Opel Corsa 1.2i City (1997)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Corsa 1.2i City |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 162.000 km |
KM-stand laatst | 225.000 km |
Aankoop eerste auto
- 162.000 km
Afgelopen zomer had ik mijn rijbewijs al ongeveer een jaar in bezit en vond ik het tijd worden om een auto te kopen. Ik had al een abonnement op greenweels genomen om het autorijden niet te verleren en op vakantie met mijn vriendin in sicilë had ik ook al een auto gehuurd. Maar verder had ik nog weinig gebruik kunnen maken van dat roze pasje. Ik keek er dus erg naar uit om eindelijk plaats te kunnen nemen achter het stuur van mijn eigen auto.
Mijn budget was €900, erg krap kwam ik later achter, maar op internet leken genoeg auto’s te staan voor die prijs. Na een selectie te hebben gemaakt van een aantal advertenties in de buurt ben ik vol goede moed in de greenwheels gestapt.
De eerste auto die ik bekeek was een Peugeot 106 in goeie staat uit 1993. Zo van op de foto ziet dat er wel aardig uit maar in de praktijk voelde het wel erg ielig aan allemaal. Tevens schakelde die niet helemaal lekker. Ben dus doorgereden naar de volgende op de lijst...
Werkelijk waar de ene zag er nog droeviger uit dan de ander. Roest, gebarsten ramen, lege accu’s, ze zagen er stuk voor stuk een hoop belabberder uit dan op de foto. Ik begon te realiseren dat mijn budget te krap was.
Uiteindelijk kwam ik bij een autohandelaar in een klein dorpje die nog een Opel Corsa uit 97 te koop had staan. Hij zag er wat verwaarloosd uit met groene aanslag op de rubbers, hondenharen op de zetels en een flinke sigarettenlucht van binnen. Maar hij reed prima, niet tot nauwelijks roest, motor klonk goed, alles werkte en geen gekke geluiden. Ik besloot de koper in zijn caravan te volgen om de papieren te tekenen voor de verkoop. De prijs wist ik omlaag te praten naar €800.
Ik draaide de sleutel om, voerde mijn thuislocatie in op googlemaps en maakte mijn eerste echte rit in mijn nieuwe zilvere Opel Corsa. Met een smile op mijn gezicht reed ik de snelweg op!
Mijn goede humeur werd al snel bedorven door het motorlampje wat ging branden tegen het einde van de rit aan. Na even te zijn gestopt om onder de motorkap de controleren of alles nog op z’n plek zat heb ik mijn rit vervolgd met een brandend motorlampje naar een vriend van mij die verstand heeft van auto’s.
Ik had em beter gelijk naar de garage kunnen rijden want die vriend had het achteraf gezien bij het verkeerde eind. Volgens hem was mijn koppakking lek! Een dure reparatie. Dus ik aan de telefoon met de handelaar maar verkocht is verkocht, hij zou de nieuwe koppakking en bouten betalen maar voor de rest was het mijn verantwoording hoe ik die er op kreeg. Vond ik nog schappelijk maar ik baalde wel.
Die vriend bood aan mij te helpen met de reparatie. Ik heb gelijk een nieuwe distributieriem, spanrollen en waterpromp besteld want die waren ook over datum.
Na 1,5 maanden wachten werd mijn moeder opeens flink ziek. Die vriend had nog niet de tijd gevonden om te beginnen met de reparaties. In de avond belde ik met haar en het was foute boel, de treinen reden niet meer en ik moest naar de andere kant van het land. Ik heb toen maar besloten om het er op te wagen en heb mijn gewonde zilveren paard opgetuigd (silver stallion is de bijnaam van mijn Corsa).
Heel voorzichtig met 100 km/u ben ik de rit van 200km begonnen en wonder boven wonder hield de kleine Corsa het zonder hikken of stoten vol. Het was een goeie call want mijn moeder was echt ziek. Zonder problemen heb ik haar van dokter naar specialist naar uit eindelijk ziekenhuis kunnen rijden en daar was ik de auto erg dankbaar voor. Ik begon de Corsa te waarderen.
De eerste reparaties
- 163.000 km
De auto had het goed vol gehouden maar er waren toch wel een paar problemen. Bij stilstaan liep de temperatuur van de motor erg ver op. Het motorlampje brandde af en toe nog. En de distributieriem stond op springen. Bovendien wist ik niet of de koppakking nou lek was of niet. Tevens lekte die flink wat olie.
Helaas was ik na de aankoop van deze auto en de vakantie met mijn vriendin deze zomer blut. Ik had gehoopt dat die vriend zou helpen met de reparaties maar dat leek er ook niet van de komen. Een salaris verder heb ik de auto dus naar de garage gereden met alle onderdelen die ik al had gekocht in de achterbank.
