Mercedes-Benz C 220 BlueTEC Estate Prestige (2015)

autoreview

Mercedes-Benz C 220 d Estate Prestige (2015)

Signalement

UitvoeringC 220 d Estate Prestige
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf19 km
KM-stand laatst31.000 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kennismaking

  • 19 km

Vandaag gebeld door Wensink dat mijn nieuwste aanwinst binnen is. Uiteraard moest ik langs om de door mij gekozen configuratie in het echt te zien. Voor sommige onderdelen (kleurcombinaties en binnenwerk) is het lastig kiezen vanaf stalen. Het resultaat van het bezoek is te zien op bijgeleverde foto's. De auto zal de C 350CDI uit 2009 gaan vervangen. Minder sterk, meer luxe en moderner en zeker zuiniger.

Wat zit er op en aan:
- Metallic Tenoriet grijs met rode leren bekleding
- Exclusive buitenkant, AMG interieur
- Prestige pakket
- Spiegelpakket
- Anti-diefstal pakket
- Intelligent ledlights
- Geleverd op winterbanden, voor de zomer een andere directset met 18 inch velgen
- Automaat
- Comand online
- Burmester surround system
- Zitcomfortstoelen (een van de redenen voor de switch)
- Verkeersborden assistent
- Regensensor
- Lane departure
- Mat essenhout panelen icm alu
- Linksgestuurd :D

De auto zal vrijdag de 13e (jawel) worden afgeleverd.
Rood leer? Jawel. En ik moet zeggen, in het echt staat het echt goed en kan de auto het uitstekend hebben. Ik was klaar met beige, zwart of grijs. Ook aluminium delen was ik op uit gekeken en hoogglans wilde ik absoluut niet (vingertasten, stof). Er stond nog zat op het wensenlijstje, maar ik wilde het niet zo bont maken als ik heb gedaan met mijn laatste BMW (F11). Andere tijden zeg maar. Zodra ik de eerste 1000km er op heb zitten, zal ik de review aanvullen. 2,5 week wachten......hoeveel nachtjes slapen is dat ook al weer?

Eerste rij ervaringen

  • 1.100 km

Vrijdag de 13e was het zover. Na het tinten van de ramen (5%) en andere wielen (directset) de auto na vele onrustige nachten opgehaald. De aflevering door Wensink was top! De tijd werd genomen om de specifiek voor deze auto nieuwe toeters en bellen uit te leggen. Natuurlijk wil je maar een ding: zelf rijden.

Na de eerste 1100km kan ik al wel wat zeggen over de auto. Allereerst ben ik met een BMW nog niet zo zuinig geweest. 1 op 18 is realiseerbaar, en de auto is nog niet eens echt ingereden. Dus het zal nog wat zuiniger worden. De auto stop en de hold functie (activering door harder op de rem te drukken) is handig in de stad.
De lichtopbrengst met Intelligent Light is fenomenaal. 7 keer beter dan Xenon, en ik ben toch echt goed licht gewend (mee draaiende xenon bij zowel de vorige Mercedes als bij de BMW f11). Ik ben er zeer van onder de indruk.
De auto is zeer stil. Bij 130km per uur 1900tpm. In de stad regelmatig een versnelling waarbij praktisch met stationair toerental wordt gereden. Natuurlijk in het begin geen kick downs of grenzen op zoeken, dat komt later wel aan bod. Eerst maar eens de eerste 4000km (volgens Mercedes 1500) rustig in rijden.
De stoelen zijn een aanrader. Ze zijn nog niet zo goed als bij BMW, maar komen inmiddels een heel eind in de goede richting. Ik krijg veel complimenten over de kleurstelling, het luxe uitziende dashboard en de uitstraling. Kortom, een blijde rijder. Bij 5000km zal de review worden aangevuld.

heen en weer Tjechie

  • 7.000 km

Via Weimar in Zuid-Oost Duitsland naar Pilsen en Praag in Tjechie. Resultaat is een trip van meer dan 2000km. In Duitsland de cylinders op zowel heen als terugreis schoon gebrand door boven de 200km per uur te rijden waar het kan en anders tussen de 130 en 150 km per uur.

Het brandstof verbruik bij thuiskomst (ook 30 minuten in de file gestaan) was uiteindelijk 6,3 l/100km. Ik kan niet anders zeggen dan zeer netjes. Stil en solide op hoge snelheid. Wat me opviel tijdens regen is, dat de waterafvoer tussen spiegels en ramen resulteert in veel extra spetters op de ramen. Misschien iets voor Mercedes om aandacht aan te besteden. Voor de rest is de auto ook voor deze afstanden (8 uren in de auto) zeer goed bevallen.

