Peugeot 405 GL 1.6i (1990)

autoreview

Peugeot 405 GL 1.6i (1990)

Signalement

Uitvoering405 GL 1.6i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1990
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf138.000 km
KM-stand laatst157.550 km
Lezerswaardering: 84%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Peugeot 405 1,6 GLi 1990

  • 140.370 km

Papa reed vroeger in een bordeaux rode Diesel 505. 'De kat' werd hij genoemd, evenals 'de mooiste auto die ik ooit heb gehad'. Zelf heb ik de auto tot mijn 4de levensjaar meegemaakt; hij moest uiteindelijk weg omdat hij door zijn assen ging. Niet veel herinneringen meer dus, maar waarschijnlijk wel de auto die de Peugeot-liefde heeft opgewekt.

Terwijl ik in 2020 op zoek was naar een auto - voorkeur voor een 106 of 306 - werd ik gebeld over het feit dat de opa van mijn vriendin, die niet meer rijvaardig is, afstand doet van zijn auto. Ik wist dat het een 405 betreft, maar na 2 jaar stil te hebben gestaan moest er wel het één en ander aan gebeuren. Toch maar gaan kijken, en omdat de auto altijd binnen heeft gestaan verdient de 405 nog een kans op overleving. Neem ik de auto niet, dan gaat de auto voor noppes weg en dat is toch zonde.

Een aantal zaken vallen op, zoals het ontbreken van een oliepeilstok en een brandend motorlampje. Stationair loopt hij niet goed en met een warme motor slaat hij zelfs af. Ik mag hem een maandje proefrijden om te kijken hoe hij bevalt.

KM-stand 138550:
Nieuwe benzine getankt, tijdens het rijden een steeds sterkere benzinegeur in de auto. Bij terugkomst luchtfilter en bougies vervangen, benzinegeur weg.

KM-stand 138800:
De motor wordt wat schoongemaakt, her en der zijn een aantal sensoren vies geworden.

KM-stand 138866: eerste keer bij de garage (eerder kon helaas niet). De boosdoener van het motorlampje was de MAP-sensor. Die wordt vervangen en er komt een nieuw benzinefilter.

KM-stand 138950: vervanging luchtfilter slang die aan zijn einde kwam

KM-stand 139863: APK-goedgekeurd, nieuw oliefilter, oliepeilstok, nieuwe olie voor de versnellingsbak, nieuwe ruitenwissers + vloeistof, 2 nieuwe voorbanden en uitlijning van de auto.

KM-stand 140360: nieuwe remschijven en remblokken voor, nieuwe remcilinders achter.

De auto is inmiddels in mijn bezit. Het is nu tijd vertrouwen op te bouwen, maar ik ga de uitdaging aan. De kilometerstand, het feit dat hij altijd in een garage heeft gestaan en het feit dat hij - tot nu toe - altijd start en rijdt hebben mij overtuigd om voorlopig door te gaan met deze auto. En ik vind het een prachtig, zeldzaam model. Ik ben benieuwd naar wat de toekomst gaat brengen. In ieder geval verdient de Peugeot zeker meer dan de sloop of langdurig stil te staan. De auto vraagt mij om te gaan rijden, het liefst wat langere afstanden. De 405 komt hiermee eindelijk tot haar recht, waar zij voor gemaakt is.

Ik houd dit blog bij naarmate de ontwikkelingen rond de auto zich vorderen.

Update - de auto leeft

  • 144.700 km

Inmiddels zijn we weer een paar maanden en 4000km verder. Ik rijd nog altijd vooral in het weekend met de auto, doordeweeks ben ik vooral met mijn studie en mijn werk bezig. Bedankt voor alle leuke commentaar, het blijkt inderdaad een sterke auto te zijn; echter wel met wat littekens uit het verleden.

In die tijd is de auto nog eens naar de garage gegaan voor een kleine olielek. Het bleek een O-ring te zijn die vervangen moest worden. Verder nog wat olie bijgevuld en daar gaat ie weer. De komende tijd ga ik mij bezighouden met de auto 'zomerproof' te maken. Binnenkort zal ik toch een keer de brandstofslangen moeten vervangen, welke bij het rijden met een open raam een benzinegeur vrij laten binnen de auto. Koelvloeistof e.d. is op niveau, bandjes hebben goede druk: hij moet begin mei klaar staan voor zijn eerste grote reis naar Frankrijk. Dan gaan mijn vriendin, twee vrienden en ik naar een familiehuisje in de Dordogne - als Corona het wel toelaat.

