Peugeot 406 Break SR 1.8-16V (2000)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 406 Break SR 1.8-16V |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 64.450 km |
KM-stand laatst | 177.000 km |
16-11-2009
- 82.000 km
Betrouwbaarheid:
Na 17.500 km en anderhalf jaar tijd de eerste review van de Peugeot 406 Break automaat. Ik zocht bewust een auto met weinig kilometers zodat de malheur binnen de perken zou blijven. Tot nu toe doet de 406 het op dit punt voortreffelijk: buiten € 50 voor de verplichte APK in mei dit jaar (nul mankementen) heb ik er geen enkele kosten aan gehad. Geen enkele storing tot nu toe, ook zelf niets hoeven doen. Hij verbruikt geen druppel olie. Wel zijn er binnenkort twee banden aan vervanging toe, maar die waren bij aankoop al over de helft.
Overige ervaringen:
De 1.8 liter 16-klepper met automaat is geen krachtpatser maar hij komt goed mee. Bij koude motor schakelt de bak soms wat laat op waardoor je onbedoeld met gierende motor rondrijdt, juist wanneer je dat niet wilt. Met liefde behandeld is de motorloop heerlijk stil. Bij een rustige rijstijl haal ik 's zomers een verbruik van 1: 12,3, bij meer haast en stads/fileverkeer met verlichting aan eerder 1:11 á 1:11,5.
Comfort is prima (al zou ik graag een lendesteun hebben, maar ja, het is de instapversie), de laadvloer van bijna 1.90 meter bij opgeklapte achterbank uitstekend. De stijfheid van de carrosserie is niet denderend, bij het schuin nemen van een drempel hoor en voel je de carrosserie wel wat. Bij het nemen van korte oneffenheden iets te veel rammels in de voortrein, maar dat blijft verder onschuldig. Verder geen rammels of kraakjes in het interieur. De achterportieren kraken wel een beetje bij het openen/sluiten. Ik zal deze winter de portierbekleding er eens afhalen en met de vetpot aan de slag gaan.
Heerlijk
- 100.000 km
Update 30 december 2010
Weer 18.000 km gereden en de 406 heeft niet teleur gesteld. Verstouwt alles, comfortabel.... maar wel een zuiplap in de winter. Deze winter trouwens voor het eerst op winterbanden (setje Snowtrack 2 bijna nieuw, ik ben op slag believer in winterbanden geworden).
De techniek heeft zich als verwacht prima gehouden. Bij de APK olie en remolie ververst, twee achterbanden en de achterdemper vervangen, da's allemaal reguliere slijtage. De achterdemper vond de vele stadsritten niet zo amusant.
Twee onverwachte probleempjes gehad: de richtingaanwijzerschakelaar gaf er dit voorjaar de brui aan (ging niet terug naar de middenstand), en begin november attendeerde een heel smerig koelvloeistofspoor mij net op tijd op feit dat de aansluitsokkel voor de kachelslang van het thermostaathuis was losgeroest. Bij mijn 404 was dat huis gewoon van onroestbaar aluminium, geen idee waarom dat nu ineens niet goed genoeg meer is. Alles laten doen maar toch nog te overzien.
Totale kosten: 50 euro voor twee tweedehands zomerbanden, 370 euro voor grote beurt inclusief monteren banden en nieuwe achterdemper, en 250 euro voor genoemde onvoorziene reparaties.
De set winterbanden met 5-6mm profiel was 250 euro tweedehands, inclusief 406-velgen, dus kon ze er zelf onder zetten.
Geen verrassingen
- 115.000 km
Sinds december 2010 weinig bijzonders te melden. Inmiddels ruim 50.000 eigen kilometers gemaakt in deze heerlijke Peugeot. Auto rijdt voortrefelijk, motor loopt warm gereden zijdezacht, koud soms heel klein beetje brommerig. Wel blijf ik het verschil in benzineverbruik tussen zomer en winter groot vinden, ruim 1,5 liter per 100 km meer in de winter.
Onderhoud: twee remslangetjes en een lampje vernieuwd bij de APK en tussentijds een kleine lekkage gehad op de aansluiting van de koelslang onderaan op het radiatorblok, tegen het rechterspatbord aan. Dat leverde een garagerekening op van 32 euro. Ik dacht altijd dat de Bovag het haar leden had verboden om rekeningen onder de 50 euro uit te schrijven. Dit was een meevaller.
De voorbanden vervangen door tweedehands Firestones, maar daar ben ik nog niet weg van. Volgende keer weer Michelins.
Blijft een fijne betrouwbare auto
- 162.000 km
Bijna vijf jaar sinds het laatste verslag en weinig schokkends gebeurd. Buiten de normale onderhoudsbeurten eigenlijk maar één echte reparatie: nieuwe remvoeringssets achter. Deze 406 heeft nog trommelremmen achter, en daarvan zijn de voeringen gelijmd in plaats van gepopnageld. Links achter was een voering losgeraakt en daardoor remde hij slechter en bovendien loopt die losgelaten voering vast waardoor het wiel af en toestondig blokkeert bij een stoplicht. Je strandt er niet mee maar het is wel irritant. Nieuw set links en rechts erop kostte ongeveer 350 euro inclusief arbeid. That's it!
Inmiddels rijd ik al weer een aantal jaar op Michelin Energy Savers, en dat blijft een fijne band voor op de 406.
Nog een paar kleine puntjes die niet verwonderlijk zijn na 16 jaar: de achterruitenwisser vervangen doordat de plastic behuizing die de wisser op de wissernok houdt, afbrak. Dat is een veelvoorkomend euvel op Peugeots en een nieuwe wisser kostte een paar tientjes.
De deurvangers achter begonnen te kraken. Uitbouwen was wat veel werk, maar de portierbekleding haal je in een paar minuten los en dan kun je er redelijk bij om de zaak te smeren.
Voor de rest dus helemaal niets. Al jaren neem ik me voor om hem het jaar erop in te ruilen voor een 508 automaat. Maar op de 406 heb ik geen afschrijving meer en nauwelijks reparatiekosten, waardoor je zorgeloos rijdt. Als ik dan de (spook?) verhalen over de 1.6 THP motor uit de 508 lees, stel ik het afscheid weer even uit.
Ingeruild op een 508
- 177.000 km
Weer 15.000 km verder. De remmenset achter heeft het maar 2,5 jaar uitgehouden, wat eigenlijk gênant kort is. Lekkende remcilinders noopten wederom tot vervanging bij 165.000 km.
Verder een losgeschoten koelslang en enkel regulier onderhoud. That's it!
Afgelopen zomer met hele gezin Frankrijk onveilig gemaakt en boordevol dozen wijn weer terug. Auto gaf geen krimp!
Teller staat nu op 177.000km. Tiende verjaardag van de distributieriem zit er aan te komen, voorbanden gaan richting 3 mm. Vorige week besloten tot inruil op een 508 THP uit 2013 met volautomaat. Deze 406 is en blijft een reuze betrouwbare auto waar je nog jaren plezier van kunt hebben.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.