Lexus IS 220d Business (2007) #3

autoreview

Lexus IS 220d Business (2007)

Signalement

UitvoeringIS 220d Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf300.814 km
KM-stand laatst306.005 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 306.005 km

Na 8 jaar lang een Golf 5 GTI gereden te hebben begon het weer te kriebelen om eens een Lexus te rijden. Ondanks de wat dubieuze reputatie van de diesel versie van de IS, bleef deze uitvoering mij toch lokken. De bekende auto sites ploos ik maanden lang uit. Op een dag stuitte ik op een IS220d die op een veilingsite stond. Zonder de auto in het echt bekeken te hebben bracht ik een bod uit, nog een en nog een. Ik liet me meeslepen in het biedingsproces. Inmiddels waren de biedingen al boven het niveau van wat je een koopje mag noemen gekomen. Stiekem hoopte ik dat ik tegen het einde van de veilingduur nog overboden zou worden. Het is vrij gebruikelijk dat er net voor sluitingstijd fanatiek geboden word. Tot mijn schrik was en bleef ik de hoogste bieder. De volgende dag ontving ik het bericht dat ik de winnaar van de kavel was…
Afijn, na een paar dagen kon ik de auto ophalen en was ik de gelukkige eigenaar van een Lexus IS220d met net 300000km ervaring. Ik bleek erg geluk te hebben, de auto was van de 2e eigenaar afkomstig welke deze ruim 11 jaar in bezig had gehad. De auto had een sluitende onderhoudshistorie, en bleek eerst bij Lexus en later bij een Toyota dealer in onderhoud geweest te zijn. Toen ik contact met deze dealer opnam werd ik gefeliciteerd met mijn aankoop. De vorige eigenaar bleek erg zuinig op de auto te zijn geweest en alle onderhoud was keurig volgens het boekje uitgevoerd. Recent waren er nog zaken zoals remmen, banden en de dynamo vervangen te zijn.
Tot zover de introductie, dan het rijden. Om te beginnen, wat een stilte aan boord, vooral als de motor op temperatuur is, is deze heerlijk stil. Zelfs bij ver doortrekken in de toeren of bij hoge snelheden, de auto blijft altijd heerlijk stil. Het lijkt bijna hoe sneller je rijdt hoe stiller de auto is. De auto is uitgerust met een 6-bak, echter door de (voor de Nederlandse wegen) gekozen overbrengingsverhoudingen is de 6e versnelling hier niet bruikbaar. Onder de 140 km/u maakt de motor te weinig toeren en maakt deze door middel van een wat brommend geluid kenbaar dat je een versnelling terug moet. Voor het geluid hoef je sowieso niet op te schakelen, zoals eerder opgemerkt is de motor onder alle omstandigheden stil. Door de stilte valt het ook op hoe goed de geluidsinstallatie is. Een prachtig gebalanceerd en krachtig geluid.
Schakelen en koppelen gaat overigens prima, waarbij koppeling en bak nog fris aanvoelen. Maak niet de fout om te snel op te schakelen, de motor zal te ver in toeren terugzakken en dan duurt het even voordat je weer over een flinke duw in de rug kan beschikken. Houd je de motor boven de 1800 toeren dan beschik ja altijd over een berg trekkracht. Met het oog op de levensduur van de motor verdient het sowieso de aanbeveling om niet te laag in de toeren te zitten. De motor en het roetfilter zullen langzaam dichtslippen. Op fora valt na te lezen dat een stevige rijstijl de levensduur van de motor bevordert. Deze auto moet je niet volgens "het nieuwe rijden" berijden, dan haal je niet het maximale eruit en vehoog je de kans op motor problemen. Verwacht niet dat je hier met een "ECO diesel" te maken hebt die enorme zuinigheidsgetallen waarmaakt. Ondanks ervaringen van anderen rijders op de Autoweek site viel het gebruik me alleszins mee. Tijdens woonwerk verkeer zit ik ergens tussen de 1 op 14 en 1 op 16 op een tank. En zelf met flink doorkachelen op de Duitse autobahn realiseer je dit soort cijfers.
Al met al ben ik erg positief verrast over de auto, de auto ligt strak op de weg, rijdt en schakelt soepel, verbruikt geen druppel olie of koelvloeistof, de stoelen zitten nog steeds stevig en de bekleding is niet versleten. Een paar tripjes van meer dan 400 kilometer naar Duitsland waren een groot succes, na 4 uur continue rijden stap je fris en fruitig uit. En dan nog een opmerking tot slot; het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar zelfs na 16 jaar ziet de auto er nog steeds modern uit en doet het model niet gedateerd aan.

++ bouwkwaliteit
++ stilte aan boord
++ nog steeds een mooi model om te zien
++ sportieve wegligging
+ krachtige motor, mits boven de 2000 RPM
+ goede geluidsinstallatie
- de voorwielen vervuilen snel met remstof
- niet super zuinig
- Dimlicht niet super krachtig
- 6e versnelling totaal niet bruikbaar in Nederland

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.