Opel Meriva 1.3 CDTI ecoFLEX Start/Stop Cosmo (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Meriva 1.3 CDTI ecoFLEX Start/Stop Cosmo |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 2.300 km |
Eerste indrukken Meriva 1.3 CDTI Cosmo
- 2.300 km
Het begin.
In juni heb ik ingeschreven voor de nieuwe Meriva LPG-versie. Contract was getekend en alles, maar na enkele weken kwam Opel in de lucht met een verzoek om de order te annuleren en/of de bestelling om te zetten. Opel kon de LPG-versie niet tijdig leveren wegens technische problemen. Balen dus. Vervolgens heb ik gekozen voor de dieselversie 1.3CDTI.
Na 9 weken levertijd heb ik op 6 oct jl. mijn nieuwe zwarte Meriva 1.3CDTI Ecoflex Cosmo in ontvangst kunnen nemen. Er zijn wat extraatjes op de auto besteld, zoals AFL (Adaptive Forward Lightning), business pakket met de Navi600, climate control, de luxe bestuurdersstoel, en het infotainment-system. Ik heb gekozen voor de 16-inch LM-velgen. Al met al een behoorlijk luxe versie dus. Bij de lokale bandenboer in het dorp staan 4 LM-velgen met winterbanden klaar voor als het koud wordt.
Het rijden.
De auto bevalt mij uitstekend. Als ik de motor start vliegen de meters als in een vliegtuig op en neer voordat ze naar beginstand vallen. Het is mijn 1e dieselauto en ik wist niet dat een diesel zo lekker kan rijden. De auto ligt als een blok op de weg, is lekker hard geveerd en de stoelen zitten perfect, maar dat mag ook wel voor die prijs. De dieselmotor heeft voor mij voldoende trekkracht, is lekker stil, en loopt zeer soepel. Je merkt wel dat er een "turbogat" aanwezig is dat je kunt opvangen door eerder terug te schakelen, maar daar leer je mee omgaan. De remmen vind ik een verademing. Dit heb ik echt gemist in mijn Astra-G. In deze auto raak je voor je plezier de remmen aan. Er op trappen is meestal overbodig: een aaitje is voldoende om tot stilstand te komen. Het start/stop-systeem werkt perfect. Het is uit te schakelen op het dashboard. Als ik met 4 personen in de auto zit, heb ik een stuk meer trekkracht dan ik verwacht had. Ik heb het idee dat een benzineauto meer moeite moet doen om het spul allemaal op gang te krijgen. (komt dit door het hogere koppel ?) Het woon/werkverkeer is voor mij tweemaal daags een plezier geworden. De auto heb ik nu zelf 2 x volgetankt en hij heeft 1:19 gelopen. Hier heb ik niets voor hoeven doen dan mijn oude, best pittige rijstijl voort te zetten. De auto rijdt zo gemakkelijk, en de luxe stoel zit zo fijn dat ik meer last heb van slaap onderweg, dan in mijn vorige auto. Oppassen dus !!
In de auto.
De flexibele indeling van de auto vind ik erg leuk en handig. De zit achter het stuur is heerlijk. Je kunt de stoel op alle manieren instellen, en vooral de electrische lendesteun is nuttig. De bediening daarvan is inderdaad wat vaag, zoals ik eerder al ergens las. In de kofferruimte heb ik de rubberen beschermschaal meebesteld. De achterstoelen kun je lekker verstellen zodat een lange rit met 2 mensen achterin nog comfortabeler wordt. Wat ik mis is de automatisch dimmende binnenspiegel en de sieruitlaat. Die had ik nog willen meebestellen, maar ja, ergens houdt het op he ... Ik heb geen spijt van het bestellen van de AFL-verlichtingsset. In het donker over polderwegen met bochten komt het goed van pas, en straks in de winter gaat het nog meer veiligheid opleveren. De airco (Climate Control) is ook een wonder der techniek. Het werkt perfect en heeft weinig uitleg nodig. Ik verwacht straks in de winter dan ook sneller mijn ramen schoon te hebben door het prima aircosysteem. Dan het infotainment-systeem. Ook een wonder der techniek. Om te beginnen: muziek klinkt uitstekend !! … Best belangrijk . Aan de aanwezige USB-poort heb ik een kleine harde schijf hangen waar ik mijn favoriete muziek in overvloed op heb staan. Ik zal dus nooit een CDROM nodig hebben in de auto, alhoewel de voorziening uiteraard wel aanwezig is. De radiovoorziening is heel fijn. Ook de telefoon is via Bluetooth aangesloten zodra ik instap. Het adresboek uit de telefoon wordt in het systeem eenmalig ingelezen, en het handsfree bellen gaat als vanzelf. De bediening op het stuur is natuurlijk prettig. Eigenlijk kan alles van het systeem worden bediend vanaf het stuur. Na een aantal dagen ben je er los op en vergis je je minder in de knoppen en mogelijkheden op dashboard en stuur. Het navigatiesysteem Navi600. Gevoed door een SD-kaartje. Kaarten: Benelux. Waarom geen Europa-kaart? ... een slechte bezuiniging door Opel. Als ik een keer naar Duitsland ga moet ik mijn oude TomTom weer aan het raam hangen. Kan toch nooit de bedoeling zijn in zo'n dure auto? ... Zo nieuw nog dit systeem, dat zelfs Navteq het bestaan ervan nauwelijks weet. Heb ze gebeld voor ondersteuning maar het product staat nog niet tussen hun producten. Het werkt prachtig in de auto, maar inderdaad is de kaart wat verouderd, en er komt GEEN ondersteuning van Opel, wat ik ervan begrijp. Geen updates voor een nieuwe klant, en er is geen informatie hoe je bijv. flitspalen zou kunnen toevoegen. Ik wacht het even af, misschien komt er nog een verrassing.
Een minpuntje volgens mijn vrouw: de make-up spiegels bevallen haar niet. Ze “vergroten” en je moet volgens haar met je gezicht er dicht bij gaan zitten.
Verder dan helemaal geen negatieve zaken ? … nog niet. Als ik ze tegen kom zal ik een aanvulling plaatsen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.