Direct voor de trip de garage laten kijken naar de oprolhoes van de kofferbak. Bij een beetje hobbel schiet deze spontaan omhoog. Het blijkt een bekende fout te zijn, echter van Mercedes uit nog geen oplossing. De garage heeft de gaten wat uitgeboord, daarna heeft het euvel zich niet meer voor gedaan.

Al met al een zeer tevreden Mercedes rijder.

Stoel problemen

  • 15.800 km

Na een paar (zeer) lange ritten kwam ik toch beduidend minder fit uit de auto dan ik gewend ben met de BMW. De opstaande randen van de zitting zijn zeer hard en dat resulteert in irritatie in de bovenbenen. Uiteindelijk kreeg ik teveel last van mijn rug om het hierbij te laten. Een Scheelstoel met de juiste kleur leer kost me ruim 5500 euro. Door Schuro in Zwolle eerst maar de zitting laten aanpassen (hogere zit achter en verlaging van de zijsteunen van de zitting, kosten 250 euro). Helaas was dat te laat en zit ik met rugproblemen inmiddels 2 weken thuis. Dus eerst herstellen, dan uitproberen van de aanpassingen. Inleveren voor opnieuw een BMW betekent fors afschrijven, dus nog maar even niet.

De command is heerlijk om te hebben. Het lastigste is om alle commando's te onthouden. Op de display geeft het systeem wel advies, maar alleen gerelateerd aan waar je op dat moment bent. Dus radio commando's als je het systeem op radio hebt staan. Ik denk dat ik eerst weer een veelrijder moet worden om dat onder de knie te krijgen. Het navigatie systeem heeft me al om een aantal files heen geleid. En daar waar ik eigenwijs was, heb ik het ook geweten.

Buiten de stoel perikelen om een heerlijke auto. Het spontaan opklappen van het afdekzeil gebeurt overigens nog steeds. Ik hoop maar dat MB daar een oplossing voor heeft bij de eerst komende beurt of als de winterbanden er om heen moeten.

eerste beurt

  • 25.000 km

De eerste beurt gehad. Door een opdracht dicht bij huis nog niet de helft gereden van wat ik normaal doe, dus duurt dit ook wat langer.
In de tussentijd is de chauffeursstoel wat aangepast door een gespecialiseerd bedrijf. De zitting is wat opgevuld, aangezien ik wat te veel last had van de zijsteunen in de zitting. Met het gewenste resultaat.
De eerste beurt is een zgn A beurt (kleine beurt). Op mijn verzoek zijn de ruitenwissers vervangen (strepen) en de speaker links achter (resoneerde). Als extra is het stoffilter vervangen. Het afdekzeil gaat nog regelmatig spontaan omhoog bij drempels. Er is nog steeds geen fix voor, terwijl het een bekend probleem is. Een gemiste kans. Ook meteen maar de winterwielen weer vervangen voor de zomerversie, ondanks de sneeuw- en hagelbuien. Hoef ik niet binnen 3 weken weer terug te komen. Gemiddeld verbruik tot nu toe 1 op 15,23. Hiervan is een groot deel stadsritten. Buiten de stad is 1 op 19 gemakkelijk te halen.

Voor de rest tevreden over de auto. Het geweldige licht verbaasd me nog elke keer. Fenomenaal! En met de nieuwe E moet het nog beter kunnen. Ik kan me dat bijna niet voorstellen.

afscheid

  • 31.000 km

Met gemengde gevoelens afscheid genomen van Mercedes. Ondanks aanpassingen in de stoel door een specialist (Mercedes kon me niet echt helpen), bleef ik problemen houden met de zijwangen van de auto. Ik heb nog gekeken naar een stoel op maat, maar als ik deze in de zelfde kleur leer wilde hebben om geen afbreuk te doen aan het mooie interieur, moest ik serieus veel geld betalen. Dus heb ik afscheid genomen van de auto. Via MercedesMe kwam ik erachter dat de auto inmiddels was verkocht. Aangezien de app nog steeds werkte en kon zien waar hij geparkeerd stond, via de app de auto geopend en een briefje achtergelaten voor de nieuwe eigenaar. We hebben een erg leuk gesprek gehad n.a.v. het briefje. Ik wens de nieuwe eigenaar (omgeving Zwolle) veel plezier met de auto.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.