Peugeot 207 XS 1.6-16V VTi (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 207 XS 1.6-16V VTi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 73.000 km |
KM-stand laatst | 74.200 km |
207 XS 1.6-16V VTi fijne wagen
- 74.200 km
Hebben de Peugeot 207 nu een paar weken, kan alleen maar zeggen fijne wagen.
De vorige was wel wat anders zeg, Renault 19 DCi station, grote wagen met bijna 300.000km op de teller het was tijd voor iets nieuws, hebben uiteindelijk voor de 207 gekozen.
We hebben veel rondgekeken voordat we een keuze hebben gemaakt, heb al vaker een Peugeot gereden een 205 en een 309 na veel omzwervingen toch weer een Peugeot.
Reden:
Kosten van de Renault algemeen vielen eigenlijk wel mee maar de wagen kreeg steeds meer kosten door zijn leeftijd, remschijven en blokken voorzijde, een jaar later weer distributieriem snaar distributierollers enz., weer een jaar later remschijven en blokken achterzijde enz.
Wegenbelasting € 111,= per maand en verzekering € 40,= maar de grote doorslag was wel dat de oude Dci motor een aantal jaar geleden kocht ik hem omdat de Diesel prijzen opwogen tegen de benzine prijs en dan het verbruik er op afgemeten in het begin reed ik nog 1250km op een 70lt tank, op het laatst nog maar 1000 - 1100km.
Een ding is zeker het was een hele prettige wagen om in te rijden maar ja waar praten we over € 31.500 nieuwwaarde daar mag je wel wat van verwachten lijkt mij, één groot nadeel zijn de pasjes ervan het systeem is zeer storings gevoelig en de pasjes zijn zeer slijtage gevoelig en duur want ze moeten uit Frankrijk komen, prijs rond € 125,= en gaat via een dealer.
Waarom een Peugeot 207:
Betrouwbaarheid, model en grootte we willen niet meer zo'n grote wagen, simpelweg niet meer nodig ons kind is met haar rijbewijs bezig en rijd straks ook niet meer mee op vakantie dus we zijn samen over.
We hebben veel rond gekeken naar andere wagens, naar Ford Fiesta, Renault Clio, Opel Corsa, Citroën C3 enz. in onze ogen net allemaal niet :
Ford is alleen het nieuwe model mooi dus te duur voor ons.
opel is te duur voor wat je ervoor terug krijgt qua vermogen en uitstraling.
Renault kwam dicht in de buurt van onze wensen maar het was het net niet.
Citroën was mooi maar de stuurbekrachtiging niet prettig, ook op de grote weg zeer licht en maakt hem instabiel, stoelen veel te zacht in de bocht had je het idee uit de stoel te glijden, binnen mooie afwerking, het raam liep door tot halverwege het dak, met een doorschuifbaar binnendak, van plastic was erg gammel allemaal.
De peugeot 207 XS 16 Vti:
Uiterlijk:
Perfect in onze ogen, een mooie wagen met een stoere uitstraling, sportvelgen, de voorzijde de kleur Rood metallic, hij straalt klasse en sportiviteit uit. De XS is iets stugger geveerd dan de andere uitvoeringen dat is zowel prettig als vreemd, je verwacht bij een franse wagen spoele vering maar dat behoeft dus niet zo te zijn, ik vind het fijn.
Binnenzijde:
Alles is netjes afgewerkt, opbergvakjes te over, mooie silver en chrome afwerkingen, stoelen zitten sportief, door de lendesteun heb je een veilig, stevig en sportief gevoel. Alles is overzichtelijk ingedeeld op het dashboard en de bediening zitten handig rondom het stuur met klimaatcontrole erin maakt is hij helemaal af.
Motor:
We hadden testgereden in een 1.4 Vti dat was al een prettige ervaring al vond ik er persoonlijk net iets te weing vermogen inzitten, al is het voor dit model en gewicht meer als voldoende.
De 1.6 16v Vti heeft meer, veel meer, ik had reviews gelezen van autoweek test en dergelijke, maar krijg het gevoel dat ze niet geheel realistisch meten naar weerleggen van het gevoel "vermogen".
Ik ben het niet met ze eens als ze zeggen dat er te weinig vermogen inzit, je moet volgens hen hoog in te toeren zitten om een goed trekkend vermogen eruit te halen ( is dat niet bijna bij elke wagen? ) ik deel dus hun ervaring in het geheel niet, koppel is 160nm met 120pk en trekt als een bezetenen, hij is snel, en sterk, trekt makkelijk weg en bij een snelheid rond 80, 100 of 120 wil hij nog steeds lekker doortrekken geen probleem het is nu eenmaal geen turbomotor, dus zonder een turbo doet hij prima en makkelijk zijn werk.
Verbruik:
Ik weet niet hoe men rijd bij autoweek maar als je normaal rijd op een weg en in een stad haal ik er rond de 1:16.5 tot 1:17, ik rijd qua tijd net zoveel op de grote weg als in een stad, natuurlijk als je hem even goed intrapt gaat het verbruik omhoog maar dat is bij elke wagen.
Tot op heden zeer tevreden, later meer ervaring nieuws....
===== update 9 April 2012 =====
IK heb een andere review gelezen van een Peugeot rijder, een gevonden met een 1.4 Vti, hij heeft gelijk een zesde versnelling had een prima optie geweest.
Tot op heden tevreden het verbruik is nog steeds rond de 1:16.5, hij is zuinig wanneer je er naar rijd, dat zal bij andere wagens ook zo zijn maar ja even ter bevestiging zeg ik maar.
Het is een heerlijke wagen, stoer, rap als je het gaspedaal goed vasthoud en doortrekt in zijn toeren, ik rij voornamelijk rustig maar soms.... tja toch even..... :-)
===== update 01-04-2012 =====
Afgelopen weekend de caravan van mijn moeder opgehaald en weggebracht naar plaats van bestemming totaal 351km gereden op 33lt.
Goedkoop is het niet maar dat kan ook niet anders, meer dan genoeg vermogen 120pk je heb er weinig last van, de Caravan weegt rond de 900kg. Je moet om te klimmen wel terug schakelen om het vermogen aan te spreken maar dan is het ook wel aanwezig, zonder enig probleem loopt het blok als een zonnetje.
De auto moet eerdaags wel voor een controle, hij slaat af bij een koud start in de ochtend of middag, als de motor warm is heb ik nergens last van, ik heb leeuwenkeur dus maar eens zien wat het is, later meer hierover.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.