Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ (2015) #6
autoreview
Signalement
Uitvoering | Outlander PHEV Instyle+ |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 156.000 km |
Don’t hate the player, hate the game
- 7 km
Medio 2015 mocht ik op zoek naar een leaseauto. Destijds woonachtig in Duitsland stond ik op het punt om een gebruikte Volvo xc90 aan te schaffen. Toen kwam echter het bericht dat ik een leaseauto uit mocht zoeken, mijn eerste. Verdiept in de mogelijkheden kwam ik al snel tot de conclusie dat het een ‘bijtellingknaller’ moest worden. Simpelweg omdat ik niet van plan was netto 400-500 euro elke maand in te moeten leveren aan eigenbijdrage en bijtelling.
Ik vond overigens ook altijd wat van gesubsidieerde Prius rijders die met 150kmh voorbijreden op de snelweg in de tijd dat ik zelf nog met een MB 190d op de rechterbaan 110kmh kroop.. maar als het je eigen portemonnee raakt, dan denkt je ineens heel anders. Ik zeg dan nu ook altijd tegen mensen die er wat van vinden: don’t hate the player, hate the game! Ik maak slechts gebruik van de mogelijkheid om iets minder belasting te betalen.
Met mijn leasebudget had ik 3 keuzes: Passat gte, Volvo v60 of de Outlander. Allemaal 7% bijtelling. De Passat bleek niet meer leverbaar voor eind 2015, dus die viel snel af. Achteraf bleek dat deze nog wel degelijk leverbaar waren, maar niets meer aan te doen. De v60 viel, ondanks eerdere positieve ervaringen met volvo’s en een v70 voor vrouwlief in bezit, toch snel af vanwege de kofferruimte. 2 kratjes bier pasten net, een fiets (we zijn fietsliefhebbers) absoluut niet. Daarnaast lag de prijs een stuk hoger en zou ik dus een kalere v60 kunnen rijden.
Dan de Outlander, na een proefrit in het eerste type een lease offerte opgevraagd. Die vraag kwam per kerende post terug: bestel maar het nieuwe model. Diezelfde middag nog naar de lokale Mitsubishi dealer in Oldenzaal gereden (Wuco auto’s: aanrader!!) met de vraag of er al meer over het nieuwe model bekend was. Een paar foto’s en een kleurenpalet waren beschikbaar. Na intesief beraad met vrouwlief koos ze voor de parelmoer witte ;-) Overigens onderschreef ik die keuze volledig.
Het lease budget liet de duurste uitvoerig toe met alle opties. Ook een afneembare trekhaak paste er in en zo heb ik, ongezien en ongereden de auto bestelt. Raar eigenlijk, zou ik met een ‘eigen’ auto nooit doen.
Op 15 oktober 2015 was het dan eindelijk zover: de auto stond klaar! Bijzonder moment wel, tot aan dat moment reed ik altijd auto’s van tenminste 10 jaar oud met soms meer dan 200dkm op de teller. Nu dus 1 met slechts 7km erop!
Dik 3 jaar en bijna 130.000km
- 128.500 km
De auto is nu 3 jaar en 3 maand in mijn bezit. Althans, ik mag er al zo lang in rijden van de leasemaatschappij ;-). Met 128.500km op de teller kan ik wel een goede gebruikerservaring schrijven.
Een paar weken nadat ik de auto geleverd kreeg heb ik ook thuis de laadmogelijkheid gekregen. Nooit gedacht maar het werd echt een sport om met 0.0liter verbruik te gaan rijden. Woon werk afstand was 27km, in de winter met voorverwarming en tijdens de rit kachel uit maar stoel en stuurverwarming aan haalde ik dat net volledig elektrisch. Vervolgens elektrisch voltanken op kantoor en weer elektrisch terug. Prima dus voor woon-werk. In de zomer hield ik ruim over.
Zodra echter je rechtervoet wat zwaarder word, je snelweg kilometers af moet leggen of simpelweg ver moet rijden, dan is het ineens een heel ander verhaal. Tot 127kmh is de auto nog best zuinig op de snelweg met een verbruik van +/- 1 op 12,5. We hebben het immers over een 1800kg zware benzine SUV. Het grote voordeel van de combinatie elektrisch / benzine komt dan tot z’n recht. Is je rechtevoet echter nog wat zwaarder.. dan is het drama... 1 op 5 is dan geen uitzondering en dan kun je ook nog ‘maar’ 170kmh ivm de begrenzer. Overigens doe ik dat niet vaak, de meeste kilometers worden afgelegd voor het werk en dat is vaak overdag en met een dichtgeslipt wegennetwerk vol inhalende vrachtwagens is een gemiddelde snelheid van 110kmh al best knap. Mijn gemiddelde verbruik is dan nu ook, na 128.500km rijden, 1 op 14,7. Volgens mij prima waardes, maar eerlijk is eerlijk: stroom is ook niet gratis en is hier niet in meegerekend!
