Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 170pk Innovation (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 170pk Innovation |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 73.320 km |
KM-stand laatst | 172.546 km |
De aankoop
- 73.148 km
Vandaag mijn “nieuwe” auto opgehaald. Na de positieve ervaring met zijn voorgangen, een 2009 Opel Insigna, nu voor het huidige model gegaan, eentje uit 2017.
Voor mijn een auto die in alles al mijn vorige auto’s overtreft. Nog nooit zo’n dure auto gekocht, met zo weinig kilometers en zoveel luxe. Vooral dat laatste maakt de auto aantrekkelijk. Even een lijstje wat ik vooral prettig vind dat er op zit:
- LED matix koplampen
- Automatische cruisecontrol
- Lane departure warning
- Lederen AGR stoelen
- 2 zone climate control
- Head Up Display
- Digitaal dashboard
- Zelf opende achterklep met schopsensor
De auto heeft de doorontwikkeling van de 2 liter diesel, 10 pk meer dan mijn vorige en 50 Nm. Maakt niet veel verschil om eerlijk te zijn, de vorige was vlot genoeg. Verbruik is wel wat lager, maar ik denk dat dat voornamelijk wordt veroorzaakt doordat dit een handbak is en de vorige een automaat. Maar niet wereldschokkend, ongeveer 1:17,5 tegen 1:15 voor de vorige, waarbij ik met de vorige veel meer snelweg weer met (wat hogere snelheden.
De auto is wel stiller dan de vorige, de motor is amper te horen op snelheid. Vermogensopbouw is wel een beetje piekeriger dan de 160 pk.
Half jaar verder
- 77.528 km
Een paar maanden verder bevalt de auto nog prima. Hij rijdt erg prettig, comfortabel maar toch met een fijne wegligging. Ook erg ruim, een vakantie met hond en 2 kinderen is geen probleem, bagage plus hond passen prima achterin. Op vakantie bewijzen de AGR stoelen hun waarde, zonder problemen kan je lange afstanden afleggen. In de bergen bewijst de motor zijn kracht, zonder problemen berg op, schakelen is eigenlijk niet nodig.
Helaas heeft de auto een apart geluid ontwikkeld bij koude start. Een soort geruis dat na een minuutje verdwijnt. Ergens uit de buurt van de distributie. Gelukkig is er garantie… Helaas is de dealer niet in staat het geluid te lokaliseren. Daardoor wordt eerst de V-snaar vervangen, dan de dynamo. Iedere keer de auto een dag kwijt, niet prettig. De dealer beweert dat het geluid “zo hoort” en regelt zelfs een vergelijkbare auto om te laten horen dat die hetzelfde klinkt. Dat valt voor de dealer tegen, die heeft het geluid niet… Dus de auto nog maar een keer achter gelaten. Distributieriem vervangen lost het probleem nog niet op. De brandstofpomp is nu verdachte, maar de dealer wil nog even verder zoeken. Het blijkt uiteindelijk een spanrol te zijn die blijkbaar niet standaard gewisseld wordt bij het vernieuwen van riemen. Handig van de dealer…. Gelukkig geen rekening gehad wegens garantie, en een nieuwe riem is op zich ook wel prettig.
Ondertussen een stel gebruikte velgen gekocht zodat ik de winterbanden van de vorige Insignia (met nog prima profiel) over kan zetten. De “nieuwe” velgen waren zo netjes dat ik die nu voor de zomerbanden gebruik en de winterbanden op de originele velgen heb laten zetten. Kostte wel wat, maar het oog wil ook wat. Gelijk twee nieuwe zomerbanden gekocht, banden met nog maar 2mm hoef ik niet meer op de auto. Jammer dat ik dat gemist had met de aankoop, minpuntje voor de dealer dat ze zo een auto verkopen.
Een jaar in bezit
- 84.802 km
De auto houdt zich tot zover prima. Wegens Corona rijd ik veel minder dan vroeger. Waar ik met de vorige auto zonder problemen 60.000km/jaar weg tik, heb ik nu maar 11000km gereden. Toch is het tijd voor nieuwe olie. Bij de beurt geen problemen gevonden, dus dat was een normaal half jaar. Het geluid lijkt inderdaad opgelost te zijn, dus dat is prettig. De auto bevalt prima. De LED matrix lampen zijn fantastisch, zoveel licht op de plaatsen die je wilt, en geen verblinding van tegenliggers.
Tijdens de zomervakantie ontdekt dat de dakdragers van een A Insignia ook passen op het huidige model, dat is mooi meegenomen.
