MG ZS EV Luxury (2019) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | ZS EV Luxury |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 2.986 km |
MG ZS EV
- 2.986 km
Begin februari was het dan zover. Mijn vrouw mocht haar electrische MG ophalen. Een blauwe, niet haar eerste keuze maar deze had nog 4% en zwart was er helaas niet meer.
Eind december hebben we proefgereden bij MG in Breda. Dat verliep redelijk soepel. Er werden mondjesmaat al auto's uitgeleverd. Tijdens de proefrit ervaarden we een stille auto, waarbij de ACC (adaptieve cruise control) wegen een storing het niet deed. Helaas geen goede voorbode, maar ach dat kan gebeuren toch?
Inmiddels zijn we beland bij bijna 3000 km en kunnen we wel stellen dat het een prettige auto is. Het is wel een auto met een gebruikshandleiding en zeker niet alles is top. Er staat een groot MG logo op, maar eigenlijk is het een Chinese auto van SAIC. Toch weten ze wel iets neer te zetten.
De auto kost ongeveer 33.000 euro in de luxere uitvoering en hiervoor krijg je o.a. een panorama dak, stoelverwarming, kunstlederen bekleding en blind spot monitor.
Heel veel veiligheidsopties zijn ook op de minder luxe uitvoering al standaard aanwezig.
Echter in de praktijk zul je de lane-assist al snel uitschakelen. Deze is zo "veilig" afgesteld dat bij elke keer dat je misschien over een lijn heen zou gaan, hij begint te boinken. En dat geluid is bijzonder hard en binnen een dag al super irritant. Op een ritje van 30 min met alle veiligheidsopties aan hebben we 43 piepjes en boinks geteld.
Zodoende zet je dus een aantal van deze opties standaard uit. Ook de verkeersbordherkenning is niet helemaal gemaakt voor de Nederlandse borden. bij 130 ziet ie 30 en als er een wit bordje onderhangt dan begint ie te piepen dat het een "conditional speed limit" is. Oftewel uit met dit systeem. Dat kan echter niet standaard en moet je elke keer dat je de auto "start" weer opnieuw uitzetten.
Voordat ik met de rijervaring begin blijf ik bij het interieur. Dat ziet er voor een auto van dit geld, bijzonder netjes uit. Het is een mengelmoes van verschillende merken. Je herkent dingen van VW, Mazda en misschien nog wel 4 andere merken. Beter goed gejat dan....
De stoelen zitten goed, zijn elektrisch verstelbaar (helaas geen geheugenfunctie) en de stoelverwarming is snel waar. De zitpositie is goed. Ook achter heb je voldoende ruimte. Zelfs de achterklep is vrij ruim bemeten. Het accupakket zit immers onder de bodem.
De airco is "ouderwets" met een draaiknop zet je deze op rood (warm) of blauw) koud en je hebt 5 snelheden in de ventilatie. Het werkt prima, maar je zit op een dag dat de zon schijnt constant de knop te verstellen.
Het infotainment systeem is ronduit traag en zit niet logisch in elkaar. Bij een belletje via bluetooth zit je vast in het scherm. Je kan tijdens het bellen geen route instellen of iets dergelijks. Verder is het geluid redelijk, maar niet top. ALs je gebruik maakt van apple carplay of android auto dan werkt dat een stuk prettiger. Helaas is apple carplay nog niet draadloos beschikbaar in de MG.
De software moet dus zowel qua infotainment als voor de auto zelf nog echt naar een versie 2.0. Je kan immers niet op een normale manier gebruik maken van de veiligheidsopties. Ik las laatst zelfs iemand die de speaker had gedemonteerd vanwege alle piepjes.
Gaan we naar het rijden.
De auto is echt voldoende krachtig om vlot in te halen. Alle power is direct beschikbaar en dan is gewoon super. Menig auto laat je voor het stoplicht verbaasd achter. De topsnelheid van 155 op de teller is iets dat je niet te vaak moet doen. Dan zie je de batterij-indicator snel achteruit gaan.
In de bocht helt de auto aardig over, ondanks het lage zwaartepunt vanwege de accu's. De auto is dan ook erg zwaar doordat er een behoorlijk accupakket in ligt. Ook drempels zijn niet zijn grootste vriend. Iets te hard en je word aardig gelanceerd als je achterin zit.
Maar in het dagelijkse verkeer kan de auto prima mee. Bij ons wordt ie gebruikt voor woon-werk verkeer van ongeveer 20 km enkele reis. We hebben bewust voor deze auto gekozen vanwege de lage kosten, bijtelling en ook qua onderhoud verwachten we niet al te veel kosten.
De actieradius is 263 volgens de WLTP, maar in de praktijk met rustig rijgedrag, niet al te veel snelwegen (en anders echt niet boven de 120) dan haal je 220/230 kilometer. In de winterkou zou ik uitgaan van 200.
Het laden bij de fastnetpalen gaat prima. In de lente met ongeveer 75 kw/h geladen, maar in de winter haal je niet meer dan 40. Thuis laden we met een 32ampere 1 fase lader en dat gaat prima. Met een 7 uur is ie helemaal vol (vanaf 3% gemeten) maar je rijdt m bijna nooit helemaal leeg.
Helaas heeft de auto geen app, waarmee je dus niet kan zien hoeveel je nog kan rijden of hoeveel er geladen is. Dat is wel een gemis.
De auto verbruikt in ons geval 19kw/h per 100 km over die 3000 km. Dat is vrij fors maar wij rijden vrijwel nooit in eco stand. Sport is veel leuker. Daarbij zal het met de temperaturen van nu ook wel iets schelen in zuinigheid.
Wij zijn tevreden over de auto ondanks de kleine onhebbelijkheden zoals de piepjes. We hopen snel op een update zodat dit beter wordt. Maar voor dit geldt heb je echt een mooie auto.
Hopelijk heb je wat aan de review en als er nieuwe zaken zijn dan zal ik dit melden in een update.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE MG ZS
Had je deze auto's al gezien?

MG ZS EV Luxury 45 kWh | 1e eigenaar | Leder | Schuif-/Kanteldak |
- 2019
- 45.328 km

MG ZS EV Luxury 45 kWh | Panoramadak | Leder | Stoelverwarming | Carplay | Adaptive cruise | Camera | Keyless | Full LED | Navigatie
- 2019
- 115.811 km

MG ZS EV Luxury 45 kWh | 1e-Eigenaar | Navi | Panoramadak | Leder | Camera | Apple CarPlay |
- 2020
- 60.501 km