Voor een Espace natuurlijk niet slecht.
Dit is dan dus wel max 100km/h achter de vrachtwagens met al het overbodige gewicht verwijdert. Lees; Stoelen en reserve wiel (100kg)
Airco
- 190.700 km
Da afgelopen tijd heeft de auto als dagelijks vervoermiddel dienst gedaan voor woon-werk verkeer. Vanwege de exploitatie kosten dit op
een reeds gemeld traag tempo gedaan. Beste resultaat was 1 op 14,1.
Inmiddels een motorscooter aangeschaft voor deze route, dus de Espace krijgt weer wat meer rust.
Onlangs de auto even aan mijn broertje uitgeleend en deze kwam terug met de melding dat de airco bar weinig deed.
Ik was er al bang voor dat dit de vorige keer niet afdoende gerepareerd was, maar aangzien ik tijdens de winter er natuurlijk weinig van merk dit dus niet op tijd opgemerkt.
Initieel de auto naar een specialist in de buurt gebracht en deze zag dat de aansluitingen op de compressor los zaten. Dit was toevallig ook de enige plek waar de dealer onder garantie 2 ringetjes had vervangen. Ook vonden zij de vervuiling in de buisen van de airco duiden op een defekte compressor. Vrolijk :-(
Auto dus terug naar de dealer gebracht. Zij kwamen tot de conclusie dat de condensor lek was en hebben deze na wat discussie voor € 450,- geinstalleerd. Hiernaast nog een bon van € 150,- voor een volgende onderhoudsbuert gekregen, dus daar kon ik mee leven. Ben er nogsteeds niet van overtuigd dat het lek in de condensor er niet reeds was en het blijft natuurlijk ook de vraag of de compressor inderdaad niet de komende tijd als nog defekt zal gaan.
We gaan het meemaken.
Geen klagen
- 192.850 km
Het is weer even geleden dus werd het tijd voor een update.
De auto rijdt nogsteeds prima en na de laatste reparaties is er niets vreemds voorgevallen.
3x een vakantie rit gereden in NL. Waarschijnlijk had hij liever verder gereden.:-) Alles wat ik kon bedenken kon weer mee. Even de afneembare trekhaak erop en 2 fietsen achterop en twee kleinere in de achterbak + bagage.
Verbruik is binnen de perken gebleven ondanks dat er nu wat vaker korte ritten mee gemaakt worden. (rond de 1 op 11).
Hopelijk volgend jaar een keer mee naar de wintersport. Maar eens kijken hoe hij zich daar houdt. Heb wel behoefte aan een 7de stoel, maar die heb ik (voor de phase 2) tot op heden niet onder de € 350,- kunnen vinden.
Tot het volgende verslag. Hopelijk ook zonder bijzonderheden :-)
Eerste APK na aankoop
- 200.252 km
Het is inmiddels gelukt een keer naar de wintersport te gaan met de Espace. Uiteindelijk een extra stoel kunnen lenen van de dealer en zo met 7 personen en een dakkoffer richting Zuid-Frankrijk. De auto heeft geen krimp gegeven. De accu zou nog slechts op 50% cpaciteit moeten zitten, maar toen ik erachter kwam dat er een grotere accu in zat dan standaard (85Ah (Accu van de diesel, maar dit is nogsteeds de eerste accu) toch de gok genomen dat hij de winter nog wel door zou komen en dat is dus gelukt. Voor de kinderen op de achterste zitrij zijn de bochtige weggetjes in de bergen wel wat misselijk makend, maar verder geen klachten gekregen van de inzittenden.
Het was nu tijd voor de eerste APK na onze aanschaf dus dat is altijd spannend.
De uitslag was als volgt;
- Fusee kogel (vervangen)
- Gebroken achterveer (beide vervangen)
- Achterremmen gangbaar gemaakt
Naast deze APK punten nog een paar kleine dingen;
- Achterwisser vervangen
- Panoramadak laten smeren (ook binnenhemel)
De kaartlezer wilde ik laten maken, maar men kwam tot de conclusie dat deze waarschijnlijk alleen vervangen kon worden. Het betrof het probleem dat bij het plaatsen van de sleutel de auto niet meteen op contact gaat, maar dat je lang op de startknop moet drukken om de auto te starten. Ik dacht via het net dat dit te repareren was, maar bij deze monteur zag die mogeiljkheid niet.
