NIO ET7 100kWh (2023)

autoreview

NIO ET7 100kWh (2023)

Signalement

UitvoeringET7 100kWh
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst1.900 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Comfortabel, luxe met eigenaardigheden

  • 1.250 km

Ik zag hier nog geen reviews van NIO ET7 dus ik dacht dat is een mooie kans om een eerste review te schrijven na 1 maand.

De keuze
Ik heb de NIO ET7 gekozen omdat deze er het beste uit kwam op basis van mijn wensen.
- Privé aankoop of lease voor korte termijn (liefst 2 jaar)
- Genoeg ruimte voor mezelf (1,90 lengte) maar geen wensen voor bagage of verdere ruimte
- Elektrisch Long range (500+ wltp)
- Snelle software & veel software updates (hopelijk)
- Laag model

Vooral op basis van de wens “snelle software” gekeken naar de volgende modellen:
- Zeekr 001
- Tesla Model 3/Y
- BYD Seal
- NIO ET5/ET7

Na het bekijken van deze modellen vond ik direct het interieur van de NIO het mooiste. Ik weet dat smaken verschillen maar voor mij voelt het net wat luxer aan dan Tesla zonder de naar mijn idee overdreven ‘gouden’ randjes van de BYD en Zeekr. De subscription prijs van de ET7 heeft mij uiteindelijk ook overgehaald om deze te kiezen. Deze is in vergelijking tot de andere merken veel aantrekkelijker.

Rijervaring eerste maand
Auto rijdt super comfortabel (komende vanaf een Ford Mustang Mach-E) en ook de geluidsisolatie is extreem goed. De stoelen zitten lekker. Echt een auto om lange stukken mee te rijden.
Zelfs de hard afgestelde stand is nog zachter geveerd dan de Mach-E. In deze stand gebruik ik hem dan ook meestal.

Het wisselen van batterij voelt erg luxe aan. Niet meer uitstappen om op te laden! Ik ben benieuwd of deze techniek het ook gaat overleven in de toekomst maar het gemak op dit moment kan niet overtroffen worden in ieder geval.

Ik moet nog wel wennen aan de breedte van de auto. De lengte vind ik het prima te doen maar qua breedte past de auto maar net in elk parkeervak.

Zelf ben ik ook erg blij met dit dit kleine model achterbak. Geen gedoe meer met een hoedenplank of hoogtes van garages.

Kleine verbeterpunten
Ik ben wel een hele boel kleine dingetjes tegengekomen waarvan er hopelijk nog een paar kunnen worden opgelost met software. Ik zag veel van deze punten niet direct terug in algemene reviews vandaar dat ik ze hier vermeld.

- Rij instellingen worden vergeten
- De auto gaat standaard in de comfort stand bij instappen en vergeet elke keer in welke modus (en instellingen) je deze hebt staan. Dit zou toch onthouden moeten worden.

- Teveel piepjes
- Er komen soms zoveel piepjes tijdens het rijden naar voren dat ik niet kan volgen wat ze allemaal betekenen zonder de aandacht op de weg te verliezen. Daarom zet ik soms maar even alle rijhulp systemen uit. Ben ze nu rustig 1 voor 1 aan het uitproberen. (Helaas moet dat wel bij iedere start opnieuw)

- Audiokwaliteit is matig
- De lage tot middentonen missen wat mij betreft wat definitie. De bas gaat niet erg diep. De hoge tonen zijn wel in orde.

- Cruise control/lane keeping in de regen
- De lane keeping en cruise control slaat nogal snel af in de regen. Ook wanneer het redelijk wisselt van regenintensiteit blijft de auto vaak meldingen geven over het ene of het andere systeem dat weer wel of niet werkt. Dit werkte beter op de Ford terwijl die veel minder camera’s heeft.

- Apple Pay op iPhone gaat aan bij het draadloos opladen en een irritant popupje
- Om de een of andere reden gaat Apple Pay aan als ik mijn iPhone draadloos ga opladen. Er zit vast een NFC ontvanger daar en het zou handig zijn om deze uit te kunnen schakelen. Ook geeft het scherm op de auto na elke start een popupje dat je geen voorwerpen op het oplaadvak moet leggen.

