Opel Vectra 2.5i-V6 CDX (1996)

autoreview

Opel Vectra 2.5i-V6 CDX (1996)

Signalement

UitvoeringVectra 2.5i-V6 CDX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf78.778 km
KM-stand laatst192.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 201.900 km

Ik heb deze auto op 19-06-’05 gekocht, de kilometers die ik tot nu toe heb gereden bevallen mij ten zeerste.
Het is een heerlijke toerauto om veel kilometers mee te maken en op de lange afstand best zuinig voor een zes cilinder gem. 7.8 op 100 km.
In de stad is het verbruik echt afhankelijk van de rijstijl, variërend van 1 op 11 tot (als je het echt bont maakt) 1 op 6.5, maar daar rij je 6 cilinder voor.
Voor de rest is het een behoorlijk luxe auto met:
Airco.
Elektrische ramen voor & achter.
Hand geschakelde transmissie.
Bekerhouders voor.
Leeslichten en armsteunen voor & Achter.
Cruise control.
Stuur bediening van de radio (alleen opel radio’s).
Lende steun verstelling L=R voorstoelen.
Verwarmde stoelen voor.

Over de motor geen klagen, alleen jammer dat het vermogen erg hoog in de toeren ligt.
Maar door het Daul ram systeen wel zuinig en soepel.
Deze motor laat zich makkelijker bedienen dan een 6-cilinder BMW-motor die meer verbruikt bij de zelfde prestaties. (Vindt een BMW rijder die een stuk met mijn auto heeft gereden.)

Alleen vind ik het onderstel een beetje week, maar goed controleerbaar en soepel stuurgedrag maken een hoop goed korte hobbels worden wel hard door gegeven aan het interieur, dat is wel jammer voor een auto in deze klasse.

De km. stand deed mij deze auto aanspreken voor de leeftijd van de auto, 78.778 kms voor een auto van 8 jaar oud is erg weinig (zijn wel echte kms gecontroleerd bij dealer van nieuw aankoop en dealer van verder onderhoud.)
Dat is dan ook de reden van aankoop.

> Aanvulling 1-6-2009:

Zo we zijn nu bijna 5 jaar eigenaar.
We hebben 110.000km afgelegd met deze vectra.
De auto rijdt nog als toen ik m kocht.
Echt een betrouwbare rijders machine.

Deze vectra is al een jaar of 3 mijn 2e auto en word vornamelijk gebruikt op de lange ritten, en aanhanger werk voor de Kortere ritten en woon werk heb ik een Combo-B benzine aangeschaft (is ook een review van).

Dit is voor de auto opzich wel beter, motor word dan altijd goed warm.

De Vectra begeeft zich dan ook veel over de grens bij onze oosterburen.

daar voelt ze zich ook erg thuis, en kan dan GOED meekomen met de "dikke duitsers" (dan doelen wel oP die dikke audi's en zo met snelheids begrenzers :D ).

Deze opel is tot mijn verbazing erg stabiel op ZEER hoge snelheden. gewoon met de zogenaamde 2 vingers in de neus stuur je deze duitser met 250+ over de autobahn.

dan heb ik gelijk t volgende punt.

ik dacht een uitzonderlijk exemplaar te hebben, welke over de 250km/u haalt, terwijl ze geheel origineel en onaagepast is qua motortechniek.

maar nu blijkt dat meerdere van de allereerste lichting deze snelheid halen, wat te maken heeft met de nokkenassen van de eerste serie Vectra-B V6en. deze zijn wat feller dan de latere (vanaf half '97) ivm milieu terreur eisen.. (waarom koop je een V6, niet om het over het milieu te hebben dacht ik zo, had ik wel een prius gekocht...)

Dit is opzich wel leuk, de verbaasde blikken te zien van onze oosterburen die zich in voor mij toch wel wat onbetaalbaare voertuigen verplaatsen, en dat maakt het ook plezierig in deze 13 jaar oude opel te rijden.


aanvulling 30-12-2010:

Nog steeds is dit nog steeds heel fijne en toch ook betrouwbare auto, ondanks zijn leeftijd van bijna 15 jaar.

onderlaats heeft de Vectra 6 weken stil gestaan (ook ivm slechte weer), maar door een Defecte Dynamo bij de combo moest de Vectra als vervangen dienen, deze starte nog zonder enig probleem, (let op geen druppellader of iets, maar gewoon aangesloten Accu.), ondanks de koude dagen (rond de -5), de auto had zo gestaan, met fabrieksalarm ingeschakeld.

