Lotus Europa S (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Europa S |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 60.000 km |
KM-stand laatst | 74.000 km |
Aankoop en eerste ritten
- 61.000 km
Na 10 jaar trotse bezitter te zijn geweest van een Ardent Red Lotus Elise 111s mk2, heb ik in november een voor mij "nieuwe"Lotus aangeschaft.
Vorige auto
Ik was al langer opzoek naar een ietwat comfortabeler model auto, maar tot dan toe hadden alle wagens de nare eigenschap om linksaf te willen (soort hellen in de bocht) als ik rechtsaf wild met de auto. De Elise was wat dat betreft fenomenaal in het bochtenwerk. Zij die er ervaring mee hebben zullen beamen dat een Lotus voortreffelijk is in het bochtenwerk. Met name de wat kleinere Elise en broertje Exige doen dit uit de kunst.
Ik wil en wilde eigenlijk niet inboeten aan rij-eigenschappen, maar toch graag iets comfortabeler rijden. In en uitstappen uit de wagen vraagt enige gewenning. Je groeit als het ware in je Lotus en daar hoort ook "elegant" in en uitstappen bij.
Nieuwe auto zoeken en vooral vinden.
De Lotus Europa S en de opvolger Lotus Europa SE lijken in de verste verte niet op een ouderwetse Lotus Europa, afgezien van de naam. Ze zijn sterk verwant met de Elise en de Exige, maar zijn 10 cm langer en 2 centimeter breder. Ze staan iets hoger op de wielen, wat prettig is voor de vele drempels die Nederland rijk is. Het is een fijne auto, omdat de rij eigenschappen (lees: bochtenwerk) vergelijkbaar is met de Elise en Exige. Nadeel is dat ze niet zo populair waren. Nieuwe klanten kochten toch liever een Porsche Cayman of een Audi TT en de Lotus adepten wilden dan toch liever een Elise of een Exige.
Verder zijn er maar zo'n 460 Europa S en 60 Europa SE modellen wereldwijd verkocht tussen 2006 en 2009. Dat gaat dan over zowel LHD als RHD, waarbij RHD (omdat het een Engelse wagen is) dominant is.
Kortom, het is niet eenvoudig om een goede auto te vinden in de Nederlandse markt.
Uiteindelijk ben ik er in november domweg tegen aan gelopen tijdens een bezoek aan de Lotus-dealer in Houten. Na ampele overweging een proefrit gedaan en ik was bevestigd in mijn overtuiging dat dit een hele goede vervanging zou zijn voor mijn Lotus Elise.
Aanschaf en enkele ritten verder
In tegenstelling tot de Elise is de Lotus Europa S een zogenaamde low revving car. 90% van het koppel komt al vrij bij 2000 toeren, wat de auto bij uitstek geschikt maakt om te toeren maar ook om even snel, met tussengas, een actie te kunnen doen. Als de auto warm is en ik doortrek naar 4500 toeren, dan komt de turbo erin en komt het maximale koppel vrij. Het lijkt in eerste instantie misschien een mak (rustig toerend draaiend) lammetje. Maar er schuil een wolf onder de motorkap. De motor is afkomstig van GM en (2.0 liter Turbo) en levert 200pk. Ik ben nog aan het overwegen om chip-tuning te doen, dat kan vrij eenvoudig en dan komt er nog eens 40 pk bij.
De kleur van de wagen is Storm Titanium, een metallic kleur die bij bepaald licht brons opkleurt, maar soms ook donkergrijs is.
Ik heb een aantal wat langere ritten gedaan van 200 km over de snelweg en de auto rijdt als een zonnetje. Opvallend is dat de auto veel minder windgevoelig is dan de Elise die ik had.
Maar ook op wegen waar je maximaal 30 km mag geeft de motor geen krimp.
De extra's op de auto zoals airbags en ABS heb ik gelukkig nog niet hoeven te gebruiken. Maar de additionele airco des te meer. Heel fijn dat de ruiten zo snel dampvrij zijn, en verder is het starten-lopen.
Ook het motorcompartiment (achter de stoelen) en de bagageruimte zijn door een grote, van gasveren voorziene, klep toegankelijk.
Kortom, tot op heden geen problemen.
Onderzoek in de toekomst
Omdat er maar 7 van deze wagens in Nederland zijn, zijn de accessoires en onderdelen voor deze auto beperkt beschikbaar. Voor de nabije toekomst dus wel een paar dingen om te onderzoeken:
* velgen met winterbanden
* installatie after-market cruise control
* chip-tuning mogelijkheden
Een jaartje verder
- 74.000 km
Inmiddels heb ik de auto een jaar in bezit. Wat een fijne auto is dit!
Bij de beurt deze zomer een paar nieuwe achterbanden, dat rijdt weer een stuk zekerder.
Wel eerst nog even gegumd op Zandvoort. Een mooie omgeving om te kijken wat de auto kan.
Ben er inmiddels wel achter dat ik de beperkende factor ben en niet de auto.
Ook de ABS heeft zich van zijn beste kant laten zien bij een noodstop.
Dit jaar ruim 14000 veilige km gereden en voor komend jaar staat er nog wat op stapel.
Voorlopig besloten om geen cruisecontrol in te laten bouwen en geen upgrade te doen. De auto is super stabiel en nauwkeurig afgesteld. Ook het vermogen is meer dan genoeg. In 5 seconden naar de 100 en daarna zeer snel naar 200, met Flitsmeister actief en goede kennis van de omgeving. Genoeg power dus om met tussengas gemakkelijk in het verkeer mee te komen.
Tot op heden geen spijt, nu aan het oriënteren op een livery update.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.