Na een jaar garantie heb ik het aanbod gekregen deze garantie met nog een jaar te verlengen. Gezien de ervaringen afgelopen winter met het vage geluid toch maar gedaan. Kost wel 500euro, maar goed, reparaties kunnen hard oplopen.
Blij met garantie
- 92.856 km
Na een paar manden zonder problemen ineens de melding “vol AdBlue bij, bereik nog 1600km”. Met het idee dat ik de eerste waarschuwing bij 2400km gemist, kan gebeuren. Wegens Corona is 1600km nog een hele tijd dus geen haast gemaakt met AdBlue kopen. Tot ik op een zaterdag in 10k, 800km bereik kwijt raakte… Ineens was het bereik nog maar 800km. Daar ging dus iets niet goed. Met de OPL scan op en ODB interface de auto uitgelezen, foutmelding op de NOx sensor… Maar geen waarschuwingslampje dus nog niet dringend.
AdBlue schijnt tegenwoordig schaars te zijn, de prijs is aardig opgelopen en sommige tankstations hebben het zelfs gerantsoeneerd… Bij een lokale bouwmarkt toch 3 vaten van 5 liter kunnen kopen, waarna ze er bijna alle drie in gingen. Hiermee was de melding weg.
50 km later werd ik toch getrakteerd op een “uitlaatgas reiniging storing” lampje. De sensor is toch blijkbaar niet van het zelf-herstellende type, dus doorgereden naar de dealer. Deze heeft de auto uitgelezen, waarna de conclusie was: Sensor stuk, wisselen. Gelukkig voor 50% gedekt door de garantie, blijkbaar zijn die sensoren van goud gemaakt: 380 euro mocht ik aftikken. De garantieverlenging heb ik er al weer uit…
Daar gaat het vertrouwen
- 93.900 km
De dag nadat ik de auto terug had tijdens vlot optrekken ineens de melding “vermogen beperkt, verminder koppelinggebruik”. Die melding is op de terugweg van vakantie een paar weken eerder al eens eerder langs gekomen maar alleen onder extreme situatie: Berg op, 90km/u in de 6 met de cruise control versnellen naar 130. Niet helemaal de ideale situatie, dus niet veel aandacht aan besteed. Nu treed het echter in alle versnellingen behalve de eerste twee. En ook op vlakke weg. De auto accelereert eerst maar zodra de turbo goed mee gaat doen, lijkt de koppeling te slippen en wordt het vermogen terug geschroefd.
Met de auto terug naar de dealer, filmpje laten zien van wat de auto doet. Auto daar achter gelaten voor uitlezen en proefrit, ’s middags de auto weer opgehaald. Koppeling moet vervangen worden. Helaas blijkt dit niet onder garantie te vallen aangezien dit een slijtage deel is. Daar ben ik op zich mee eens, maar ik heb nog nooit een koppeling hoeven te vervangen. Terwijl ik toch meerdere auto’s tot ver boven de 200.000 km gereden heb. Dan is 93.000 km wel erg snel. Helaas is de dealer van mening dat het gewone slijtage is, vervangen van koppeling plus vliegwiel etc. zou op 2200 euro komen, wat volledig voor mijn rekening zou komen. Dat is een aardige tegenvaller. Ik heb nog nooit zoveel voor een auto uitgegeven om zo vaak bij de garage te staan, met zulke reparatie kosten. Mijn vertrouwen in de auto is nu wel tot het dieptepunt gedaald. Ik heb nog het relatieve geluk gehad dat ik twee jaar garantie had op de auto, je zou zo’n auto maar nieuw gekocht hebben voor 40.000 euro, met maar twee jaar garantie… Na 93.000 al zulke dure reparaties, dat had ik niet verwacht. Zeker aangezien de vorige Insignia zonder problemen veel meer kilometers gemaakt had. Ik had beter de oude kunnen houden, die had de weinige kilometers die ik bij deze op gereden heb, ook prima kunnen maken.
Ik heb Opel zelf aangeschreven dat ik dit onvoorstelbaar vind, een auto met zo’n lage kilometerstand met zoveel problemen. Overigens is er op Internet vaker te vinden dat Insignia’s voor de 100.000 km al een nieuwe koppeling nodig hebben. Mijn angst is ook dat als ik de boel laat vervangen, ik nog steeds een auto heb die niet zonder problemen nog 100.000km erbij haalt, wat mijn voornemen wel was. Maar goed, de auto zo inruilen is ook geen optie. Auto laten repareren door een niet-dealer betekend gelijk het einde van de garantie. Geen idee nog hoe ik hier verder mee moet. Ik vind nog steeds het een hele mooie en fijne auto, maar ik had toch echt een hele andere voorstelling van de betrouwbaarheid gehad.
