Mercedes-Benz SLK (2004)

autoreview

Mercedes-Benz SLK (2004)
Mercedes-Benz SLK (2004)Mercedes-Benz SLK (2004)Mercedes-Benz SLK (2004)Mercedes-Benz SLK (2004)Mercedes-Benz SLK (2004)Mercedes-Benz SLK (2004)Mercedes-Benz SLK (2004)Mercedes-Benz SLK (2004)Mercedes-Benz SLK (2004)

Signalement

Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf115.068 km
KM-stand laatst115.352 km
Lezerswaardering: 61%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Introductie

  • 115.085 km

Vanaf medio 2010 is dit de 8e Mercedes-Benz die ik op mijn lijstje mag schrijven, een SLK200 en wel in een unieke 2Look/Edition uitvoering van het modeljaar 2004. Herkenbaar aan de speciale grille en de splitters op de inlaat- ventilatieroosters op de motorkap. Deze uitvoering is in een zeer beperkte oplage geproduceerd en in Nederland verkocht.

Als 2e eigenaar ben ik heel blij met de opties die de eerste eigenaar aangevinkt heeft:

Allereerst de lederen bekleding op de stoelen (€1723) die zelfs verwarmbaar zijn,(€ 484) verder ook de Airscarf (€649)die voor een heerlijke regelbare warme luchtstroom in je nek zorgt. Dat was alleen mogelijk met het kiezen voor accu(€131) met grotere capaciteit.

Ook het verlichtingspakket is aangevinkt (€197). Bij het inparkeren, of het nu vooruit of achteruit is, is het Park Tronic System(€1083) zeker met het beperkte zicht naar achteren heel erg welkom. De BI-xenonkoplampen met koplampsproeiers (€1355) geven veel meer licht dan de standaard H7 lampjes. Heel fijn, maar de auto zal naar alle waarschijnlijkheid zelden regen zien.

Gelukkig heeft eigenaar 1 niet gekozen voor het breedtepakket met de lichtmetalen velgen. Misschien hoorden al deze zaken wel bij het 2Look/Editionpakket. De auto is gespoten in de kleur Obsidiaan Schwarz metallic.(€887) Dat is een zwarte met goud pigment metaallak. Een schitterende kleur.

Om de hoofdsteunen zit een doorzichtig windscherm van stof waar je prima door heen kunt kijken, ook met gesloten dak. Om écht van het roadster gevoel te kunnen genieten, heb ik het windscherm helemaal naar beneden geschoven en misschien ga ik het ook wel weer verwijderen.

Wat ook geweldig is, is dat er destijds een fabrieks originele Mercedes Audio50 radio/cd speler met navigatiesysteem is besteld.(€ 1962) Een Mercedes Audio 20 was ook prima geweest, maar die zie je vaak vervangen door een aftermarket ding en daar word ik niet vrolijk van.

Deze SLK 200 is uitgerust met een heerlijk schakelende automaat met 5 versnellingen.(€ 2906). Wil je zelf schakelen, dan kan ook met de schakelflippers achter het stuur(€ 328) Stap je na een heerlijk rit uit en sluit je af hoef je niet bang te zijn voor je buitenspiegels, ze klappen automatisch in en uit wanneer je je weg weer wilt vervolgen(€353) Boven dat alles is er een uitgebreid alarmsysteem.

Verder is deze SLK al een heel complete auto. In totaal heb ik tijdens mijn zoektocht naar een SLK gereden met 4 auto's waarbij de eerste in een uitgeklede standaard uitvoering. Die het toch net niet was, maar mij wel over de streep trok om mijn zoektocht voort te zetten.

Bij nummer 4 kreeg ik het fantastische gevoel dat deze SLK helemaal klopte en mij over de drempel trok. De eerste eigenaar wil ik bedanken voor alle zorg die hij aan mijn SLK heeft gegeven. De auto is terechtgekomen bij een liefhebber die deze zwarte schoonheid met love and care zal behandelen! (wordt vervolgd)


Liefde maakt niet blind!

  • 115.095 km

Na de trein, een busreis, een kopje heerlijke cappuccino en een goed gesprek! Veel meer stelde de aflevering van dé Mercedes-Benz SLK in het ObsidianSchwarz metallic niet voor. Dat hoefde ook niet, want ik popelde om mij in de stoel achter het stuur van mijn SLK te laten zakken. Vergezeld van een stevige handdruk krijg ik de 2 contactsleutels in mijn hand. De deuren van de showroom zwaaiden open, ik startte de motor en gaf wat gas. Bij de buurman 100 meter verderop, controleerde ik de bandenspanning. Dit is het begin van een nieuwe relatie.

