Peugeot 307 SW 2.0-16V Pack (2005)

autoreview

Peugeot 307 SW 2.0-16V Pack (2005)

Signalement

Uitvoering307 SW 2.0-16V Pack
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf145.279 km
KM-stand laatst162.231 km
Lezerswaardering: 50%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Op goed geluk

  • 145.559 km

Oké, het is misschien niet de meest betrouwbare wagen die je kunt kopen maar na 2 jaar gereden te hebben in eenzelfde wagen hebben we toch weer een 307sw gekocht. Aangezien een samengesteld gezin nou eenmaal wat groter is (4 thuiswonende kinderen) hebben we dus ook een auto met wat meer stoelen dan gebruikelijk nodig.

Voor mij persoonlijk is de eerste 307sw die we reden ontzettend mee gevallen qua rijgenot. Met 141 pk voldoende kracht onder de moterkap om goed mee te kunnen met het moderne verkeer. Aangezien mijn partner nogal een eierklutser is met het schakelen hebben we toen een automaat gekozen en eerlijk is eerlijk het is best lekker lui rijden. Daarnaast is het makkelijker wanneer mijn jicht opspeelt. Een prettige zit, veel ruimte ( vooral voorin, 2de zitrij normaal, 3de zitrij nogal krap) Deze vorige 307sw had regelmatig dingen die vervangen moesten worden. Dat begon op te lopen en aangezien we niet al te veel budget hebben voor die dingen werd het tijd om hem weg te doen bij ruim 218K aan kilometers.

Om dus wat kosten te besparen ingeruild. Zoveel keuze is er niet wanneer je een 6-zitter zoekt met een beperkt budget en het rijden beviel uitstekend dus kwam een 307sw op ons pad met minder kilometer op de klok.
Zelfde 2.0lt moter met automaat, zelfde kleur, zelfde bekleding, airco, panoramadak, bijna nieuwe banden, alleen deze keer met navigatie ingebouwd en parkeerhulp achter.
Rechts een nette auto, links heeft hij een aantal keer ruzie gemaakt met winkelwagentjes. Het zij zo, als het maar lekker rijdt....

Alles gaat soepeltjes, zoals gewend maar we hebben hem gekocht met een rammel.... Bij gasgeven en abrupt gas loslaten rammelt er duidelijk iets van metaal. We gokken het erop dat het een hitteschild is. Een maat is monteur en die vindt het, hopelijk goedkope, probleem wel.
De navigatiekaarten zijn van 2017 en nog redelijk bruikbaar (Google maps op de telefoon als back-up)
De smalle stoel in het midden van de 2de zitrij hebben we eruit gehaald en een koelkastje ervoor in de plaats gezet. Dit was een optie bij aanschaf, met een beetje zoeken te vinden op marktplaats voor een euro of 30/40. Het klikt makkelijk op die plaats en werkt goed tijdens lange reizen.
De vloermat bij de bestuurdersstoel miste de dopjes om de mat vast te draaien, de sloop had ze voor 2 euro en dat scheelt ergernis aan een schuivende mat.

145.559 KM:
De eerste 150 kilometer zitten erop en de eerste melding verschijnt af en toe in het display: storing ASR/ESP
Hopelijk alleen een vervuilde sensor. Even het geheugen van de boordcomputer gecheckt op meldingen maar dit was gewist, iets om in de gaten te houden bij aanschaf.
wordt vervolgd.

Op de brug

  • 151.349 km

Intussen zijn we een 6000 kilometer verder en zijn de voor mij eerste probleempjes verschenen.
Dat verkeersdrempels hun nut hebben zal duidelijk zijn maar dat ze een sloopkogel voor je ophanging zijn is gouden business voor de groothandels in veren en schokbrekers. Rechtsvoor had de veer de strijd opgegeven en is met een geweldige laatste kreet gebroken. Een nieuwe erop laten zetten ,80 euro, en de strijd gaat verder.

Omdat hij toch op de brug stond meteen even het hitteschild rond de uitlaat wat weggebogen van die uitlaat maar het hinderlijke geluid bij optrekken is vrijwel gelijk gebleven, volgende keer bij de moter en spruitstuk maar eens het schild controleren.
Het uitlezen van de computer gaf 4 meldingen:1) batterij sleutel leeg, dat is al bijna een jaar zo, binnenkort naar eens echt vervangen. 2) esp/abs sensor...of vuil of kapot, volgende beurt bekijkenwant die storing komt maar sporadisch voor 3) storing communicatie moter en versnellingsbak. Daar maak ik me meer zorgen om. 4) incorrecte waarde uitlaatgassen.

Dat laatse wist ik al en daarom heb ik er een reinigend goedje ingegooid dat bedoeld is voor garagebedrijven en niet in de gewone winkel te krijgen is. Melding 600 km geleden gewist en niet meer terug gezien...voor zolang het duurt, ben ik bang...

Klinkt als heel wat maar je merkt er verrekte weinig van.
Overigens blijkt de onderkant zeer netjes droog te zijn. Alleen een klein beetje zweet voor aan de versnellingsbak, dat houdt nog wel ff.

Volgende week op vakantie, ongeveer 900km in de planning, ben benieuwd

Afscheid

  • 162.231 km

En toen werdt het tijd om de 307 te laten gaan....enigzins toch met spijt ingeruild op de nieuwe auto van de vrouw (mini cooper S cabrio, 192pk.....dus de pijn valt wel mee).
Moet gezegd worden een 307sw rijdt bijzonder prettig, de 2.0L motor is heerlijk pittig, de automaat is aangenaam lui rijden.
Het blijft natuurlijk wel een Peugeot, mankementjes zijn hem niet vreemd: rammelende uitlaat, esp/abs sensor vervuilt, emissiestoring, beginnende sludge van wat waarschijnlijk een mini-lek in een pakking is.
Allemaal niet heel bijzonder maar met de komende beurt toch een mooie reden on die kosten te besparen.

Dit was de beste en goedkoopste oplossing voor een gezin van 7, later 6 personen, maar jonge vogeltjes vliegen uit dus een 5zitter is voldoende vanaf nu....welke?....wordt vervolgd..

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.