Mitsubishi Colt 1.3 Invite (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Colt 1.3 Invite |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Wegens rugproblemen bij wat langere ritten in mijn voorgaande auto omdat ik hoofdruimte tekort kwam, ben ik op zoek gegaan naar een compacte auto waar ik voldoende hoofdruimte heb.
Dat was geen eenvoudige opgave...
Diverse dealers langs geweest en zowat in alle auto’s gezeten die in het B-segment vallen.
In één model zat ik zowaar redelijk goed; de Fiat Punto (niet de Grande Punto). Bij toeval daarna bij de Mitsubishi dealer binnengelopen en op, de voor mij, sensatie van het jaar gestuit: de 5 deurs Colt.
In de standaarduitvoering zonder hoogteverstelling bestuurdersstoel zat ik al zeer behoorlijk maar in de Invite (met hoogteverstelling) hield ik zowaar hoofdruimte over!
Na veel wikken en wegen en meerdere proefritten de knoop doorgehakt en in dec. 2005 een zwarte 5 deurs 1.3 Invite besteld.
Van origine is de Invite al een aardig uitgerust model.
Zo heb je bijvoorbeeld:
- Meerdere airbags
- ABS
- Electrisch bediende ruiten voor
- Electrisch bediende & verwarmde buitenspiegels
- Radio/CD-speler
- Centrale vergrendeling met AB
- Hoogte verstelling bestuurdersstoel
- Hoogte versteling stuur
- Semi-automatische airco
- Variabele interval op de ruitenwisser voor.
- In 2-delen verschuifbare achterbank
- 15’ lichtmetalen velgen
- Voorruit met groene zonneband
Aanvankelijk leek me die groene zonneband in de voorruit niet zo nuttig maar daar ben ik op teruggekomen. Juist nu in de winter met laagstaande zon is dat ideaal!
Ik heb als extra accessoire een cruise-control (die ik dankzij de actie-accessoire-cheque zo goed als voor nop kreeg) en een afneembare trekhaak erbij genomen.
Ik rij nu zo’n twee weken in deze Mits en het is een verademing om gewoon weer rechtop achter het stuur te kunnen zitten.
Voordelen:
Wat me opvalt is dat ondanks de kleinere motor van de Mits deze toch net zo soepel rijdt als de Sko.
Ook is hij (vooralsnog) lekker zuinig. Op de 1e tank een verbruik gehaald van 1 op 15,6.
Nadelen:
Door de dikke A-stijlen is het verkeer schuin links en rechtsvoor slecht te zien. Overigens is dit niet een typische Mits tekortkoming maar hebben haast alle MPV-achtigen hier last van.
Update 12 aug 2006:
Wegens de toch wel vele kilometers die ik afgelopen halfjaar met de Mits heb afgelegd heb ik besloten om aan het gas te gaan.
De Colt is 4 dagen hiervoor weggeweest en ik heb hem nu weer 3 weken rijdend op LPG.
De gastank is een ringtank die op de plaats ligt van het reservewiel dus ruimteverlies heb je niet in je kofferbak.
Het is nu weer aangenaam vertoeven bij de pomp, je tank volgooien voor ongeveer 15 euro is een verademing na de vele flappen die ik bij ome Shell heb achtergelaten.
Verbruik:
Reed ik in het begin op benzine een gemiddelde van zo’n 1 op 15,5 dat is nu teruggebracht tot zo’n 1 op 17,5 tot 1 op 18.
Volgens de dealer kan het niet zo zuinig
Volgens mijn metingen wel....
Helaas is het verbruik met het rijden op LPG wel flink omhoog gegaan.
Het verbruik op gas is nu zo’n 1 op 13,5 tot 1 op 14,5 gemiddeld.
Als het verbruik zo blijft ga ik toch maar naar de dealer om te vragen of ze hem zuiniger kunnen afstellen.
29-08-2006
Reactie dealer:
Alleen als motormanagement-lampje brand heeft het zin de afstelling van LPG te wijzigen.
Dan is de verhouding lucht/brandstof niet goed.
Lampje brand bij mij niet, ergo de afstelling is in orde.
Update 09 mei 2007:
Ondertussen heeft de Mits al zijn 1e onderhoudsbeurtje bij 20.000 km gehad...
(ja, ik weet het, ik ben laat met de vermelding daarvan; hij is alweer bijna toe aan de 2e beurt met een stand van 32.000 km))
Deze kleine beurt viel me qua kosten wat tegen (254 euri) maar ik lees uit meerdere reviews dat dat toch aardig het gemiddelde is wat men achterlaat bij de Mits dealer.
Ondertussen rij ik alweer een dikke 20.000 km naar volle tevredenheid op LPG.
Problemen zijn er niet geweest sinds de vorige update van aug.2006
Afgelopen zomer (sept) met de Mits naar Zuid-Frankrijk op vakantie geweest.
In 2 weken tijd zo’n 3450 km weggereden. Ook in Frankrijk de gehele tijd op LPG, of GPL zoals de Fransen zeggen, kunnen blijven rijden.
Okt. 2008: Voor mijn werk het laatste jaar wel erg veel kilometers moeten maken. Ik heb er nu voor gekozen om een auto van de zaak te nemen en de Colt te verkopen.
Toch wel met pijn in het hart want deze Colt heeft met meer dan 99000 km op de teller grote indruk op me gemaakt.
PROBLEMEN
Eh.... tot nog toe niets maar wat wil je ook met een nieuwe auto!
12-08-2006
Nu na zo’n dikke 12000 km nog steeds zeer tevreden met mijn Mits.
29-08-2006
Dashboardkastje wilde niet meer sluiten. Mee naar de dealer geweest. Die zeiden gelijk dat ze een nieuwe zouden bestellen. Is gebeurd en ook weer ingebouwd.
Sluit nu weer perfect.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mitsubishi Colt
