Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury (2019) #4

autoreview

Mazda CX-30
Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30

Signalement

UitvoeringCX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst12.000 km
Lezerswaardering: 59%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mazda CX30 Skyactiv-x, iedere dag weer een feestje

  • 12.000 km

Eerst maar de voorgeschiedenis
Ruim 1,5 jaar geleden maar eens om ons heen gaan kijken voor de opvolger van de V40 D2 R-design uit 2013. Hier een link naar mijn review toen https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/volvo-v40-d2-r-design-2013-5/

Het was helaas duidelijk dat Volvo geen opvolger had voorzien van die enorm succesvolle V40. Vooral hier een verkoopkanon door de gunstige fiscaliteit en gewoon een geweldige auto. Tja en wat moet je dan. Zonder problemen ging de V40 D2 richting de 160.000 KM en dat zonder morren. Maar ja ook hier waarde het diesel-spook rond dus benzine of hybride moest het gaan worden. Elektrisch niet want te duur. 2019 was natuurlijk het jaar dat een hele generatie opvolgers of nieuwe auto’s zich zouden aandienen zoals de Golf 8, Seat Leon, Audi A3, BMW 1-serie, KIA Xceed, Peugeot 2008, Renault Captur, Mini Clubman en in de hybride hoek de Toyota Corolla. En dan moet je vervolgens tot een “short list” komen.

En daar was ook opeens het “eigenwijze buitenbeentje” de Mazda 3. Een waanzinnig mooie afwijkend vormgeven japanner, totaal andere koek, ook zeker van binnen. Toch maar eens kijken. Je krijgt nooit een 2e kans voor een eerste indruk en dit zag er goed uit. Geen 13 uit een dozijn zeg maar, onderscheidend vermogen en het deed wat met ons. Maar…..we zaten nog pas in de oriënterende fase om tot een kort lijstje te komen en hadden niet bepaald haast.
Als klap op de vuurpijl werd daar vervolgens ook nog de Mazda CX30 gepresenteerd op de autobeurs van Geneve. De paar nadelen van de Mazda 3 (ruimte achterin, laadruimte, de wat lage zit en onoverzichtelijke carrosserie) waren ook in één keer weggenomen. En toen was er ook nog zoiets als een nieuw motorconcept dat, naar men zei, de voordelen van diesel én benzine met elkaar combineerde. Dus ergens in september maar weer langs de dealer in Amsterdam. Auto was er net en we konden zelf al even een half uurtje rijden en dat beviel ons best goed. Maar die speciale motor, die auto’s met de Skyactiv-x waren nog op de boot onderweg zeg maar.
Intussen ook proefgereden in een Toyota Corolla Hybrid Touring maar die ervaring maakte mijn partner echt zeer ongelukkig. Te suffe auto. En tja andere merken zoals BMW (1-serie)en Renault (Captur) hadden blijkbaar niet echt de drive om überhaupt auto’s te verkopen want geen verkoper gezien toen we in de showrooms waren. Die waren vooral bezig met andere mensen en gunden ons geen blik waardig. Ook niet na 20 minuten in, naast, onder, bijna op en achter de auto te hebben doorgebracht. Je kan er een apart artikel over schrijven.

In de agenda gezet om midden december Mazda maar eens een belletje te geven omdat dan de CX30 Skyactiv-x beschikbaar zou zijn. Proefrit was snel geregeld en op een zeiknatte zaterdag eind december een uur gereden in de versie met automaat. Met een onderdrukte glimlach uitgestapt (je moet nooit direct je enthousiasme
laten blijken) te maar wel met de conclusie “geen automaat”. De partner vond dat niet sportief en we hadden inmiddels begrepen en ervaren dat schakelen in een Mazda absoluut geen straf is. Voor de vorm maar eens gevraagd wat de dealer voor de brandweerrode Volvo V40 R-design zou geven. Inmiddels was ons oog in de showroom gevallen op een donkerblauwe metallic CX30 Skyactive-x Luxury met I-active sense en een schuifdak(!) Dat zag er erg goed uit, een mooie kleur i.c.m. met het interieur met zwart en bruin (kunst)leer en de grote plastic wielkast omrandingen vielen minder op. Voor de vorm dan maar de inruilprijs even laten vastzetten en een vrijblijvende offerte laten maken. 10 voor 5 zaterdagmiddag naar buiten toen de verkoper ons achterna riep “wat moet er gebeuren als ik u nu nog een auto wil verkopen….?” Uhhh...nou dan maar toch even terug en een half uur later stond de handtekening er voor de donkerblauwe Mazda CX30. Zo kan dat dus gaan, terwijl we eigenlijk de vervanging van de auto ergens in 2020 hadden staan. Een bijzonder luxe kerstcadeau dus uiteindelijk!

In de volgende update de ervaringen na 12.000 km en 9 maanden rijplezier inmiddels.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda CX-30

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.