Totale kosten rond de € 700,-
Verder geen op of aanmerkingen.
De auto blijft nogsteeds zeer comfortabel en het verbruik zit nogsteeds rond de 1 op 10 a 1 op 11.
Op naar de zomervakantie richting het zuiden.
Klein probleempje
- 204.903 km
Zoals de titel reeds aan geeft hadden we een klein probleempje de afgelopen tijd.
Het betrof een injector die het af had laten weten. De auto schokte af en toe en we kregen meerdere meldingen op het instrumenten paneel.Na controle door de wegenwacht er achter gekomen dat het de injector van cilinder 3 betrof.
De dealer opgezocht en bij de balie vermeld dat ik op zoek was naar een injector en doorverwezen naar het onderdelen magazijn.
Aldaar prijsopgave gekregen en nog even verzocht wat het zou kosten om dit te laten monteren. Totaal zou uitkomen op een 150,- (half uurtje werk en 30,- voor extra keer uitlezen zou vervallen als ik het ook zou laten repareren). Het onderdeel zelf zat al rond de 90,-, dus besloten dit maar door de dealer te laten doen ondanks dat ik me hier reeds op ingelezen had en het zelf ook wel wilde proberen.
Volgende dag werd ik door de persoon achter de balie gebeld met de mededeling dat de auto weer klaar was voor het luttele bedrag van 244,95 ?? Dit zorgde bij mij natuurlijk voor de nodige vraagtekens en nadat deze persoon contact had gezocht met de monteur waarmee ik de vorige dag gesproken had bij het onderdelen magazijn mocht de auto toch mee voor 150,-. Het beruste op een communicatie fout en het systeem van de onderdelen afdeling zou geen volledige reparatie instructie voor een bepaald onderdeel geven ? Vreemd verhaal vind ik het maar. Heb natuurlijk het gevoel dat ze me 100,- extra afhandig probeerden te maken.
Binnenkort ga ik de olie, filters en remvloeistof maar eens vervangen en wat controles uitvoeren op de rest van het voertuig. Moet het kaartsysteem nog even laten repareren bij een bedrijf in de buurt zodat de auto weer meteen op contact gaat als ik de sleutel erin stop.
Verder de afgelopen tijd geen rare dingen met de Espace gehad. comfortabel op vakantie geweest naar Zuid-Frankrijk en geen rare meldingen mogen ontvangen.
Binnenkort weer de winterbanden eronder voor een ritje naar de sneeuw.
Distributie en APK
- 215.800 km
Afgelopen week de auto weer klaar gestoomd voor de APK.
Zelf de stadslichten vervangen (er was er 1 defect) en de ruitenwisser achter (ondanks dat dit geen afkeurpunt is).
De alarmlichtschakelaar deed wat moeilijk, maar besloot uiteindelijk toch weer mee te werken.
Daarnaast de auto weer voorzien van nieuwe olie en filter voor het komende jaar. Ondanks weinig km's sinds de vorige verversing (10.000km) toch maar weer vervangen om vooral de turbo blij te houden.
De auto weggebracht voor distributie en APK en gevraagd naar de voorste raamstijken (driehoekige ramen) te kijken aangezien deze los lieten. Na een middag gewacht te hebben werden we gebeld dat de auto weer klaar stond. Dat was fijn om te horen. Ze hadden alleen een discutabele krukaskeerring vervangen en verder niets gevonden. De ramen waren gekit. Voor zo'n €725,- waren we klaar.
Nu nog alleen even de airco een beurtje laten geven en we kunnen er weer tegenaan.
De auto blijft nog steeds erg comfortabel en de ruimte is voor de vakanties nog steeds ongenaagbaar. Ten opzichte van de crossovers en nu opeens genoemde SUV's maakt deze ruimtewagen zijn naam waar. Je hebt het natuurlijk niet altijd nodig, maar als je het nodig hebt dan is het er. Ook het herschikken van de stoelen blijft een +. De kinderen vinden het buiten de vakanties om leuk om in conferentiestand rond te rijden. We missen alleen een tafel in het midden.
