Mitsubishi ASX 2.0 Intense (2020)

autoreview

Mitsubishi ASX 2.0 Intense (2020)

Signalement

UitvoeringASX 2.0 Intense
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf25.123 km
KM-stand laatst29.878 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ruim 4,700 km buitenlandse ervaring

  • 29.878 km

Recent hebben wij het genoegen gehad een flink aantal kilometers met een nette huur-Mits ASX automaat te rijden, en wel dwars door Nieuw Zeeland. De wegen in dit schitterende land zijn goed te berijden, veelal voorzien van ruw asfalt, maar wel minder “gladgestreken” dan de Nederlandse wegen. Snelwegen hebben we haast niet gezien (alleen bij de hoofdstad), regionale doorgaande State Highways des te meer. En het is daar een beetje meer geaccidenteerd dan in Zuid Limburg, om maar een streek te noemen: we hebben heel wat (smalle) bergwegen met haarspeldbochten gereden. En buiten de bebouwde kom mag je vrijwel overal 100 km/h, ook op wegen waar wij in NL vaak maar 60 mogen. Overigens, iedereen houd zich heel braaf aan de max snelheid, niemand lijkt hier haast te hebben.

Het was niet de eerste keer dat ik in een Mits ASX reed, want onze zoon heeft een 1.6 met handbak en die heb ik eens mee gehad op een retourtje midden Italië. Het was wel de eerste keer dat ik in een auto met CVT-automaat reed; en dat bleek een bijzondere ervaring. Onze auto’s thuis hebben ook een automatische bak, maar dan van het gewone type. Ondanks dat deze Mits een 2.0 motor met 150 pk had vroeg ik me regelmatig af “waar zijn die paarden nou gebleven”? Op vlakke tot heuvelachtige wegen is er niks aan de hand en snort de motor consequent rustig 1,500 rpm, maar zo gauw het een beetje steiler begint te worden dan lijkt het of de automaat de motor smoort: snelheid vasthouden -laat staan versnellen- lijkt ie niet te willen. OK, dan maar een dotje extra gas. Resultaat: flink wat meer rpms, maar geen duwtje in de rug, eerder een slome poging tot versnellen. Nog meer gas erbij gaf eigenlijk alleen meer lawaai, terwijl hij op een vlakke weg wel min of meer normaal versnelde. Mogelijk droeg de voorgeschreven benzine (91) ook bij aan dit slome gedrag?

Verder viel ons op dat de auto nogal een aparte verhouding vering / demping had: relatief zacht-comfortabel geveerd, maar als je een wat grotere oneffenheid in het wegdek tegen kwam dan kreeg je soms ineens een knal, alsof je op de veeraanslag zat en met geweld terug naar de beginpositie werd geduwd. In het algemeen kan ik zeggen dat de auto eigenlijk continu een beetje waggelde in z’n veren, en ook wat over de lengte-as rolde op het vaak niet zo heel netjes vlakke wegdek. Gecombineerd met een tamelijk gevoelloze besturing plus wat “speling” rond de middenstand had je de indruk constant met iets bezig te zijn (vooral: corrigeren). Zolang je rechtuit reed op een mooi vlak wegdek was er niks aan de hand en reed de Mits heel makkelijk, maar zo gauw er wat stuurwerk bij kwam kijken op een niet-egale weg dan werd het toch een stukkie inspannender om ‘m netjes midden op je eigen weghelft te houden.

Zitcomfort was verder prima, de bediening was voldoende logisch (alleen ff wennen dat hendels voor ruitenwisser en richtingaanwijzer bij een rechtsgestuurde auto andersom aan het stuur zitten dan wat auto’s in de EU hebben), en hij was goed overzichtelijk en ruim zat voor twee volwassenen met vakantiebagage. Brandstofverbruik heb ik niet echt op gelet, maar mijn indruk was dat het geen zuiperd was.

Overigens, je zag hier vooral de merken Mitsubishi, Toyota en Kia; van de eerst twee waren het vooral de pickups, en anders wel de SUVs. Hoewel Mitsubishi in NL al enige tijd niet meer zoveel auto’s verkopen zijn hun modellen in Nieuw-Zeeland kennelijk wel heel gewild.

Samenvattend, de rij-ervaring met de Mits ASX was een bijzondere, zeker in vergelijking met onze eigen veel strakker rijdende auto’s. We hebben er ruim 4,700 km naar tevredenheid mee gereden, maar eerlijk is eerlijk: Driving Pleasure is toch echt wat anders.

Cheers!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mitsubishi ASX

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.