Mazda 3 Sedan SkyActiv-X 2.0 180 Comfort (2020) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3 Sedan SkyActiv-X 2.0 180 Comfort |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 514 km |
De eerste kilometers
- 33 km
Vandaag de nieuwe Mazda 3 SA X Comfort opgehaald.
Wat een ervaring en verbetering in 5 jaar op mijn inruil Mazda 3 uit 2015 122.300 KM opteller Stiller, betere veerweg, betere stoelen met goede zit en steun en de nieuwe snufjes.
180 km terug gereden naar huis en een gecombineerde rit autobaan, stad en binnen wegen gemaakt.
Op autobaan gereden met cruise control en radarcontrol aan, past zich perfect aan de snelheid van de voorligger zonder abrupt remmen of volgas volgen. wel even spelen met de juiste afstand die in te stellen is via knoppen op stuur.
In de stad en binnenwegen de Stop en Go functie getest.
De auto stop automatisch op voorligger bij rood stoplicht en rijd weer als groen wordt (automatisch transmissie) zonder de pendalen aan te raken.
Bose audiosysteem klink vol en helder. De Bass die nadrukkelijk aanwezig is, vermoeit niet, ook niet bij bassrijke muziek. Mede door de goede geluidsisolatie
zit je echt in het middelpunt van de muziek.
Ik had gelezen op verschillende forums dat de SA X niet de potentie had en de opgegeven 180 PK niet haalt.
Alsof het lijkt dat er enkele paarden in de showroom waren blijven staan. Ik ben dan geen turbo motor gewend
maar in vergelijk vorige auto is deze gretig genoeg. Ook in combinatie met de automaat die overigens heerlijk schakelt en bij inhaal momenten snel over de invordering grens rijbewijs zit. Bij normaal rijgedrag in de stad boterzachte schakelingen en alleen op dashboard te zien dat het volgende verzet is ingezet.
De 18 inch velgen die perfect in de wielkasten passen en iets sportief ogen aan de zakelijke uitstraling van de Sedan. In tegenstelling van de 16 inch geven deze iets meer oneffenheden van het wegdek door. Mede door de goede veerweg en de verbeterde geluidsisolatie niet hinderlijk.
Het gebruik infotainmentsysteem werkt als de vorige, echter wel verbeterd. De knoppen en systeem werken sneller ook opstarten navi gaat sneller. Spraakbesturing nog niet uitgeprobeerd , maar zal deze in volgend verslag meenemen.
500 kilometer
- 514 km
De ervaring in de eerste 500 kilometer.
In de vorige review de spraakbesturing besproken en deze week ruim uitgeprobeerd. De stembesturing werkt met vaste commando's zoals "navigatie" zoek bestemming" entertainment " wissel van bron. Als je de commando's op deze manier uitspreekt werkt de spraakbesturing optimaal.
Het "invoeren" van een bestemming naar een gewenste plaats kan dan terwijl je rijdt ingesproken worden. Je aandacht blijft bij het rijden, de gewenste route is feilloos gekozen. Dit werkt ook sneller dan via de knoppen op middenconsole.
Het gebruik van de MRCC rijden met cruisecontrol en radar daar moet je aan wennen, maar als je de auto zijn ding laat doen kun je heel relaxed rijden.
Ja, op bepaalde momenten grijpt de auto in met een remactie omdat een invoegende auto te dicht voorlangs komt. Ik vind dit niet echt storend. De invoegende auto komt immers binnen de gestelde afstand en de radar/auto reageert daar op. Ik ben van mening, als het eens voor zal komen, dat er een bijna aanrijding dreigt je MRCC dankbaar bent voor de bespaarde schade.
Het MRCC gebruiken als Start & Go is een heel fijne optie zeker in combinatie met de automaat. Ik rij dagelijks 88 km woon/werk en raak tijdens deze rit een enkele keer de pendalen aan. De auto rijd uit zichzelf en biedt op deze manier een zeer relaxte rit.
De bandenspanning was iets aan de hoge kant 2.8 bar voor 2.7 achter. Na controle in handboek de spanning aangepast. Nu 2.5 voor en achter.
Het comfort (vering) en geluid is nu nog beter ten opzichte van daarvoor nog iets stiller en oneffenheden worden net iets minder doorgegeven, perfect.
Het verbruik valt mij tot nu niet tegen. Op cruise snelheid van 100 km 4.3Ltr /100km. Het gem. staat op 6.2. Dat is gelijk met mijn vorige 3 2015
Maar dit is een automaat, een paar keer flink op de staart getrapt om voor mij zelf en aan de inzittende 3 volwassenen te laten voelen hoe snel de auto kan accelereren. Dat zal het verbruik negatief beïnvloed hebben.
Ik houd het verbruik bij in verbruiksmonitor, ben benieuwd na 20.000 km hoe het verbruik dan is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.