Tot de volgende update
Still going strong
- 221.800 km
Het afgelopen jaar heeft de auto ons weer veilig van en naar de vakantie gebracht. Verder heeft de auto verdacht veel stil gestaan, want er is nog geen 7500 km mee gereden.
De afgelopen maand de auto weer in orde gemaakt voor de vakantie en zelf het een en ander ter preventie vervangen.
- Olie en filter.
- Lucht- en interieurfilter.
- Ruitenwisserbladen voorzijde.
- Bougies.
- Bakolie.
- Scharnieren en sloten gesmeerd.
- Airco service. Weer netjes gevuld met een kilo R134A.
- Knipperlichten achter (moest van de APK keurmeester)
- Remvloeistof vervangen.
- Stuurbekrachtigingsvloeistof vervangen. Deze maakte na een wat langere rit op een warme dag een zoemend geluid wat mij ervan overtuigde dat deze vloeistof toch echt te oud begint te worden.
De kaart had al enige tijd het bekende probleem dat wanneer deze erin werd gedaan het contact niet aan ging en er dus ook alleen gestart kon worden door de start knop lang ingedrukt te houden. Dit met behulp van het Renault forum en toepassing van een tie wrap opgelost.
Ik had al enige tijd last van een rammeltje in het interieur nabij de spiegel van de Espace welke zich voor deed vanaf zo'n 60 km/h.
Heb de spiegel geïnspecteerd, maar hier zat niets los.
Uiteindelijk kwam ik er achter dat de bouten die de geleiders van de deur bevestigen in de deur (deze zitten geschroefd in de deur) los waren komen te zitten. Ze zitten dus aan de scharnierkant van de deur en het zijn 2 bouten per deur.
Deze konden handmatig worden gedraaid. Dit bleek bij vrijwel alle deuren het geval te zijn, maar veroorzaakten alleen voorin een vervelend rammelend geluid. Alle bouten weer aangedraaid en het probleem is verholpen.
Nu maar weer richting het zuiden binnenkort. We laten het weten hoe de ruimtewagen het er dit jaar vanaf heeft gebracht.
Weinig bijzonderheden
- 230.705 km
Vorig jaar geen problemen ondervonden tijdens de vakantie richting Frankrijk en Spanje.
Dit jaar heeft de auto zich vanwege een verhuizing vooral mogen bewijzen als verhuiswagen en trekauto voor de tandemasser. Hier geen problemen van ondervonden. Genoeg ruimte en de trekkracht was ook afdoende.
Onderhoud:
- Vanwege teveel speling zijn de stuurkogels vervangen en is de auto zodoende ook weer eens uitgelijnd.
- Alarmlicht schakelaar vervangen. Deze weigerde soms dienst.
- Olie en Filter vervangen.
- Voorwielen opnieuw gebalanceerd. Stuur trilde nogal vanaf 100 km/h.
Dit jaar weer op vakantie, maar in eigen land, dus dat zal vast wel lukken.
Bij bijzonderheden zullen we ons weer melden en anders genieten we van de rust, ruimte en comfort van de Espace.
Injector vervangen
- 246.000 km
De afgelopen jaren is de auto weinig gebruikt. Voornamelijk vakantie en naar de vuilstort met de kar.
Dit gebruik heeft de afgelopen jaren niet voor grote problemen gezorgd.
Het enige dat buiten normaal onderhoud langs is gekomen was onlangs een injector.
Auto gaf diverse storingen en liep op 3 cilinders. Uit laten lezen bij een lokale garage.
Uitslag was injector cilinder 2. Auto weer meegenomen en injector besteld.
Was een werkje van een klein uurtje en alles deed het weer prima. Alles bij elkaar voor 65,- klaar.
Zit momenteel vooral te wachten tot het betaalbaar wordt om een elektrische auto te kunnen betalen die als vehicle to grid kan worden gebruikt als accu voor het huis.
Als het nog lang duurt en de kilometerheffing ingevoerd wordt dan zal het met deze paar duizend km per jaar echter waarschijnlijk goedkoper worden om de auto te blijven rijden. Momenteel kosten de verzekering en belasting meer dan dat ermee getankt wordt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.