Dat verzekeren was even een dingetje. Mijn vorige Mercedes-Benz was een klassieker, dan bouw je geen schadevrije jaren op. Dat was voor mij de reden om terug te gaan naar de verzekeraar van mijn vorige Benz 190b. Mijn SLK R171 werd als klassieker geaccepteerd en met een goed gevoel van zekerheid en een All-Risk verzekering ging ik op pad.

De route ging via een grote omweg naar huis, ik wilde zo snel mogelijk van de E10 af en daarna de SLK aftanken met E5, superbenzine zonder ethanol. De voordelen van Super E5 zonder ethanol zijn te over: dat je méér kilometers uit een liter haalt, je motor fijner gaat lopen en het complete brandstofsysteem beter beschermd zijn. Vergeet ook niet dat E5 een langere houdbaarheidsdatum heeft dan dat goedje dat E10 heet. De SLK is immers bij mij voor het mooie weer.

Ik ga je hier niet vermoeien met een verslag over de 4 SLK's waarin ik, op één dag zelfs 3 stuks achter elkaar, proef reed. Van tevoren had ik mij goed ingelezen, YouTube filmpjes bekeken, testen van Autoweek doorgenomen. De keuze is reuze, zelfs wanneer je alleen maar gaat voor een zwarte.

De zit achter het stuur is steeds geweldig: je kijkt uit over de centrale krachtige powerdome midden op de motorkap, die zich voortzet in het bovendeel van het dashboard. Hieronder een klein met klepje afgesloten opbergvak. Heeft de eerste eigenaar bekerhouders aangevinkt, dan vind je die hier.

Alleen al het dash geeft legio keuzemogelijkheden: onder het Mercedes Audio 20 systeem, of Audio 50 systeem, links van de alarmlicht schakelaar, een knop voor het uitschakelbare ESP en een knop voor het ontgrendelen van binnenuit. Rechts van de rode driehoekschakelaar juist die van het afgrendelen van de portieren, daarnaast een loos knopje. Ga je voor stoelverwarming in 3 warmtestanden, dan wordt het rijtje knopjes met 2 uitgebreid, zowel eentje naar links als eentje naar rechts. Stoelverwarming vind je alleen bij lederen bekleding op de stoelen. Ook een Airscarf, een warme luchtopening onderaan beide hoofdsteunen is weer een uitbreiding op de stoelverwarming. Dan kom je in totaal op 8 knopjes. Hieronder het paneel met de 4 ronde knoppen voor links en rechts instelbare temperatuur, het uitschakelen van de airco en de luchtstroomregeling.

De van 6 verzetten voorziene handbak schakelt perfect, je hand vindt bijna vanzelf de pook. Die bak had ook mijn voorkeur, ik vind het sportiever en staat voor mijn gevoel dichter bij het roadster concept. Iemand adviseerde: “Moet je afscheid nemen van je SLK is een automaat te prefereren." De eerste die ik reed was echt een kale basis, in kleur 040, unikleur zwart, had stoffen bekleding en een handbak. De tweede had als extra leder op de voorstoelen met stoelverwarming, de derde een automaat, de vierde had alles, waar ik achteraf heel blij mee ben.

Wanneer je ook op zoek bent, zijn er een aantal zaken waar je op moet letten. Rijdt niet een rondje om de kerk, maar kies zorgvuldig je route, neem ruim de tijd, ook voor een stop onderweg, maak overal foto's van. Kan je thuis alles nog eens bekijken wat aan je aandacht ontsnapt is. Hoe is de staat van de koplampen, hoe ziet het er onder de motorkap uit, wel of geen oliestopkabels op de nokkenasmagneten, is de afwatering van het klapdak bij de voorruit niet verstopt? Ook in de kofferbak lopen links en rechts de afwateringslangen. Trek ze voorzichtig los om te checken op verstopping. Heeft de onderzijde van de voorbumper een verkeersdrempel niet hard geraakt. Hoe oud zijn de banden? Let op de DOT nummers. Welke merken banden en profieldieptes, zijn de velgen origineel, schade? Bekijk de naden van voor en achterschermen in aansluiting op de buitendorpels, controleer ook langs de binnenzijde van de wielkastranden op roest.

Opent het dak in 22 seconden en neemt het ook 22 seconden de tijd om te sluiten. De lederen stoelbekleding heeft geregeld onderhoud nodig, anders zie je vooral slijtageplekken op de linkerzijde van de stoel van de bestuurder als gevolg van het uitstappen. Het rooster midden boven op het dashboard is bij vocht gevoelig voor roestige aanslag. Vocht, schimmelplekken op het dashboard en binnenzijde beslagen ruiten? Heeft de SLK alleen maar de wasstraat gezien met nylon borstels dan zie je veel swirls over de hele auto. Check de buitenkant op deukjes en lakbeschadigingen, vergeet de voorruit niet, want dan krijg je direct mee of je een bumperklever aan het bekijken bent. Probeer alle schakelaars en controleer ook dat ze doen waar ze voor zijn. Hoe rijdt de auto, schakelt de automaat zonder klappen en grote schokken? Natuurlijk is alles repareerbaar, maar je wilt zeker niet financieel leeglopen op je nieuwe aanwinst.

