Renault Clio 1.5 dCi 85 ECO Parisienne (2011)

autoreview

Renault Clio 1.5 dCi 85 ECO Parisienne (2011)

Signalement

UitvoeringClio 1.5 dCi 85 ECO Parisienne
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf183.000 km
KM-stand laatst264.653 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Andere auto gekocht

  • 183.000 km

Vandaag mijn Renault Laguna ingeruild voor een Renault Clio diesel.
Ik rij ongeveer 36000 km per jaar en dan is een diesel veel voordeliger.
Vandaag proefrit gemaakt. Wat een fantastische auto om mee te rijden! Stil vanbinnen, heerlijk! Niet te merken dat deze al wat kilometers gereden heeft. De auto is dan ook zeer goed onderhouden bij een officiële Renault dealer.

Ik ben erg enthousiast over het comfort dat de wagen biedt.

Volgende week haal ik de auto op. Zal dan een uitgebreide impressie geven. De auto krijgt nog een afleveringsbeurt, wordt gepoetst, etc. Alle vertrouwen in!

Wordt vervolgd..

update

  • 183.500 km

Afgelopen dinsdag de auto opgehaald bij Renault Van Ramshorst in Nijkerk. Inmiddels zo’n 500 kilometer gereden en ik was toch wel benieuwd naar het verbruik. Gemiddeld 1 op 23,4! De helft daarvan op de snelweg, andere helft provinciale wegen en stadsritten, woon- werkverkeer.

Ik vind het een fantastisch rijdende auto! De stoelen zitten aangenaam stevig, met veel steun in de rug. Daarbij is de auto heerlijk stil! Het weggedrag lekker stevig, zeker in vergelijking met de Laguna die ik hiervoor had. Het voelt een beetje “Duits” aan. Tot nu toe ook geen kraakjes en piepjes in het interieur, dit was bij de Laguna ook wel eens anders.

Grootste voordeel (letterlijk!) is het zeer zuinige verbruik. Ondanks dat heeft de auto een heel volwassen rijgedrag. Geen moment heb je het idee met een kleine auto onderweg te zijn.

Bij aanschaf had de auto 183000 km gelopen. Dat is echter niet te merken aan de staat van de auto. Stoelen zitten stevig, geen rammeltjes, lakwerk en interieur zijn erg netjes, etc. De auto is perfect onderhouden; heeft alle beurten volgens schema gehad bij Van Ramshorst. Dat is een van de redenen dat de dealer deze auto zelf verkocht; anders zou die zijn afgestoten naar de ‘handel.’ Het onderhoudsboekje is keurig bijgehouden. Bovendien heb ik er 6 maanden volledige garantie op, als onderdeel van het afleverpakket. Onderdeel van het afleverpakket was o.a. een beurt volgens schema.

Persoonlijk vind ik de kleur mooi, originele lichtmetalen velgen en privacy glas achter. Daardoor is het een mooi karretje om te zien.

Hoop hier heel veel rijplezier mee te hebben; heb er alle vertrouwen in.

Update

  • 215.000 km

Inmiddels heb ik ruim 30.000 km met de auto gereden in 9 maanden tijd. Gisteren de auto een grote beurt laten geven, nieuwe remschijven en -blokken voor, trommelremmen achter laten reinigen en de wagen laten voorzien van all-seasonbanden. Bij elkaar een aanzienlijk bedrag, maar grotendeels vanwege de remmen en banden. Daarnaast valt deze kostenpost onder het regulier onderhoud; bovendien kan ik met remmen en banden weer duizenden kilometers (letterlijk) vooruit.

Een maand nadat ik de auto had opgehaald bij Renault-dealer Van Ramshorst Nijkerk, bleek de airco het niet te doen. Oorzaak: lekke condensor. Omdat ik het afleverpakket erbij had gekocht, werd dit onderdeel kosteloos vervangen.

De auto bevalt me buitengewoon goed! Het is vooral op de snelweg een heerlijke kilometervreter! Het is heel prettig stil van binnen, motorgeluid hoor je nauwelijks: het enige dat je hoort zijn wind- en bandengeruis, maar dat blijft keurig op de achtergrond. De stoelen zitten erg goed, ook op lange afstanden. Lekker stevig zittende stoelen met veel steun in de (onder)rug.

