Mercedes-Benz 280SLC (1979)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 280SLC |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1979 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 199.000 km |
KM-stand laatst | 199.000 km |
Auto van mijn grootvader
- 199.000 km
De C107 serie is afgeleid van de SL (R107). Das Haus besloot van de W116 serie (S-klasse) geen coupe op de markt te brengen. Dus werd het een SL met 36 cm. verlengd om voldoende plaats te bieden voor de passagiers op de achterbank. Kenmerkend zijn hierbij de louvres welke toegevoegd zijn achter de zijruit en zoals bij alle Mercedes-Benz coupé modellen uit vorige eeuw ontbreekt de B stijl. Dit model werd opgevolgd door de SEC’s uit de W126 serie in 1981.
Mijn grootvader kocht in 1979 een nieuwe Mercedes-Benz 280SLC in Brussel. Daar reed die een dikke 15 jaar mee en verkocht hem naar iemand uit de buurt ...
25 jaar niets meer van gehoord of gezien totdat ik in de lente van 2017 diezelfde SLC van mijn opa opmerkte op de oprit bij die mensen waar hij die destijds naar verkocht had.
Ik belde aan en wat had ik een geluk, dat was hem. Ik heb hem meteen gekocht. Alle papieren waren nog voorhanden, ook nog het origineel factuur van destijds. Alles nog op de naam van mijn grootvader.
De SLC stond weliswaar de laatste 10 jaar stil en werd zowat als donor gebruikt voor een andere SLC die ze aan het restaureren waren. Eens thuis kon het werk beginnen aan een legendarische auto die van mijn opa geweest is, met emotionele waarde ...
Na 10 jaar stilstand de motor terug lopende gekregen. Dat was mijn eerste vereiste, dat de motor nog werkte. Dit is mij gelukt. Er moet wel een en het andere vervangen worden maar hij zit niet vast. Dit is positief.
Daar de carrosserie in slechte staat verkeerde, besloten om van de SLC een restauratieproject te maken. Ik heb de wagen volledig gestript tot de laatste vijs, ik ben verschoten wat ik nog tegengekomen ben van roest.
Waarschijnlijk is dit ook de eerste keer dat de auto van mijn opa zo onderhanden genomen wordt.
Interieur is nog in goede staat behalve de bestuurderszetel niet. Deze moet ik laten herbekleden. Motor krijgt een revisie, ophanging moet vernieuwd worden, nieuwe remleidingen, nieuwe vacuümleidingen, hier en daar nieuwe elektriciteitskabels, inbouwen van schuifdak, aandrijving achteraan vernieuwen, remschijven, remblokken, remklauwen, nakijken automatische versnellingsbak, ...
Einde september is hij naar de koetswerkplaats gegaan voor heel de carrosserie terug op punt te stellen.
Van zodra ik hem terug heb, kan het inbouwen terug beginnen alsook de verdere restauraties en vernieuwingen zodat hij terug in originele staat terecht komt met de originele barok-velgen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.