Peugeot 406 Break XS 2.0-16V (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 406 Break XS 2.0-16V |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 174.554 km |
KM-stand laatst | 189.000 km |
Een start,,,maar of het een goede is?,,,.
- 176.246 km
Ik hoor jullie denken, wat?? Nu al een review? Man, maak eerst eens wat fatsoenlijke kilometers…
Maar lees even verder alvorens te oordelen….ik heb al genoeg meegemaakt om te kunnen delen vrees ik...
Deze auto is in de plaats gekomen van de 626. In de 1e plaats omdat ik toch in ieder geval 1 auto wil hebben die die troep van een E10 lust, en ten tweede omdat de Mazda ook nog eens een nader te onderzoeken olielekkage had, 4 nwe banden nodig had en de nwe remschijven voor, nu al weer krom waren…..(een kwaaltje bij dit type helaas). Dat is onderhoud zul je zeggen..klopt…maar alles bij elkaar heb ik nog wat andere wagens die rijdend moeten blijven en dat kost allemaal geld. Wat ik niet in een ongelimiteerde oplage heb helaas. Dus dacht ik dat een jongere gebruikte wagen de oplossing was...
Zo gezegd zo gedaan, rond gaan kijken op diverse autoverkoop sites en ik had al in mijn hoofd al een besluit genomen dat ik dan ook gelijk een station zou nemen, lekker praktisch, met trekhaak en doe dan ook maar airco erin. De 406 heb ik altijd al een mooie wagen gevonden. Ik zag hem eigenlijk pas echt goed in de film Ronin, als de volgauto (sedan) van de hoofdrolspelers op een gegeven moment.
De break, met zijn voorover leunende houding, was het voor mij. Een goed exemplaar zoeken is niet eenvoudig. Allereerst hebben de meeste behoorlijk hoge kilometerstanden, hebben ze allemaal last van gescheurde deurrubbers en loslatende deurbekleding en rondom de nodige (hevige) gebruikersschades. Tot op een gegeven moment een 2.0 16V automaat voorbijkwam (die uiteraard erg ver weg stond) die er rondom netjes uit zag en net 175.000 had gelopen. En in de, wat mij betreft, mooiste kleur, Blue de Chine. Donkerblauw metallic.
Bij nadere inspectie een paar minpuntjes, gescheurde deurrubbers, niet werkende cd wisselaar, roest onder motorkap, ontbrekend embleem kofferdeksel en uiteraard loslatende deurbekleding.
De proefrit beviel prima en met de nog te verrichten klusjes aan de auto in mijn hoofd, besloten de auto toch te kopen en de Mazda achter te laten, toch wel met een beetje weemoed.
Van betrouwbare Jap, naar een moderne Fransman….ik werd al gewaarschuwd….pas nou op met een Peugeot…alleen maar narigheid in elektra en motor…
Ik wilde toch zelf meemaken of dit echt zo was.
Enfin, na een fijne terugreis en een 1e tevreden week, vielen mij al direct wat eigenaardigheden op in het gedrag van de auto.
De auto is onfrans straf geveerd. Ik had een erg soepel vering verwacht, maar dit is echt een bochtenridder. Niets mis mee, maar dit model is ook bekend voor het feit dat eenmaal beladen, de trekhaak stekkerdoos over de grond schraapt met de minste hobbel op de weg. Dus een beetje dubbel gevoel, straf, maar zwakke veertjes achter. Ben benieuwd als ik daar de vouwwagen achter hang volgend jaar, wat er dan gebeurd.
Qua techniek, starten lopen, maar bij een koude start gebeurde het wel eens dat de auto op 3 cilinders ging lopen. Bij een eenmaal warme motor, was er niets aan de hand. Wel was er dan een ander euveltje, dat wanneer ik afremde, tot stilstand kwam en de voet op de rem hield, het toerental fluctueerde en de naald wat op en neer danste. Niet elke keer, maar regelmatig. En meestal corrigeerde de motor zichzelf daarna weer. Tot op een gegeven moment bij een koude start, ik de motor even liep lopen stationair in P, omdat ik wat uit de kofferbak moest halen. De motor schoot door het onregelmatig lopen in noodloop en het check enige lampje ging aan. Toen direct naar de garage gereden met foutcode P0300 opgeslagen. Cilinder misfire.
Auto uitgelezen, geen rare zaken…bougies, bougie kabels, compressie, allemaal getest en prima in orde. Men deed wat injectie reiniger erin en wisselde de injectoren om, om te kijken of dit zou helpen. En zo waar, ik kreeg de auto mee en alles was prima. De motorloop zal nooit de souplesse van een Japanse auto evenaren ,maar ik was tevreden. Tot een kleine week later….weer bokken….en bij de tweede keer wederom check engine aan. Ook melding op dashboard info center Anomalie AntiPollution…whatever….doorgereden en nu is het lampje weer uit. Maar…als ik nu bij een stoplicht tot stilstand kom, of waar dan ook stop, en ik sta met de voet op de rem en de versnelling in D, gebeurt het zo maar dat de naald weer even gaat dansen, om vervolgens heel abrupt naar 0 te vallen en de motor uit slaat. Ook hier weer, niet elke keer, maar random. Verder gezocht op internet fora, en er word heel erg veel aangegeven als boosdoener, maar niemand heeft het verlossende antwoord. Het kan aan erg veel liggen. Bobine die stuk is of aan het stuk gaan is, vervuilde klepstoters (wat bij de 2 liters veel voor schijnt te komen) en nog veel meer oorzaken.
