Peugeot 107 Accent 1.0 (2011)

autoreview

Peugeot 107
Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107

Signalement

Uitvoering107 Accent 1.0
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst73.200 km
Lezerswaardering: 15%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Betrouwbaar, voordelig, weinig comfort

  • 73.200 km

De aanschaf van de auto:
Deze auto heb ik in 2011 nieuw gekocht, na ruim 2 jaar in een Volkswagen Polo (Coupé!) uit 1993 gereden te hebben werd het tijd voor iets nieuws.
Gezien de lage aanschafprijs voor een nieuwe auto, het wegenbelastingvrij rijden, de goede aanbieding van Peugeot en de extra 'slooppremie' is de keuze op een 107 gevallen. Een kostenverhaal dus...
Gezien de kosten voor de basis radio, met nogal weinig extra's heb ik er mijn eigen radio in laten zetten.

Ik heb gekozen voor de 3 deurs, blauwe metallic versie met het Accent pakket (= in de praktijk airco).

- Ervaringen met de auto:

Interieur
- De auto heeft weinig opties die het leven makkelijker maken, de ramen gaan met de hand open, de toerenteller mis ik toch wel, geen temperatuurmeter (als de auto overhit raakt moet er een lampje gaan branden, nog niet meegemaakt). Hier kies je uiteraard zelf voor bij de aanschaf, dus dat kan ik de auto niet aanrekenen.
- De bekleding is simpel, maar vertoont nog geen slijtage, dit geldt ook voor het dashboard, wat simpel maar functioneel is. Wel mis ik de handgrepen boven de deuren, om je als passagier vast te houden in de bochten.
- De auto biedt enkele opbergmogelijkheden, vakken in deuren en zijkant achterin, dashboard kastje, vak naast stuur etc. Deze zijn niet af te sluiten.
- De kofferbak van de auto is gewoon klein, er passen 2 boodschappen- sporttassen in, voor meer moet de achterbank plat dan heb je wat meer ruimte. Is het gevoelsmatig? De auto lijkt lawaaiiger met de achterbank plat en de hoedenplank eruit.
- Er zit geen klokje in de auto, dus heb zelf maar een klokje gekocht en erin gezet.

Comfort
- De auto is comfortabeler dan mijn voorgaande Polo, gezien de stuurbekrachtiging en de airco.
- De ruimte voorin is ruim voldoende, zolang er geen mensen achter je zitten. De stoelen zijn erg vlak en minder comfortabel dan bv. de stoelen uit voorgaande Polo, minder ondersteuning. Achterin zitten gaat goed op korte stukken, het is geen auto waarmee je met meer dan 2 personen op vakantie wilt gaan. Ook wel stukken van +-1000 km gereden met zijn 2'en wat met wat pauzes prima vol te houden is.
- Banden-, wind- en motorgeluid is erg goed hoorbaar tijdens het rijden, met name met hogere snelheden, moet de radio flink hoger worden gezet om nog muziek te horen. Tevens is de geluidsinstallatie nogal zwak.
- Vering heb ik weinig op aan te merken.


Rijgedrag
- Prettige auto voor in de stad en provinciale weg, door zijn gewicht trekt de auto vlot op, hier komt redelijk wat geluid bij vrij. De auto stuurt erg licht, is makkelijk in te parkeren, ook in bijvoorbeeld garage's en bochten zijn vlot te nemen.
- De koppeling heeft een korte 'slag', en lange overbrengingen, dat is gewoon erg makkelijk rijden. Wel vind ik het schakelen wat hakerig gaan, je moet de pook met wat finesse in de juiste versnelling brengen. Soms krijg je de auto niet zijn achteruit (als je stilstaat), 1 cm naar voren rijden en dan lukt het wel. Verder merkte ik dat het koppelingspedaal na enige tijd 'hoger' begon aan te grijpen, er was een dood stuk onderin. Onderdeel van het laatste onderhoud was het afstellen van de koppeling en deze grijpt nu weer accurater aan.
- Op de snelweg merk je dat het vermogen van de auto beperkt is, inhalen betekent terugschakelen en flink intrappen dat gaspedaal, of voldoende tijd nemen. Als de auto op snelheid is kan je vrij goed 130/140 blijven rijden en kom je dan goed mee met het andere verkeer.
- Met harde wind, op bruggen, bij windschermen, het inhalen van vrachtauto's etc. merk je dat de auto vrij veel last heeft van (zij)wind en je de 107 moet corrigeren.
- Remmen zijn prima, nooit problemen mee gehad.

Kosten/betrouwbaarheid/problemen
- De auto verbruikt gemiddeld tussen de 1:16 a 1:18, een beetje afhankelijk van het weer en of ik wat meer snelwegkilometers maak. De laatste 1,5 jaar rijd ik wat meer korte stukjes en stijgt het verbruik iets.
- Helaas weer wegenbelasting (ca. 20 euro per maand), bedankt overheid.
- Voorbanden na ca. 45.000 kilometer vervangen, enkele weken later een nieuwe achterband, deze was lek. Reservewiel had ook een volwaardige band, dus heb er 1 van hetzelfde type aangeschaft en mijn oude, het nog goede achterwiel doet nu dienst als reservewiel.
- 1x schade aan mijn voorbumper gereden, geheel vervangen door een nieuwe originele bumper op kosten van verzekering, niets meer van te zien.
- Verder geen enkel mankement gehad, trouw jaarlijks onderhoud uit laten voeren bij de Peugeot dealer, 3x een kleine beurt, circa 120 euro per keer en 1 keer een grote beurt, circa 300 euro. De auto heeft me nog nooit laten staan in die 4 jaar, geen bijzondere mankementen gehad, dus de 107 geldt voor mij dus als een betrouwbare auto zonder verdere klachten.

Toe aan iets anders?
Ja, ik zou best een ruimere auto willen, dit meer rijcomfort biedt en ook voor (kampeer)vakanties te gebruiken is. Aan de andere kant, de Peugeot is voordelig in gebruik, vooralsnog zeer betrouwbaar, heeft zijn grootste afschrijving gehad, rijdt prettig in de stad en de keren dat ik een grotere auto écht nodig heb zijn beperkt. Voor de vakantie heb ik het geluk dat ik dan van auto kan wisselen met een Ford Focus uit 2007 die ruim genoeg is en een stukje vlotter rijdt. Ik verwacht dus nog wel een paar jaartjes met deze auto te rijden tenzij er veranderingen komen in de werk- of gezinssituatie.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.