Comfort en rijden:
De auto bevalt me prima. De 4wd geeft een veilig gevoel in alle omstandigheden en de adaptive cruise is heerlijk op N-wegen. Leren stoel vind ik goed zitten tot afstanden van 2 tot 3 uur rijden. Dan moet ik er echt even vanaf om de benen te strekken, toch wat hard en vlak. Vrouwlief overigens kan niet fatsoenlijk lange afstanden zitten zonder last te krijgen van de onderrug. We hebben daarom nu een tuinstoelkussen op de bijrijders stoel bij lange afstanden. Ik heb dit van meer slankere Outlander rijders gehoord. Zelf zet ik 100+ op de weegschaal en zit dus diep genoeg in de stoel ;-).. zit positie is verder goed in te stellen. Middenarmsteun is wel veel te hard qua materiaal. Een zere rechterelleboog is daarom op een lange rit gemeengoed. Leg er meestal een handdoekje op bij lange ritten.
Ook de veiligheidsystemen zij handig. In de regen en bij slecht zicht merkt het systeem vele malen eerder dan er voor je een auto snelheid verminderd dan je zelf doet. En ook als je eens naar rechts kijkt terwijl er voor je een auto remt waarschuwt het systeem duidelijk. Lekker veilig en gek eigenlijk dat dit niet, net als de autogordel, een verplichting in elke nieuwe auto is.
Deze auto kost 56.000 nieuw.. met dat in gedachte mag je wel iets meer kwaliteit verwachten zoals bijvoorbeeld de middenarmsteun. Is het slecht? Nee dat niet! Verwacht je wat meer? Ja dat zeker! Nu zit er met name veel geld natuurlijk in het aandrijfsysteem maar voor dat geld koop je ook een auto bij een premium merk dat beter is. De v60 bijvoorbeeld, ook als is die kaler uitgerust voor dat geld, het comfort is beter!
Het geluidssysteem van RockfordFosgate is, mits goed ingesteld, wel erg lekker! Op vrijdagmiddag op standje 30 een heerlijke massagefunctie door de subwoofer. Het navigatiesysteem is overigens knudde.. bij levering al verouderde kaarten! Het scherm kan echter open geklapt worden en is dan een prima tafeltje voor mijn telefoon met Google maps erop.
Overigens merk je alleen op de snelweg niet dat het elektronische en benzine systeem elkaar afwisselen. Op andere trajecten zeker wel door een schokje dat door de auto heen gaat. En je hoort het natuurlijk als de benzine motor gaat loeien om vermogen te leveren. Daarnaast reageert de auto soms wat traag op volgas bewegingen, bijvoorbeeld met een inhaalactie. 2 tot 3 seconden moet je soms wel wachten totdat je het vermogen hebt.
Samengevat vind ik het een prima auto voor de dagelijkse zakelijke kilometers. Afstanden van meer dan 400km achter elkaar heb ik er nog nooit mee afgelegd en dat is prima te doen met wat kleine huis-tuin en keuken interieur aanpassingen.
Ruimte en onderhoud
- 128.500 km
Bakken ruimte zit er in de auto. Doorgaans rijden we met de camper naar de fietswedstrijden van vrouwlief, maar vorig winter moesten we noodgedwongen met de Outlander omdat de camper geen turbo meer had.
Naar een gemiddelde wedstrijd nemen we mee:
2 crossfietsen
6 setjes wielen
2 grote sporttassen
Fietspomp en standaard
Hond (een grote)
Aggregaat
Hogedrukspuit
100liter water
De laatste 3 kregen we niet mee, de rest paste makkelijk!
Met 5 volwassen kun je goed in de auto zitten. Ik ben zelf 1.90 en heb mijn stoel altijd in de achterste stand, ik kan dan ruim achter mezelf zitten. Hoge zit is ook prettig, zelfs als je nog slechts een 30er bent.
Dan het onderhoud:
Ik zie er natuurlijk als leaserijder niet veel van. 1x per half jaar (20dkm) breng ik de auto naar de dealer en haal hem aan het eind van de dag weer op. Behalve mooi gewassen zie en hoor ik er niets van.
Banden lust de auto wel. Ik ben nu aan mijn 2e setje winterbanden bezig en mijn zomerbanden zijn nu ook op. De auto heb ik nog tot augustus 2019 dus maar eens overleggen met de leasemaatschappij of er nog nieuwe op moeten..
