Nissan Micra 1.2 80pk Visia Pack (2013)

autoreview

Nissan Micra 1.2 80pk Visia Pack (2013)

Signalement

UitvoeringMicra 1.2 80pk Visia Pack
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst1.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste Japanner

  • 1.000 km

Een Pre - Review over mijn Nissan Micra ( K 13 ) Visia Pack.

Op dit moment kan ik nog niet zoveel zeggen over de betrouwbaarheid ,en/of het verbruik.
Aangezien hij nog maar +/- 1000 kilometers op de teller heeft.
Maar ik wou toch al een eerste indruk geven van de Nissan Micra 1.2 ( 80 pk ).

Dat Nissan een Japans merk is ,zal wel iedereen weten.
Wat men misschien niet weet is dat deze Micra ( de K 13 ) ,bestemd voor de Europese markt ,in Indië gebouwd wordt.

Nadat vandalen mijn vorige auto beschadigd hadden ,en hij wat onbetrouwbaar begon te worden ,heb ik besloten een nieuwe auto te kopen.
Ik twijfelde tussen de Micra en de Kia Picanto. Omdat de levertijd van de Picanto ongeveer 5 maanden ging duren ,en de Micra maximaal 3 weken ,koos ik de Micra.

Daarnaast overtuigde de Micra ook tijdens een testrit ,de korting van 21,28 % ,en het bedrag ( recyclagepremie ) van 1300 € die ik kreeg voor mijn bijna 14 jaar oude Fiat Punto deden de rest.
Men heeft 3 jaar garantie ,en 3 jaar wegbijstand in heel Europa. Dus kan men theoretisch op beide oren slapen.

Omdat ik een snel leverbare auto wou ,was het aantal beschikbare kleuren beperkt.
Ik koos voor een Micra in de kleur Night Shade. Dat is zeer donker Bordeaux.
Staat de auto in de schaduw ,dan is het alsof het een zwarte is.
Staat hij in de zon ,ziet men dat ie Bordeaux is.

De uitvoering is een Visia Pack ,dat is de op één na goedkoopste.
Wat heeft de Visia Pack meer dan de gewone Visia ?
Een manuele airco en een autoradio met 4 luidsprekers en Bluetooth ( om handenvrij te kunnen telefoneren met de mobiele telefoon ).
Alsook bediening van de belangrijkste functies ,aan het stuur ,van de radio & telefoon.
De autoradio heeft een goede klank ,de 4 luidsprekers zijn van Blaupunkt.
Na een paar dagen bemerkte ik ( helaas ) een vervelende resonantie ,bij lage tonen ,afkomstig van de luidspreker in het rechter portier.
Alhoewel het volume niet hoog staat ! Daarom zal ik de luidsprekers nog vervangen door kwalitatief betere.

Opties . . .
Op de Micra kan men eigenlijk maar 1 optie nemen ,en dat is de metaalkleur.
Wil men niet extra betalen voor een metaalkleur ,dan is er alleen de kleur wit.
In het totaal zijn er 8 metaalkleuren ter beschikking ,helaas geen donkerblauw ( mijn favoriet ).
De reden waarom Nissan niet meer opties aanbied ,heeft te maken met hun visie op snelle levertijden.
Wie meer wil ,moet dus een duurdere versie kiezen . . .

Goed vind ik dat alle Micra's ( zelfs de goedkoopste ) ESP hebben.
Die men overigens kan uitschakelen ,dit zou in de winter nuttig kunnen zijn ( ? ).
Een start / stop functie is er gelukkig ,in de goedkopere Micra's ,niet.
De auto heeft een uitzonderlijk kleine draaicirkel ( 9,30 m ).
De stuurbekrachtiging is bij hoge snelheden afwezig ,wat een goede zaak is ,en een veilig gevoel geeft.
Bij lagere snelheden ,en bij het parkeren ,doet de servo uiteraard wat men ervan verwacht.
Het koetswerk is overzichtelijk.
De A en C stijl ,belemmeren niet teveel zicht.
De B stijl zorgt wel een beetje voor een dode hoek ,maar dat kan ook komen omdat ik voorheen met een 3 deurs reed.
En dan is de B stijl meer uit het zicht. Zal een kwestie van wennen zijn . . .
Bij het sluiten van de deuren ,maken deze een kwalitatieve ,goede indruk.
Alle Micra's hebben overigens centrale deurvergrendeling met afstandsbediening.
Het is voor het eerst dat ik een auto bezit met regelbare interval op de ruitenwissers ,en dit werkt zeer goed.
De auto heeft voor de rest nog een aantal zoemers die zich laten horen ,bijvoorbeeld als men de gordel niet draagt.
Vreemd genoeg maakte ik het al eens mee dat een zoemer afgaat als ik vergat de lichten uit te doen ,en een andere keer doofden de lichten automatisch nadat ik de sleutel uit het contact nam ( zonder een zoemer gehoord te hebben ) ?
Zoals de meeste hedendaagse auto's ,heeft de Micra ook een lampje in het dashboard dat brand als wanneer er een deur ( of de kofferklep ) ,niet goed gesloten is.
Men ziet een miniatuur auto'tje dan op het dashboard ,in het rood ,met een deurtje open aan de linkerkant.
Vind het vreemd ,dat als wanneer de kofferklep niet goed in het slot zit ,men op het dashboard ziet dat de bestuurdersdeur niet goed dicht is ?
Ook heel raar is ,dat als de passagiersdeur niet goed dicht is ,men opnieuw een waarschuwing krijgt dat de bestuurdersdeur niet goed dicht is . . . ?
Met andere woorden is het altijd even zoeken welke deur ( of kofferklep ) nu wel bedoelt zou zijn.
De opbergruimte in het interieur is beperkt. Het dashboardkastje ( onverlicht ) is niet al te groot.
De duurdere versies hebben 2 dashboardkastjes ,bij de goedkopere hebben ze één ontoegankelijk gemaakt ( ? ).
Ik lees wel eens dat de Micra ( als ie getest wordt ) als een rumoerige auto ondervonden wordt.
Ik kan dat niet onderstrepen ,ook al kon ik het onvoldoende vergelijken met andere modellen uit dit segment.
Op het dak van de Micra ,ziet men ( als men goed kijkt ) een boomerang-achtige vorm.
Dit heeft kennelijk een gunstige invloed op de aerodynamica ,ondanks dat de Micra nogal hoog is ,heeft ie één van de laagste CX waarden in dit segment ( 0,29 ).
Over de aerodynamica gesproken ,wat mij opvalt ,in verhouding tot mijn vorige auto ,is dat het achterruit als het regent vlug vuil wordt.
Bij mijn Fiat Punto I ,moest ik de achterruitwisser zeer zelden gebruiken ,bij de Micra frequent.

