Mitsubishi ASX 1.6 ClearTec Connect Pro (2018)

autoreview

Mitsubishi ASX 1.6 ClearTec Connect Pro (2018)

Signalement

UitvoeringASX 1.6 ClearTec Connect Pro
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf25.000 km
KM-stand laatst44.000 km
Lezerswaardering: 65%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Diamant op wielen

  • 26.500 km

Na ruim 15 jaar met de 1e generatie van de Mitsubishi Outlander als een god door Europa te hebben gereden, was het snel duidelijk dat er weer een betrouwbare SUV werd gezocht. De keuze was bijna op de Subaru Forester gevallen. De Outlander PHEV krijg je niet of nauwelijks in een klein parkeervak, maar de Forester is ook de kleinste niet.

Waarom niet naar de Diamantair om andere Mitsubishi's te bekijken. De Outlander was met vlag en wimpel de fijnste auto waar we mee hadden gereden. Slecht weer of een moeilijk wegdek de Outlander kwam overal goed weg.

Het gezin is gekrompen dus waarom niet naar de kleinere uitvoering van de Outlander gekeken. Zo zag de ASX er niet verkeerd uit en zat je voorin als vorst in deze auto. Heerlijk strak en overzichtelijk Mitsubishi dashboard. Dat gezever en opties en knopjes of schuifjes is niet aan mij besteed. Inderdaad ten opzichte van die 16 jaar oude Outlander was er niet zo heel veel veranderd. Ik ben ook van mening dat een SUV niet zo veel tierelantijn hoeft te hebben. Moet een stootje kunnen hebben.

Het rijden was flink wennen. Onder de motorkap tref je veel minder power aan dan in de Outlander. Ook kwa wegligging is de koets minder stevig en helt in de bochten ook wel wat over. Ja het probleem is wel dat deze ASX me opnieuw het vertrouwde Mitsubishi gevoel geefr, dat je gewoonweg niet kwijt meer wil, waardoor ik uiteindelijk gezwicht voor deze ASX. Met een max van 100km op de snelweg en de drukte op de weg tegenwoordig, gewoon wennen aan wat minder kracht.
Uiteindelijk reist deze SUV best wel relaxed.

Aanvulling 26-10-2020

NU 200KM verder en zonder Nederlandstalige handleiding, import Oosterburen, hebben wij ons kapot gezocht hoe alles werkt. Te gek voor woorden dat de Duitse handleiding ellenlange verhalen ophangt over zaken die ik in mijn auto niet heb aangetroffen en ik beheers het technische Duits zo slecht dat ik al gauw 5 minuten later niet meer weet wat ik kort daarvoor gelezen heb. Van een Outlander kan ik zo een Nederlandstalige handleiding vinden, maar van de ASX wordt deze op Internet alleen in het Engels aangeboden.
Na mijn registratie van de ASX bij www.mijnmitsubishi.nl heb ik nu wel een Nederlandstalige handleiding kunnen downloaden.

Het Entertainment systeem blijft een zoekplaatje. Op Internet na lang zoeken een work around gevonden voor een update van het navigatiesysteem. Maar hoe je zoiets handzaam kan bedienen ho maar.

Android auto en Apple Carplay wordt ondersteund, maar zonder handleiding ben je gaar. Ongelooflijk veel tijd verder ben ik wat wijzer geworden. Door zelf te gaan zoeken en proberen. Mitsubishi moet zich kapot schamen dat er geen Nederlandse handleiding beschikbaar is, die je kunt downloaden. De handleiding schiet vervolgens tekort, omdat de uitleg die bij het Entertainment systeem wordt gegeven voor een geheel ander systeem geldt dan dat in mijn ASX is ingebouwd.