Afgelopen zomer zijn we (mijn vrouw en ik) met de auto naar Italië geweest. Van mijn huis (Noord-Holland) tot aan de grens bij de Brennerpas haalde ik met gemak op 1 tank! In Oostenrijk (goedkoop) getankt. Verbruik: bijna 1 op 24!! En dat ondanks bagage en lekker doorrijden. Voor €59,- inclusief twee kopjes koffie naar de Oostenrijks-Italiaanse grens tovert een glimlach op 't gelaat en geeft een tevreden gevoel vanbinnen. Echt, keurig netjes! Op de cruise control heerlijk gezoefd over de Duitse Autobahn. De rijeigenschappen zijn dan zeer 'volwassen.' De auto is koersvast en heeft een rustig stuur- en weggedrag.

De trekkracht in de bergen van Oostenrijk en Italië is goed genoeg, zeker voor dit (kleine) motorblok. Diesel heeft een toch wat hoger koppel en dat merk je. Ondanks de hoge temperaturen van boven de 34 graden, voldoet de airco prima! Na het instappen de blower even op stand 2, daarna op standje 1. Heel goed te doen. Zelfs in de buurt van Venetië waar het toch zo'n 37 graden was!

Verder heb ik gedurende de eerste 30.000 km dat ik ermee reed zelfs geen druppel olie hoeven toevoegen. Enige kosten die ik heb gehad zijn twee Halogeen lampen voor: €27,50 inclusief montage bij Renault-dealer Nieuwendijk in Hoofddorp. Meer kosten heb ik niet gehad. Kreeg juist een compliment van de monteur over de (technische en optische) staat van de auto.

Over de bouwkwaliteit van de auto ben ik grotendeels tevreden. Ondanks de kilometerstand ziet de auto er van buiten en van binnen keurig uit. Rammeltjes hoor ik in en vanuit het dashboard niet. Knopjes, schakelaars, etc. alles werkt naar behoren! Ik lees in sommige reviews wel eens wat over water in de portieren. Dat je dan de portieren moet openzetten zodat het water eruit kan, herken ik af en toe; alleen als het extreem hard regent of na een wasbeurt in de wasstraat. Maar na het wassen zet ik sowieso de portieren open om het droog te maken, etc.

Mijn vrouw rijdt een Audi A1 TFSI ultra (3-cilinder) van 1 jaar oud. Die is veel degelijker gebouwd met veel mooiere materialen. Schakelaars geven bij draaien ook veel meer 'weerstand' en de Audi geeft door deze elementen een 'premium-gevoel', maar er zit dan ook een aanzienlijk prijsverschil (vooral tweedehands) in beide auto's. Ik kan met de mijne prima leven! Ik vind auto's van Renault heel veel auto voor niet teveel geld bieden en heerlijk rijden! Op de snelweg rijdt de mijne lekkerder (vooral stiller) dan de Audi.

Ik ben super tevreden over mijn bolide. Op naar de volgende 30.000 km!

Update

  • 255.000 km

Tijd voor een nieuwe update.

Inmiddels, sinds de vorige bijdrage, 40.000 km gereden. Tot volle tevredenheid, overigens.

Bij 245.000 km was de auto toe aan een kleine beurt. Daarbij kwam niets bijzonders naar boven, behalve dat een lampje van een van de achter remlichten (rechts) is vervangen.

Bij de APK-keuring in maart jongstleden kwam er evenmin iets bijzonders aan het licht. Dat had ik ook niet verwacht, gezien de grote beurt in november 2018.

De auto bevalt me nog steeds super goed! Inmiddels rij ik 42.000 km per jaar heb ik uitgerekend. Dat is inclusief vakanties. Afgelopen zomer weer naar het Gardameer (Italië) geweest. Eind van de zomervakantie met mijn twee zonen nog naar Sauerland (Duitsland) geweest. Het blijft een heerlijke kilometervreter. Op de snelweg/Autobahn kun je in alle rust (qua stilte in het interieur) urenlang doorbrengen. De stoelen bieden prima steun, ondanks het ontbreken van een lendensteun. Dat hebben ze bij Renault goed voor elkaar.

