Opel Zafira 1.6 CDTI 136pk Business+ (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Zafira 1.6 CDTI 136pk Business+ |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 86.000 km |
Mijn eerste Opel
- 2.000 km
De eerste kilometers in de Opel Zafira zitten er op. Wat een heerlijke motor is de 1.6CDTi, Altijd koppel genoeg, stil en zuinig. Stil is sowieso de reden geweest voor de aanschaf van deze auto. De combinatie banden en carrosserievorm is ideaal. alleen het afrollen van de wielen is hoorbaar. Het zicht rondom is prima en de panoramaruit is prachtig en is vooral superhandig bij stoplichten.
Maar er zijn ook minpunten. De Altea XL werd standaard geleverd met Xenon verlichting. Dit bestaat niet op de business uitvoering en naderhand inbouwen doet geen goed voor mijn eigen bijdrage in de lease.
De halogeen verlichting die Opel standaard levert is volkomen ontoereikend. Een waxinelichtje levert meer Lumen. Jammer want ik rijd heel veel 's nachts en ben nu meer vermoeid dan ooit.
De 'vervangende' lampen op de Opel site pasten niet.
In overleg met de dealer naar de website van xenonlamp uitgeweken voor lampen met een hoger opbrengst. Deze lampen voldoen beter dan Opel waxine verlichting.
De radio/NAV combinatie is niet de meest handige. De radio moet altijd aan om de NAV te kunnen gebruiken. Als je geen muziek wilt luisteren me je deze muten of het geluid laag draaien.
Lucky me!
- 17.000 km
De Zafira is en blijft een zalige auto om te rijden. Verbruik is prima, het geluidsniveau is super tijdens het rijden in de cabine. Het is echt fluisterstil! Wat me tegenvalt van de Zafira is het comfort op de achterbank, die is spijker hard en de kinderen zitten nu tijdens de lange ritten op extra kussens.
Het probleem met de verlichting is opgelost al kwam dit wel voor eigen kosten aangezien de dealer de vervangende lampen niet kan leveren.
Er zijn ook nieuwe problemen bij gekomen. De linker ruitenwisser slaat door tegen de A-stijl en lijkt wel een houthakker. Dit is irritant maar niet levensbedreigend.
Wel levensbedreigend is dat de auto zojuist zonder rembekrachtiging ( lees zonder remmen) een provinciale weg opreed waar gelukkig geen kruisend verkeer op aanwezig was.
Ik heb de auto laten afslepen, met stoom uit mijn oren, en de dealer, leasemaatschappij en wagenparkbeheerder gebeld.Na enige weken bleek de booster stuk en deze werd vervangen. Dat was althans wat ik te horen kreeg. De onderhoudsdealer zat in Amsterdam vlakbij station Amsterdam Sloterdijk ( even voor alle duidelijkheid, die doen nu geen onderhoud meer). Ook de ruitenwissers zijn gemodificeerd.
What the F.ck
- 34.000 km
Wederom rem problemen met de Zafira. Wederom op de zelfde plek en onder vergelijkbare omstandigheden. ongeveer een minuut na wegrijden voelt het alsof je met je voet van de rem schiet. Deze is keihard. Na opnieuw remmen is de druk foetsie en kan je alleen met beide voeten de kolos tot stilstand brengen samen met de handrem.
De initiële diagnose is duidelijk niet de definitieve diagnose.
De onderhoudsdealer stijf gevloekt, Opel Nederland aansprakelijk gesteld (nogmaals) en de Zafira terug naar de verkopende dealer. Na een maand lijkt de oorzaak gevonden. De vacuümpomp lekt waardoor er motorolie in het vacuümsysteem terecht komt, die blaast de booster op zodat je rembekrachtiging uitvalt.
Er volgt een gesprek met de verkopende dealer in Bodegraven. Gek genoeg heb ik vertrouwen in deze dealer. De werkplaatschef en aftersales manager nemen een uur de tijd om alles door te spreken. Ik ga niet zonder meer akkoord. Dit was nl ook wat de clowns in Sloterdijk beloofden. We komen tot overeenstemming om 2x per jaar het vacuümsysteem te inspecteren in aanvulling op het normale onderhoud.
Volgens mij zou ieder normaal denkend mens na 2x zonder remmen te hebben gestaan de auto wegdoen. maar ik vind geen andere MPV met zo veel ruimte, zo mooi.
En passant worden ook de distributie kettingspanner vervangen en ook wederom de ruitenwisser motoren vervangen.
Het blijft tobben
- 77.000 km
De Zafira is voor het laatst geïnspecteerd voor het rem probleem. Ik ben er van overtuigd dat de vacuümpomp nu geen slijtage meer vertoont waardoor motorolie in het vacuümsysteem terecht komt. De dealer heeft woord gehouden en keurig netjes 2x per jaar ( voor de vakanties) een inspectie uitgevoerd.
Wel blijft het tobben.
Er is nogmaals een modificatie nodig op de ruitenwissers. Zowel links als rechts zijn nu in versie 3.
Er is een modificatie nodig ( lees vervanging van de radio unit). helaas ontvangst slechter en de cd problemen, begint ieder keer overnieuw na een telefoon gebruik).
En de distributiekettingspanner is wederom vervangen.
Ben ik nog blij met de Zafira? Ja, Ik heb vrijwel het gehele scala aan Opel's gereden als vervangende auto. Vanzelfsprekend ook gereden in alle aanwezige MPV's ter vervanging van de Zafira. Maar... er is en blijft geen leukere auto dan de Zafira. Alleen Opel zou eens moeten leren serieus te luisteren naar de mening van klanten van goede wil. Duitsers maken geen grappen en geloof me, grappig waren de rem problemen allerminst.
Wederom een terugroep actie.
- 86.000 km
In de 2 jaar dat ik de Zafira nu rij heb ik naast hele positieve punten ook vele technische mankementen ondervonden. Dit is terug te lezen in de voorgaande recensies. Na de terugroep actie voor de olieretoursleiding van de turbo en het een aantal keer vervangen van de distributie kettingspanner blijft er onder koude omstandigheden een hinderlijk ratelend geluid over. Vooral tijdens het met snelheid nemen van een haakse bocht onder koude omstandigheden lijkt het net of de motor volledig droogloopt. Tsjaa het is net een heel grote kart met de wegligging van een tank en ik hou van sportief rijden.
Ettelijke keren overlegd met de dealer, Overlegd met Opel maar geen oplossing. Tot nu.. Er is een terugroep actie uitgezet voor het bij regelen van het motormanagement systeem zodat het geratel niet meer voorkomt. Ik vraag me alleen af wat dat inhoudt. Heb ik dan minder vermogen in de bochten? Blijft de prachtige lineaire poweroutput wel hetzelfde kortom hou ik dezelfde auto? Indien iemand ervaring heeft met het zelfde geratel en de aanpassing al heeft laten uitvoeren dan hoor ik dat graag.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Opel Zafira Tourer 1.4 Cosmo 7 pers. Navi Camera Ecc Cruise Control Alu Trekhaak
- 2015
- 90.774 km

Opel Zafira Tourer 1.4 Cosmo 7persoons, Panodak,Camera,Navi
- 2014
- 151.736 km

Opel Zafira 1.8 Edition 7p Nieuwe koppeling*Distributieriem is vervangen*Airco gevuld*Parkeersensoren v+a*Navigatiesysteem*Bluetooth enz.
- 2011
- 162.268 km