Mercedes-Benz GLA (2024)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 8, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 15.000 km |
Verrassend Comfortabel
- 6.400 km
Mercedes GLA 180 D Business Line, Model 2024
Na drie maanden en 6.400 kilometer met de Mercedes GLA 180 D Business Line te hebben gereden, vond ik het tijd om dit model eens onder de aandacht te brengen, en wel in mijn favoriete magazine, Autoweek. Deze auto verdient het.
Voorheen heb ik vijf jaar en 135.000 kilometer gereden in een A-klasse 180d AMG Line, en het was tijd voor een nieuwe wagen die minstens zo goed zou zijn als zijn voorganger. Mijn zoektocht richtte zich dan ook op een voertuig dat voldeed aan onze nieuwe eisen: een hoge instap, hoog comfort, automatische transmissie en een laag brandstofverbruik, gezien het aantal kilometers dat ik voornamelijk op de snelweg rij.
De Business Line is standaard al voorzien van diverse luxe opties, zoals comfortabele zetels, stoelverwarming, een elektrische kofferklep en een 8-traps DCT-transmissie. Daarnaast heb ik gekozen voor extra opties, waaronder een dodehoekassistent en een 360-graden camera compleet met parkeerpakket. Dit maakt de GLA tot een aangename auto voor lange ritten, zowel op de snelweg als cruisen in de stad.
Natuurlijk heb ik ook gekeken naar elektrische alternatieven. Wat brandstofverbruik betreft, levert deze GLA een uitstekende prestatie met gemiddeld 4,5 liter per 100 kilometer tijdens lange ritten. Een belangrijk detail om te overwegen bij de aankoop is dat de GLA in Nederland aanzienlijk duurder is dan in België.
Rijervaring
De wagen is uitgerust met een soepele en schokvrije automatische transmissie. Wat betreft rijbeleving heb je de keuze tussen de rijmodi Eco, Comfort, Sportief en een Individuele instelling, toegankelijk via een handige drukknop. In de praktijk bleek dat het brandstofverbruik in de stad in de Comfort-stand wel eens het dubbele kan zijn ten opzichte van de ECO-stand. Echter, Mercedes biedt een slimme oplossing: je kunt een favoriete rijmodus, die je minder vaak gebruikt, in het systeem opslaan. Bij het starten vraagt de auto of je deze modus wilt activeren.
De technische snufjes blijven me iedere dag verbazen. Bij de ingebruikname vertelde mijn verkoper dat je de weg op moet om de auto en de functionaliteiten het beste te leren kennen. Dit bleek ook het geval te zijn met de navigatie, die via een algoritme de snelste route naar mijn werk voorstelde en rekening hield met verkeersvertragingen. Op een avond ontving ik via de Mercedes Me-app de vraag: "Hoe lang bent u?" Na mijn antwoord over mijn lengte kreeg ik als reactie dat mijn zetel zou worden aangepast. De volgende ochtend was de comfortzetel inderdaad automatisch bijgesteld.
Dit zijn tot nu toe enkele van mijn belangrijkste ervaringen met de GLA 180 D Business Line, maar er valt ongetwijfeld nog veel meer te vertellen over de mogelijkheden en innovaties van deze wagen.
Van Diesel nar Elektrisch
- 15.000 km
Big Deals bij Mercedes hebben mij van deze GLA 180 D alsnog naar een Elektrische variant gebracht. Zelfde comfort zelfde uitvoering en merk, maar dan volledig Elektrisch, de EQA 250 Plus. Gezien de gereduceerde aankoopprijs was de terugverdien tijd ineens behoorlijk ingekort, namelijk NULL. Dus direct genieten van elektrisch rijden en iets goedkoper rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.