Koop geen Insignia diesel
- 158.000 km
Goed, 60.000 km verder. Ondertussen heb ik meer km’s gemaakt dan de vorige eigenaar. Ondertussen ben ik zover dat ik had gewild dat ik de auto nooit gekocht had. Wat een onding.
Eerst maar het positieve. De auto zit er nog steeds goed uit, de 158.000 km is de auto niet af te zien. Van binnen is alles nog als nieuw. Alleen het knopje van de cruise control is aan het verslijten. Die gebruik ik ook erg veel, het blijft geweldig werken die automagische cruise control. Vooral als je weer eens in een auto rijdt zonder, merk je hoe vanzelfsprekend het kan zijn dat een auto gewoon uit zichzelf zijn snelheid aanpast aan de voorganger. Vooral op N-wegen gaat het zo ongemerkt dat je het alleen aan de snelheidsmeter ziet dat je geen 100 meer rijdt. Het verbruik blijft ook stabiel rond de 1:18. In de winter iets meer, in de zomer wat minder. De auto rijdt ook nog steeds erg prettig, de stoelen blijven gewelding.
Maar dan de negatieve zaken. Wat een bagger kwaliteit heeft Opel geleverd. De NOx sensor die bij 92865 km defect is gegaan, is 35.000km weer defect gegaan. En 13 maanden en 32.000 km later weer. De tweede keer gedeeltelijk gedekt door de extra garantie, de derde keer schaamde de dealer zich zo dat ik de sleutels in de handen gedrukt kreeg en snel de deur werd uitgewerkt. Geen rekening gehad.
In tussentijd ging op vakantie in Italië de thermostaat nog defect wat ook een uitlaatgasreinigingssysteemfoutlampje opleverde. Gelukkig was er een plaatselijke Opel dealer die de volgende dag het onderdeel al binnen had en gemonteerd had. Voor de helft van de arbeidskosten die we hier betalen.
Maandagmiddag, 5 dagen voordat ik met de auto op vakantie zou gaan viel me op dat de motor stationair niet helemaal regelmatig draaide. Motorkap open gemaakt en de ratel kwam me tegemoet. Gisterenmorgen gelijk de dealer gebeld, die had gistermiddag even tijd. Die hadden na het aanhoren gelijk het advies de auto daar te laten en er vooral niet meer mee te rijden. Wat het kan zijn weten ze nog niet, maar ze vonden dat de motor erg ongezond klonk.
Gelukkig hebben we nog een auto waarmee we op vakantie kunnen, met de Insignia gaat het niet worden.
Ik denk dat ik maar eens een advocaat aan ga schrijven of ik dit allemaal maar moet accepteren. Als ik dit van te voren had geweten had ik hem nooit gekocht. Na de 3de keer sensorstoring had ik hem al willen verkopen, had ik dat nu maar gedaan.
Auto rijdt weer
- 158.100 km
Tijdens de vakantie heb ik contact met de dealer gehad waar de auto stond. Het was niet een injector die lastig deed maar de ketting. De 170pk diesel heeft een distributierriem die krukas met brandstofpomp en uitlaatnokkenas verbindt, de inlaatnokkenas wordt aan de andere kant van de cilinderkop met een ketting aangedreven door de uitlaatnokkenas. Bij de oude twee liter diesel waren dit twee tandwielen. En zoals het tegenwoordig met veel kettingen het geval is, deze rekt uit en is op een gegeven moment niet meer te spannen door de kettingspanner.
Gelukkig is het geen duur onderdeel, slechts rond de 70 euro. Met wat rond onderdelen, ze hebben ook de vacuümpomp vervangen die daar ook zit, was ik toch wat meer kwijt, bijna 600 euro. Bijna een factor 10. En dan heb ik het geluk dat de reparatieverzekering die ik ook dit jaar voor €500 had afgesloten, 40% van de onderdelen had betaald. Plus de 12(!) uur sleuteltijd die nodig was om dit onderdeel van 70€ te vervangen…
Er moest vanalles los, zelfs het roetfilter moest er af aangezien er anders twee slangen niet los gehaald konden worden. Het is echt schandalig dat een onderdeel wat blijkbaar snel versleten is, zo moeilijk te bereiken is.