Gelukkig was de koppakking niet lek. Ze hebben de distributieriem, waterpomp en spanrollen vervangen. De stabilisatorstang hing ook los, moest een nieuw klemmetje op. Ik had zelf met de paperclip methode al uitgevonden dat het motorlampje ging branden omdat de EGR klep sensor een foutmelding gaf (waarschijnlijk vies). Een nieuwe temperatuur sensor zorgde er voor dat de ventilator weer ging draaien als de motor warm werd in de file. Met een oliewissel en nieuw filter was mijn zilvere paard was herrezen en voelde zich sterker dan ooit.
Kosten voor dit grapje €220, onderdelen had ik zelf al besteld voor €120, totaal €340.
Na een bezoekje aan de wasstraat en een flinke (1,5 uur durende) stofzuig sessie met als kers op de taart een luchtvervrisser tegen de sigarettenlucht begon ik zowaar trots op mijn Corsa te worden. Hij zag er best goed uit onder al dat vuil. Antischimmelspray doet wonderen voor groene aanslag op de rubbers. Hij leek bijna als nieuw.
Bij de mediamarkt kocht ik een set speakers en autoradio. Speakers paste oorspronkelijk niet in de deur maar met een hamer maakte ik het gat groter. Vier nieuwe gaatjes geboord voor de schroefjes en voila, pimp my ride zou jaloers zijn. Kapje der over heen, netjes afgewerkt, prima geluid.
Er was alleen nog 1 ding, in een hoekje was de dakbekleding gaan schimmelen. Op de sloop tikte ik een tweede exemplaar op de kop. Weliswaar met vlekken maar na 3 (!!) spuitbussen vinylspray (wat dekt dat spul slecht zeg) was het dakje mooi zwart. Montage ging ook makkelijker dan gedacht.
Nog meer reparaties
- 167.000 km
- Niewe uitlaat (middenstuk en einddemper)
- Nieuwe banden
- Olielekkage verholpen (Lekte rechts boven aan het blok bij de ontsteking. Kwestie van vloeibare pakking en klaar)
- Dynamo lager vervangen (maakte herrie)
- Dynamo zelf gereviceerd
Auto rijd weer als een zonnetje. Kosten: €600.
Rij ervaringen
- 168.000 km
Ik rij inmiddels al een tijd in de Corsa. Met de oud en nieuw vakantie zijn we er mee naar Hamburg gereden 500 km heen en 500 terug.
Het is een 20 jaar oude auto uit het b segment. In 93 kwam dit model op de markt. Tegen woordig zijn auto’s uit het b segment een stuk groter. Je kan em beter vergelijken met moderne auto’s uit het a segment.
Ik heb aardig km’s in een peugeot 107 van greenwheels gereden, vergeleken daarmee voelt mijn Corsa wel een stuk stabieler op de snelweg, zeker als het hard waait. Hij is ook wat comfortabeler en schakelt wat fijner vind ik.
Vergeleken met een Volkswagen Up valt de Corsa wel echt in het niet op alle fronten. Maar goed dat valt te verwachten. Verder heb ik eigenlijk weinig vergelijkingsmateriaal.
De 1.2 8 klepper met 45 pk is in principe een fijne motor. Gebruikt sinds de reparatie vorige maand ook helemaal geen olie (best knap voor een 20 jaar oude auto). De EGR klep geeft ook geen problemen meer na een paar keer wat hoger in toeren te hebben gereden. Het is volgens de garage een zeer betrouwbaar blok. Alleen wel erg traag.
120 op de snelweg is vol te houden met 3750 toeren. 130 word wel erg lawaaiig. Bij inhalen altijd terugschakelen en op korte opritten naar de snelweg is het standaard volgas tot 5000 toeren doortrekken anders word het gevaarlijk. Tot de 80 gaat het best vlot, daarboven gaat het allemaal wat langzamer.
Het houd dus niet over maar ik stoor me er niet aan. Ik gebruik de auto bijna alleen maar voor lange ritten op de snelweg en dat gaat eigenlijk prima. Lange stukken snelweg kan de motor prima aan. Het is gewoon geen racemonster.
Met 5 man in de auto kan, het is alleen niet echt aan de raden. De vering zakt heel erg in, optrekken gaat extreem langzaam en veel harder dan 120 a 130 gaatie niet meer. Bovendien word het stuurgedrag wat zoekerig.
3 man en wat bagage is prima te doen, zo zijn we er ook mee naar Hamburg gereden en dat ging prima.
Het verbruik ligt rond de 1:15 wat ik best netjes vind voor een 20 jaar oude auto. Tegenwoordig kan het veel zuiniger maar ik kan er prima mee leven. Even de grens over en ik laat mijn zilveren paard zich voor €1,32 de liter voldrinken in België, ideaal!
Zoals ik al zei voelt de auto lekker stabiel in de bochten en op de snelweg. Op de terugweg van Hamburg naar Nederland stormde het de hele weg. Al die grote suv’s slingerden de weg over bij windstoten en moesten flink snelheid minderen. Ik had haast nergens last van.
