Mercedes-Benz A 160 BlueEFFICIENCY (2010) #2

autoreview

Mercedes-Benz A 160 BlueEFFICIENCY (2010)

Signalement

UitvoeringA 160 BlueEFFICIENCY
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf190.180 km
KM-stand laatst196.500 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een goed begin.....

  • 190.350 km

Sinds donderdag 4 augustus zijn wij eigenaar van een Mercedes A160 met automaat, we hebben hem zonder garantie gekocht. Auto voelt ondanks de kilometerstand van 190000 nog zeer solide en comfortabel aan. Auto is altijd in onderhoud geweest bij de Mercedes dealer en heb alle rekeningen bij levering gekregen. Vrijdag 5 augustus zijn we vol goede moed naar Lemmer gereden vanuit Drenthe om er even uit te zijn en de auto te proberen. Alles ging uitstekend totdat we vanuit Lemmer weer naar huis wilden gaan. De auto wilde met geen mogelijkheid meer starten, we hebben van alles geprobeerd. Uiteindelijk maar Mercedes service gebeld en is er een service monteur ter plaatse geweest. Toen ook hij de auto niet aan de praat kreeg heeft Mercedes een sleepdienst gebeld en is de auto op de autoambulance naar Wensink in Emmeloord gebracht. Daar stond reeds een vervangende auto klaar waarmee we huiswaarts konden (wel onder garantie door het onderhoud van Mercedes). Maandagochtend zijn ze direct aan de auto begonnen om het probleem op te sporen, na veel zoekwerk en analiseren van fouten in de computer bleek het relais van de brandstofpomp de boosdoener. In eerste instantie wilde de auto daarna de eerste keer nog niet starten wat mogelijk te wijden is aan het feit dat alle startpogingen op vrijdag de benzine leiding leeg hebben getrokken. Na 10 minuten heeft de monteur opnieuw geprobeerd om de auto te starten en deze keer sloeg hij razendsnel aan. Mercedes Wensink wilde de auto daarna nog tot de volgende dag daar houden om af en toe te proberen hem te starten. Elke keer sloeg hij probleemloos aan en gistermiddag hebben we de auto (a €345, waarvan €300 is 2 uur arbeidsloon) weer opgehaald. De auto doet het weer goed, maar ik hou iedere keer mijn hart vast als ik moet starten. Dat gevoel zal vast met een paar dagen weer weg zijn.
De auto rijdt ondanks zijn kleine formaat echt als een Mercedes, ligt goed op de weg, is echt stil vanbinnen, alles voelt heel solide aan, ook de zitpositie is met mijn 1m88 prima en kan ik zelfs mijn linkerbeen met verrotte knie volledig strekken. Benzine verbruik ga ik ook bijhouden, maar komende uit een Renault Scenic met een 2.0 automaat zal dat zeker een stuk beter zijn. De komende dagen gaan we kriskras door het land rijden, die ervaring zal ik in een volgende review delen.

En weer....

  • 191.350 km

Zoals eerder beschreven zijn we kriskras door het land gereden. We zijn op Texel geweest zonder problemen en vandaag zaterdag 13 augustus zijn we naar Roermond geweest op familiebezoek. Geen problemen gehad op de heenreis en op de terugweg ging alles goed totdat ik een tussenstop maakte in Ede. Omdat het gedeelte van de A50 tussen Arnhem en Apeldoorn eruit lag moest ik omrijden via de A12, A30, A1 en bij Amersfoort via de A28 naar Hoogeveen. Daardoor besloot ik even een tussenstop te maken bij het graf van mijn ouders, toen ik weer bij de auto kwam wilde hij met geen mogelijkheid starten. Even wachten en de auto opnieuw proberen te starten bracht hier geen verandering in. Wegenwacht gebeld en binnen 30 minuten was de wegenwacht op locatie. Hij heeft als eerste de computer uitgelezen en deze gaf de foutcode P0604: probleem met het schrijven naar het RAM geheugen van de ECU, met andere woorden kunnen er geen gegevens naar het geheugen geschreven worden. Dus de auto werd opgehaald door een berger en omdat ik basis dekking heb bij de ANWB is de auto naar depot gebracht en wordt ergens gedurende de week afgeleverd bij de garage in Hoogeveen. Het opzoeken van de foutcode op Google bracht aan het licht dat dit een kwaal is die anderen ook ooit voor hun kiezen krijgen. De oplossing is het vervangen van de ECU of deze laten repareren (vaak slechte soldering), de ECU is door ruimtegebrek onder de motorkap BOVENOP de motor geplaatst. Ik ben geen expert maar dat lijkt me ivm de hitte van de motor nou niet echt een ideale plek voor een computer die je hele motor regelt! Hopelijk is hij ergens volgende week gerepareerd en wij houden ons bezig met de vraag of we de Mercedes houden of hem toch maar van de hand te doen. Ik weet dat je bij een tweedehands auto nou eenmaal tegen reparaties aanloopt, maar ben ik onnozel om te denken dat je met Mercedes een stukje Duitse kwaliteit in huis haalt, temeer omdat hij altijd bij Mercedes is onderhouden en ook alle reparaties door Mercedes zijn gedaan?

Alle problemen lijken opgelost.

  • 192.000 km

Na de aanloop problemen doet de auto het nu goed. Het euvel bleek niet de computer te zijn maar een vuile EGR klep! Nooit geweten dat dat voor zulke grote problemen kan zorgen. Eigenlijk zijn er nu geen problemen meer, alles functioneert zoals het hoort. Er is nog een aandachtspunt, de thermostaat is niet helemaal fris meer. Deze laat namelijk nogal bizarre temperatuur schommelingen zien, dus die wordt een dezer dagen vervangen.
Ook al vinden veel mensen de Mercedes A-Klasse van de W169 serie geen echte Mercedes, ben ik zeer tevreden over de auto. Zelfs met een kilometerstand die richting de 2 ton gaat hoor je geen gerammel. De auto is zeer solide gebouwd en slijtage van het interieur is nog niet zichtbaar, alleen het stuur heeft kale plekken maar dat boeit mij niet. Ik ben inmiddels ook gewend aan de aparte zithouding, door de dubbele bodem zit je redelijk laag in de auto terwijl je wel het gemak hebt van een hoge instap.
Binnenkort mag de Benz ons vergezellen op een reisje naar Stockholm voor een korte vakantie. De ervaringen zal ik in een volgend hoofdstuk delen.

Of toch niet.....

  • 196.500 km

Helaas bleek na een aantal dagen storingsvrij rijden dat het probleem van niet willen starten wederom in volle hevigheid de kop opstak. Geluk bij een ongeluk kon men in de garage dit keer een hele duidelijke dader achterhalen. De ECU, eerder reeds verdacht maar nooit echt als misdadiger aan te wijzen, gaf nu heel duidelijk een grote foutmelding aan. Mijn garage heeft rond gebeld om te kijken of de ECU te repareren was, maar helaas was dat voor mijn type niet mogelijk. Toen hebben ze een nieuwe besteld, geplaatst en uitgebreid getest, sindsdien zijn de problemen verleden tijd. Ik rij nu ongeveer een maand met de nieuwe ECU rond en ook na lange ritten is er geen enkel probleem meer. Saillant detail: de temperatuur schommelingen zijn ook verdwenen, blijkbaar werd ook dit door de ECU veroorzaakt. Dus mocht jou Mercedes A klasse van de tweede generatie of B klasse van de eerste generatie vreemd gedrag vertonen in combinatie met start problemen, laat je garage de ECU uitvoerig testen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.