Opel Zafira 1.7 CDTI 110pk Cosmo (2009)

autoreview

Opel Zafira
Opel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel ZafiraOpel Zafira

Signalement

UitvoeringZafira 1.7 CDTI 110pk Cosmo
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf63.000 km
KM-stand laatst122.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Opel Zafira 1.7 CDTI EcoFlex Cosmo

  • 122.000 km

In zomer 2012 zijn wij van een Citroen C4 Grand Picasso 1.6 HDI Ambiance (2006) overgestapt op een Opel Zafira 1.7 CDTI EcoFlex Cosmo (2009). Dit was de eerste en laatste keer dat we een Frans automerk hadden gekocht. Prima auto's maar een slechte bouwkwaliteit.

Maar uiteindelijk gaat het om de Zafira. De auto is gekocht bij Bleeker BV te Hengelo. Gelijk de dag daarna ermee naar Zuid-Frankrijk gereden dus dat was een goede test:

RUIMTE:

De Zafira staat bekent om zijn flexibiliteit. De kofferbak is zeer ruim en is nog ruimer te maken d.m.v. de achterbank naar voren te schuiven.
Het 7Flex-systeem werkt goed maar wat verouderd in vergelijking met de concurrentie van nu. De 2e zitrij moet eerst naar voren om de twee stoeltjes op te klappen. De been-, hoofd- schouderruimte is niet heel ruim maar met mijn lengte van 1m82 en de 2e zitrij wat naar voren kan het best.
Wanneer de 2e zitrij helemaal naar achter staat, is er genoeg been-, hoofd- en schouderruimte op de bank. Met de voorstoelen wat naar achter is de beenruimte net voldoende. De benen raken dan de achterzijde van de voorstoel.
Voorin is de ruimte gewoon perfect. Met mijn lengte en de stoel helemaal naar voren kun je er nog precies zitten.

COMFORT:

De vering van de Zafira is iets aan de harde kant. Dit geeft een iets dynamisch tintje aan de auto maar het is en blijft een midi-MPV. Dit is leuk voor wat licht bochtenwerk maar daar blijft het ook bij.
Verder is het onderstel lekker comfortabel. Kleine oneffenheden worden goed weggewerkt maar wat grotere bulten voel je wel; vooral op 2e en 3e zitrij. Op langere snelweg ritten heeft het onderstel genoeg comfort en een goede rechtuit stabiliteit.

MEUBULAIR:

De stoelen zijn van half-leer en zitten echt goed. Ze zijn goed te verstellen: hoogte, lengte, hoek en lendensteun. Het is een goede combinatie van comfort en ''dynamiek''. Het stoffen zit- en rugvlak zijn zacht; de leren zijden zijn wat harder en houden je redelijk goed in de stoel bij bochten.
De 2e zitrij is perfect voor langere ritten. Je krijgt na 14 uur geen last van je bovenbenen! De in 40:20:40 te delen bank kun je neerleggen of opvouwen. Dan klap je het vaste zitgedeelte omhoog en schuif je de bank helemaal naar voren waardoor je een grote, diepe en vlakke ruimte krijgt.
De stoeltjes op 3e zitrij zijn ook voldoende comfortabel en zijn een slag groter dan die van concurrenten. Het is een blijven stoeltjes voor kinderen maar voor korte stukjes kun je na wat schuifwerk er redelijk zitten met mijn lengte.

KWALITEIT:

De kwaliteit viel na de vakantie vies tegen. We waren (gelukkig) net terug van vakantie (68.000km) of de Zafira had bij optrekken geen trekkracht meer en sloeg af. Daarna kregen we hem niet meer aan de praat. De Opel-assistance/ANWB kwam en die trok de EGR-kabel los. De EGR-klep ging niet meer goed open en hield lucht tegen waardoor er geen trekkracht meer was en de motor afsloeg vertelde ze. Na wat garage bezoeken deed de Zafira het weer.
Na drie keer het bovenstaande verhaal te hebben gehad werd uiteindelijk de brandstofpomp vervangen. Dit viel gelukkig binnen de BOVAG garantie. Daarnaast heeft Bleeker BV Hengelo er alles aan gedaan om ons mobiel te houden en zo snel mogelijk weer op weg te helpen met onze Zafira. Hierna NOOIT meer problemen mee gehad (122.000).
De bouwkwaliteit is perfect. Het interieur is sober maar overzichtelijk en van super kwaliteit. De afwerking is gewoon echt Duits. Er zijn mooie en zachte/hardere materialen gebruikt. Geen kraakjes en losse knopjes/hendeltjes zoals bij de Citroen C4 Grand Picasso.

MOTOR:

De Zafira is voorzien van een 4 in lijn, 1700cc dieselmotor. Met 110pk en 260Nm is het gewoon goed. Geen auto om mee door te trekken maar goed in het verkeer meekomen is geen probleem. De motor klink bij koude start erg rauw. Na een langere rit iets minder maar het is en blijft een rauwe Opel diesel.
Deze 1.7 EcoFlex verbruikt gemiddeld 5.9/100km. Dit is MAAR 0.8l meer dan de fabrieksopgave en dus netjes. Wel raar is dat je er maximaal 50 liter diesel in krijgt bij een lege tank; de fabriek geeft 58l aan.
Aan de motor is wel te voelen dat het een EcoFlex is. Bij normaal optrekken wil de Zafira wel eens afslaan; blijkbaar bekend bij spaardiesels.
De trekkracht is net voldoende maar voor een inhaalactie moet je de 6-bak terug naar de 5 gooien. Ook in de bergen is het voor voldoende trekkracht veel terugschakelen.

Al met al een auto om aan te raden! We hopen er nog veel plezier van te hebben.

Julien Bouwman
15 jaar






7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.