De motor kwam hierbij rammelvrij tot leven, wat mij verbaasde ivm de hydraulische klepstoters, welke ik wel had verwacht aardig leeg te zijn na zo lang staan.

PROBLEMEN

  • 192.000 km

Dit is wel de Opel van de 4 Opels die ik nu gehad hebt met de meeste problemen, dat vind ik best jammer want het is voorderest een heerlijke auto.

Kort na aankoop toen ik met een aanhanger weg wilde: Trekhaak opnieuw aangesloten. Daar had de betreffende monteur van de dealer niet zo veel kaas van gegeten geloof ik, (veel te korte draaden gebruikt waardoor deze allemaal los getrokken waren).

101.000km: Plotseling moest ik lang starten als de auto een tijdje stil heeft gestaan, Dit probleem is opgelost door het vervangen van een injector.

103.000km: Stuurkoppeling ruim (speling op het stuur) (kwaal), moet ik nog een keer vervangen.

107.000km: EGR-klep afgesloten wat resulteerd in zuiniger en soepeler rijden, en veel meer vermogen in lage toeren.

107.000km: Bougiekabels vervangen omdat hij ging overslaan en inhouden, probleem verholpen.

115.000km: Koppelingscilinder lek, is reeds vervangen, auto rijdt weer heerlijk

115.000km: Draagarm bussen achter ruim (klapperen over korte hobbels), deze zijn vervangen, wereld van verschil wat een rust, wat een comfort.

145.000km: Slangetje stuk van de extra lucht inblaaspomp (kat snelverwarmer).
en dis module geeft de geest vec rijd op 5 cilinders (al gefixed) slangetje gratis door mezelf, dis blok was 213 euro bij de dealer zelf gemonteerd.

191.000km: Wielen vervangen voor Irmscher (huistuner van opel) Twin spoke 17inch velgen, welke opzich niet erg veel te koop zijn voor de Vectra (ET40) (meer voor de Omega (ET33)), deze staan nu op Michelin Pilot Excalto PE II (rijdt ik al op sinds ik de auto heb) 215-45-ZR17 Extra load banden (rib uit mijn lijf, maar wel zekerheid)

192.000km: Buiten het gewone onderhoud en een schade geen mankementen meer gehad aan deze vectra tot nu toe (even afkloppen), op een lek klepdeksel pakking na, deze word binnenkort vervangen (1e pas)

201.200km: Intussen nog steeds geen grote reparaties aan de Vectra gehad, Wel 2 stabilisator verbindings stangetjes vervangen voor de APK.
Kreeg een vermelding bij de vorige APK over een lekke binnenste As-hoes, dit was een fout van de APK keurmeester geweest, er zat nog vet aan de versnellingsbak te zitten van de hoes die eerder is vervangen, ik heb het kort na de vorige apk schoongemaakt, en met deze apk bleek de boel zo droog als het maar zijn kon.
Gelijk maar een service uitgevoerd met Verse olie, oliefilter, interieurfilter, luchtfilter, en benzine filter.
Ook zijn de achterremschijven en blokken vervangen, met loshalen bleek een blok vast gezeten te hebben in de klauw, een binnenste, dat is zelfs bij de APK niet makkelijk waar te nemen, maar de schijf was aan de binnenkant een grote roest oppervlak, en dat verklaarde dan ook schurend geluid bij koud wegrijden. (let op 1e remvervanging achter na 200.000km.



Alle reparaties worden allemaal zelf uitgevoerd, scheelt weer euro’s.



Ik heb helaas door een Aanrijding met Fixe schade afscheid van deze Fantastisch fijne Vectra moeten nemen.

Er is reeds weer een Vectra-B 2.5 V6 voor terug gekomen.

hierover zal ik een revieuw gaan maken wanneer de tijd dat toelaat..

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.