Opel Astra 2.2i-16V Sport (2001)

autoreview

Opel Astra 2.2i-16V Sport (2001)

Signalement

UitvoeringAstra 2.2i-16V Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf177.098 km
KM-stand laatst198.299 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste maand

  • 180.280 km

Ik heb mijn Daihatsu Charade '93 vervangen voor de Opel Astra '01 omdat ik het tijd vond voor een grotere auto. En ik over een maand naar Italië op vakantie ga met vrienden en dan werd de Charade toch iets te krap.

Ik was op zoek naar een andere auto en niet perse een Opel, ik kwam de Astra tegen na diverse auto's te hebben gezien/gereden. Ik was niet meteen verkocht, want Astra's zie je overal. Wat mij opviel was dat het om een 2.2 ging met sport uitvoering. Ik houd niet van bravoure of veel uiterlijk vertoon, maar een sterke motor met een net uiterlijk trekt mij wel. Na een korte blik rond de auto begon ik er steeds meer gevoel voor te krijgen, ook het interieur en de staat ervan beviel mij erg goed. Na een uitgebreidde proefrit was ik meteen verkocht.

Ik heb de Astra gekocht bij een autohandelaar voor €5200 zonder garantie. Dit heeft de reden omdat ik de garantie niet vertrouwde en zelf handig genoeg ben. Een aantal punten kwamen ook aan het licht toen ik de auto in eenmaal in mijn bezit had.
Van de xenon-verlichting was de inverter een paar dagen na aanschaf defect geraakt en deze heb ik zelf vervangen. De banden maat onder de auto is niet correct, er zit nu namelijk 205/55 R16 onder. Terwijl er de verhouding 205/50 onder moet. Dit heeft als resultaat wanneer er vier volwassenen in de auto zitten er bij drempels net de binnenkant van het achterspatbord wordt geschaafd. (andere banden zet ik er binnenkort onder). Wat ook bleek is dat EGR-klep niet goed functioneert. Deze wordt over een week vervangen bij de dealer. Ook was de airco kapot, de condensor is namelijk lek.

Even samengevat:
Xenon inverter vervangen: € 384.97
Bandenmaat verkeerd € (komt nog)
Airco reparatie: € (komt nog)
EGR-klep: € ca.60

Rijgedrag.
Ik heb de Astra inmiddels 38 dagen en heb er iets meer dan 3000km mee gereden. Het rijden bestond uit veel woon-werk,snelweg verkeer (weinig files want ik rijd voornamelijk snachts). Hier moest ik erg wennen aan de stilte en de kracht van de motor. Ik reed namelijk vaak te snel. (cruisecontrol is hierbij erg prettig om niet te hard te gaan rijden) De auto is heel rustig en heeft naar mijn idee aardig wat weg van een grand tour. De laatste twee weken heb ik op de vrije avonden veel prive gereden, een hoop dijkjes, 80km wegen en afwisselende wegen. Dit express om het karakter meer te leren kennen. Het sport onderstel leest de weg duidelijk voor je en hierdoor voel je goed aan hoe de auto ligt, opmerkelijk is dat de Astra erg strak in de bochten blijft liggen. Het is daarentegen wel dat mij nu twee keer is overkomen dat bij nat wegdek na een strakke bocht waarin onderstuur ontstaat, (de tc aangaat) en je vervolgens het gas loslaat om het onderstuur op te heffen dat het kontje plots en vrij direct omkomt. Dit valt goed te controleren met tegenstuur maar kwam de eerste keer verrassend uit de hoek. Dit is waarschijnlijk het resultaat van het strakke onderstel. (ik vind het jammer dat de tc in dit model niet kan worden uitgeschakeld)
De motor heeft het niet van de toeren, maar meer van het tussendoor trekken. Zeker trekt de motor heerlijk door en als je dan op de snelheidsmeter kijkt realiseer ik mij toch dat dit toch elke keer boven het snelheidslimiet is. Maar ik geniet meer van het koppelgebied in het midden. Het inhalen op de snelweg is een gemak met deze motor.
De auto geeft mij een grijns tijdens de ritten en is rustig op de snelweg.

