Lexus IS 200 (1999) #7
autoreview
Signalement
Uitvoering | IS 200 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 290.000 km |
KM-stand laatst | 305.000 km |
Hoe het begon
- 295.000 km
Sla dit segment gerust over. Het gaat nog niet echt over de auto zelf maar meer over hoe ik bij de IS200 ben uitgekomen.
Ik ga deze recensie somber beginnen. Vorig jaar stortte mijn leven in puin in elkaar. De details zal ik je besparen, maar het resulteerde ook in het verlies van een baan van 4 jaar. Opeens stond ik buiten de deur met de sleutels van mijn enorme diesel boot in de hand. Mijn ultieme droomwagen waar ik zo lang over gedroomd had: mijn Chrysler 300C. Maar zonder die baan had ik geen diesel meer nodig en had ik al helemaal geen geld meer voor de absurde belasting die het ding me kostte. Met pijn in mijn hart én mijn portemonnee, ging het ding te koop. De afschrijving was niet leuk, en ik moest nog net geen traantje wegpinken toen ik het ding in Duitsland achterliet bij zijn nieuwe eigenaar (niemand in Nederland wil 300C's).
Mijn droomauto was weg en ik moest weer dagelijks vervoer hebben. Iets op benzine vanwege de belasting, en iets van rond de 2000 euro. Iets betrouwbaars, want dat was de Chrysler nooit en het onderhoudspotje was leeg. Ook wou ik weer een handbak voor de afwisseling. Ik heb van alles overwogen, maar mijn vriendin is helemaal gek van Lexus en bleef me de IS200 voor mijn neus schuiven. Na een tijdje ging ik toch maar eens kijken: hij is betrouwbaar, heeft achterwielaandrijving, is beschikbaar met fijne zesbak en hij ziet er nog best mooi uit. Dezelfde dag dat mijn Chrysler weg was, ging ik mijn eerste IS testrijden en heb ik hem meteen gekocht. Het ding had veel kilometers, maar ook het onderhoud om daar mee weg te komen. Gloednieuwe distributie en koppeling, alle vloeistoffen gedaan. Kortom: een heerlijk zorgeloze auto. Precies wat ik zocht.
Kan ik zeggen dat de Lexus me hetzelfde blije gevoel geeft als mijn vorige auto? Nee, totaal niet. Het is geen lelijke auto, maar ik mis mijn Chrysler nog dagelijks op de oprit. Echter, als ik het puur objectief bekijk is de IS200 een betere auto. Ik zal mezelf nader verklaren in de volgende hoofdstukken.
Na 5 maanden
- 300.000 km
Ik heb de Lexus nu ongeveer vijf maanden. Ik rij lang niet zo veel kilometers meer, maar toch heeft het ding wel minstens 10.000 ervaring in mijn handen ondertussen. Wat kan ik erover zeggen? De Lexus is gewoon een superfijne auto om te rijden. Qua luxe heb ik veel ingeleverd, omdat de wagen gewoon 7 jaar ouder is dan mijn vorige. Geen regensensor, geen stoelverwarming, geen zelfdimmende spiegels, geen boordcomputer. Eigenlijk is het een hele basic auto, wat ook wel komt omdat ik daadwerkelijk het basismodel heb, en ook nog van het eerste bouwjaar.
Qua comfort doet de Lex het wel prima. De stoelen zitten heerlijk en hebben een verstelbare hoofdsteun, wat enorm onderschat is in de autowereld. Ze zijn erg geschikt voor lange ritten. De climate control doet het prima en het geluidssysteem is standaard gewoon voldoende. Windgeluid is een stuk meer dan in mijn vorige wagen, maar voor een Japanner van 1999 helemaal niet slecht te noemen. De uitlaat is superstil standaard, wat wel jammer is. Een klein beetje meer sound onder vol gas was niet erg geweest. Ik heb als een ware sjonnie de einddemper vervangen door een rechte pijp, en de zes-inlijn bromt nu heerlijk diep, inclusief prachtige roffel bij gas los. Om het comfort compleet te maken heb ik zelf specifiek gezocht naar een IS200 met aftermarket cruise control. Dit is standaard niet geleverd op de handgeschakelde variant, maar maakt hem wel echt een stuk prettiger voor de lange stukken.
