Peugeot 5008 Active 1.6 e-HDi 7P (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 5008 Active 1.6 e-HDi 7P |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 32.000 km |
Een nieuwe auto
Onze oude auto, een Opel Vectra C sedan uit 2003, heeft de afgelopen tijd een aantal dure reparaties gehad. Eigenlijk een reden om er nog een tijdje mee rond te rijden, want in principe is dit een heerlijke auto met aardig wat ruimte. We hebben toch maar besloten een nieuwe auto te kopen, omdat:
- Kofferbak moeilijk toegankelijk en helemaal vol bij meenemen kinderwagen en klapwagen
- We rijden vaak met 5 man en de middelste achterin zit dan toch wel erg slecht
- Steeds meer kleinigheidjes kapot, bv. kontakt elektrische ramen, mechanisme aan pook om achteruitversnelling in te leggen, aan/uit knop radio versleten, etc.
Wij wonen in Denemarken en daar is de prijsstelling van auto's anders dan in NL. Lees: echt duur! Verder is het prijsverschil tussen diesel en benzine kleiner.
Ons budget liet ons kijken naar stationwagens in de Golf-klasse. Na een aantal wagens bekeken te hebben viel de ruimte voor 5 personen toch tegen bij alle wagens. We hebben daarom ons budget gestrekt en gekeken naar 5/7 persoons MPV's.
We hebben ze in 2 dagen bijna allemaal bekeken:
- Ford Galaxy: Te groot (en te duur)
- Ford S-Max: Lekker ruim en mooi design
- Ford B-Max: Te kleine bagageruimte
- Ford Grand C-Max: Te smal achterin voor 3 personen
- Citroen C4 Grand Picasso: Lekker ruime auto, design spreekt ons niet echt aan
- Peugeot 5008: Ruim genoeg, mooi design
- Renault Grand Scenic: Stoelen achterin zitten niet lekker
- Open Zafira Tourer: Middenplaats achterin niet vrijgegeven voor kinderzitje. Plus: wilden eigenlijk wat anders dan Opel
- Kia Carens: Achterin beetje smaller, saai interieur, bagageruimte zag er klein uit en uiteindelijk ook duur
- VW Touran: Smal achterin, duur
- Seat Altea: Gewone achterbank, outdated
- Honda CRV: Eigenlijk geen MPV; wel een mooie ruime wagen, aan de duurdere kant
Uiteindelijk bevielen alleen de Peugeot 5008 en de Ford S-Max. De S-Max is veel te duur, daarom eigenlijk maar 1 kandidaat over.
Eerste proefrit in 5008 1.6 HDI gemaakt. Deze reed eigenlijk net als we van de Vectra gewend waren: goed en vertrouwd dus.
We hebben op vakanties vaak genoten van huurauto's met automatische versnelling. Dit zou ook wel wat kunnen zijn voor onze dagelijkse auto. Voor de 1.6 HDI is er alleen een ETG bak beschikbaar. Dit is een manuele bak die aangedreven wordt door elektromotoren en met de bijbehorende software automatisch schakelt. Er is over deze bak veel slechts geschreven, o.a. door Autoweek. Toch maar even proberen. Bij Citroen hadden ze een Picasso staan met de juiste combinatie (1.6 HDI en ETG-bak). Verrassing: Rijdt eigenlijk heel comfortabel! Er wordt soepel gewisseld van verzetten. Soms houdt de auto een beetje in, bv. bij het van richting afslaan bij een stoplicht. Dit komt denk ik omdat je zelf zou wachten met schakelen tot na de bocht, terwijl de automatiek dit vaak al tijdens de bocht doet. Terugschakelen gaat vrijwel ongemerkt. Bij Peugeot ook nagevraagd of deze combi in de 5008 beschikbaar was voor een proefrit, maar dat was helaas niet mogelijk. Ik heb wel aangeboden gekregen om een 2008 in deze combinatie te rijden en dat heb ik gedaan. De 1.6 HDI in deze auto heeft 92 pk ipv 114 pk in de Picasso/5008. Bij deze auto is deze combinatie minder comfortabel. Bij elk opschakelen duikt de auto naar voren. Uiteindelijk toch maar de ervaring van de Picasso meest laten tellen en de ETG-bak besteld. Hierover later meer als de eerste kilometers zijn gereden.
Verder is de 5008 goed aangekleed in DK. 3 zitrijen zijn standaard in DK, net als: LED-dagrijverlichting, 2-zone klimaatregeling, cruise control, mistlampen, regensensor, P-sensors achter, bluetooth radio, etc. Het glazen dak vonden we zo mooi dat we dit ook besteld hebben; hierbij kregen we nog automatische inklapbare buitenspiegels en een automatisch dimmende achteruitkijkspiegel mee. Verder hebben we nog de P-sensoren voor besteld en metalic lak in de kleur Shark Gray. Verder nog een paar matten en een bagagenet om achter de achterstoelen vast te maken, zodat veilig tot het plafond geladen kan worden. Uiteindelijk de auto voor een redelijke prijs besteld. Nu begint het lange wachten: 8-12 weken zou het duren.