Comfort
De auto zit erg prettig, voorin zijn er de sportstoelen standaard van Opel, deze bieden genoeg zijwaartse steun en zijn prettig en ruim in te stellen. (niet bijzonder maar wel prettig). De bestuurders stoel piept een beetje, maar niet storend.
De auto is ruim uitgerust met ClimateControl, cruisecontrol, elec. ramen v/a, elec spiegels, abs, tc. Noem maar op. Ik mis als enige mp3 en bluetooth maar vanwege de stuurbediening/display en wel radio/cd laat ik het dit zoals het is. Dit werkt erg prettig.

Betrouwbaarheid
Wat dit item betreft zal ik verslag doen na de vakantie naar Italië.

Gebruikskosten
Ik ben zelf erg van het bijhouden van lijsten met gegevens en verbruik van de auto. Ik heb tot nu toe een gemiddeld verbruik van 11.69 km/l.

- Bij een gemiddelde snelheid van 90km/h bij een trip van 482km verbruikte ik 12.73 km/l. (lekker snelweg rijden met af en toe wat harder dan toegestaan)

- Bij een gemiddelde snelheid van 38km/h bij een trip van 475km verbruikte ik 10.81 km/l. (weinig snelwegen en toch lekker optrekken)

- Bij een gemiddelde snelheid van 69km/h bij een trip van 589km verbruikte ik 12.85 km/l. (ik reed hier bewust wat zuiniger)

Wat betreft de vaste lasten zoals wegenbelasting en verzekering vind ik het niet bijzonder. Ik ben 22 en de auto staat op mijn naam en ik betaal rond de € 650 p.j voor wa/bep.casco met wat extra opties. Verdere gebruikskosten zoals onderhoud zal over een langere termijn pas kunnen berichten.

-
Ik ben blij met de mijn Opel Astra 2.2 en raad deze auto zeker aan als je het verbruik accepteert en houdt van een wolf in schaapskleren.

EGR klep

  • 180.891 km

Zojuist heb ik mijn EGR klep gereinigd, het motormanagement lampje bleef namelijk al een hele tijd branden (af en toe niet, maar vaker wel dan niet) en bij de diagnose bij de opel dealer was aangegegeven dat het de EGR betreft, hierbij zouden ze een pakking vervangen voor een dicht plaatje (€ 60) die de EGR klep buiten zou sluiten maar later bleek dit niet te kunnen want dit geldt niet voor de Z2.2SE uit 2001, de software is er namelijk niet om de EGR buiten te sluiten en hierdoor zal de ECU wel doen alsof deze er is en daardoor zal de verbranding etc niet meer perfect lopen, ze zouden wel de hele klep kunnen vervangen en dat kostte € 404,06. Ik besloot zelf te gaan sleutelen.

Op internet vond ik op een aantal forum's dat het vervangen van de EGR niet altijd een oplossing was. Ik vond een site over een opel speedster met het zelfde probleem en een oplossing. Voordat ik het onderdeel ga bestellen haalde ik de klep maar even van de auto af, ik heb de klep gereinigd met remreinger en mij viel op dat de pakking verkeerd was gemonteerd. De de gaten van de pakking zaten zodanig gemonteerd dat de klep precies langs/of tegen aan zou lopen. Ik draaide de pakking om en het past perfect, ik moet nog een lange testrit maken maar het motormanagement lampje brand niet meer.
Ik zal binnenkort een vervolg schrijven of het probleem is opgelost.
Ik vond het wel merkwaardig dat de pakking verkeerd om zat en dat de opel dealer zei dat ik een nieuwe klep moest aanschaffen.

Nieuwe banden & airco gerepareerd

  • 181.583 km

Het probleem wat ik had met de EGR is niet meer teruggekomen. De auto reageert beter en ik krijg geen melding. Ik heb er inmiddels bijna 700km mee gereden. Voorheen had het motormanagement lamp allang een melding gegeven. Ook merk ik dat de auto vanuit het midden toeren gebied beter oppakt en beter reageert op het gas. Dit waarschijnlijk doordat de pakking nu niet meer in de weg zit voor de klep. Ik ben hier erg blij mee want dit bekende probleem is gelukkig bij mij nu opgelost en het heeft me een uurtje tijd gekost en een beetje remreiniger.

