Nissan Almera 2.0 GTi (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Almera 2.0 GTi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 293.296 km |
KM-stand laatst | 308.844 km |
Mijn eerste auto!
- 293.226 km
Mijn almera... poeh
Waar beginnen we?
Dit is mijn Nissan Almera GTi, je ziet ze eigenlijk nooit meer op de weg, niet dat ze ooit goed verkocht waren.
Ik krijg vaak de vraag: een 2 liter in een Almera, dat hoort toch niet?, waarop ik meestal beantwoord: "Nee eigenlijk niet"
Toen ik naar een eerste auto zocht was ik oorspronkelijk op zoek naar wat nieuwers, een Honda EP3 Type R, alleen waren de meesten helemaal afgetrapt of rechtsgestuurd binnen mijn budget dus viel deze al snel af.
"Ik wil Japans, wat lichts, iets wat niet al te duur is in de verzekering, iets wat vlot mee kan komen in het verkeer, iets waar makkelijk aan te werken is"
Mijn gedachten kwamen gelijk op een Nissan Sunny GTi, er stond er vroeger eentje aan de andere kant van het dorp van waar ik ben opgegroeid. Ik vond het begin jaren-90 model altijd wel cool!
Na alle websites af te gaan, mensen te bellen, rondvragen bij automeetings kwam ik iemand heel willekeurig tegen op Facebook, deze persoon woonde helemaal aan de andere kant van het land (Friesland) en had een Nissan Almera GTi staan.
Ik wist zelf niet dat dit model bestond en had heel brutaal een berichtje via Messenger gestuurd om te kijken of ik deze kon overkopen.
Na een paar dagen vergeten te zijn dat ik het bericht had getypt kreeg ik opeens een bericht terug: "Hoi ..... , het is vandaag je geluksdag. Ik wil de auto graag verkopen".
Ik heb dezelfde avond een afspraak ingeplanned en ben ik de dag erop met een oud-klasgenootje in zijn Toyota Aygo naar Friesland gereden.
Toen we aankwamen stond de auto er best somber bij, de voorbumper was afgebladderd, de wielkasten waren slecht bijgewerkt in verband met roest, er zat een roestgat in het rechter portier, een roestplek op het zijscherm rechtsvoor, het stuur was helemaal verweerd en gaf af in m'n handen, het instrumenten paneel werkte niet, de airco werkte niet, de raamgeleiders waren verrot waardoor de ruit erg aanliep in de deur van de bestuurderskant. De auto stond op 15 inch staal met banden van 18 jaar oud, de toplagers knakten bij insturen, de auto was nat aan de onderkant van olie, de auto heeft een paaltje gekopt waardoor de neus is vervangen, de koppeling was echt ook gewoon op.
Wat een kroket!!!
Tegen mijn zin in heb ik toch maar gevraagd om een proefritje te maken. Ik stapte de auto in en eigenlijk viel alles best wel goed op zijn plek. De zitpositie was goed, er is heel veel overzicht rondom door de grote ruiten die de auto heeft en Wow!! Dat gebrul van die uitlaat met die betrouwbare SR20DE motor...
Er zat wel een aftermarket uitlaat op maar tijdens het rijden zag je mensen echt nekken breken van "wat is dat nou weer". Vet!
Ik ben teruggereden naar het adres van de verkoper en heb wat puntjes geaddresseerd en ik heb hem voor een appel en een ei mee kunnen nemen.
Restaureren! Opknappen! Gassen!
- 308.844 km
Sinds de aankoop van de Almera heb ik alles aan de auto veranderd zodat deze technisch maar ook optisch in veel betere staat is.
Zo heb ik de oude aftermarket TA Technix schroefset vervangen door een Bc racing schroefset waardoor de toplagers niet meer knakten
Heb ik alle koelwaterslangen vervangen zodat deze geen koelvloeistof meer lekt,
De koppeling is gelijk vervangen, hier was namelijk echt niet meer mee te rijden
Diverse pakkingen zijn vervangen waarna er geen olie meer onder de auto verzamelde
De aircopomp is vervangen en het systeem is weer bijgevuld.
Ik heb het zijscherm vervangen, het rechterportier vervangen, de achterklep vervangen, de wielkastranden zijn er uit geslepen en opnieuw gelast waarna de auto opnieuw is gespoten.
Ik heb er Phase 2 koplampen ingezet, uit Engeland een Momo VZR N1 stuur geïmporteerd wat ook een uiterst zeldzaam stuur is (werd ook voor de GTR R33 Autech gebruikt). Ook heb ik er VZR achterlichten ingezet (staat niet op de foto).
Ik heb voordeling een setje witte Velgen kunnen kopen en een set nieuwe banden.
Zo zijn er nog echt een hoop meer dingen aan de auto aangepakt om hem optisch echt heel netjes te krijgen.
Ook is de motor wat gekieteld, zit er een nieuwe Fujitsubo uitlaat met bijbehorend Fujitsubo spruitstuk in, Catcams nokkenassen, een aem luchtinlaat met k&n podfilter en is de cilinderkop geflowed.
In combinatie met de BC racing schroefset en de stut braces voor en achter voelt het echt aan als een gokart! Ik denk dat er nu ongeveer 190pk in zit, wat niet gek is met een auto van 1100 kilo. De auto rijd gemiddeld ongeveer 1 op 12-13 wat ik best netjes vind voor een 30 jaar oude 2.0L zonder turbo, op lange afstanden 1 op 15.5.
Ik heb ondertussen ook een 2e almera gti gekocht als donor auto voor onderdelen die ik eventueel nog zou kunnen gebruiken, zoals een witte tellerbak al moet ik daarvoor wel de hele kabelboom overzetten.
De auto is nog lang niet af, en gaat voorlopig echt nog niet weg omdat ik er grote plannen voor heb, zo heb ik nu een SR20VE kop liggen die hem naar zo'n 220pk zou moeten brengen mer NeoVVL (vtec). Ook ben ik nog op zoek naar een LSD zodat ik alle paarden kwijt kan :)
De auto is nu roestvrij en getectyleerd. Ook bij de struttowers achter zit er geen spikkeltje roest.
Ik heb echt veels te veel geld in deze auto gestoken maar heb er geen enkel moment spijt van gehad, ik ben zelfs rond aan het kijken of ik een 1.4 of 1.6 kan vinden die ik het hele jaar door kan rijden, zodat deze binnen kan staan tot het lekker weer is.
Ik heb deze almera echt van het autokerkhof gered.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.