Import auto

  • 25.800 km

Getipt door autoliefhebbers op het forum van Autoweek ben ik er op gewezen dat via een check op het chassisnummer er achter kan komen, hoe jouw auto af fabriek is uitgerust. Mijn ASX stond te koop als ASX Connect pro, maar door de Duitstalige handleiding die niet aansloot bij mijn auto, was het wel vreemd dat op de auto Forward Collision Mitigation was ingebouwd. Ook op andere punten wijkt zo'n import auto af. Niet verkeerd in dit geval, maar je schrikt je te pletter als dingen beginnen te alarmeren, terwijl je dat van tevoren niet weet.
Ruim 850 km verder en nog steeds niet getankt - was bij mijn vorige auto de Outlander wel anders - valt het me op dat hij lekker rijdt, maar op oneffe wegen je flink foor elkaar wordt geschud. Het lijkt alsof ik in mijn eerste Citroën 2CV zit.
Voor de rest kan ik inmiddels overweg met alle ingebouwde herrie.

5 weken ASX

  • 27.800 km

Hoewel de professionele auto sites de Mitsubishi en in het bijzonder de ASX links laten liggen snap ik ergens wel. Onbekend maakt onbemind. Mitsubishi richt zich in Nederland alleen op SUV's en of Cross overs en dan tel je eigenlijk niet echt mee bij de auto journalisten.

Inmiddels 1.000 km op de teller bij geschreven en gaat het wiebelen van de auto op oneffen klinkerwegen niet echt wennen. Het comfort van de auto (zitten, climat control) automatische verlichting en ramenwissers gaat toch wel wennen en bevalt goed. De overstap van een archaisch voertuig van 16 jaar geleden naar deze ASX was groot. Allemaal niet nodig gaf ik eerder aan, maar met deze auto ben je helemaal bij de tijd voor niet al te veel geld. Bovendien rijd ik met gemak 1 op 15.
Ik hoef met een auto de klinkers niet uit het wegdek te trekken en dat gaat je met een ASX niet lukken ook.

Vijf maanden Rijplezier ruim 2.000km verder

  • 28.000 km

De ASX doet qua binnenruimte niet onder voor de 1e serie Outlander. Al die accessoires waar ik echt zonder mee kon, heb ik eindelijk een beetje door. Ze bevallen prima. Ook Android Auto heeft een metamorfose ondergaan waar ik al vaak plezier van heb gehad. Al die auto journalisten die hun riedeltjes standaard volblaffen dat het Entertainment gedateerd zou zijn, hebben nog gelijk ook, maar tegelijkertijd vraag ik me toch af dat je na verloop van tijd je zienswijze aanpast omdat die ouderwetse knoppen toch wel handig zijn. Die standaard electronica kost geen drol en is heel eenvoudig in te passen in welk voertuig dan ook. Goedkoper dan die standaard knoppen waar die nono's zo een hekel aan hadden. De marketeers bij Mitsubishi waren hun tijd misschien wel vooruit. Neen gekkigheid achteraf had draadloos opladen en WiFi niet misstaan in deze auto.
Vanwege de Covid 19 rijdt men alleen nog pret kilometers. Net boven de 100 km per week is niks.
Ik schiet wat minder snel over oneffen verharding, omdat minder comfortabel rijdt.
Voor de rest ligt hij bij droog weer, regen en wind stevig op de weg.
Het benzineverbruik ligt op ongeveer 1 op 14.
Het Front Collision Mitigation control systeem is goed bij de les. Bij benadering van stilstaande objecten, voertuigen, fietsers en voetgangers wordt er tijdig gewaarschuwd.
Die nieuwe Outlander lokken wel maar als ik verstandig blijf, past deze betrouwbare robuuste koets prima bij mij.

Waggeleend

  • 29.800 km

In vergelijking met onze vorige auto schiet deze ASX toch flink tekort wat comfort betreft. In het stedelijke Hilversum met alle verkeersdrempels is het een hel die hindernissen te passeren.
Los van het oneffen wegdek was het een stapje terug, maar daarentegen kan ik geen andere minpunten ontdekken. We hoeven maar om de 800 km te tanken terwijl dat met de Outlander om de 450-500 km het geval was.