Bij Cargoods.nl heb ik wel een armsteun besteld. Verrassend genoeg komt die qua kleur (zwart) goed overeen met de rest van het interieur. Het verhoogt het comfort! Dat had ik eerder moeten doen.

Sinds ik de auto in mijn bezit heb, heb ik al ruim 70.000 km afgelegd. Nog steeds ziet de auto er keurig uit. Zowel qua exterieur als interieur. Geen/nauwelijks slijtage, al vind ik wel dat de bekleding van de stoelen vlekgevoelig is. Maar dat is ook weer makkelijk te reinigen.

Op onderhoud in de garage bezuinig ik niet: ik wil niet met (aan mijzelf) verwijtbaar pech komen te staan. Wat moet gebeuren, moet gebeuren. Ik ben voor mijn werk afhankelijk van de auto, deze moet dus wel perfect zijn. Gelukkig heb ik wel een betrouwbare monteur die de auto onderhoudt.

Afgelopen weekend zijn mijn vrouw en ik in de Elzas geweest. De auto deed het meer dan prima. Ik ben er super tevreden over: de auto rijdt, ook op de snelweg, prima en comfortabel: stil, rustig stuur- en weggedrag en super zuinig! Ik heb getankt na 1142 km. Bij 44 liter sloeg de pomp af, ik heb er uiteindelijk 46 liter in gepropt. Dat betekent een verbruik van (ruim) 1 op 24.8. Weliswaar heel veel kilometers op de autobaan, maar toch wel bij een gemiddelde snelheid van 115-120 km/h.

De auto blijkt tot op heden super betrouwbaar: naast de beurten geen (dure) kosten. De auto start prima bij hoge en lage temperaturen en laat nooit in de steek.

Afgelopen zomer in Italië, met temperaturen van rond en zelfs boven de 40 graden, koelt de airco meer dan voldoende.

Het enige nadeel waar ik tegenaan loop is het kapot gaan van de (H7) lampjes in de koplampen voor. Of het nu dure (via de Renault-dealer) of goedkope (bij de Aldi) zijn, maakt niet uit. Elke twee a drie maanden moeten er nieuwe in. Daar baal ik wel van. Niet zozeer vanwege de kosten, maar vooral vanwege de ingewikkeldheid van het vervangen. Je kunt er nauwelijks bij en het is en blijft gepriegel. En zeker nu de dagen korten, is het vervelend. In meerdere reviews komt dit aspect overigens terug, las ik.

Waar ik ook een beetje van baal is dat het leren stuurwiel aan de bovenkant begint te 'bladderen.' Dat staat slordig. Ik heb al op internet gezocht naar een gebruikt exemplaar. ben ik de enige met dit euvel? Of komt dit verschijnsel vaker voor?

Hoe langer ik de auto heb, des te meer respect ik ervoor krijg! Ik ben overtuigd fan van Renault auto’s! Naar mijn besef biedt geen enkel (ander) merk zoveel waarde voor het geld! Zeker als het een tweede hands betreft, bedoel ik!

Afscheid,,.

  • 264.653 km

Vorige week afscheid genomen van de Clio..

Het was het resultaat van een en ander op een rijtje zetten. Gezien de kilometerstand was de auto toe aan een grote beurt. Daarnaast zou de auto in oktober/november moeten worden voorzien van een nieuwe distributieriem. Sinds een enkele maand rook ik een diesellucht zowel in als naast de auto na het rijden: een van de verstuivers functioneerde niet meer naar behoren, naar het bleek. Al met al zaten er dus wel kosten aan te komen en de vraag is (mede) gezien leeftijd en kilometerstand in relatie tot het aantal kilometers dat ik jaarlijks rijd (ruim 40.000) of het heel wijs was de portemonnee te trekken of om te zien naar wat anders. Ik heb gekozen voor het laatste. Het is wederom een Renault geworden: een Scenic uit 2012. (Zie voor review mijn andere bijdrage)

Enerzijds vind ik het jammer afscheid te hebben genomen van deze bolide. Buiten het reguliere onderhoud (beurten, banden, jaarlijkse APK en lampjes) was de auto niet duur in onderhoud en gebruik. De auto heeft het voortreffelijk gedaan en ik heb er met ontzettend veel plezier bijna 80.000 km mee gereden.

PRIVATE LEASE Renault Clio

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.