Renault Clio 1.5 dCi 85 Collection (2011)

autoreview

Renault Clio
Renault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault Clio

Signalement

UitvoeringClio 1.5 dCi 85 ECO Collection
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst98.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Review

Toevallig kwam ik op deze Renault uit. Ik was aan het zoeken naar een zuinige auto waar ook nog een caravan kon worden getrokken. Uitgebreid proef gereden met de Clio diesel.
Reed gewoon heel fijn. Binnen is het heel stil. Je hebt absoluut niet het idee dat je in een kleinere auto rijdt.

Na de proefrit uiteindelijk een exemplaar besteld. Navolgende opties: cruisecontrol, esp, handmatige airco een normaal reservewiel en glazen schuifkanteldak.
Afgezien van de trekhaak, optie kostte 900€. Later voor 300€ zelf een exemplaar met afneembare haak gemonteerd.
De volautomatische airco bleek voorlopig niet te leveren te zijn. Deze moest uit Japan komen.

De auto werd 2 maanden eerder geleverd dan was aangegeven.
Na de ruim 2000 km kan ik zeggen dat de auto gewoon goed rijd. Lekker stil in de auto. Is comfortabel. De zijdelingse steun van de stoelen is niet wat ik vanuit mijn Mazda gewend was, maar de steun in mijn rug is heel goed.

Je merkt dat de afstemming voor zuinig rijden is. Je moet het gaspedaal wat verder intrappen voor een felle reactie. Maar dan is de acceleratie ruim voldoende. 11 sec naar de 100 volgens de opgave.

Glazen schuif kanteldak is een fijne optie. Geeft veel licht in de auto. Alleen bij hogere snelheden in de schuifstand wel meer geluid.

En dan het verbruik. Op mijn woon werk traject, 25 km enkele reis over 2,5 km beb. kom, 15 km 100 km weg en 7,5 km 80 km weg haalt hij de 1 op 25. Een meting over wat andere trajecten was 1 op 22,5.
De berekening die ik zelf had gemaakt t.o.v. mijn Mazda klopten dus aardig. Bij 15000km per jaar kost deze auto mij ongeveer 1100 € minder aan brandstof.

Eigenlijk nog geen minpunten kunnen ontdekken.

Nog niet met de caravan erachter op vakantie geweest, daarvoor moet hij toch eerst wat meer kilometers op de teller hebben. Volgens opgave moet hij 1250 kg kunnen trekken. Mijn caravan weegt max 1000 kg dus dat zou geen probleem moeten zijn. Wel een klein stukje proefgereden met de lege caravan. Dit viel zeker niet tegen.

Update.

  • 7.500 km

Auto is al aardig ingereden. Nog geen problemen gehad.
Bij kouder weer moet je de verwarming even vol open zetten om het warm te krijgen. Doordat het een diesel is die ook erg zuinig is duurt het even voordat het koelwater echt warm is.
Het verbruik ligt ongeveer 1 op 22 / 23.
Als hij het roetfilter reinigt loopt het verbruik tijdelijk wat op (ongeveer 10 km)
Nog geen spijt deze auto te hebben aangeschaft. Mijn zoon met zijn 180 pk sterke Seat vindt het geen straf om hierin te rijden.

Auto had tijdens een heftige hagelbui behoorlijk wat hagelschade opgelopen. Perfect hersteld door een paar specialisten op dit gebied.

Update bij 37500

  • 37.000 km

Even tijd gevonden om weer aan te vullen. Al aardig wat kilometers gedaan. Eerste jaar was bijna 30.000 km. Voldoet nog steeds ruimschoots aan de verwachtingen. Een heerlijk stille auto. Nog geen enkel mankement gehad. Verbruik lig op mijn traject nog steeds op 4,5 km/100. Overige gezinsleden willen de auto graag gebruiken voor de langere afstand, lekker goedkoop Afgelopen oud en nieuw b.v. even een paar dagen naar Berlijn.....
Afgelopen zomer ook de vuurproef met de caravan. Caravan geladen ongeveer 1000 km. Fabrikant zegt dat 1200 kg mag, maar ik houd het zelf graag op max ongeveer 80% ervan i.v.m. rijden in niet vlakke omgeving. Ruim 2200 km door Frankrijk gedaan. Beviel me prima. Normaal mee gereden, niet echt op zijn staart getrapt. Kruissnelheid op ong 90 km/u gehouden. Verbruik over de hele rit lag tussen de 7 en 7,5 l/100.

In de winter één klein min puntje. Omdat het zo'n zuinige diesel is duurt het even voordat de motor echt warm is en het binnen op temperatuur is. Is niet alleen met de Clio maar ook met andere zuinige auto's het geval.

Update.

  • 62.000 km

Inmiddels de nodige kilometers verder. Nog even tevreden als bij de aanschaf. Comfortabel (stil), zuinig en betrouwbaar. Buiten olie en filters geen kosten. Verbruik nog steeds 4,5 op 100. Afgelopen zomer vakantie Oostenrijk met waar mogelijk 130 op teller nog altijd 4,8 op 100. Inmiddels een iets grotere caravan gekocht. Ik denk geladen 1100 kg. Westerscheldetunnel als klimtest. 6% stijging met 80 in 3 geen probleem.
Alleen moet ik per 1.1.2014 mrb gaan betalen. Jammer.

Laatste update

  • 98.000 km

Tot de huidige kilometerstand heb ik goede ervaringen met deze auto. De enige kosten kwamen bij de inruil naar voren. Een lekke condensor van de airco. Scheelde mij 250€ bij de inruil. Daar kon ik het zelf niet voor repareren. Schijnt een Clio kwaaltje te zijn.

Wat wel wat tegenviel was de inruilprijs. Omdat deze auto's een tijdlang bpm en wegenbelastingvrij waren, maar nu vol worden belast is het aanbod groot.

Gemiddeld verbruik over de gehele tijd was ongeveer 1 op 22.
De afgelopen vakantie kon hij ook goed overweg met mijn ongeveer 1050 kg zware caravan.

Vrouwlief wilde graag een SUV uiteindelijk ingeruild op een Mitusbishi ASX

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.