Peugeot 806 ST 2.0 Turbo (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 806 ST 2.0 Turbo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 75.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze 806 is onze tweede 806 ST Turbo en we rijden er maar 7000-8000 km per jaar mee. De zakelijke kilometers maak ik met een BMW 335d (zie andere review).
Waarom ik wederom een 806 ST Turbo heb gekocht is omdat de eerste uitstekend beviel (gereden van 2000 tot 2005) en we er weinig problemen mee hadden.
De turbo benzinemotor is gewoon een perfekte motor voor een MPV van 1600 kilo en de Peugeot is een mooie stille auto daarmee. Wel is het verbruik pittig, gemiddeld 1 op 7.5, lange afstanden met moeite 1 op 10, korte stukken tot 1 op 6.0!
De schuifdeuren zijn geweldig met 3 kleine kinderen en dat was ook een eis bij een MPV en dat maakt de keuze zeer beperkt in MPV-land.
Ook is de flexibiliteit van de stoelen perfekt, normaal rijden wij nu in 2-2-2 opstelling, op vakantie in 2-3-0 met erg veel bagageruimte.
Wat wel duidelijk minder is (vergeleken met VW en BMW) is de afwerking en degelijkheid. Wat rammels hier en daar, paneel achterklep past niet meer na vervangen lamp, hoedenplank breekt af etc.
Wel weer erg goed is de stoelbekleding bij Peugeot, bijna slijtagevrij!
Teleurstellend is de betrouwbaarheid terugkijkend op 4 jaar met deze auto.
We hebben nu binnen 2 jaar o.a. tweemaal de aircopomp vervangen (1150 euro en 650 euro (200 euro korting)
19-8-2007
2 x naar Frankrijk geweest en dat is erg goed bevallen. Totaal 5000 km gereden in 1 maand. Blij dat ik in 2005 niet de 16v-motor heb gekozen maar de oude 2 liter turbo die ook in onze vorige 806 zat. Het koppel van de turbo-motor is erg prettig met een vol beladen MPV met dakkoffer. Verbruik met 140-150 km/u van 1 op 9 viel mee.
22-3-2008
Verder geen problemen gehad, we rijden ook maar zo'n 10.000 km per jaar maximaal met de 806.
Peugeot heeft weer zijn jaarlijkse APK en beurt gehad. 2 delen van de uitlaat zijn vervangen en een nieuwe accu. Voor ruim 700 euro kunnen we er weer een jaar tegen aan en 2 keer naar Zuid Frankrijk.
Verbruim schommelt tussen 1 op 6.5 (!!) en 1 op 9 (langere stukken), gemiddeld 1 op 8 met erg veel korte stukken
14-6-2008
Begin mei terug bleek de airco wederom defect. Er moest weer een nieuwe aircopomp in worden gezet, de aircopomp was na minder dan 2 jaar vastgelopen. Peugeot stuurde een rekening van 850 euro (in 2006 kostte dit mij 1150 euro maar nu was het een ruilairco-pomp) maar ik heb coulance gevraagd omdat het naar mijn mening, en ook op basis van alle ervaringen bij BOVAG en ANWB) niet normaal is dat een airco alweer na 2 jaar kapot gaat.
Peugeot Nederland wilde absoluut niets doen (...) maar onze dealer Janssen in Gerwen heeft er 200 euro vanaf gehaald.
12-08-2008
Wederom 2 keer naar Frankrijk geweest deze vakantie. Op de 1e heenreis ging er rechts achter iets rammelen, ik dacht de ophanging van de nieuwe uitlaat. Bij terugkomst in Nederland bleek het de rechter achterrem te zijn, inmiddels uiteraard gerepareerd. Verder geen problemen. Verbruik 1 e reis (150 km/u op de autobaan met dakkoffer) circa 1 op 8, 2e reis (90 km/u route nationale) 1 op 10!!
30-12-2008
Net startmotor vervangen en nu een vastlopende handrem. Is waarschijnlijk vastgevroren. Is naar gekeken maar er is verder niets aan de hand.
1-2-2009
Koppeling begint te slippen...nieuwe koppeling...en ook nog het mechanisme tussen versnellingspook en versnellingsbak, totaal 1360 euro...
We hebben nu in bijna 4 jaar 40.000 km gereden met de 806 en totaal 7.000 (!!) euro aan onderhoud uitgegeven. Dramatisch dus..
30-3-2009
APK en kleine beurt waarbij een remslang is vervangen, 328 euro
3-4-2009
De 806 is ingeruild op een Espace 3.5 V6 bij Renault Heerenveen.
En op de heenweg (220 km..) bleek op de eerste warme dag de airco voor de derde keer het niet meer te doen. De 806 staat nu bij de dealer voor eparatie want we moeten er nog 2 weken mee rijden.
De terugweg was ook erg warm maar met het koopcontract van de best rijdende MPV op zak was het uit te houden.
Dit is voor ons even het einde van 20 jaar Peugeot (3 x 205, 1 x 405 en 2 x 806) rijden....
PROBLEMEN
80.000 km: Lampje Airbag brand (270 euro)
81.000 km: Airbag module vervangen (480 euro)
81.500 km: Beurt + APK (200 euro)
82.000 km: 4 banden (412 euro)
82.500 km: Airco-pomp (vervangen 1160 euro)
91.000 km: Grote beurt + APK (785 euro)
95.000 km: 2 x ruitenwisser (41 euro)
102.000 km: Beurt + APK
Accu,middenstuk en achterdemper uitlaat vervangen
(715 euro)
104.000 km: Airco-pomp (650 euro euro na 250 euro korting)
106.000 km: 2 voorbanden (218 euro)
108.000 km: Rem rechts achter rammelt (81 euro)
113.000 km: Nieuwe startmotor en wintercheck (360 euro)
114.000 km: Rem rechts achter loopt vast, vonken komen er af.
Vastgevroren (75 euro)
115.000 km: Koppeling slipt, vernieuwd
Kabels tussen versnellingspok en bak vernieuwd
(1380 euro)
117.000 km: Kleine beurt, APK, 2 binnenste achterlampjes en
rechter remslang vervangen (328 euro)
118.000 km: Wederom houdt de airco er mee op... (xxx euro)
Peugeot wordt 17 april ingeruild op Espace 3.5 V6
Totaal in 43.000 km voor 7.300 (!!!) euro onderhoud!!
We ruilen een bijna nieuwe auto in....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.