De lak van de auto is erg dun dus veel steenslag op de motorkap. Gelukkig roest het niet, zal vast van aluminium zijn maar fraai is het niet.
Daarnaast 2x een ruit moet vervangen. De voorruit na 2 maanden door een steen op de snelweg, direct een grote barst.
De ruit in het linkerachter portier om dat ik in alle haast vergeten was de laptop eruit te halen toen ik een afspraak in ging, uurtje later was ik een laptop en ruit armer. Blijft jammer dat sommige mensen moeten werken voor spullen en anderen het zomaar (denken) mee te mogen nemen van een ander.
Daarnaast heb ik een keer tijdens een offroad keeractie mijn spoilerlip beschadigt. Even achterwaarts keren dacht ik, heb immers een stoere 4wd. Hartstikke vast dus door een uitstekende haak aan de bodem van de auto waar het accupakket mee vast zit. Uiteindelijk schoot ik los maar dat koste me de spoilerlip. Die is nu gefixeerd door Schadenet en je ziet het nauwelijks, een nieuwe achtte de leasemaatschappij blijkbaar niet nodig.
Dus eigenlijk geen gek onderhoud in bijna 130dkm.
Nog een paar maandjes.. en dan?
- 128.500 km
Inmiddels slaap ik al nachten onrustig.. Nja dat is wat overdreven maar in augustus zit de Outlander aan de kilometers. Dus er ontstaat keuzestress. Feitelijk heb ik, in mijn beleving 3 opties:
- contract Outlander paar maand verlengen
- elektrisch leasen
- privé gaan rijden
Optie 1 geniet niet de voorkeur. En dat is puur financieel. Gezien de subsidiepotjes voor elektrisch zou een bmw i3 met best wat optisch me aanzienlijk schelen. Optie 2 dan dus: elektrisch. Ik heb inmiddels de i3 gereden, rijd goed! Net een kart met een super afwerkingskwaliteit. Maar ik ben 1.90, kaal en 100kg. Past dat in een ‘autootje’? Ik vind van niet... dus dat gaat niet wat worden. Ik hoop dat de model 3 tesla in augustus leverbaar is met de mid range batterij en rwd. Ik verwacht dat die in het leasebudget past en onder de 50k blijft en dus tegen 4% bijgeteld kan worden.
Dan is er nog optie 3 want ik ben gek van auto’s. Met een vergoeding van de werkgever kan ik ook een dikke s-klasse of 7-serie gaan rijden en ben daar financieel ook goed mee af. Dus twijfel en elke dag het internet afstruinen naar opties. Medio mei moet ik het toch echt weten als ik elektrisch wil, en anders komt er dus iets waar mijn hart sneller van gaat kloppen.. mocht iemand nog tips hebben, ik houd me van harte aanbevolen! Tot die tijd nog fijne km’s afleggen in de Outlander!
Hij blijft nog even :-)
- 134.000 km
In mijn vorige review vroeg ik om advies voor een opvolger (dank voor de tips). Ondertussen was ook mijn vaste garage aan het rekenen geslagen.
Elektrisch is medio 2019 simpelweg te vroeg. In mijn ogen niets fatsoenlijks beschikbaar. Nu ik de model 3 ook in het echt heb gezien ben ik daar toch wat minder enthousiast over. Op de plaatjes ging het maar de voorkant van de auto is in het echt niet mijn smaak.
Met alle vergoedingen die ik krijg voor privé rijden zou zelf een auto aanschaffen de meest voordelige variant zijn (muv elektrisch). Maar meest voordelig betekende enkele 10-tjes in de maand voordeel t.o.v. de huidige situatie met de Outlander. Ik keek dan wel naar een fatsoenlijke opvolger: Toyota Landcruiser / Mitsubishi Pajero. Vanzelfsprekend met schrikbarende wegenbelasting. Toch leverde het wat voordeel op.
Maar, ondanks dat ik met flink onderhoud in de calculatie rekening had gehouden, zou 1x buitensporig onderhoud het voordeel teniet doen... twijfel twijfel. Toch maar eens met de leasemaatschappij contact gehad of een verlenging tot de mogelijkheden behoort. En dat deed het! Daarom maar de weg van de minste weerstand voor nu gekozen en tot 200dkm of 5 jaar verlengd. Een straf is dat niet want de Outlander is een hele fijne auto! We rijden dus nog even door!
En dan volgend voorjaar maar weer dezelfde calculaties en zoektochten opstarten.