Ik geef mijn eigen garage nog een kans, en als die er niet uit komt, laat ik de auto door een Peugeot garage uitlezen. Wellicht dat die met specifieke Peugeot software nog wat anders kunnen vinden.
Tis erg jammer dat die nu mijn huidige ervaring is. De auto rijd heerlijk, automatenbak schakelt soms met schokken, maar ik wijt dat voorlopig aan mezelf terwijl ik aan deze auto wen. Het rijd heel anders dan de Mercury met zijn automaat. Vlot is hij ook zeker en je kan zuinig rijden met deze wagen. 1 op 12 is makkelijk te doen als je normaal rijd en zuiniger kan ook zeker wel. Met flink doorrijden kom je nog boven de 1 op 10 uit. Stoelen zitten prima, met opklapbare armsteuntjes. Airco werkt zoals het hoort, alhoewel ik me wel wat stoor aan de ventilatie uitgangen, bij alle standen blazen de middenroosters recht in je gezicht. Dus die maar dicht houden. Deurpanelen haal ik volgend jaar wel los en bekleed ze opnieuw. Lijkt mij niet echt moeilijk, met de juiste textiel lijm spray. Stuur vertoon veel slijtage sporen. Die ga ik bekleden met een lederen stuurwielhoes die je zelf erom heen moet stikken met naald en draad. Leuk en eenvoudig klusje. Voor 3 USD op eBay uit China en twee uurtjes van je tijd.
Logo op kofferbak besteld, rubbers besteld (bij dealer en eBay) en een lakstiftje.
Ik hoop van ganser harte dat het euvel opgelost word, want de auto is verder een prima ding, en qua looks precies in mijn straatje. Een jaren negentig design model, wat voor de vroege jaren tweeduizend een facelift heeft gehad. Toch nog een soort van youngtimer rijden die op E10 kan. Ik wil graag dat de mensen die beweren dat de aanschaf van een tweedehands Peugeot een groot risico is, ongelijk krijgen. Helaas zal dat toch onvermijdelijk ten koste gaan van mijn budget….word vervolgd, als jullie dat kunnen waarderen.
doet ff pijn maar,,,,,
- 179.600 km
De auto vandaag weer ophalen...heb toch besloten hem te laten onderzoeken en repareren door een Peugeot specialist.
De klepstoters zijn nu vervangen. En om dat mogelijk te maken, moest de gehele distributie eraf. Dus die is ook gelijk vervangen. Samen met de waterpomp.
Om het geheel af te maken, is ook de stappenmotor vervangen, want bij een warme motor bleef hij nogal onrustig in toeren bij stationair draaien voor een verkeerslicht.
Al met al heb ik voor deze reparatie nu 1365 euro af moeten tikken. Bijkomend voordeel is dat volgens de garage de motor vooral onderin het toerenbereik krachtiger zal zijn, Ik ben erg benieuwd. De geheel computer word opnieuw ingeleerd de komende 200 kilometer die ik zal rijden.
Blij dat ik toch voor reparatie ben gegaan. Het is en blijft een mooie wagen die gewoon erg fijn rijd en nog redelijk zuinig is ook voor het formaat wagen en motor.
nog niet klaar
- 182.100 km
Het lijkt erop dat de stappenmotor een maandagochtend exemplaar was. Nog steeds een stuiterende naald bij stationair in D bij stoplicht of kruising. Dus die word a.s. dinsdag vervangen. Hopen dat dit helpt.
Verder beslaat de auto erg vaak bij 9 tot 10 graden boven nul. Ook bij droog weer. Ik hoop dat de airco afgevuld moet worden. Vloerbedekking in auto is droog. Als het alsnog de kachelradiateur is, dan gaat hij weg. Ik ben er zo langzamerhand wel een beetje klaar mee. Auto is met mijn rijstijl niet onder de 1 op 11 te krijgen. En ik rij gewoon door zeg maar. Geen treuzelaar. Automatenbak blijft hakerig en soms schokkerig. Schijnt volgens Peugeot expert erbij te horen. Uitlaat laat zich flink horen, iets te sportief naar mijn smaak en hoort niet bij een station. Maar even naar laten kijken of hij nog wel geheel dicht is....
Ik hoop niet dat dit hok een gebed zonder einde word. Had ik beter de 626 kunnen houden en die een grote beurt kunnen laten geven.
Adieu
- 189.000 km
Enfin, de 406 is ingeruild voor een Japanner, een Outlander. Hogere zit, makkelijker in en uitstappen, 2.4 4WD, wel wat dorstiger en meer MRB, maar wat ik heb bijgelegd aan de Outlander, was ik geheid in de toekomst kwijt geweest aan de 406. Dat gevoel kreeg ik niet meer weg. Jammer, maar helaas.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.