Dit was mijn to do lijstje dat ik bij iedere SLK steeds afwerkte.
Uiteindelijk was het de vierde SLK die mij over de streep trok.
Deze dus!
(wordt vervolgd)

Lekker dwars gaan!

  • 115.351 km

Gillende achterbanden die schreeuwen om grip. Een supersnelle reactie, aan het met leder beklede stuurwiel, kan niet uitblijven. Het gaspedaal gaat voor het uitkomen van de bocht weer richting de vloer. Een metertje achter je hoofdsteunen klinkt een diep gehuil uit de beide verchroomde eindpijpen die amper onder de achterbumper uitsteken. Een ANWB-setje op de fiets tikt tegen hun voorhoofd. Of ik wel goed ben? Hahaha, zeker weten van wel. Deze Mercedes-Benz SLK haalt de ondeugd in je naar boven. Goed, het is maar een 200! Of het altijd zo gaat? Ik prijs mij gelukkig met dit unieke exemplaar. De 5 restyldeukjes ergeren mij niet langer. De anti deuken specialist leverde perfect werk. Ze rijdt alleen maar met de kap achter mij in de kofferbak. De zitpositie achter het axiaal verstelbare stuur is perfect. Met mijn 1.80 zit ik heerlijk uit de wind. Wacht ik doe de beide portierruiten ook open. Dat visnet dat moet dienen om luchtwervellingen buiten het zitcompartiment te voorkomen is iets voor watjes! Tocht? Wat is dat, dit wil je toch, één zijn met de wereld om je heen. Dat het schakelen automatisch gaat met gelukkig maar 5 verzetten heb ik op de koop toegenomen. Het gaat als de spreekwoordelijke brand! Wat een genoegen! Vakantiegevoel! Hier word je compleet gelukkig van. Ja, ze worden steeds duurder, dat is het rijden met een “spaarpot”. Voorlopig gaat ze nog lang niet weg. Zelfs wanneer ze stil staat straalt ze snelheid uit. De grille met formule-1 neus, de flanken die als een pijl omhoog lijnen naar de wat hogere achterzijde. Zelfs die is als met de penseel van de kunstschilder in onmiskenbare Mercedes stijl ontworpen. Dit is echt één van de leukste Mercedessen om mee te rijden, zelfs naar te kijken wanneer je vanaf een terrasje geniet van een Radler met 0,0 promille, want veilig weer thuiskomen moet zeker het plan zijn. Dat laatste stel ik zo lang mogelijk uit.

Een gewaarschuwd mens telt voor....

  • 115.352 km

Ongerust over mijn roekeloze rijstijl? Maak je geen zorgen. Hoewel deze SLK 200 gemakkelijk de 226 km pro Stunde aan tikt en met uitgezet ESP misschien best wel tot een drift te verleiden is, weet ik van beroepswege welke onnodige en overmatige slijtage je veroorzaakt aan je kostbare investering. Banden, wiellagers, rubbers van de wielophanging, aandrijfassen. Ik ken de gevolgen! Nee, dit pareltje staat wanneer ze binnen gestald staat onder badlakens met hierover een hoes, nadat ze eerst weer zorgvuldig gewassen is. Ze wordt gekoesterd, zo noemen ze dat. Love, care and tender!

Ik las laatst dat niet iedere oudere auto een youngtimer is.
Deze auto staat zeker de status van klassieker te wachten.

Dat ANWB-setje dat ik zogenaamd tegenkwam zat rustig op een terrasje van de voorbijrijdende SLK te genieten.

Binnenkort gaat ze langs bij de Mercedes-Benz dealer voor het verversen van de remvloeistof. De laatste keer dat dit gedaan is, was 8 jaar geleden.

Remvloeistof trekt hoe goed dat ook van de buitenlucht is afgesloten altijd vocht aan. Dat verhoogd de kans op vast zittende remzuigers in de remklauwen en op lucht in het remsysteem zit ik ook niet te wachten.

Verder wil ik voorkomen dat er motorolie via de magneten van beide bovenliggende nokkenassen in de bedrading terecht komt dat onherstelbare schade aan het computersysteem van de auto terechtkomt. De dealer zal dan ook gelijktijdig oliestopkabels plaatsen die dit moeten verhinderen.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee! Niet waar?

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.