Bijkomend voordeel: de 'gespaarde' euro's hoeven niet in augustus uitgegeven te worden aan een werk-auto. Voor de leuk daarom maar een Saab 9-3 cabrio aangeschaft voor komende zomer :-)
Bedankt voor de service!
- 156.000 km
In mijn vorige review van deze auto schreef ik dat ik me aan het oriënteren was op iets anders en dat de Outlander nog even meeging tot einde bijtellingstermijn. Maar er kwam een kink in de kabel, die kink heet Model 3 Standard Range plus. Door alle stimuleringsmaatregelen van onze overheid is die dusdanig voordelig dat ik de verleiding niet kom weerstaan. En na een proefrit was ik verkocht. Een bijtellingsknaller die je ook echt graag wil hebben, wat een kart en gadget!
De Outlander zie ik overigens nog dagelijks. Een collega rijd er tot oktober 2020 in door en heeft er inmiddels de 165.000 op gereden. Natuurlijk en conform verwachting zonder problemen. En eerlijk is eerlijk... elke keer als ik de Outlander op de parkeerplaats bij kantoor zie staan denk ik weer: wat een mooie auto!
Nu de Tesla op de oprit staat moest er ook wat voor de ritjes met de caravan bij komen. De Saab werd ingeruild op een VW Passat 3.2 V6 station.. daar heb ik precies 1 dag plezier van gehad want na een dag waren er allerlei vage storingen (te veel brandstof druk) en heeft deze een maand bij de garage gestaan. Na die maand gaf de garage de hoop op en hebben we als alternatief een v70 (2001, 170pk) gekregen. Mijn 3e v70.. hier rijden we in totdat we iets gevonden hebben waar we blijer van worden. Inmiddels is dat gelukt en komt er een v60 met de oude vertrouwde 5cilinder diesel. We rijden veel kilometers met de Caravan (8 tot 10 duizend per jaar). En dan is me dat die paar honderd in het jaar aan extra kosten wel waard.
Heb wel direct gekeken of ik een Outlander kon vinden voor privé na het volkswagen debacle. Budget technisch kwam ik alleen op het oude type PHEV met een hoge km stand. Dat laatste vind ik nog niet zo erg maar ik weet dat die gewoon echt een stuk minder rijdt dan de 2e Outlander phev. Daarom toch niet voor gekozen ondanks dat ik weet dat ik daarmee de betrouwbaarste en veiligste keuze mee zou maken.
Ik zal me de komende tijd wagen aan een review voor zowel de Tesla als de V60.
Voor nu ook via deze weg: Outlander bedankt!
P.s. als je deze review leest omdat je een Outlander PHEV 2e model overweegt: gewoon doen, ga je geen spijt van krijgen!
Nabrander: rijden met de Caravan
- 156.000 km
In mijn vorige review vergeten te vermelden: rijden met de Caravan.
Mijn Camper is verkocht in 2019. Deze stond nog op Duits kenteken terwijl we al in NL woonden.. mag natuurlijk niet dus verkocht. Omdat er veel weekenden op pad zijn naar de eerder genoemde fietswedstrijden in heel Europa moest er wel een mobiele overnachtingsplek komen. Een Caravan dus. Je leest veel verschillende verhalen over de PHEV met de caravan. De mijne zijn louter positief. In een dik half jaar 4.000km gereden met een 1350kg zware Caravan aan de haak. Stabiliteit is super vanwege het hoge gewicht van de Outlander. Het verbruik echter met 100km/h op de snelweg was wel wat schokkend. 1 op 5,5 tot 1 op 6,5 afhankelijk van het hoogteverschil.
Zuid- Limburg naar Twente kon alleen met een tankstop....
Het befaamde schildpadje bleef gelukkig beperkt tot lange klimmen in de Ardennen. In NL of in Duitsland nooit last van gehad en altijd voldoende power om even rap met 110kmh een vrachtwagen in te halen op Duitse snelweg hellingen. Verbuikstechnisch dus een echte old-skool benzine auto met de Caravan erachter, maar dan wel met de power van een Diesel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mitsubishi Outlander
Had je deze auto's al gezien?

Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV S-Edition 210PK Pano Parelmoer 360 Camera LED Carplay Cruise Leder Clima PDC 18"LMV
- 2020
- 94.945 km

Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV Intense+ | Trekhaak | Dealer onderhouden
- 2020
- 89.031 km

Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV Plug-in Instyle Automaat / Trekhaak afneembaar / Trekgewicht 1500 kg / Elektrische achterklep / Rondomzicht camera / Stuur- en Stoelverwarming / Adaptief CC / Glazen schuif- en kanteldak /
- 2020
- 68.925 km