Mini Cabrio Cooper (2012)

autoreview

Mini Cabrio Cooper (2012)

Signalement

UitvoeringCabrio Cooper
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf16.000 km
KM-stand laatst26.000 km
Lezerswaardering: 6%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bergen plezier

  • 26.000 km

Na twee jaar Citroen DS3 vond mevrouw BCO het tijd worden voor een andere auto. Voor haar vorige baan had ze een DS3 e-Hdi, ook vanwege de vele woon-werk kilometers. Vorig jaar echter kreeg ze een nieuwe baan waardoor de jaarlijkse kilometers nog geen 20.000 per jaar zullen zijn. En ook omdat De Citroen DS3 zijn wegenbelastingvrije status verliest per ingang van 1 januari 2014, toch maar eens kijken naar een benzine auto.

Net op dat moment komt Citroen met de DS3 cabrio. Hee, dat is leuk, maar eens even kijken. Helaas voor mevrouw BCO blijkt de Cabrio een soort van Open dak en daarmee valt hij voor haar af. Anders was het zeker een goede kanshebber geweest, want de DS3 beviel uitstekend.

En dan maar even verder kijken binnen de kleine Cabrio's. Het liefst een exemplaar van 1 jaar oud maximaal.

Belangrijkste kanshebbers in dat segment zijn dan de Peugeot 208 cabrio, Fiat 500 cabrio (helaas ook een open dak), Mini cabrio.

De Fiat hebben we gereden, maar viel toch af omdat het een open dak betreft. De Peugeot vind mevrouw BCO eigenlijk niet zo mooi, dus kwamen we terecht bij Mini.

"Wat zijn die dingen duur!" roept mevrouw BCO uit als we door de advertenties gaan en meteen daarop volgend "Wat zijn Nederlanders toch saai, elke Mini is zwart, grijs of wit."

Gewend dat ze is aan een gele DS3 wachten we nog even af. Toch eens even bij de Mini dealer langs gaan voor een offerte voor een nieuwe. Een Mini One Cabrio in Orange lijkt haar wel wat, met zwarte sportstrepen en een paar opties (Ze is veel luxe gewend vanuit de DS3) loopt de prijs al snel op boven de 30.000 euro! Wat een boel geld en bovendien een wachttijd van 3-4 maanden. Dan is het alweer zomer!

En op dat moment komt er op internet een advertentie van een felrode Mini cabrio cooper uit 2012. Aanzienlijk lager geprijsd dan een nieuwe. Dus de volgende dag meteen naar Mini dealer Keram in Maastricht.

Het betreft een Mini Cooper Cabrio uit maart 2012 die als demo model heeft gefungeerd voor een Mini dealer in Duitsland en door Keram uit Duitsland is geimporteerd met 16.000 kilometer op de teller. Omdat het een demo auto was, zit hij boordevol (belachelijke) opties die mevrouw BCO nooit zou hebben aangevinkt (ik zelf ook niet trouwens).

Een greep uit de opties:
- Xenon verlichting
- Adaptieve bochtenverlichting
- Full optie navigatiesysteem
- Stoelverwarming
- Lederen bekleding
- Harmann Kardon geluidsinstallatie
- Pianolak dashboard
- Bluetooth
- Always open pakket (Always open timer en windscherm)

En nog wat meer opties die het leven veraangenamen. Van buiten is hij wat behoudender, standaard velgen, geen gekke opties.

Helaas breekt mevrouw BCO twee dagen na aflevering haar rechterhand, waardoor zij noodgedwongen 4 weken in mijn auto rijdt (automaat) en ik dus zelf in haar Mini rijd. Daardoor staan er al aardig wat kilometers op de teller, want mijn woon-werkverkeer is aanzienlijk verder.

Wat een gave bak! Het is echt net een kart auto en elk klaverblad wordt een feest. Op langere afstanden en in files is het comfort wat minder, maar het open dak maakt heel veel goed. Zeker ook met het windscherm kun je tot hoge snelheid open rijden.

Voor mevrouw BCO heb ik de sportstrepen op de motorkap kado gedaan. Dat wilde ze graag en als verrassing stond daar ineens een veel leukere auto. Altijd doen! Zelf heeft ze de verstralers er op laten zetten en ook als gimmick de Engelse binnenspiegel. Nu is hij echt af!

En toen kwam ik op het idee om op vakantie te gaan naar Zuid Frankrijk en de Mini achterop de trailer mee te nemen. Want de Mini Cabrio heeft een gigantisch nadeel: de bagageruimte of beter het gebrek daaraan. Een weekend weg lukt nog net, maar dat is het dan ook echt wel.

Dus de Mini op de autotrailer die je overal kunt huren. Een leuk idee en werkt goed. Zeker in Frankrijk, waar je op de tolweg goed kunt doorrijden en dan als je er bent heb je een hartstikke leuke auto voor al die bergweggetjes in het binnenland boven Nice. Ook lekker over de boulevard van Nice of door Vence cruisen is echt een aanrader. Dan nog even de Gorges du Verdon met de lekkere bochten en een uitstapje naar Italie...heerlijk. In Nederland is de Mini cabrio cooper met 120 pk prima, maar in landen als Frankrijk zou ik eerder voor de Cooper S gaan, want het onderstel kan veel aan, maar 120 pk is niet heel veel. We zijn blij dat we niet voor de One (95 pk) zijn gegaan, want die motor is echt onder de maat voor zo'n auto.

Inmiddels alweer 10.000 km gereden en de auto bevalt erg goed. Verbruik is forser dan Mini zelf beweert, maar 1 op 12 met een rijstijl die bij Mini hoort is niet echt slecht.

Ook nu het weer wat kouder is, kun je met het windscherm en de stoelverwarming prima open rijden. Alles boven 10 graden gaat goed en als de novemberzon even doorbreekt gaat het nog best.

Opvallend: het Harmann Kardon systeem geeft erg goed geluid. En het lijkt alsof het zich aanpast als de kap open staat....

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.