Peugeot 308 SW Premiëre 1.2 PureTech 130 (2014) #2

autoreview

Peugeot 308 SW
Peugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SW

Signalement

Uitvoering308 SW Premiëre 1.2 PureTech 130
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf228.000 km
KM-stand laatst228.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste Auto

  • 228.000 km

Als een Automotive Student, moest ik een belangrijke keuze maken voor mijn eerste auto. Ik wou al snel gaan voor een kleine auto, denk daarbij aan een Duitser, zoals een Polo. Iets kleins in de B/C segment. Al jaren rijden wij franse auto's, hiervoor een 106 (GTI) - Super Auto, 307, de oude 5008 (diesel) en nu de nieuwe 5008 (diesel). Als nog was ik gegaan voor de PEUGEOT 308 SW, met een 1.2 PURETECH gekoppeld aan een 6 bak. Wat wij merken is dat mensen oprecht de kwaliteit van Franse auto's onderschatten.

Al snel zag ik flink wat negatieve reviews over de 1.2 E-THP motor, wie zijn distributieriem in de olie draaide. Er waren veel klachten over hoog olieverbruik, gerammel en vermogensverlies. Maar wat de mens niet beseft is dat zulke Motoren zijn gemaakt voor zuinigheid en kracht wanneer het nodig is. Wat de meeste mensen vergeten is olie bijvullen/vervangen, of uberhaupt de juiste olie er in doen. Op zo een auto moet je absoluut niet bezuinigen. Bij aankoop zag ik al snel dat de olie was verwisseld (Kroon olie) en ook nog eens de juiste olie wat van belang is. Direct heb ik contact opgenomen met onze wel bekende Peugeot Garage in Eindhoven voor wat advies en aandachtspunten, die gaven aan om op de distributie riem op te letten.

Dus hierbij beste lezers een advies, wanneer je een 1.2 E-THP motor koopt met 130/110 PK, kijk of de distributie vervangen is en of er eventueel scheurtjes of beschadegingen aan op de riem zitten. Dit kan je eenvoudig doen door de motorolie dop open te draaien en met een zaklamp te schijnen, daardoor kan je de distributieriem zien.

In ieder geval, zorg ervoor dat hij door een PEUGEOT specialist is vervangen. Die riemen gaan helaas niet zo heel lang mee, waardoor je een vuistregel moet handhaven van 100.000 km ipv de fabrieksopgave van peugeot.

Motorisch gezien is hij goed, hij is vlot en best zuinig. Wanneer ik snelwegkilometers maak zakt hij niet onder de 1 op 18/19, wat best goed is voor een benzine. Meestal zet ik hem dan op z'n cruise control (120 km). Wanneer ik korte afstanden rij, stadsverkeer, is hij alsnog best zuinig, als ik optijd schakel en normaal rij, haal ik makkelijk 1 op de 13/14, wat best netjes is voor zo een wagen.

Wanneer we kijken naar performance, is mijn persoonlijke mening dat de 1.2 PURETECH motor toch wel een award moet verdienen. Je tikt lekker 5.500 toeren aan en je hoort de motor brullen. Persoonlijk is het toch mooi om te zien dat een drie cilinder over de gehele toerental veel kracht levert, vanaf 1.750 heb je maximale koppel leverbaar, en de redline op 5,500 toeren geeft je de beste ervaring. Zo tik ik makkelijk 90 km per uur aan in de tweede versnelling, wat best knap is voor een kleine drie cilinder.

Over wegligging gesproken, is het een fantastische auto, bochten op de snelweg die je normaal met 70 moet nemen, kan je makkelijk met 100/120 nemen. De auto zakt helemaal door de vering en je wordt in je stoelen gedrukt. Dit zorgt voor optimale rijplezier.

LETOP!
Een auto die veel electronica heeft, zorgt natuurlijk ook voor veel problemen. Aangezien deze auto destijds zoveel verkocht werden, zorgde dit voor een rush binnen de productie van deze auto's. Het is goed om de deuren te checken, dat er daar wat gerammel in zit, en natuurlijk de motor zelf.

Helaas gaf mijn auto wel de eerste 1000KM al wel een storing. Ik reed rustig 120 km op de snelweg, toen opeens mijn auto de noodloop in ging. Er stond, motor is defect, reparatie vereist. Op dat moment ging ik mijn auto uitlezen en gaf hij de code P1339, na een minuutje googlen en in de database te kijken van PEUGEOT, had de derde cilinder het begeven. De auto reedt dus op twee cilinders, wat ook te merken was. Af en toe wanneer de auto stationair liep, rammelde de toerenteller tussen de 900-700, terwijl hij normaal steady op 800 hoort te zijn.

Een week voordat hij deze storing gaf, merkte ik dit defect. De ECU gaf geen storing aan, maar alsnog besloot ik om de Bougies te vervangen. Het probleem was niet opgelost. Nadat ik stil kwam te staan startte ik de auto weer, ik had de code verwijderd met mijn uitlees apparaat. De auto reedt gewoon verder alsof er niks aan de hand was, alhoewel de management lampje alsnog rood was.

Na een kleine onderzoekje samen met mijn docent concludeerden wij dat de bobine van de derde cilinder weg was, aangezien de auto af en toe die storing gaf. Ik ben snel naar de garage geweest om een bobine te halen. Nadat ik alles geinstalleerd had probeerde ik de auto uit te lezen maar blijkbaar hebben de fransen ervoor gezorgd dat je alleen met speciale uitleesapparatuur bij de ECU kan. Na twee uur rondjes rijden ging de lampje automatisch uit. Typisch Franse Autos.

Wat ik vaak zie is dat Franse auto's gevoelige electronica hebben. Dat kan soms heel fijn zijn, maar als het mis gaat kan het voor grote hinderlijkheden zorgen, zoals een motor management lampje. Ook al is er niks, het kan zijn dat die lampje alsnog brandt, dan weet je in ieder geval wel dat het lampje doet :)

Over het algemeen wanneer we terug komen op de puretech motoren zien we dat het ZEER gevoelige motoren zijn. Wanneer je zo een auto koopt, vooral een franse, aarzel dan niet om effe de olie te verversen en de filter. De juiste olie/kwaliteit kost misschien wel 100/150 euro, maar zorgt ervoor dat je veilige kilometers kan maken en het beste uit de Franse paard kunt halen. Nooit, maar dan ook nooit bezuinigen op je auto.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.