Niet perfect . . . per toeval zag ik dat in één van de achterlichten ,er zich een paar waterdruppels bevonden ( condensvocht ).
Heb dit direct gemeld ,ze hebben dit nagezien ,en ik neem aan dat dat nu niet meer zal voorvallen.
Ook bemerkte ik na een paar dagen ,dat het plafondlicht vreemd dit.
Heb dit kunnen oplossen ,het was kennelijk een slecht contact.

Boordcomputer.
Deze heeft een paar functies ,zo kan men zien hoeveel kilometers men nog met de tankinhoud kan rijden ,het gemiddelde verbruik ,en het verbruik op het moment dat men rijdt.
Dit laatste vond ik praktisch ,maar is in de realiteit niet bruikbaar. Zelfs bij constant snelheden verandert deze waarde sterk ,en is zeer onnauwkeurig.
De functie ,hoeveel kilometers men met de tankinhoud nog rijden kan ,kan men ook vergeten . . .
Toen ik van mijn werk vertrok ,om naar huis te gaan ,gaf deze aan dat ik nog ongeveer 72 km kon rijden met de tankinhoud.
Het is maar 30 km naar huis . . . dus dacht ik ,tank ik bij het pompstation in de stad waar ik woon.
Maar na nog geen 2 minuten ( bevond mij toen op de autosnelweg ) begon er een waarschuwingslampje te branden met betrekking tot de benzine ,en kreeg ik in plaats van het aantal kilometers ,dit te zien " - - - - " op de display van de boordcomputer.
Ik werd direct bang ,om midden in de nacht ,op de autosnelweg ,zonder benzine te vallen.
En nam de eerste afrit ,en ging op zoek naar een benzinestation . . .

Overigens ,in de winter moet men oppassen als men met een ijskrabber ,het ijs van de voorruit verwijdert.
Bij mijn Fiat ,deed ik dat ,zonder extreem voorzichtig te zijn. Bij de Nissan leverde dat een 4 - tal kleine krasjes op aan de voorruit.

Voor wie 's nachts veel onderweg is ,zoals ik ,zal de goede koplampen van de Micra wel weten te waarderen.

Alhoewel deze Micra krachtiger is dan mijn Fiat ,heeft ie er kennelijk problemen mee om in de eerste versnelling ,zonder gas te geven ,in beweging te komen.
Wat bij mijn vorige auto probleemloos ging ,zorgt bij de Micra veelal voor het afslaan van de motor.
Misschien komt dit ook omdat de motor nog niet ingereden is . . . ?
De versnellingspook ligt goed in de hand ,het schakelen gaat redelijk vlot ,met een rubberachtig gevoel.
Alleen de eerste versnelling en de achteruit ,laten zich soms wat onprecies vinden.
Men vergist zich ook nogal gemakkelijk tussen de derde en vijfde versnelling.
Maar dat kan ook daaraan liggen dat ik de auto nog niet gewend ben.

De motor.
De 3 cilinder heeft weinig moeite met de auto.
Hij trekt goed op ,en maakt daarbij een aangenaam geluid.
Wel valt mij op dat de motor graag toeren maakt ,en aanzet tot sportief rijden ,vanaf zo een 4000 toeren heeft ie er echt zin in.
Maar das niet bepaald de rijstijl die ik verkies . . .
Ik schakel normaal gezien nogal vlug over in een hogere versnelling en leg pas een lagere versnelling in ,als het echt moet.
Maar met de Micra is dat niet zo vanzelfsprekend.
Bij lage toerentallen ,zit er weinig leven in de motor.
Zelfs op de autosnelweg ,gebeurt het wel eens dat ik in de vierde versnelling rijdt ,waar ik met mijn Punto altijd in de vijfde zat.

50 km/h in 4 e = 1750 rpm
50 km/h in 5 e = 1400 rpm
90 km/h in 4 e = 3000 rpm
90 km/h in 5 e = 2500 rpm
130 km/h in 4 e = 4500 rpm
130 km/h in 5 e = 3500 rpm

Ik betwijfel dat de Micra een echte zuinige auto is ,zijn motor houdt teveel van hoge toeren ,en dat is ongunstig voor het verbruik.
De boordcomputer vermeld een gemiddelde verbruik van 5,8 l. op 100 km.
Maar hoe realistisch deze waarde is ,moet ik nog eens uittesten.

Misschien geeft deze pre review het idee dat het geen goeie auto is. Dat is niet mijn bedoeling !
Hij rijdt feitelijk lekker ,ik vind hem vooral in zijn element op de autosnelweg.
Waarschijnlijk moet ik gewoon wat wennen aan de Micra ,omdat ie erg verschilt van mijn vorige auto.

Ik zal mijn best doen om zo nu en dan een update te plaatsen . . .

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.