Renault Captur dCi 110 Energy Edition One (2017)

autoreview

Renault Captur dCi 110 Energy Edition One (2017)

Signalement

UitvoeringCaptur dCi 110 Energy Edition One
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst9.000 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De aanschaf van de nieuwe wagen

Om eerst even verwarring te voorkomen. Het gaat hier om de Renault Captur Intens Energy dCi 110 en dus NIET de Edition One. De 110pk diesel is in België namelijk wel verkrijgbaar op de Intens en in Nederland niet.
De opties die erop zitten zijn: Interieur Decor Orange, Parkeerhulp vooraan + achteruitrijcamera, Premium Pack (automatisch dimmende binnenspiegel en sportpedalen). Verder alle opties op standaard op de Intens zitten.

De aanschaf en de uitleg van de wagen:
Op 29 juli 2017 was het dan zo ver. Ik mocht mijn gloednieuwe Atacama Orange met het sterzwarte dak Captur phase 2 gaan ophalen!
Eerst stond de leverdatum op 3 september, deze werd later vervroegd naar 15 augustus maar 29 juli was hij er al! Fantastisch nieuws natuurlijk.

Echter bij de uitleg van de wagen viel mij iets op dat er iets mis was met de hendel van het knipperlicht. Deze moest je, om naar rechts te knipperen, echt met brute kracht naar boven duwen door een luide *KRAK* heen. De hendel naar onder (links) duwen ging zelfs niet, je moest de hendel zelf ingeduwd houden met je vinger om hem te doen knipperen.
De dealer was hier zelf ook verbaasd over en direct is er een afspraak gemaakt voor 2 dagen later (er zat een zondag tussen namelijk).
De maandag dus naar daar gegaan om het te laten maken om 9u in de ochtend. Om 14u mocht ik hem al terug gaan halen zonder iets te betalen natuurlijk. De hendel werkt tot op heden weer perfect!

De eerste 2000km

Enkele dagen na de aanschaf van mijn Nieuwe Captur, zijn mijn vriendin en ik direct vertrokken voor 2 dagen Disneyland. Een enkeltje hiernaartoe was ongeveer 300km.
Wat mij direct opviel met het razen over de snelweg met 120 tot 130km/u is dat de diesel ontzettend zuinig is (zie ook de verbruiksmonitor die ik bijhoud voor deze wagen.)!
Een kleine irritatiefactor bij mij is toch wel dat de auto niet onthoudt dat je voor het laatst via Bluetooth naar je Spotify hebt geluisterd. Elke keer als je de auto uitzet en weer opstart moet je opnieuw via het menu naar je Bluetooth om Spotify aan de praat te krijgen. Redelijk irritant dus.

Ook is er geen ruis of ander storend geluid te horen in de wagen over de slechte Belgische snelwegen. De auto is lekker stil, en met de 110pk diesel heeft de auto heel veel kracht op de steile heuvels van Frankrijk. Ik heb geen een keer moeten terugschakelen naar de 5e versnelling.

Na Disneyland zijn we mijn ouders gaan bezoeken met de nieuwe wagen in Nederland. Dit was weer een ritje van 500km. Frankrijk, België, Nederland, totaal geen problemen ondervonden.
Eenmaal in Nederland ben ik eens het boekje door gaan lezen en daar kwamen we erachter dat de Eco2 Driving App er niet op zit in mijn auto, Deze app zou bij moeten houden hoe zuinig je rijdt en hoe je je rijgedrag kan verbeteren. Deze zou er wel op moeten zitten gezien mijn auto is uitgerust met het R-Link systeem.
Hierover later meer.

Conclusie voor de eerste 2000km is dus: een ontzettende fijne stille en zuinige auto met veel kracht. Het is een prachtige wagen om van buiten en van binnen te zien. Ook voor jongeren (ik ben zelf 22 namelijk).
Het interieur is meer gemaakt van zacht plastic nu en het touchscreen van R-Link reageert sneller dan in de vroegere Capturs.

Update 3 maanden - 9000km

  • 9.000 km

De auto is ondertussen 3 maanden en 9000km oud, of jong. Na 3 maanden verliep het Coyote abonnement die ik erbij kreeg bij de aanschaf van de Captur.

Coyote was een redelijk handige, maar zeer irritante app en dus ben ik eigenlijk wel opgelucht dat hij nu verlopen is. Het verlengen voor een jaar kost dan ook €99, is het in mijn ogen totaal niet waard.
De app waarschuwde voor file's, vaste flitspalen en mobiele flitsers. Eigenlijk enkel het weggeven van de mobiele flitsers was handig want voor file's/ongelukken en vaste flitsers doet TomTom Live zijn werk al uitstekend.
Het vervelende van Coyote was dat hij zich nooit kon houden op welke weg je nou reed, in 500m herhaalde de app zich 3x achter elkaar: "Vaste radar van 500m gebied beperkt 50km/u" en dan een irritante luide pieptoon die zich afspeelde tot je voorbij de flitspaal was. Je kon deze wel uitzetten maar telkens als Coyote die hele zin opnieuw zei moest je hem steeds opnieuw muten.

Verder ben ik nog altijd zeer tevreden over de nieuwe Captur. De dCi 110pk sterke motor doet nog altijd zuinig en stil zijn werk. Mijn gemiddelde verbruik ligt nog altijd rond de 1 op 21,5 (zie verbruiksmonitor). Enkel op de snelweg kan de Captur soms moeite hebben met de auto zuinig te houden. De TomTom navigatie met Live Services doet heel goed zijn werk en is zeer accuraat in het aangeven van files en vertragingen.
De hoge instap is voor mij ook nog altijd een heerlijk pluspunt voor het in- en uitstappen.
Het aan het begin vervangen knipperlicht hendeltje vertoont ook geen enkel probleem meer.

Wat wel opvalt is dat op soms hobbelige wegdekken dat er soms een vreemd soort gekraak uit de deuren lijkt te komen alsof het zo'n oud meubelstuk is. Niet zo veel last van, enkel als de radio uit staat en ik dus op een hobbelige weg rij.
Het R-link systeem+kaarten heb ik ook al kunnen updaten en dit ging met een beetje moeite, maar dat kan aan de PC liggen aangezien hij de hele tijd tijdens de download de SD-kaart niet meer kon lezen.

Eco-modus:
Het ideale moment voor mij om eco-modus te activeren is in de files. Je komt dan veel gemakkelijker mee gezien veel kracht weg wordt genomen, de auto is veel rustiger en minder gewillig voort te trekken. Ik heb dit al vaak kunnen toepassen. Of dit verschil maakt in verbruik weet ik niet, maar het is wel aangenamer rijden.
Ook heb ik eco-modus geprobeerd tijdens mijn dagelijkse ritten, maar dit vergt enkel meer diesel heb ik het gevoel. De auto moet veel meer moeite doen met op gang te komen met als gevolg dat je langer bezig bent met optrekken en nog meer verbruikt, nutteloos dus.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Captur

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.