Nieuwe banden; ik heb van de week nieuwe banden er onder laten zetten van het merk FALKEN, type: FK452, maat: 205/50W R16.
Er waren duidelijk nieuwe banden nodig want bij de voorbanden was het profiel aan zijn merk en alle banden toonden tekenen van uitdroging. Daarbij zat er de verkeerde maat onder, 205/55, wat resulteerde bij volle belading dat de achterbanden net aanliepen bij het spatbord. De reden waarom ik deze banden heb gekozen, is sportief rijdgedrag, prijs en ook een deel uiterlijk. De prijs sprak mij erg aan voor dit type sportieve band. € 80,- per band excl. montage.
Ik heb inmiddels er 345km mee gereden en de banden bevallen uitstekend. Ik heb een aantal punten waarvan ik erg ben te spreken.
- De banden zijn opvallend stil (het kan ook dat de vorige banden erg luidruchtig waren en dat daardoor het verschil nu erg groot lijkt), maar passagiers valt dit ook op.
- De banden bieden uitstekende zijwaarste grip op de snelweg en zorgen ervoor dat je heerlijk hard en strak door een bocht kan.
- Ik heb nog niet met de banden gereden tijdens een goede regenbui of een noodstop geoefend.
Ik ben erg over deze banden te spreken maar moet nog ervaren hoe slijtvast ze zijn en hoe ze reageren in de regen.

Wat een bijkomstigheid van de correcte banden maat is dat de auto nu ook iets sneller optrekt. De verhouding is nu net is anders geworden en ik merk duidelijk aan het klimmen van het toerental dat dit vlotter gaat. Topsnelheid zal misschien lager zijn, maar dat mag toch niet in Nederland.

Ik had mijn airco een aantal weken geleden laten repareren omdat de condensor lek was. De airco werkt nu uitstekend en in combinatie met de climate control is dit echt een zaligheid. Tijdens de warme dagen ben ik express tijdens het warme weer auto gaan rijden om de verkoeling op te zoeken. Dit zal heel prettig en veilig zijn voor de vakantie naar Italie binnenkort.
Het bedrijf waarbij de airco was gerepareerd zat in vierpolders, autoairco.nl en leverde uitstekende service.

Constatering olie lekkage.
Een wat minder punt, ik check regelmatig mijn oliepeil en mij viel op dat het oliepeil daalde per 600km, niet veel. Maar ik heb nu over sinds aanschaf al twee liter olie bijgevuld. Dat is 1 ltr per ongeveer 2200km en dat vind ik veel. Ik rook ook verbrand olie na een lange rit. Ik heb zelf gevonden dat bij de carterpan een moer niet goed zat aangedraaid en hier hingen druppels aan (deze moer was niet het laagste punt maar hier kwamen wel de druppels vandaan) vervolgens heb ik de moer aangedraaid en druppelde deze minder. Ik heb toen de banden werden vervangen eens goed onder de auto gekeken omdat deze toen op een brug stond. Hierbij bleek dat de auto duidelijk nog steeds olie lekte bij de moer. Ik denk en hoop dat het de carterpakking is en ga deze van de week vervangen.

Verder rijdt de auto echt superzalig, op de snelweg is deze helemaal in zijn element en geniet ik echt van de ritten. De motor is perfect en heerlijk rustig maar sterk. Ook nu de airco is gerepareerd en er de juiste bandenmaat onder zit is de auto steeds prettiger geworden.

Kosten
- EGR: busje remreiniger en uurtje tijd. (gelukkig niet naar de garage gegaan)
- Banden: FK452 205/50W R16: € 320.63 + € 60.02 = € 380.65
- Airco: condensor en volledige check, vullen etc. € 380.80
+ Olielekkage komt nog.

Carterpakking en multi v-riem vervangen

  • 182.358 km

Ik heb zo'n 600/700km geleden mijn carterpakking vervangen met een maat van me. We hebben dit thuis op straat gedaan en met succes. Het was een simpele klus maar toch best lastig vanwege de beperkte ruimte. De carterpan was redelijk goed te verwijderen en schoonmaken ging ook goed. Het plaatsen van de pakking op de pan was een eitje maar het netjes terug plaatsen van de carter was even wat gepriegel. Omdat de pakking niets anders mocht aanraken was dit even spannend, de pan moest namelijk tussen de ophanging en de motor worden geplaatst waar er heel weinig ruimte voor speling is. Alles uit eindelijk aangedraaid met het juiste moment en laten drogen voordat we de olie bij gingen vullen. Zo'n zes uur later de olie weer bijgevuld en getest. Er spoot nergens olie uit en toen hebben we een proefrit gemaakt. Na een half uurtje gereden te hebben waren wij erg blij want we zagen toen geen olie druppelen. Ik heb daarna gewacht met mijn eind oordeel maar na zo'n 600/700km rijden en na elke rit olie peilen is het olie peil niet meer gedaald.

