Opel Kadett 1.4i GL (1990)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Kadett 1.4i GL |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1990 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 25.000 km |
KM-stand laatst | 27.150 km |
De "uitzondering"
- 25.455 km
In mijn normen heb je 3 soorten auto's. Een wegwerp-auto, een liefhebber-auto en een "uitzondering". Een wegwerp-auto is een Opel corsa b 1.5 td van 2000 met ronduit 280.000 kilometer. Ooit was deze nieuw maar na verloop van tijd word het zoals elke wegwerpauto oud en versleten. Er gebeurd geen onderhoud meer aan en Als daar iets mis mee gaat zoals de turbo of de versnellingsbak gaat ie naar de sloop. Dan een opel manta gsi, een liefhebbersauto, in mijn ogen altijd al geweest. Want waarom kocht je anders geen kadett of corsa gsi. Je kocht een manta omdat je graag een manta wou. Als daar vandaag de dag iets mis mee zou gaan laat je dat maken. En dan deze kadett, niet bepaald een liefhebbersauto. Je zou hem 20 jaar geleden naar de sloop gebracht hebben. Maar natuurlijk nu zie je ze nergens meer. Dus is het een uitzondering. Een wegwerp-auto die een liefhebbersauto is geworden. En dat gebeurd er met de meeste wegwerp-auto's. Slechte exemplaren verdwijnen en goede blijven. En na een tijd heb je de eerste eigenaar/eigenaresse van een corsa b
Die stopt met rijden of komt te overlijden. Diedat er enkel mee naar de winkel is geweest en dus heeft de corsa maar 50 of 60 ton gelopen in de voorbije 25 jaar. En dan denk je "die zie je nergens meer" en je koopt hem, omdat het je eerste auto was, of omdat een familielid er zo een had. En dat is ook wat er mij overkwam toen ik deze auto (en de astra f) kocht.
Schaap in wolfskleren
- 25.456 km
Op een zekere dag, terwijl ik op een woensdag op 2dehands.be zat te kijken naar oudere auto's. Kwam ik een leuk opel kadettje tegen. Voor €750 leek me het wel wat. Dus onmiddelijk een afspraak gemaakt om in het weekend te gaan kijken. Ik stond versteld, eerst omdat het een 1.2s was die in een expression van 1991 gebouwd is, dat is best laat voor de 1.2s. Maar in de tweede plaats hoe proper hij wel niet was. Absoluut geen roest te bespeuren op de wielkasten en de dorpels. Na wat praten bleek dat de eerste eigenaar de verkoper zijn grootvader was. Die ging naar een rusthuis en dus moest de kadett weg. Liefst zo snel mogelijk. En toen greep ik mijn kans. Ik zei, €350 en ik neem hem nu mee. En de deal was rond. Ik dolgelukkig hem het geld gegeven. En hij was van mij. De eerste meters verliepen goed! Todat we de bocht omsloegen en hij onmiddelijk stilviel en niet meer wou aanslaan. Bleek dat de verkoper het doosje van het alarm had verwisselt met dat van de afstandsbediening van de elektrische garagepoort. Na heel wat geprul het ding toch weer in gang gekregen en we waren vertrokken. De rest van de rit verliep vrijwel foutloos.
Wolf in schaapskleren?
- 27.000 km
Het motortje in mijn kadett is best gaar. De olie sijpelt er langs alle kanten uit, de koppeling is katsversleten, als je over een hobbel rijd hoor je een klap. Meestal als je even gereden hebt, je legt hem stil en wil 5 minuten daarna terug starten krijg je niks. Maar toch kan ik er geen afscheid van nemen. Dus (en ik weet dat het best cliché is) ik wil er een c20xe in leggen. De 2.0 16 klepper voor degene die de motorcode niet snappen. Maar ik wil hem ook niet ruïneren met een enorme spoiler en van die witte richtingaanwijzers. Als ik het doe wordt het een sleeper. Buitenaf niets veranderen, enkel een beetje verlagen en calibra 16v velgen eronder. En voor de rest een allendaagse opel kadett zoals je hem in de jaren 80 en 90 zou tegen zijn gekomen. Als het al doorgaat.
Is het einde in zicht?
- 27.100 km
Heel misschien denk ik eraan de kadett te verkopen. Ik ben het beu dat telkens als ik ergens moet stoppen en dan kort erna vertrekken. Moet ik 45 minuten wachten tot de warme lucht uit de carburateur is. Momenteel zitten de remmen vast en is de batterij plat. Ik probeer om een c20xe te zoeken maar ik vind nergens een fatsoenlijke. En ik ben er zowat op uitgekeken. Het is niet persé de uitvoering die ik wou hoewel de expression heel leuk en goed afgewerkt is. Ik heb al veel andere leuke auto's moeten afwijzen omdat ik geen plaats heb. En misschien is het tijd voor iets anders. Misschien zeg ik wel.
Ik geef u er 500 voor dan maak ik er een gsi van
- 27.150 km
Na 3 jaar onder mijn afdak gestaan te hebben is het afgelopen voor deze oude rakker. En dankzij de koppigheid van de belgische kadett e liefhebbers is het nieteens een originele belg meer. Want ze wilde er allemaal maar €500 voor geven om er gsi bumpers opplakken. Op een muisgrijze 1.2. En omdat het mijn oogappel was. Ging ik dat niet laten gebeuren. Dan maar marktplaats! Nederlanders kunnen een kadettje tenminste nog appreccieren. Maar nee ik heb geen zin om €25 te betalen voor dezelfde reacties maar dan omdat ze "zover moeten rijden". Als je hem echt wil rijd er dan ook zover voor en anders? Kom gewoon niet. Optie nummer 3? Duitsland. En na 2 weken op kleinanzeigen gestaan te hebben vind ik ook iemand. En met de grootste chance heb ik dus ook mijn kadett verkocht voor 4x wat ik ervoor betaald heb. Bye bye kadettje! Hopelijk maak je nog vele kilometers mee met je nieuwe eigenaar.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.