Ik geniet verder ontzettend van de auto. Ik ben financieel helaas niet al te breed - uitwonende student - maar ik doe mijn best om elke keer weer die 'kleine dingetjes' aan te pakken die toch eens moeten gebeuren. En de auto leeft, zoals je van een oude Fransman kan verwachten: piepjes, kraakjes, plasticgeluiden, soms onverklaarbaar. Maar dat hoort zo en daar moet men mee leren leven - dat heb ik na 23 jaar Frans rijden wel geleerd - en ik zou mij eigenlijk zorgen moeten maken als de auto niet meer 'leeft'. Elke rit kent zo wel zijn bijzonderheid, maar de auto lijkt elke kilometer uitstekend door te komen.

Nu is het dus de puntjes op de i zetten voor de vakantie. Ik hoop dat alles goed gaat komen onderweg. In totaal gaan wij dan iets minder dan 3000km in een week rijden, dat heb ik met een 'oude auto' nog nooit gedaan - vaak genoeg met moderne auto's. Maar dat is geen garantie voor succes, getuige de verschrikkelijke ervaringen met de Laguna die ik hiervoor had. Ik kom op deze review terug na de vakantie (hopelijk)!

We gaan naar Frankrijk toe (is wel het plan)

  • 147.900 km

Het is weer tijd voor wat toevoegingen. Over een krappe 2 weken komt de eerste echte grote reis (als alles naar plan gaat): we gaan samen naar papa en mama in Zuid-Frankrijk rijden. Terug naar het thuisland dus, terug naar de plek waar de auto is gebouwd.

De eerste vakantie naar de Dordogne ging helaas niet door ivm de Covid-19 pandemie. Dat werd een weekje Limburg, alles ging goed, zowel beladen als onbeladen, zowel op de snelweg als in de heuvelige wegen van het Zuiden des lands. Alles, behalve...
...die naald, die kilometernaald. Die bezorgt mij nachtmerries. Na de vervanging van de oude kabel dacht ik dat ik zonder problemen door te kunnen rijden, maar in Limburg bleek al snel dat hij weer ging trillen op het dashboard, en dit keer gepaard met een naar geluidje. Sinds een week is het weer verergerd, na een lange tijd niets te hebben gehoord/gemerkt. Dit weekend ga ik de boel weer even demonteren en vetten, en hopen dat het werkt. Anders zou er eventueel een nieuw dashboard in moeten...

Maar goed, maandag 28 juni gaan wij naar Frankrijk. Ik vraag mij af of de auto in die 30 jaar ooit terug is gekomen naar waar het vandaan komt. De reis voert via Luxemburg, over de B- en C-wegen naar de Jura, de Savoie, De Cévennes en uiteindelijk Frans-Catalonië. En later weer terug natuurlijk! We gaan het zien. Alle vloeistoffen zijn in ieder geval in huis, in geval dat. Toch best spannend met de 405 op vakantie met de tent.

Nog een dingetje: ik heb er weer originele wieldoppen opgezet. Oogt toch veel beter zo...

Hopelijk kan ik na de vakantie weer terugblikken op deze opa!

Wij gaan onze tweede lente in

  • 157.550 km

En toen was ik weer thuis. 28 juni 2021 met enige gezonde spanning vertrokken, niet wetend wat de reis brengen zou, en 17 augustus opeens zonder bijzonder vervelende stoornissen mét de hele auto terug gekomen. 7000 kilometer aan snelwegen, kleine wegen, bergwegen, haarspeldbochten, klimmen, scherpe bochten, slecht wegdek, hitte, uitdagingen, zware belading, regen, files. Een echte zomervakantie met de 405, naar het Zuidelijkste puntje van Frankrijk en terug. Met een tussenvakantie in de Gard. Hij deed het allemaal! 405: ongekend talent. Wel met af en toe een schrik, een zorgen. Geurtjes, geluidjes, oplopende watertemperatuur, maar nooit naar de gevarenzone. Gewoon een leuk avontuur om tevreden op terug te kijken! Wát was ie trots toen ie lifters meenam, wát was ie trots toen ie doorreed waar een moderne SUV het opgaf, wát was ie trots toen ie glanzend thuis kwam. En wat was ik ook blij!

Na de zomervakantie een gek euvel. Middagje eten nabij Bussum met de familie, waarop de auto niet meer kon starten. Alsof ie wist dat de pechhulp zou komen: vlak voordat de ANWB mij te hulp kwam schieten nog eventjes proberen. Starten en lopen als nooit tevoren. Blijft mij nog steeds een mysterie...

Wat dingetjes hier en daar. Een verstopte remleiding, een kapotte handremkabel. Een deur die niet meer open wil of niet meer dicht kan. Dat soort dingetjes. In november nog 4 dagen naar Trier geweest in Duitsland, dat ook zonder slag of stoot.

Op het moment ben ik weer bezig met de voorbereidingen van een nieuwe lente en een nieuwe zomer. Nog een paar werkzaamheden uitvoeren en dan zal de 405 in mei met ons naar het centrum van Frankrijk moeten. Een weekje eropuit voordat wij saampjes in de zomer weer het Zuidelijkste puntje van Frankrijk kunnen halen...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.