Kosten: € 16 voor de vloeibare pakking.
Tijd: 4 uurtjes relax werken met twee man.


Zojuist ook de multi v-riem vervangen bij de Astra. Tijdens de reparatie van de carterpakking zag ik dat deze hard aan vervanging toe was. Bij de Opeldealer de riem gekocht en deze vanochtend vervangen weer met maat van me. Met de juiste maat handen was het een klusje van minder dan een uurtje. Luchtfilter los en eruit. 1/4inch ratel voor de spanner en de riem is er zo af. De riem er weer over leggen en met de ratel er de spanning afhalen en de riem zit er weer op. De goede handen van mijn maat worden bedankt want mijn dikke handen zaten alleen maar in de weg.

Kosten multi v-riem: € 20.35
Tijd: drie kwartiertjes werk voor één persoon.


Ik hoorde ook een vreemd rammeltje afgelopen week. Hitteschild voor uitlaat moer zat niet meer goed vast. Groter ringetje geplaatst en hitteschild zit weer vast. Rammeltje weg.

Nederland-Duitsland-Oostenrijk-Italie en terug

  • 185.377 km

Zojuist de vakantie rit gehad van ca. 2800km en hier even een aantal feitjes en ervaringen.

Het minpunt.
De carterpakking die ik had vervangen is blijkbaar niet het lekkage probleem want ik heb na 1400km rijden weer een liter olie moeten bijvullen en er waren weer sporen van olie lekkage zichtbaar. Op de terugreis heb ik na 800km weer een liter olie bijgevuld want bij een tussenstop walmde olie rook onder de auto vandaan. Dit kwam omdat de lekkende olie druppels tegen de uitlaat aan vlogen en daar dus verbrandde/verdampte. Op de heenweg reden we voornamelijk door de regen dus vandaar dat we dit toen niet zagen. Erg vervelend dat de auto nog steeds olie lekt en ik denk nu dat het de krukaskering is. Dit gaat dus geld kosten.

Positieve punten.
Dit zijn er gelukkig meer want ik kan ook zeggen dat als enigste ik heb gemerkt dat het oliepeil het gene is waar ik problemen mee had. Nu had de auto nog geen melding gegeven dus was ik met peilen het heel de tijd voor. De auto rijd zalig over de autobahn en is een superwagen voor op vakantie. De banden op de juiste spanning voor belading en alles gecheckt te hebben zorgde voor een rustige, comfortabele rit. De stoelen zaten zeer goed en ik heb geen last van mijn rug gekregen. Op de heenweg zaten we de eerste 950km met twee man in de auto en vanuit Oostenrijk reden we met twee jongens en twee meiden in de auto door naar Italië, dus ook veel meer bagage. Wij hadden geen dakkoffer op het dak en alles paste zeer goed in de auto. De kofferbak is ruim genoeg en het was niet nodig om de passagiers ruimte te gebruiken voor tassen of dergelijke.

De rit.
De eerste 950km bestond uit Nederland, Duitse autobahn en Oostenrijkse bergpassen, geen tunnels dus. De rit heen reden we met twee auto’s. Ik in mijn Astra en een vriend van mij met zijn vriendin in een afgeladen Peugeot 106 1.1 accent. Omdat we samen reden reed ik voornamelijk achter hem aan omdat ik anders ongemerkt uitliep. Heenweg door Duitsland hadden we veel regen en slecht zicht, de banden bevielen goed in de regen en ook hier reed de auto erg lekker. In de bergen had de Astra totaal geen moeite, zeker niet met twee jongens en de daarbij behorende bagage was het klimmen voor de 2.2 geen probleem. Vermogen is echt een luxe. De 106 moest er wat harder aan trekken logischerwijs. Het afdalen ging ook gemakkelijk dmv het afremmen op de motor. Het ophalen van de meiden in Oostenrijk en de rit vervolgen naar Italië was ook erg prettig. Volgeladen gedroeg de auto zich niet anders alleen merkte je dat je beladen was. De airco werkte in Italië uitstekend.
Na een week vakantie in Italië volgde de terugreis en omdat we nu alles verstandig konden laden kon er zelfs gebruik gemaakt worden van de binnenspiegel. Dit was tegen alle verwachtingen in want met z’n vieren op vakantie waarvan er twee meiden van 20 meegaan is dit het laatste wat je verwacht. De rit door Italië en Oostenrijk verliep soepel met weinig files en maar twintig minuten wachttijd bij de tunnel. In Duitsland werd de rit pas leuk, we besloten via Nürnberg, Würzburg, etc te rijden.
Waar mogelijk liet ik de snelheid behoorlijk oplopen om te kijken hoe dit beviel ook met het oog op de verantwoording voor de passagiers. Op de lege stukken autobahn hebben we een topsnelheid op de gps aangeraakt van 214km/u. De auto is enorm stabiel en de snelheid werd niet als gevaarlijk ervaren. Toch besloot ik buiten de top de verdere rit niet boven de 200km/u uit te komen. De rit was extreem goed bevallen door de bestuurders en passagiers en ik raad deze auto echt aan als vakantie wagen. De combinatie van de motor, het comfortabele/sportieve onderstel en de verrassende ruimte maakt dit een heerlijke tourwagen.