De levering
- 7 km
De laatste week van Mei kregen we bericht dat de auto in Malmø (zie parkeerplaats voor 40000 auto's hier: https://www.google.dk/maps/place/Malm%C3%B6/@55.6213333,13.0005466,436m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x465305a574c491ff:0xd3a905dfbd4888e5) stond en gauw naar Denemarken zou komen om te worden geleverd.
De auto werd afgeleverd zonder de ophangpunten voor het bagagenet. De handleiding met de maten voor montering was niet meegeleverd en de garage wilde het niet monteren om zeker te zijn dat de gaten op de juiste plek kwamen. De Deense importeur had de maten niet en uiteindelijk hebben ze de dag erna de handleiding direct uit de fabriek in Sochaux gekregen. Dit werd de week erna netjes opgelost en we kregen een vervangende auto mee.
Deze leenauto was overigens een Peugeot 208 1.2 VTi met ETG-bak. Het valt op dat de bak in deze auto nog soepeler schakelt. Het kan zijn dat de techniek toch wat fijner is geworden door de jaren heen of het kan ook komen omdat de 208 meer lawaai maakt en dat je daardoor het schakelen minder merkt.
De eerste maand
- 1.700 km
We zijn absoluut tevreden over de auto. De grote ruimte, de hoge zit, de automatische systemen: allemaal goed!
Een paar losse ervaringen:
- Diesel/verbruik. Dit is onze eerste dieselauto. Wat kun je lang rijden op een tank zeg! Meer dan 1000 km zijn mogelijk. De tank is 60 liter. Het eerste verbruik was 18.1 km/l (18.8 km/l op de boordcomputer). De tweede tank vol is bijna leeg en het ziet ernaaruit dat het verbruik ongeveer gelijk gebleven is.
- Diesel/klotsen. Bij het stoppen vooraan het stoplicht hoor je de diesel in de tank klotsen. De auto is heel stil door de stop/start en het is te horen totdat de tank ongeveer half leeg is. Ik heb dit onderzocht op internet en het schijnt een normaal fenomeen bij veel dieselmotoren te zijn. Overigens heb ik bij de tweede tankvol niet echt iets bemerkt.
- ETG-bak. Voluit tevreden. Heb geleerd dat bij even gas terugnemen tijdens het schakelen het als geheel nog soepeler gaat. Verder werkt het terugschakelen bij een snelle inhaalmanouvre prima. Alleen het soepel tot stilstand komen moet nog even geoefend worden. De auto schakelt terug tijdens het uit laten rollen, maar gaat pas op het allerlaatste moment in neutraal. Tevens slaat de motor dan af (stop/start). Het geheel voelt wat abrupter dan het normale uitkoppelen een tiental meters voor het stoppen en daarbij zachtjes de remdruk te verhogen. Ik reken ermee dat we de komende maanden wel leren hoe het beter kan.
- ETG-bak/manueel. De versnellingsbak kan ook manueel gestuurd worden, met de pook en met flippers achter het stuur. Met de pook heb ik niet geprobeerd. De flippers werken prima. Als je ze vanuit de automatische stand gebruikt, kun je de automatische versnelling overriden; de door ons gekozen versnelling wordt dan een tijdje vastgehouden (30 sec?) en daarna schakelt de wagen weer automatisch. Overigens zitten er de 2 normale hendels aan elke zijde plus nog twee satellieten aan elke zijde voor het sturen van radio and cruise control. Dit gaf in het begin nog wel eens verwarring, bv. het terugschakelen van een versnelling ipv de cruisecontrol uitschakelen. Dit went wel naar verloop van tijd.
- Stilte. De auto is stil, maar toch een beetje meer banden en windgeruis dan de Vectra. Verder niet storen en wordt goedgemaakt door vele andere zaken zoals de hoge zitpositie.
Trillingen bij konstante snelheid
- 32.000 km
De afgelopen tijd hebben we last gehad van trillingen in de auto bij konstante snelheid, vooral bij 50, 60 en 80 km/u. Het begon meestal na een paar minuten rijden, waarnaar er soms problemen waren en soms niet. Beetje lastig verhaal dus bij de dealer, maar uiteindelijk konden ze het zelf ook reproduceren. Er is een software update uitgevoerd en tot nu toe hebben we geen problemen meer gehad. De software in de motor heeft een bekend probleem dat bij een motortemperatuur tussen de 17 en 35 graden er een verkeerde strategie gekozen wordt. De update zou dit moeten verhelpen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 5008
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 5008 1.6T 165PK AUTOMAAT Premium | 7-PERSOONS | NAVI | TREKHAAK | CAMERA V+A | CLIMA
- 2017
- 142.570 km

Peugeot 5008 1.6 e-HDi Style Automaat 7prs.-Leder
- 2014
- 180.034 km

Peugeot 5008 1.6 e-AUT6 GT-LINE 7PERS PANODAK DESIGNO-LEDER NAVI CAMERA DIGI-DASH APPLE-CARPLAY LED LMV PDC
- 2017
- 200.526 km
Lezersreacties (0)
Reageren