Renault Clio 1.5 dCi 85 ECO Parisienne (2011) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio 1.5 dCi 85 ECO Parisienne |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 140.000 km |
KM-stand laatst | 154.800 km |
fijne dagelijkse auto
- 154.800 km
Mijn scenic 1 1.6 LPG had inmiddels ruim 350000 km's. gereden. Was motorisch nog perfect ik heb hem altijd goed bijgehouden en niet op bespaard. Maar ik was de windgevoeligheid en de slechte wegligging zat. ik rij zo'n 40.000km per jaar en dat wil ik wel beetje comfortabel doen.
Dus ik ging langzaam op zoek naar een vervanger, aangezien ik niet merktrouw ben (vorige auto's Seat cordoba, Peugeot 106 mazda 323) gekeken naar diverse auto's waarin een automaat en LPG als wens bovenaan stond. Dan kom je gauw uit bij volvo of saab. Ik had met een volvo s60 gereden heerlijke cruiser maar ik kon mijn standje in de stoelen niet vinden en kreeg snel last van mijn onderrug. eigenlijk gek want volvo staat bekend om de fijne stoelen. ook de praktische ruimte viel me tegen voor zo'n grote auto. Ik heb ook nog een Saab 9-3 gereden maar deze had al veel ervaring en dat was goed merkbaar. Vervolgens heb ik de eisen bijgesteld en kwam ik uit bij een fiat punto diesel handgeschakeld. maar deze was niet naar mijn zin. Totdat ik een mooie aanbieding zag bij een renault dealer deze clio met een lage kmstand voor diesel van de eerste eigenaar.
Toch maar gevraagd om een proefritje, en het was geen liefde op het eerste gezicht. Ik vondt het schakelen stroef en bovendien en kwamen de stoelen niet in de buurt bij mijn scenic. Maar van de dealer mocht ik hem een dagje op proef meenemen. Dit heb ik toen gedaan. Een flink stuk gereden en zonder zeurende rug. (ondanks geen lendesteun) toen even bij "mijn garage" een check laten uitvoeren en weer terug naar de dealer. Hier onderhandeld over de prijs en hem gelijk meegenomen.
Dus geen automaat en geen LPG, maar een diesel in een tijdperk waarbij je gezien wordt als rijdend milieu delict.
nog geen 8jaar geleden kreeg je op dit soort autos wegenbelasting vrijstelling om dat de uitstoot zo laag was denk maar aan de Fiat punto 1.3 multijet.
Nu ben ik een apk verder en zo'n 15.000km ik ben er nog steeds erg blij mee. het rijdt echt comfortabel koppelt licht stuurt goed remt direct en geen gezwabber meer over de snelweg. Ook trekt ie goed op al is het op de snelweg niet overdreven. De kachel wordt snel warm in de winter en de auto heeft verwarmde spiegels super fijn. Olieverbruik tot nu toe is 0. laag verbruik 1:23 is gemakkelijk te halen zelf 1:25 als je een beetje rustig aan doet op de snelweg (110). al ligt het ook aan de banden. Het onderbouwen van een trekhaak is goed te doen zonder zagen of boren het kost wat werk maar het is redelijk plug&play met de meegeleverde kabelboom.
Minpunten:
-Dit type is goed behandeld tegen corrosie op 1 onderdeel na het voorste deel van het subframe. Was bij mij compleet doorgeroest en niet meer apk waardig.
-cruise control knopjes zijn na 140.000km "versleten" en reageren niet altijd op indrukken een beetje het gevoel van een lege batterij in een afstandsbediening.(heb ik al vervangen)
-ontbreken van middenarmsteun (deze heb ik zelf ingebouwd)
-1 knopje van 1 afstandsbediening werkte niet. Hier heeft mijn collega weer een nieuwe op gesoldeerd dus geen nieuw sleutel a 140euro maar nog geen 5euro.
-versnellingbak schakelt goed en strak maar niet zo soepel als ik van een moderne auto zou verwachten. soms gaat ie ook niet in de achteruit zonder even naar een ander verzet te schakelen. mijn mazda 323 bj1985 schakelde soepeler. al is het bij een opgewarmde motor een stuk beter.
Onderhoud:
zoals ik al zei tijdens de apk het subframe dit was nog geen 300euro inc montage en tectyl behandeling. 2 h7 lampjes vervangen en de knopjes van de cruise control vervangen. en de kleine beurt moet nog komen officieel om de 30k maar ik doe het liever om de 20k ivm de turbo die ik zo lang mogelijk heel wil houden. daarom laat ik de motor ook even rustig uitlopen en belast ik hem niet met koude motor.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.