Verbruik.
Het gemiddelde verbruik is uitgekomen op 12.6 km/l bij een gemiddelde snelheid van 90km/u over de heen en terugreis.
Op alleen de terugreis hadden we een verbruik van 12.16km/l bij een gemiddelde snelheid van 105km/u over een afstand van 1340km.

Update & Weekend Berlijn

  • 188.124 km

Voor zover zijn er geen andere problemen bij gekomen en heb ik wat meer informatie over de olie lekkage/vebruik van de Astra.

Maar eerst mijn eerste schade aan de auto. Mijn ziel is uiteindelijk meer gekwetst dan de auto maar ook dit hoort bij een autoreview vind ik. Ik had snachts de auto geparkeerd tussen een genie (hoogwerker op banden) die soort van op de stoep stond en de auto van de buurvrouw. Zo strak dat ik er echt uit moest klimmen want er waren nergens anders parkeerplekken. Dit ging allemaal goed. De volgende ochtend daarentegen ging mijn wekker en vijftien minuten later wilde ik vertrekken met de auto. Ik klom weer in de auto en toen ik in de auto zat was ik de genie al compleet vergeten. Ik wilde wegrijden en maakte de bocht te kort en reed zo schade aan het achterportier, de stootstrip eraf (klemmetjes gebroken) en een deuk. Auw. Snel de schade bekeken en de genie had niets, vervolgens stootstrip maar op de achterbank gelegd en naar mijn werk gegaan. De oorzaak van dit moment van onoplettendheid was duidelijk slaap te kort, want ik stond zo laat mogelijk op omdat ik afgelopen dagen veels te lang had gewerkt en zo blijkt dat je meteen word afgestraft als je eventjes niet op let. De genie stond namelijk op de stoep, waar normaal nooit iets staat en zo blijkt dat je altijd moet opletten zelfs voor je eigen deur. Weer een goede les.
Wat de deuk betreft, ik heb deze zelf uit gedeukt en het is nu een golfplaat achtige deur. Ik moet nog klemmetjes halen en zet dan het stripje weer terug. Valt het echt op, nee. Maar ik weet dat het er zit en dat doet het meest pijn.


Een weekend Berlijn en de olie-lekkage/verbruik.

De Astra lekt nog steeds olie maar in Nederland minimaal. Ik ben afgelopen weekend naar Berlijn geweest en voordat ik ging had ik mijn oliepeil gecontrolleerd en dit was nog steeds in orde. Naar Berlijn toe ging alles goed, tot ik een paar uur topsnelheid autobahn heb gehad. Toen was het oliepeil flink gedaalt en heb ik een liter bijgevuld. Ik had dus nu 2000km gereden op 1 ltr olie.
Vervolgens in Duitsland nog klein beetje gereden en weer naar huis en na 800km moest ik weer 1 ltr olie bijvullen. Dit komt denk ik omdat ik in Duitsland alleen maar topsnelheid reed waar het kon en dat hij daardoor meer lekt/verbruikt. Olielekkage blijft zichtbaar maar niet schokkend.
Dat dus wat de olie betreft.

De rit zelf was erg prettig. Ik was op vrijdag om 1500h richting Berlijn vertrokken en was om 2330h aangekomen en had totaal 4 stops van een kwartier. Ik moest 750km rijden naar Berlijn.
De terug rit vertrok ik om 1815h en was ik om 0100h thuis inclusief 3 stops van een kwartier.
In Berlijn was ik op bezoek bij een vriend en zijn wij samen s'avonds nog de Berliner Ring op gegaan omdat hij het ook koel vond om een keer 200+ te rijden. Dit gaf mij goed de kans om alle gegevens te zien op die snelheid.

