Peugeot 307 SW 2.0 HDI 110pk Pack (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 307 SW 2.0 HDI 110pk Pack |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 100.000 km |
KM-stand laatst | 270.000 km |
Algehele ervaringen met deze auto.
- 270.000 km
Auto van particulier gekocht met 100.000 km op de teller. Ik had eerst onderzoek gedaan bij de garage die deze wagen in onderhoud had. Die verzekerde mij dat ik geen spijt zou hebben van de aanschaf. Dat klopt ook! Hebben de auto nu een aantal jaar in bezit en er 170.000 km bij opgedraaid. Bevalt echt ontzettend goed. Veel ruimte en van alle gemakken voorzien.
Eigenlijk alleen maar regulier onderhoud gehad op 1 euvel na. Bij 110.000 km is het vliegwiel, koppeling en drukgroep vervangen vanwege een defect (kwaaltje van de 2.0 HDi). Dat was best een duur geintje. Oh ja....ik heb de startmotor ook al 2x moeten vervangen. Deze schijnt te licht te zijn voor deze motor. Eerste keer kreeg ik een gereviseerde ruilmotor mee. Deze was binnen een jaar weer stuk. onder garantie kreeg ik een nieuwe mee. Dit zit nu een half jaar en dat lijkt allemaal goed. Deze reparatie heb ik zelf gedaan.
Nadeel vind ik het FAP roetfilter dat werkt met een additief. Rijgedrag is soms wat inhoudend en schokkerig. Als de auto het regeneratieproces start stinkt ie naar roet en is het een tamme auto. Na eerste keer vervangen (bij 180.000 km) en additief bijvullen ben je veel geld kwijt. Auto rijdt daarna wel weer perfect, mits er geen sensoren om en bij de roetfilter vervelend beginnen te doen. Was bij deze auto wel het geval. Auto ging in de noodloop. Na resetten en uitlezen bij de garage kon ik dit zelf oplossen door de drukverschilsensor te vervangen (zit aan het schutbord achter de accu).
De 2.0 HDi is niet zuinig. Bij rijden op de cruiscontrol, 90 km/h woonwerkverkeer was het verbruik 1 op 16 als je heel erg je best deed. Dus heb ik de auto laten chippen. Vermogen steeg van 110 naar 140 pk en het verbruik daalde naar een ruime 1 op 18.
Door de chiptuning gaat de auto wel meer roet produceren en dat resulteert weer in een eerder verzadigd roetfilter... binnen
80.000 km was deze al weer vol. Heb het roetfilter leeg laten halen en weg laten schrijven in de software. Mag niet...ik weet het, maar wat krijg je er een beter rijdende auto voor terug. Chiptune is lichtjes aangepast voor een betere afstelling. Auto trekt als nooit te voren en is nog weer zuiniger geworden. Zwarte rook zie je alleen als je hard optrekt of als de caravan achter de auto hangt bij en je trekt op. Ik had dit een ton eerder moeten doen! Roetmeting bij APK is geen probleem. Alles netjes binnen de toegestane waardes.
Verbruik normaal: 1:18
Verbruik met caravan: 1:13
Wat wel vaak kapot gaat zijn lampjes... Goedkope of dure maakt niet uit.
Ook reactie stangetjes bij de ophanging voor gaan vaak kapot. Kosten niet veel en zijn makkelijk zelf te vervangen als je het wiel verwijderd.
Hebben de auto nu ruim 5 jaar in bezit. Zitten wel te denken aan iets anders, maar kunnen eigenlijk geen afscheid nemen van de auto. Super veel ruimte en goed comfort laat ons langer in deze auto rijden. We gaan sowieso voor de 3 ton en daarna zien we wel weer. 5 ton moet ook geen probleem zijn voor deze 2 liter HDi. Het is jammer dat Peugeot deze motoren niet meer in de nieuwe modellen heeft gezet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.