Mitsubishi L300 (1996)

autoreview

Mitsubishi L300 (1996)
Mitsubishi L300 (1996)Mitsubishi L300 (1996)Mitsubishi L300 (1996)Mitsubishi L300 (1996)Mitsubishi L300 (1996)Mitsubishi L300 (1996)Mitsubishi L300 (1996)Mitsubishi L300 (1996)Mitsubishi L300 (1996)

Signalement

Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf180.000 km
KM-stand laatst365.000 km
Lezerswaardering: 90%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Beste 4x4 Camper ooit!

  • 365.000 km

Deze 4WD bus is gebouwd in 1996 en toen we deze aanschafte was het 10 jaar oud met 180.000 km op de teller.

De bus was helemaal leeg van binnen en ik hoopte er een campertje van te bouwen om er dan 10 jaar mee rond te rijden. De bus reed super tegen bergen op. De 2.4 liter EFI benzinemotor met 16 kleppen en 5 versnellingen reed geweldig voor een busje. En op de standaard 215 80 R15 bandjes nog zuinig ook met 1:10 over de snelweg.

De eerste off-road ervaringen waren minder florissant. De kale snelwegbanden gaven geen grip en de bladveren achter leken doorgezakt en niet te veren. Een setje 235 75 R15 AT's en aftermarket Triton veren maakte een wereld van verschil. Met een iets steilere helling wil je de achterwielen aan de grond houden en met een pak aan elkaar geroeste bladveren lukt dat niet. De nieuwe veren gaven een kleine lift dus de torsieveren werden ook wat verder aangespannen tot net boven standaard hoogte. Met de wat grotere banden kreeg de bus zowaar een bruikbare bodemvrijheid.

Als techneut en product ontwerper bleek bij iedere aanpassing de bus meer en meer capabel te worden. Met een sperdifferentieel achter en manual vrijloopnaven vóór en een stevige bash plate onder de motor kon ik redelijk meekomen met de groep 4wd's van verhoogde Hilux, Patrol en Land Cruisers tot grote verbazing van iedereen.
Elk half jaar werd er zo wat veranderd aan de bus. En nu hebben we het beestje 20 jaar en heb ik inmiddels elk onderdeel in mijn handen gehad.

Inmiddels heb ik air bags op de voorvering, een auto locking differentieel voor, air locking diff achter, reduction gears in de transfer case, snorkel, lier, stalen bull bar, rock sliders, reserve wielhouder achter en bodembescherming voor de voortrein, motor en benzinetank. 235 85 R16 banden op stalen Prado wielen.

Waar vroeger het reservewiel zat zit nu een 80 liter watertank. Binnen is het simpel ingericht met een bed van 1,2 bij 1,9 meter wat op melkkratten en de koelkast ligt. Koken doen we altijd buiten, onder de luifel. 100 Ah LiFePO4, 200 W solar en DC-DC lader maken het een off-grid camper, ook als de koelkast behoorlijk veel aanstaat als het over de 30 graden is.

De originele benzinemotor en versnellingsbak heb ik laatst gereviseerd. Alles loopt als een zonnetje, nu 365.000 km en ik verwacht goed voor weer 100.000 km en 10 jaar.

Is dit de beste bus ooit gebouwd? Ik denk dat het zuiniger kan met een modernere diesel. Maar dan is het onderhoud een stuk omslachtiger, duurder en gevoeliger voor vocht en vuil in diesel, wat nogal eens een probleem is in de outback van Australië.
Simpel en klein wint het soms van ingewikkeld en groot. Maar goed, elke kampeerbus dat serieus off-road gaat krijgt mijn bewondering, nieuw of oud, groot of klein.

Voor ons werkt deze bus extreem goed.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.