Dit zijn de gegevens op topsnelheid.
Bij een snelheid van 220km/h op de teller geeft de GPS 217km/h aan. De motor draait 6100 toeren en het verbruikt is 1 op 4 aan brandstof. De auto ligt strak op de weg en gedraagt zich heerlijk. Het enigste opvallende is de wind, die is namelijk erg luid maar wat verwacht je anders.
De auto remt nog steeds zeer goed af en het stuur is nog net zo strak. Kortom zeer comfortabel. Ook mijn vriend die in veel auto's heeft gereden bevestigde dit.

Ik ben erg blij met mijn Astra en hoe dat deze wagen rijd. Door de hoge top van deze auto kan ik zeer goed meekomen met de snelle stroom op de autobahn. Autobahn rijden vind ik echt heerlijk omdat het meer lijkt te kloppen in Duitsland. Er wordt meer rekening gehouden met elkaar en autorijden is daar prettiger.
Hogesnelheid rijden verreist wel een bepaalde vorm van concentratie maar dit bevalt mij erg goed. Met voldoende stops en de realisatie waar je mee bezig bent kan je erg goed daar rijden en grote afstanden afleggen in kortere tijden.
Dit was weer even mijn update.

Onderhoud: samenvatting + gr.beurt

  • 190.853 km

Afgelopen tijd heb ik veel minder kilometers gedraaid dan normaal, maar niet minder genoten. De Astra gaf INSP aan op het display dus was het tijd voor een beurtje. Aangezien dit mijn eerste beurt was die ik mijn auto ging geven heb ik gelijk voor een grote beurt gekozen.

Wat ik heb vervangen is, de olie, het oliefilter, de bougies en het luchtfilter. Om even een samenvatting te geven van al het onderhoud voor de geïnteresseerde lezer heb ik hier lijst van alle vervangen onderdelen of ander onderhoud sinds mijn aanschaf.

177.150: Software update bij de Opel-dealer. € 30.25
178.316: spanning omvormer voor xenon verlichting. € 384.97
180.880: EGR gereinigd, busje remreiniger. € 4.50 (ter info: EGR klep kost: € 404.06)
181.136: Reparatie Airco: € 380.80
181.238: Autobanden v/a – Falken FK452: 205/50W R16. € 380.65
181.639: Carterpakking vervangen. € 20.52
181.640: Multi-riem vervangen. € 20.35
182.538: Vastzetten hitteschild. € 0.00
190.234: Koelvloeistof bijvullen 0.5 ltr, melding display. € 4.15
190.810: Oliefilter. € 8.57
190.810: NGK Bougies. € 43.71
190.810: Olie vervangen. € 36.75
190.853: Luchtfilter vervangen door een K&N vervangingsfilter. € 66.87


Dit zijn de hoofdpunten uit mijn onderhoudsschema.
Wat ik moet melden bij het luchtfilter is dat het artikelnummer wat in de database staat 'KN 33-2787' niet correct is en dat dit filter niet past. Het juiste maat filter voor mijn Z22SE is: KN 33-2213. De reden van aanschaf van een K&N luchtfilter is dat je deze zelf kan reinigen en niet elke keer een nieuwe hoeft te kopen.
Ik was met een maatje binnen een uur klaar met het beurtje en helaas moest ik wachten op het juiste luchtfilter maar twee dagen later was de juiste maat binnen en was de beurt volledig gedaan. Ik zal in mijn volgende verslag iets uitweiden of het luchtfilter bevalt. Ik verwacht geen bijzonderheden.

Het beurtje was trouwens ook nodig want mijn auto had tot mijn grote spijt zo’n drie weken stil gestaan. Toen ik hem startte draaide hij toen ook even op drie cilinders, na een minuutje was dit weg en daarna deed hij dit niet meer maar hij vroeg blijkbaar niet voor niets om onderhoud.

De olielekkage blijft en daarover kan ik verder niets toevoegen. Ca. 1 op de 2000.


Voor de gene die ook zelf hun beurtjes uitvoeren en de melding INSP willen verwijderen. Op internet is makkelijk te vinden hoe je deze wist maar ik zal het hier ook even vermelden.

