Peugeot 206 One-line 1.4 HDI (2007)

autoreview

Peugeot 206
Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206 - interieurPeugeot 206 - interieur

Signalement

Uitvoering206 One-line 1.4 HDI
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf144.000 km
KM-stand laatst188.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Indrukwekkende reisgenoot

  • 188.000 km

Na bijna twee jaar en 81.000 kilometer wordt het tijd dat ik verslag doe van mijn ervaringen met deze kleine diesel. Voor de potentiële koper vat ik de plus- en minpunten samen, voor andere geïnteresseerden volgt het verhaal van 'onze' 206.

Korte review:

De 1.4 HDi blijkt een (relatief) zeer rustige en prettige reisgenoot te zijn die vrij zuinig (1 op 20 is makkelijk haalbaar) met diesel omspringt. De auto voelt degelijker aan dan dat je zou vermoeden. Vaak gaat weinig gewicht samen met een blikkerig of plastic gevoel, met alle bijbehorende rammeltjes en kraakjes. Zo niet de 206. Het is te merken dat Peugeot de afwerkingskwaliteit van 206-en na al die jaren goed voor elkaar heeft. De wegligging is weinig verrassend. Makkelijk hanteerbaar in de stad en toch stabiel op de snelweg. Het lijkt er zelfs op dat de vering en demping is afgestemd op snelwegtempi. Schakelen is geen genot in de Peugeot. De pook vertoont (na verloop van tijd) veel speling en mist gevoel/trefzekerheid. In de Alfa Romeo was de werking van de synchromesh a.h.w. te voelen in de pook. In de 206 is dit gevoel een soort korte knik waar je tegen je zin in doorheen moet drukken. E.e.a. schijnt (tijdelijk) te verhelpen te zijn met nieuwe stangen e.d.


'Onze' 206

Omdat mijn vrouw voor haar werk dagelijks 160 kilometer af moest leggen, zijn wij op zoek gegaan naar een kleine diesel. Na wat speurwerk bleven er twee kandidaten over: Fiat Punto 1.3 JTD of Peugeot 206 1.4 HDi. De Punto wist niet echt te overtuigen door de rauwe loop en het 'plastic' gevoel in het interieur. Deze 206 vonden we bij een occasiondealer in Emmen. Een van de laatste 'gewone' 206-jes met 144.000 kilometer op de teller. Tijdens de testrit viel de rustige loop van de motor op en de (relatieve) rust in het interieur. Na wat onderhandelen besloten we de auto te kopen. Volgens de specificaties en reviews zou 1 op 20 makkelijk haalbaar moeten zijn met de auto. In de eerste weken bleek dit echter niet het geval en kon met moeite 1:18 gehaald worden. De vorige eigenaar had de auto voorzien van lichtmetalen velgen met bandenmaat 205/50/16, waardoor er onnodig veel rolweerstand overwonnen moest worden. Doordat het toch wel mooie velgen waren en we er inmiddels aan gewend waren, hebben we ervoor gekozen velgen van een 207 te monteren met bandenmaat 185/65/15. Niet helemaal volgens fabrieksopgave, maar toch 2 cm smaller. Dit resulteerde in een verbruik van 1:20. Bij stevig optrekken viel op dat de motor niet vlot doortrok en leek te 'smoren'. Na wat gezoek ben ik bij de katalysator uitgekomen. De vulling bleek inderdaad gekanteld. Na tevergeefs geprobeerd te hebben deze weer met beleid 'terug te tikken' is uiteindelijk besloten de kat leeg te halen. Het effect op de prestaties is enorm. De motor pakt eerder en krachtiger op en ophoping van roet vindt ook niet meer plaats. (Mogelijk zou de auto met een goede kat net zo goed hebben gepresteerd, uiteraard). Een upgrade in de vorm van cruise-control en de bijbehorende constantere (lees lagere) snelheid van mijn vrouw heeft mogelijk gezorgd voor de laatste km/l waardoor het gemiddelde verbruik over de gehele periode 1:21 is. Dit is een gecorrigeerde waarde, waarbij er rekening is gehouden met de afwijkende tellerstanden ten gevolge van de grotere wielomtrek. Sinds vandaag zal de auto dienstdoen als woon-werkauto voor mijzelf, aangezien ik nu meerdere malen per week 180 kilometer af zal moeten leggen.

Reparaties tot nu toe:

- Airco vullen
- Koppelingsset
- Draagarmen
- Vier banden
- Aircocondensor + droger
- Airco vullen + reinigen
- Koppelingskabel (bleek achteraf onnodig; koppeling kan hogere koppel vanwege ontbrekende katalysator soms niet aan)
- Brandplaatjes injector

Omdat ik het meeste onderhoud zelf uitvoer heb ik geen representatief kostenplaatje. Over 81.000 kilometer zijn de totale kosten als volgt verdeeld:

Brandstof €5032
Onderhoud €1107
MRB €1261
Tuning €290
Verzekering €640

Kosten per kilometer €0,10

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.