Mercedes-Benz 200 TD (1988)

autoreview

Mercedes-Benz 200 TD (1988)

Signalement

Uitvoering200 TD
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1988
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf451.000 km
KM-stand laatst468.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

de aankoop

  • 451.000 km

We vonden haar op marktplaats en zetten gelijk een afspraak om de wagen te komen kijken (op een zondag???!!!). Was wel een rit van Groningen naar Twente maar dat bleek het waard.
Prima jahreswagen met alle toeters en bellen (voorheen alleen gezien op de duurdere 124s). Zelfs met een 5 bak waardoor ik op een tank van 55 liter heerlijk 950 km haal. In 1988 kostte deze wagen met deze opties meer dan 140.000 gulden! De vorige eigenaar heeft bij import in 1994 bijna 32.000 gulden BPM afgedragen!

Maar goed terug naar de wagen: Ze sprong gelijk aan maar een proefrit kon niet want de wagen was geschorst. Al enige maanden dus ook geen APK.
Na alle punten te hebben bekeken hebben we besloten de wagen te kopen. Ik zou op een werkdag terugkomen. Om alles in orde te maken.
Gelijk daarna door naar mijn vaste garage die me vertelde dat ze niet geheel APK waardig was en dat er een kleine 1500 euro tegenaan moest. Dat kon goedkoper dacht ik dus op eBay Duitsland gesprongen en gelijk al het benodigde aangeschaft (voor 400 euro)
4 werkdagen later lagen we onder de wagen om de achter ophanging aan te pakken, de schijven en blokken, remslangen, stukje leiding, alle vloeistoffen, alle filters etcetera te doen.

Het deed me goed om te zien dat de vorige eigenaar alles origineel verving (op elk boutje stond wel een ster), dat geeft toch hoop. Zeker omdat de wagen zonder enige geschiedenis werd geleverd.

Daarna naar de APK en met enkel het stellen van de handrem erdoor.

Via een Russische benz club site erachter gekomen welke opties op de wagen zitten af fabriek en de lijst is en dikke pagina lang.
Binnenkort wel een nieuwe motor waarschijnlijk voor het gevoel, deze is echt best moe.

Grote problemen heb ik niet gehad, de wagen is zichzelf aan het herstellen... de verwarming deed het eerst niet aan de passagierskant, maar na 2 weken rijden in eens wel (waarschijnlijk verstopt duoventiel). Het gemini alarm heeft kuren dus is afgesloten. de voorstoelen willen niet omlaag, maar dat schijnt zo te horen als een stoel 15 jaar door de zelfde man is bezeten. (ben de 3e eigenaar)
En de temperatuurmeter is in de war, de wagen wordt niet heel warm maar de meter hangt rond de 100 graden. maar daar blijft ze ook, ongeacht de snelheid die ik rij. wellicht een nieuwe temperatuurvoeler in het nieuwe blok!

Ze zal nooit klassiek worden, met dank aan Rouvoet, maar van mij mag ze blijven, wat een heerlijke dame!

opsomming van uitdagingen

  • 462.000 km

Tja ze wil wel van dr plaats komen, maar alles op dr eigen tempo. Het is geweldig, 0-100 in 21,2 seconden (fabrieksopgave) En dat haalt ze net niet denk ik. Dus invoegen op de snelweg is altijd hopen op wat medeleven van de medeweggebruikers.
Gelukkig valt ze wel op in t verkeer en haal ik de 100 wel op de invoegstrook.
In de stad is ze snel en wendbaar dus dat is ook fijn, alleen ze blijft groot.
Het diesel verbruik blijft binnen de perken, nog steeds 1 op 16 volgens mij door het feit dat ik een 80 weg naar mijn werk neem en dus onder de 2000 toeren blijf.
ze verbuikt een beetje olie (volgens mij enkel de lekkage van de oude droge pakkingen) dus ölverlust erin en hopen op het beste bij de komende oliewissel (komend weekend)
De temperatuurmeter doet nog steeds raar, blijft op 100 graden hangen maar de motor is niet super warm en bij filerijden loopt ze niet verder op. Volgens mij dus enkel een foute meter. voor de zekerheid gooi ik er wel een nieuwe temperatuurvoeler op.
Met het huidige weer is ze geweldig, lekker de radio aan, en de Airco, of juist het dakje los en rustig cruisen. ik word zoooo gelukkig van deze wagen.

klusjes de komende maand: airco schoonmaken (stinkt een beetje), nieuwe olie, achter ruitenwisser sproeier fixen, en de motorkap rechtzetten: vorige eigenaar heeft er nieuwe schermen en motorkap laten monteren alleen niet 100% recht. Aanpassing is dus enkel cosmetisch.

wellicht wordt iemand anders er gelukkig mee

  • 466.000 km

we gaan downsizen; de 124 eruit en een 168 erin (das dus een a-klasse) tja het is tijd voor minder wegenbelasting, minder ruimte en meer airbags.
Ik hoop op het beste voor mijn oude dame want die is ng geweldig. Wellicht dat ze naar een ver land gaat maar hopelijk blijft ze lokaal en gaat ze nog jaren een ambachtsman of liefdevol gezin rondscheuren.

Tot ziens

  • 468.000 km

Tja als ik ooit in Ghana ben zal ik haar wel weer zien denk ik. Maar ze is verkocht. met een liefdadigheidsorganisatie mee naar Ghana om daar dienst te gaan doen als taxi. Heb een halve schuur vol onderdelen erbij gegeven en dat is dan dat.
gelukkig komt ze in handen van iemand die haar goed zal gebruiken.

Het waren geweldige maanden, en nu door met een a-klasse.... ach ja soms moet je kleiner!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.