Renault Captur TCe 120 Dynamique (2013) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Captur TCe 120 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 27.800 km |
KM-stand laatst | 43.500 km |
Captur eerste ervaringen
- 30.000 km
Ik heb nu 3 maanden deze Captur. Gekocht omdat we iets groters wilden dan de Twingo.Het is een hele mooie auto met veel extra's etc. Rijdt goed. Verbruik valt mee. Heerlijk stil en lekker ruim.
De automaat vind ik nog steeds erg wennen. Ben benieuwd hoe dit gaat in de vakantie in de bergen.
De toegevoegde waarde van de R-link zie ik niet. Een simpele radio ed. zoals in de Twingo (Dynamique van 2012) is volgens mij een veel betere oplossing. Navigeren kun je beter met de smartphone doen, dan zijn de kaarten altijd up to date. Het scherm van de R-link is wel handig om de houder voor de smartphone op te zetten.
Verder vind ik het uitzicht vooral naar rechtsachter gewoon heel erg slecht. Ook de stijlen bij de voorruit zijn zo breed dat daar m.i. een compleet dorp achter schuil kan gaan.
Vakantie ervaringen
- 36.000 km
Met de Captur 3 weken op vakantie naar Frankrijk geweest. We zijn in de Provence en in de Franse Alpen geweest. Totaal ongeveer 3900 km gereden.
Zowel positieve als negatieve ervaringen opgedaan.
De 1.2 motor met turbo, waardoor je een hoog koppel hebt bij een laag toerental, is prima. Pakt erg goed op en is ideaal op bochtige bergwegen met haarspeldbochten. De automaat werkt op snelwegen etc. goed. Ik ben nog nooit zo snel en makkelijk Luik uitgereden. Op smalle bergwegen met haarspeldbochten is het nadeel van iedere automaat dat hij reactief schakelt in plaats van pro-actief. Tevens schakelt hij bij afdalingen, waar je op de versnelling wilt dalen, op. Op dat soort wegen het handel even naar links bewegen waardoor je in de half-automaat komt werkt echter prima. Dan kun je zelf pro-actief terug schakelen of een versnelling vasthouden tijdens het dalen.
De negatieve ervaringen betreffen het zitcomfort van de stoelen en het slechte uitzicht door de brede raamstijlen. Ik had verwacht dat het zitcomfort beter zou zijn dan in de Twingo, maar dat is zeker niet het geval.
Vergeleken met de Twingo blijft de stilte wel een grote verbetering.
Captur verkocht
- 43.500 km
Op 1 april 2017 de Captur ingeleverd bij de dealer.
Ik heb de Captur na 14 maanden ingeruild voor een Clio Estate TCE 90 Zen.
Er zullen ongetwijfeld heel veel mensen met erg veel plezier in een Captur rijden, maar mijn auto is het nooit geworden.
Net nadat ik hem ingeruild had ontstond er ook nog een electronica storing. Heeft iets te maken met de computer die de laadstroom aanstuurt. Probleem was wel dat de auto daardoor ook niet meer schakelde. Diverse malen onderweg stoppen en opnieuw starten bracht me bij de dealer.
In die 14 maanden heb ik ongeveer 15000 km met de auto gereden. Het verbruik over die periode was ongeveer 1:14.
Ten slotte wil ik nog op,erken dat de dealer zowel de voortijdige verkoop van de Captur als het afhandelen van de electronicastoring heel erg netjes heeft opgelost (ook financieel). Omdat mijn nieuwe auto nog niet beschikbaar was heb ik een paar weken in een nieuwe Twingo demo auto gereden (lekker autootje).
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren