Peugeot 107 Millesim 200 1.0 (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 107 Millesim 200 1.0 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 35.695 km |
KM-stand laatst | 134.000 km |
De eerste ontmoeting
- 35.000 km
In 2016 begon de Peugeot 206 (1.6 16v, 2003, 3D) van moeders oud te worden. Na zijn 13e verjaardag en bijna twee ton op de teller, was de nieuwigheid er wel vanaf. Door een 'carrièreswitch' van vaders en het daardoor het inleveren van lease- en tevens gezinsauto, een BMW F30 320d (ja, inderdaad, die met 20% bijtelling), mocht de 206 zeker niet genieten van zijn oude dag, terwijl de onderhoudskosten hoger werden en de driedeursvariant steeds minder praktisch voor een gezin met twee 'grote kinderen'. Ik ben één van die grote kinderen (inmiddels 24 jaar oud) en mag mij als autofanaat (met plezier) bemoeien met het wagenpark van mijn ouders.
Bij een bezoek aan 'onze' dealer - de 206 ging voor de APK - liep ik toevallig tegen een 107 aan. Prachtig opgepoetst stond hij te wachten op een potentiële koper. Ik heb ter plekke de advertentie opgezocht op internet en gebeld met moeders: 'vind je dit geen leuke opvolger?' Moeders was enthousiast en het inruilvoorstel van de dealer zeer scherp, dus een week later werd de 206 verruild voor de 107.
De eerste kilometers verliepen, zoals verwacht, vlekkeloos. De auto is zes jaar oud en in bezit geweest van een ouder echtpaar. Met 35000 km en een complete onderhoudshistorie afgestempeld door de dealer is het autootje zo goed als nieuw.
Het motortje gromt lekker en voelt tot mijn verrassing pittiger aan dan de 1.6 die in de 206 lag. Het rijgedrag van de 107 ervaar ik als iets sportiever dan de 206: het formaat van de auto in combinatie met de grommende driepitter zorgt voor een go-kart gevoel.
In de stad is het autootje als een vis in het water. Je rijdt overal tussendoor en parkeren is nooit een probleem. Ik ben woonachtig in Den Haag, dus ervaar dit als een groot voordeel. Op de snelweg zijn de prestaties iets minder, de peus voelt zich daar minder op zijn gemak. Gezien het karakter van de auto stoort mij dit niet. Daarnaast moet gezegd worden dat ik van doorrijden houd, en tja, daar is ie niet voor gemaakt. Tot 120 km/h is het rijgedrag prima, inhalen vereist een 'aanloopje'. Het beloven voorspoedige kilometers te worden!
Drie jaar verder
- 134.000 km
Inmiddels is de Peus drie jaar in bezit en zijn we bijna een ton aan kilometers verder. Een mooi moment om terug te blikken op de ervaringen met de auto.
De auto heeft de afgelopen 98000 kilometer onderhoud gekregen volgens het onderhoudsschema. Deze schrijft voor dat de auto om de 15000 km een bezoekje brengt aan de dealer. Aangezien de auto in 2018 dik een jaar lang 200 kilometer per dag af heeft gelegd (exclusief bijkomende privé kilometers), werd en wordt er veel waarde gehecht aan goed onderhoud. Meer dan de reguliere onderhoudswerkzaamheden is er, op een nieuwe accu na, niet gedaan aan het autootje, en deze verkeert nog steeds in zeer goede conditie. Schakelen, rijden en remmen gaan prima. Wel merk ik nu dat, een paar honderd km voor de onderhoudsinterval, de koppeling afstelling behoeft.
De auto rijdt, zoals verwacht, erg zuinig en verbruikt tot op heden geen olie. Ik controleer het oliepeil regelmatig om te monitoren of het olieverbruik niet toeneemt en eventuele motorschade te voorkomen.
Over de koets valt te discussiëren. Ik denk persoonlijk dat dit sterk afhangt van de verwachtingen die men heeft. Ja, de deurtjes zijn dun, de auto is niet heel goed geïsoleerd en je hoort een hoop rijwind, vooral op de snelweg. Maar wat verwacht je van een budgetauto? Ik stoor me er niet aan. In het interieur is overigens geen sprake van kraakjes en piepjes, maar zoveel zit er dan ook niet op.
De stoelen zitten redelijk comfortabel. Op de lange afstanden is het comfort te doen, maar het houdt niet over.
Wat mij wel tegen is gevallen, is de waterdichtheid van de auto. Dit is een bekende kwaal van de Aygo-drieling. Helaas heeft de auto lekkage gehad op een bekende plek, namelijk bij de ventilatiegaten achter de achterbumper. Die zitten er om de luchtdruk te laten ontsnappen wanneer men de glazen achterklep dichtgooit. Dit had als gevolg dat de benzinemeter niet meer goed functioneerde en ik een keer zonder benzine langs de snelweg heb gestaan. Na het vakkundig verhelpen van de lekkage door de dealer en het 'aquarium' in de kofferbak bij het reservewiel leeg te laten lopen, verdween deze klacht vanzelf.
Ook ben ik minder tevreden over de geur van het aircosysteem: deze blijft, ondanks meerdere pogingen om dit te verhelpen, erg muf ruiken. Vooral na lange tijd de airco niet gebruikt te hebben, komt de geur van zweetvoeten je tegemoet. Ik laat de airco nu preventief continu aanstaan en dat helpt.
Kortom, de auto wordt goed onderhouden, is motorisch zeer betrouwbaar en is zeer goed betaalbaar, maar de bouwkwaliteit laat helaas af en toe te wensen over.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.