Ik had de juridische afdeling van de ADAC al aangeschreven of dit zomaar geaccepteerd moest worden. Dit is toch te gek voor woorden.
Ik wil nu echt van de auto af, echt totaal geen vertrouwen meer in de auto.
Gelukkig rijdt de auto wel weer zodat ik rustig op zoek kan gaan naar een ander. Mijn vertrouwen in verbrandingsmotoren is dusdanig gezakt dat ik serieus een EV overweeg. Helpt ook wel mee dat veel zonnepanelen heb, daar wordt het rijden wel goedkoper van.
Goed bericht!
- 172.546 km
Eindelijk een keer wat positiefs te melden over de Insignia, hij gaat iemand anders ongelukkig maken!
Nadat de ketting vervangen is de zoektocht gestart naar een opvolger. Dat viel nog niet mee, veel auto's zijn de revue gepasseerd. Uiteindelijk weer terecht gekomen bij een Volvo. In eerste instantie proefgereden in een V60, maar daar was de beenruimte achterin wel wat beperkt, zeker gezien ik niet echt klein ben en onze kinderen ook aardig aan het groeien zijn. Het is uiteindelijk de grootste Volvo estate geworden, een V90 uit 2024. Voorzien van een diesel, met het idee dat dit wellicht de laatste diesel gaat zijn die ik ga kopen.
Maar goed, de Insignia is dus weg. Ingeruild op de Volvo, door de dealer doorgeschoven naar de handel en na een maandje verdwenen van de bekende verkoopsites. Ik wens de nieuwe eigenaar veel geluk toe en hoop dat hij gebruik gemaakt heeft van de mogelijkheid garantie af te sluiten. Dat gaat die vast nodig hebben.
Het inruilen is wel wat sneller gegaan dan gepland, daar waren een aantal redenen voor. Ondanks dat ik de auto in September nog voor onderhoud had gedaan en de voorremmen had laten vervangen, plus een nieuwe keuring, had ik toch de angst dat de auto elk moment weer problemen kon gaan geven.
Eigenlijk was dat al het geval, bij koude motor kwam er de eerste paar 100m af en toe weel allerlei geruis en gepiep vanonder de motorkap vandaan. Vergelijkbaar met wat die rond de 78.000 km gedaan had.
Het was ook al weer bijna 30.000 km sinds de NOx sensor voor de 3de keer vervangen was, iets wat de ongeveer iedere 30.000 km nodig was. De laatste paar weken dus best wat gespannen rond gereden met de hoop dat die het zonder problemen tot de inruildag vol zou houden.
Niet helemaal gelukt, ik kreeg een paar dagen voor de inruildag problemen met de keyless go systeem. Deuren open wilde nog wel, maar starten beslist niet. Altijd vervelend als je op tijd op een afspraak moet zijn. Gelukkig was er een fiets beschikbaar en kon ik alsnog op tijd zijn.
Bij het ophalen van de zomerwielen gaf de dealer aan dat ze helemaal konden begrijpen dat ik de auto zat was, ze waren zelf ook wel teleurgesteld over hoeveel problemen de auto had. Enkele weken nadat bij mij de ketting vervangen was, hadden ze een Safira met hetzelfde probleem. Deze was nog wat verder versleten en had behoorlijk wat slijpsel in het oliesysteem veroorzaakt. Ze hebben daarbij de ketting wel gewisseld maar op risico van de eigenaar aangezien ze niet konden garanderen dat er niet zoveel slijpsel in de olie zat dat de motor zelf schade opgelopen had.
Maar goed, einde hoofdstuk Opel. Daar waar mij Astra H en eerste Insignia prima's auto's waren, is deze zwaar tegen gevallen.
Ik vind het nog steeds een mooie auto met fijne opties die ook nog eens best prettig rijdt, maar als die zo vaak naar de garage moet, weegt dat niet op tegen de positieve punten van de auto. Missen ga ik hem zeker niet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Opel Insignia Sports Tourer 1.5 Turbo 165PK Innovation AUTOMAAT | 1E EIGENAAR| TREKHAAK| AGR-COMFORTSTOELEN| NAVIGATIE| CAMERA| PARKEERSENSOREN V+A| KEYLESS ENTRY+START|
- 2019
- 106.873 km

Opel Insignia Sports Tourer 1.5 T | Geen import | OPC | Schuifdak | Trekhaak
- 2017
- 90.222 km

Opel Insignia Sports Tourer 1.5 Turbo Innovation|Panoramadak|18"|AGR stoelen
- 2017
- 144.190 km