Hoe is de performance? Uh, ja... niet best. Ik snap niet volledig waarom er gekozen is voor een oversized zes-inlijn met zo weinig power en waarom we niet de viercilinder uit de Altezza of de 2J uit de IS300 hebben gekregen. De IS200 is op zijn best gezegd underpowered. Je hebt een 2 liter zes-inlijn onder de kap die net 160pk produceert. Dat is gewoon erg weinig voor een auto van dik 1300 kilo. Je komt dan ook maar nét mee met het verkeer. Mijn standaard Mazda MX-5 is sneller, en dat zegt wat. Wel geeft de IS200 een leuke push in de hoge toeren. De bak schakelt fantastisch strak, en de auto kan heerlijk vlot door de bocht. De vering is nog standaard op de mijne, maar de bodyroll is niet dramatisch en je moet echt je best doen om onderstuur te creëren. Zet de traction control uit en je kunt heerlijk rotondes driften... zolang het regent natuurlijk, want met 160PK en een open differentieel moet je ook geen driftmonster verwachten. De sport variant heeft een LSD en doet het vast beter.
Krijg je dan ten minste een goed verbruik terug voor het gebrek aan performance? Het antwoord is een volmondig "Nee". De IS200 heeft een analoge verbruiksmeter op zijn prachtige cluster klokken, maar je gaat je direct afvragen waarom Lexus dat in godsnaam heeft gedaan. Het werkt alleen maar deprimerend. Op lange stukken, al helemaal met de nieuwe limiet van 100, is 1 op 12 wel haalbaar. In de stad zuipt het ding erg rap door zijn tank heen.
Waar deze motor vooral in uitblinkt is betrouwbaarheid. In de vijf maanden dat ik hem heb, heb ik geen druppel olie moeten bijvullen nog. Dat is echt wel uniek voor een oude Japanner. Er is nog helemaal niks stuk gegaan aan de hele auto, en dat is een enorme last van mijn schouders. Lexus maakt hiermee zijn goeie reputatie zeker waar.
Qua ruimte is het natuurlijk een stap terug van mijn station, maar de kofferbak is niet slecht. Een nadeel is wel dat de achterbank niet omlaag kan, wat ik zelf wel erg jammer vind. Het beperkt toch zeker je opties en maakt de Lex ongeschikt voor bijvoorbeeld Ikea tripjes. Verder is het interieur echt genieten. De klokken zijn wel het meest opmerkelijk met hun horloge-look, maar ook alle knopjes voelen fijn en zitten op de juiste plek. Op een piepje in de airco na, is alles na 21 jaar nog steeds vrij van ratels.
Al in al kan ik zeggen dat ik blij ben met mijn Lexus. Toch maakt hij me nog niet warm van binnen, en zodra ik financieel hersteld ben zal ik de auto aan mijn vriendin verkopen en weer iets kopen wat mijn hart wel sneller doet kloppen. Op papier zou de Lex dat moeten doen, en het rijgedrag is ook helemaal top, maar de performance en de looks doen het toch niet voor mij. Mocht je de wagen nou prachtig vinden en geen problemen hebben met zijn lackluster krachtopbrengst, of geld hebben voor een supercharger/turbo setup, dan is de IS200 een fantastische keuze.
Het eerste mankement
- 305.000 km
Een paar weken terug gebeurde het onmogelijke: mijn Lexus IS200 ging stuk! Na enkele dagen moeilijk starten wist ik al dat er iets aan zat te komen. Startmotor? Dynamo? Ik wachtte het rustig af, tot de auto opeens begon te stotteren en ik bij een Chinees op de parkeerplaats strandde. Starten ging niet meer. ANWB erbij, codes uitlezen en het waren de bobines. Geen probleem, doen we zelf wel even! Auto afgesleept naar huis en bobines besteld, vervangen en... Nog niks!
Een brandstofpomp vervangen verder was ik klaar met gokken en zette ik hem bij een meer deskundige kennis. Daar bleek al snel dat het probleem eigenlijk helemaal niet de schuld was van de Lexus zelf. Het aftermarket Clifford alarm had de geest gegeven en zorgde dat de auto zowel geen vonk als geen benzine kreeg. Dan gaat starten lastig.
Conclusie? Het enige wat mis is gegaan met mijn auto in de bijna 8 maanden dat ik hem heb, is een aftermarket toevoeging. Met het alarm eruit start de auto weer prachtig en door de nieuwe bobines en brandstofpomp loopt hij lekkerder dan ooit. Klaar voor meer kilometers!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.