Geen stuurbekrachtiging is lastig met inparkeren maar het went. Wat wel fijn is dat je zo goed aan je stuur voelt wat er onder je voorwielen gebeurt.
De achterbak is best groot! Er past een hoop in. Met de achterbank omlaag heb ik al een fiets vervoerd. Zeker niet slecht voor een kleine auto.
Al met al best redelijk. Ik ben natuurlijk een beetje bevooroordeeld omdat het mijn eerste auto is en ik er inmiddels nogal gehecht aan ben geraakt. Maar voor rond de €1000 kun je denk ik best een goeie Corsa kopen. Als je een beetje oplet vast ook met minder onderhoud dan ik er aan heb gehad.
Naar Lissabon en terug
- 186.000 km
In Juli heb ik de apk keuring laten uitvoeren. Ik was in totaal €250 kwijt voor het balanceren van de voorwielen, het vervangen van een aantal lampjes en het plaatsen van een nieuw mistachterlicht schakelaar en een set nieuwe wiellagers achter.
Vervolgens ben ik er deze zomer zonder problemen mee naar Lissabon en weer terug gereden (in totaal 5500 km). Toch aardig voor zo’n oud gebakje. Hij heeft over de hele rit wel 1,5 liter olie gebruikt... maar dat kan ik em niet kwalijk nemen. De Corsa bewijst zichzelf erg betrouwbaar!
Onderhoud
- 199.000 km
Onderweg naar Hamburg ging het motorlampje branden. Ook begon hij veel olie te gebruiken, extreem veel...
Dus, naar de garage gereden! Bleek achteraf geen olieverbruik te zijn maar een flinke lekkage.
- Temperaruursensor kapot (motorlampje)
- Gat in de onderkant van het carterpan (hier lekte dus alle olie uit)
- Kleine koevloeistof lekkage (rubberen slang)
Al het zout wat de laatste maand gestrooid is heeft de Corsa weinig goeds gedaan. Op de brug bij de garage bleek dat niet alleen het carter was doorgeroest maar ook in de dorpel zaten gaten. Op veel andere plekken ook beginnende roest.
Ik heb gelijk al het roest laten wegschuren en een laag tektiel laten aanbrengen. De gaten in de dorpel moeten bij de volgende apk worden gelast.
- Kosten incl tektieleren €350
Remleidingen zagen er des al niet te min nog prima uit. Met een beetje liefde kan die na de aankomende APK in juli misschien nog wel een jaartje vooruit. Dat is in ieder geval wel de bedoeling!
Heb inmiddels al weer bijna 1000 km gereden en geen druppeltje olie bij hoeven vullen. Dat was voorheen wel anders, al sinds ik em heb moet ik wekelijks bijvullen. Dat zal dus het carter zijn geweest.
Motorblok en techniek lijken dus nog prima in orde, het zal uiteindelijk de roest zijn die hem de das om gaat doen.
We karren gewoon door
- 225.000 km
Vorige week mijn auto naar de garage gebracht voor een (welverdiende) beurt, er begon van alles te rammelen en te trillen voorin dus ik hield mijn hart vast. De monteur stelde de volgende prognose:
- Kleine beurt (oliewissel)
- Nieuwe voorbanden
- Nieuwe wielkogels
- Balanceren
- Uitlijnen
Totaal €325,00
De remmen zijn binnenkort ook aan de beurt. Volgens de garage waren die bijna op. Ik wacht even tot mijn volgende salaris en dan laat ik er nieuwe remschijven en blokken op zetten.
Verder viel mij op dat de auto echt een heel stuk beter rijd en stuurt na bovenstaande reparaties. Niet alleen het sturen gaat veel gemakkelijker, de auto is een stuk spoorvaster en de nieuwe Vredestein allweather banden doen het uitstekend. Ik ben zeer tevreden. De uitlijner heeft zijn werk goed gedaan.
Zo’n 10.000 kilometer terug had ik zelf al de bougies en luchtfilter vervangen. Hierdoor is de motor wat minder schokkerig op het gas gaan reageren.
Binnenkort verhuis ik waarschijnlijk naar Duitsland. Dit zal betekenen dat ik jaarlijks naar mijn school en werk zo’n 50.000 kilometer zal gaan afleggen. De kans is groot dat de kleine Corsa het dan niet heel lang meer zal volhouden, maar zolang de reparaties niet boven de €1000 uitkomen rij ik lekker door.
Omdat mijn vriendin en ik inmiddels echt van deze auto zijn gaan houden willen we eigenlijk gaan kijken of we in Duitsland een woning met een garage kunnen vinden. Als de Corsa dan straks echt op is kan die droog met pensioen in de garage. Het plan is dan om hem in de toekomst helemaal van top tot teen op te knappen. Lijkt mij een leerzaam project. (Ik heb vroeger ook wel veel brommertjes opgeknapt, Puch maxi, Vespa Caio, en daar had ik altijd veel plezier aan)
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Opel Corsa