- Raam knoppen andersom
- De knoppen van de ramen werken andersom. Naar beneden is naar boven en naar boven is naar beneden. Geen idee wat de logica hierachter is.

- Range meter
- Er is geen range meter. Alleen maar een ik toon WLTP meter wat natuurlijk geen waarde heeft. Gelukkig staat het batterijpercentage er ook bij maar de WLTP meter is onbruikbaar op dit moment.

- AC lader is maar 10,5 kW
- De AC laadmogelijkheid werkt niet op 11kW maar op maximaal 10,5 kW (15 ampere op 230 volt 3 fase).

- Achterbak via app gaat maar half open
- Als de de achterbak via de app opent dan gaat deze maar half open. Snap niet waarom.

- Kaartgegevens oud
- De kaartdata op dit moment is van ergens in 2022. De oplaadstations zijn verder wel up to date. Alleen de basis kaartgegevens zijn oud.

Eerste samenvatting
Ik zou deze auto aanraden voor iedereen die een luxe elektrische auto zoekt voor een goede prijs en er van houdt om met de software te spelen. Houdt wel rekening met de breedte en lengte van deze auto zonder dat je dit direct merkt in de kofferbak. Maar de achterpassagiers zullen het geweldig vinden.

Tweede maand, wat meer rust maar ook dezelfde klei

  • 1.900 km

Nu we een maandje verder zijn zal ik even een update geven. Ik ben inmiddels wat meer gewend geraakt aan de lengte en breedte. Verder blijft het comfort een groot pluspunt.

Verder ben ik wat meer gewend geraakt aan het audioprofiel (audioprofiel pure met bassboost gebruik ik nu voor de kenners over alle speakers) en de raamknopjes weet ik eindelijk goed te bedienen (alhoewel nog steeds een vreemde manier van bedienen).
Om geen problemen meer met Apple Pay te hebben heb ik een apple magsafe lader in de auto geplaatst (op dezelfde plek). Met als extra voordeel dat het veel sneller is met opladen (7,5 tegenover 15 watt)

De problemen met de rij instellingen die worden vergeten en de vele piepjes zie ik nog als groter nadeel waar ik nog geen oplossing voor heb gevonden. Ik heb met name problemen bij het wisselen van rijstrook waarbij ik wel het knipperlicht heb gebruikt maar er dan vaak alsnog een waarschuwing komt (en een rode lijn in beeld).

Zonder dat ik erg negatief wil klinken heb ik toch ook weer wat nieuwe probleempjes ervaren.
- Bestuurders voetmat begint al te slijten. Ik heb al een redelijk lelijke mat aan de bestuurderskant. Misschien eens om een vervanging vragen.

- Power Swap problemen. Ik heb nu 4 power swap sessies geprobeerd maar 2 daarvan zijn er maar gelukt. 1 ging mis omdat het Power Swap station niet wou swappen toen de auto er in stond en 1 keer omdat een auto voor mij niet meer weg kwam uit het station na het swappen. 4 keer is natuurlijk nog niet zoveel maar hierdoor is mijn vertrouwen in deze techniek gewoon niet erg groot zolang er maar 1 power swap station per locatie is.

- Automatisch inparkeren. Heeft iemand dit al werkend gehad? Ik heb meermaals geprobeerd in te parkeren. Zowel parallel als in een vak. Dat start mooi maar midden in de actie zegt de auto "opstakel gedetecteerd" en dan stopt hij ermee. Ik zie ook wel dat er een opstakel is, namelijk 2 andere auto's. maar dat is geen reden om te stoppen. Het waren wel kleine plekjes maar daar ontkom je niet aan met deze afmetingen van de ET7.

Samenvatting
Probleempjes blijven komen maar de rijeigenschappen blijven erg fijn. Vandaar mijn cijfer verlaagd maar nog wel voldoende. Ik heb nog steeds hoop op enkele software verbeteringen maar ik zou op dit moment geen NIO (meer) kiezen.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.