Het Forward Collision Mitigation systeem met radar en camera heeft ons nu al 2 keer in een kramp laten schieten. Op weggetjes met langzaam verkeer (fietsers en voetgangers) gaat hij vol in de remmen, terwijl dit volledig onnodig is. Advies het systeem uit te schakelen om smalle slingerende wegen, terwijl je stapvoets rijdt.

Vraag me af of ik deze auto net zoi lang ga aanhouden als de Outlander. Een overstap naar een Subaru sluit ik mogelijk niet eens uit.
Samenvattend je bent aanvankelijk enthousiast met een nieuwere auto, maar later wordt men toch geconfronteerd met de minpunten.

Terugroepactie FMC

  • 30.500 km

Mijn import ASX bevatte onverwacht het anti crash systeem (FMC) van Mitsubishi. Forward mitigation Collision genaamd.
Begin juli bericht ontvangen dat fe software geupdate moet worden.
Nou dat was overduidelijk nodig. Heel vaak gaf het systeem alarm en tot 2 keer aan toe vol op in de remmen terwijl dit absoluut onnodig was. Je schrikt je een hoedje en de auto staat met een enorm schok stil. Alle reden voor mij om helemaal niet enthousiast te kunnen zijn over die veiligheidssystemen. Nog gekker dat er pas na 3 jaar alarm wordt geslagen.

Switchen naar Peugeot?

  • 42.000 km

Drempels blijven een ergernis met deze strakgeveerde ASX. Reden we met de Outlander overal soepel overheen nu krijg ik het gevoel - hoe langzaam ik ook rijd - dat de ASX uit elkaar valt.
Voor de rest een fijne auto om mee te rijden en het ingebouwde entertainment systeem mett Android Auto werk super goed.

We zijn voorzichtig om ons heen aan het kijken naar een Peugeot 3008. Geen Mitsubishi meer? Het dealernet van Mitsubishi krimot al jaren achtereen in, of de garagist besluit te gaan stoppen. . Onlangs kregen we bericht van inmiddels onze derde Mitsubishi dealer die ons beviel, dat ook zij er mee gingen stoppen. Een vierde dealer van Mitsubidhi waar ik een keer ben geweest, lichtte de boel verschrikkelijk op. Daar wilde je je auto echt niet in onderhoud geven. Niet lang na mijn eerste bezoek trok Mitsubishi bij hen trouwens de stekker er uit. Mede gelet op het feit dat Mitsubishi Europa links laat liggen,lijkt de Peugeot ons een redelijk alternatief. Ook de Maxda CX5 en Volvo Xc40 trekken onze aandacht.
Gisteren las mijn vrouw dat de Peugeot heel on Frans ook stevig is afgebeeld. Het wordt tijd de concurrentie is voor een proefrit te gaan uitproberen.

Hybride

  • 44.000 km

In verband met het milieu en brandstofverbruik zitten we naar een hybride te kijken nu. Na een noodzakelijke banden wissel bij de laatste Apk rij ik wat minder hobbelig over drempels heen.
We werden in het voorjaar lekker gemaakt met een inruilaanbid dat net onder de prijs lag die we zelf in 2020 hadden betaald.
Dan blijk de nieuwe ASX niet bij de dealer te staan en ja het is feitelijk een Renault Captur met Mitsubishi logo. Bij deze dealer stonden ook andere modellen en daarop zou dezelfde inruilprijs voor gelden. De Mazda CX5 trok onze aandacht.
We hebben in 3 jaar tijd maar 17.000 km gereden met de ASX en denken er nu over om een hybride te gaan rijden. De Toyota RAV 4
Hev, de KIA Niro Hev, Peugeot 3008 en Mazda Cx 5 staan op ons verlanglijstje.

De ASX heeft tot nu toe alleen het normale onderhoud en een stel banden gekregen. Hij blijft strak geveerd en dat is in drempelig Hilversum geen feest.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mitsubishi ASX

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.