1: Auto uit zetten.
2: Resetknop van de dagteller indrukken terwijl de auto nog uit staat.
3: Resetknop van de dagteller ingedrukt houden en dan het contact aanzetten.
4: ‘INSP’gaat nu knipperen en vervolgens verschijnen er vanzelf vier streepjes.
5: De resetknop van de dagteller kan nu worden losgelaten.

Voor de rest is er weinig te melden en is alles nog naar wens. Een zalige auto.

APK en 365 dagen verder

  • 192.400 km

Inmiddels net iets over de 15.000 km gereden en we zijn exact een jaar verder na aanschaf. Dit betekent een APK en dus de eerste op mijn naam.
Bij de lokale universeel dealer een afspraak gemaakt voor puur een APK omdat ik zelf de Astra wilde voorbereiden. Zo waren er een aantal punten die ik moest repareren en een paar punten die ik niet zelf kon repareren maar deze door de garage moest laten doen.

Dit waren de punten die ik zelf had gevonden.
- Mistverlichting verkeerd afgesteld.
- Fuseekogel speling.
- Uitlaatklem versleten.
- Roestige remleidingen.
- Ruitenwissers.

De uitlaat klem had ik gekocht en wilde deze zelf even vervangen, ik had helaas door onoplettendheid de PK45mm gekocht ipv de PK54mm, dus dit was niet handig. De ruitenwisserset wel zelf even vervangen, die had ik wel in de goede maat gekocht.

De andere punten werden bij de APK keuring gedaan. Ik had van te voren al gemeld dat de fuseekogel besteld moest worden en dat ik een nieuwe uitlaatklem nodig had. De uitlaat lekte namelijk ook op dit punt en de fuseekogel zat geperst. Dit was bij de garage geen probleem en zo werd alles gerepareerd. De remleiding moest worden vervangen omdat deze te ver was door geroest en na hun testen gingen lekken. Ik was van plan deze te gaan vervangen samen met de remolie maar had hier nog geen tijd voor gevonden. Wel schandalig want dit zijn geen punten waarmee ik had moeten wachten. Het lijstje wat ik had voor de APK was exact het lijstje wat hun ook hadden en zo waren er geen mysterieuze punten.

Om mijn onderhoudspunten te vervolgen voor de geïnteresseerde lezer.

192.308: Ruitenwisserset v/a. € 42.87
192.310: Fuseekogel r.v. vervangen door garage. € 44.50
192.310: Remleiding r.a. vervangen door garage. €13.69
192.310: Uitlaatklem PK54 tussen katalysator en tussendemper. € 2.50

Zoals jullie zien, buiten de remleiding geen schokkende punten. Wat ik zelf ook heb opgelost is een ongelofelijk irritant getril bij mijn kofferruimte. De kentekenplaat trilde blijkbaar in zijn houder, dit hoorde je enorm hard bij lage snelheden. Het heeft lang geduurd voordat ik deze bron vond maar het was daarentegen snel opgelost. Ik heb wat plukfoam achter de plaat gepropt zodat deze niet meer kan trillen. Wat een wereld van verschil is dat.

Het K&N luchtfilter bevalt goed, het lijkt soms of de motor iets dieper klinkt. Maar dat kan ook heel sterk komen omdat ik nu de resonantie heb verwijderd van de kentekenplaathouder. Wat ik wel zeker weet is dat het luchtfilter niets toevoegt aan prestaties, dus voor de gene die dit willen adviseer ik geen vervangingsfilter aan te schaffen maar iets meer uit te pakken. Wat onderhoudt betreft scheelt dit uiteraard wel want je kan dit filter gewoon reinigen.

Geen andere bijzonder heden te melden buiten dat de wagen nog steeds ontzettend lekker rijdt. Ik ben dol op de motor die zalige toeren draait en geen hikken of stoten toont. Bij nieuwe wijzigingen of veranderingen zal ik deze review uitbreidden. Ik kan wel verder gaan vertellen hoe dol ik op deze wagen ben maar dat hadden jullie vast wel door.

En het hart is gestopt

  • 198.299 km

Het is gebeurt, de distributieketting is ernaast gelopen op de snelweg en het blok is weg. In de lezersreactie stond het al aangegeven maar ik heb hier niet tijdig op gereageerd. Helaas, dikke pech.

Ik kan maar één ding zeggen. Ik ga deze wagen ontzettend missen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.